InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Natuurlijke insectenafweer middels oliën

Natuurlijke insectenafweer middels oliën

Natuurlijke insectenafweer middels oliën In de zomer bij warm weer kan men veel ongemak hebben van vliegen, wespen, dazen en allerlei andere insecten. Gelukkig is het mogelijk deze insecten op vrij simpele wijze te verjagen. Daarbij zijn niet allerlei dure sprays nodig, die ook nog eens het milieu flink belasten door alle drijfgassen etc. Natuurlijke oliën zijn namelijk uitermate geschikt om de irritante insecten te verdrijven. De oliën worden gewonnen uit planten die natuurlijk zelf ook vaak al goed werken tegen insecten. Denk dan bijvoorbeeld eens aan lavendel of citroengeraniums tegen muggen.

Algemeen

Etherische oliën of vluchtige oliën vormen de voornaamste groep chemische moleculen in planten die verantwoordelijk zijn voor de geur. Ze worden ook essentiële oliën genoemd, omdat de aroma's de essentie van veel planten zijn. Etherische oliën bevatten 100- 200 verschillende op koolstof en waterstof gebaseerde bestanddelen (terpenen). Elke vluchtige olie bestaat uit circa 90 verschillende terpenen, elk met hun eigen biologische activiteit. Door het in de lucht verspreiden van moleculen kan men door het inzetten van deze oliën bijvoorbeeld insecten verjagen. Welke olie je kiest hangt er een beetje van af welk insect je wilt verjagen. Natuurlijk is het ook mogelijk om diverse oliën met elkaar te mengen. Er is keuze genoeg om de lastige insecten aan te pakken met een etherische olie!

Bron: Bernswaelz, PixabayBron: Bernswaelz, Pixabay

Kruidnagelolie

Kruidnagelolie is pittig en kruidig, heeft een verdovend effect en is vaak te vinden in verpakkingen van 10 tot 100 ml. De geur van kruidnagels werkt goed tegen wespen, bijen en horzels. Men kan een beetje olie op een stukje stof doen en die overal neerleggen waar deze insecten vaak komen of waar je zit bijvoorbeeld. Ook is het mogelijk om een paar druppels op de kleding te doen, maar check dan wel eerst of het niet vlekt en of je de geur de hele tijd om je heen kan verdragen. Eventueel kan je natuurlijk ook gedroogde kruidnagels uit een potje in water verhitten en dan het mengsel als het is afgekoeld gebruiken op bovenstaande wijze.

Citronella olie

Citronella is een verkoelende en zuivere olie en werkt vooral heel erg goed tegen muggen. Bij de drogist kan men kleine flesjes citronella kopen, maar er zijn ook veel kant-en-klaarproducten in de handel op basis van citronella. Zo zijn er bijvoorbeeld ook kaarsen van citronella olie gemaakt, die je s' avonds op het terras kunt zetten.

Cederolie

Cederolie is de olie die werkt tegen vliegen en ook motten. Het heeft een frisse, houtachtige geur. De vroeger gebruikte mottenbalen waren dan ook gemaakt met cederolie. Druppel wat van die olie op de kozijnen of verdamp de olie in de ruimte waar je liever geen vliegen wilt zien.

Neem olie

Neem olie ruikt helemaal niet lekker, maar het werkt wel erg goed tegen veel insecten. Omdat het ook voor mensen niet echt lekker ruikt, wordt deze olie vaak gebruikt in combinatie met andere oliën die een wat fijnere geur hebben zoals bijvoorbeeld Lemongrass of lavendel.

Bron: Elionas, PixabayBron: Elionas, Pixabay

Tea tree olie

Als je gaat wandelen in de bossen en je wilt teken voorkomen, gebruik dan wat tea tree olie. De olie werkt ook tegen andere insecten. Je kan de olie verdampen of wat druppels aanbrengen op de kleding of de huid. Test wel weer even of het geen vlekken veroorzaakt.

Lemongrass olie

Lemongrass, oftewel citroengras, werkt onder andere tegen mieren, maar ook tegen andere insecten zoals vliegen, muggen en teken. Het kan de gevoelige huid irriteren mocht je deze olie op de huid willen gebruiken. In dat geval dien je de olie wat te verdunnen met water.

Lavendelolie

Tegen muggen werkt lavendelolie, ook werkt het tegen luizen. Maar vlinders en bijen worden juist aangetrokken door de lekkere geur van lavendel. In plaats van olie kan je natuurlijk ook een klein bosje gedroogde lavendel ophangen op plaatsen waar je geen muggen wilt. Mooie strik eromheen, dat staat nog eens leuk ook.

Geraniumolie

Maar weinig insecten houden van de geur van geraniums. Daarom kan men naast buiten geraniumolie te gebruiken ook denken aan het planten van geraniums dichtbij het terras.
© 2014 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Insectenbeten en steken: wat kunt u er tegen doen?Als u op een mooie zomermiddag gaat wandelen, picknicken of tuinieren, bestaat de kans dat u door een insect wordt gebet…
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Wat is een dazenval?Tegenwoordig hebben veel mensen het over een zogenaamde dazenval. Maar wat is een dazenval nu precies? En werkt een daze…
Ongedierte, tips van omaOngedierte, tips van omaTegenwoordig zijn er allerlei chemische middelen om het ongedierte uit de buurt te houden. Vaak zijn die niet zo milieuv…
Homeopathische middelen bij insectenstekenHomeopathische middelen bij insectenstekenDe meeste insectensteken of -beten veroorzaken slechts een plaatselijke zwelling, met roodheid en jeuk. Vooral de muggen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurlijke insectenafweer middels oliën"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 14-07-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!