Kinderfeestje: Zelf een tijdschrift maken

Kinderfeestje: Zelf een tijdschrift maken Wil je voor je kind een origineel kinderfeestje organiseren, maar niet teveel geld eraan uitgeven? Met een groepje creatieve meiden kan je heel leuk zelf een tijdschrift maken die iedereen na afloop van het feestje mee naar huis krijgt. Het is leuk, omdat de kinderen zelf kiezen wat ze leuk vinden om te maken en achteraf is het ook een leuke herinnering aan het kinderfeestje. Met limonade en lekkere hapjes en/of snoepjes op tafel zijn de kinderen uren zoet. Maar hoe organiseer je dit goed?

Zorg voor voldoende materialen

Leg voordat het feestje begint een tafel vol met knutselmaterialen. Let erop dat de materialen wel op de leeftijd van de kinderen aangepast wordt. Je wilt geen ongelukken met scherpe dingen of hele sterke lijm. Zorg voor voldoende knutselpapier, schrijfpapier, stickers, glitters, stiften, pennen, kleurpotloden en andere knutselspulletjes. Ook mogen scharen en lijm niet missen. Kies voor lijmsticks om het ergste knoeien op kleding en meubels te voorkomen.

Tip!

Leg ook een stapel oude tijdschriften op tafel. Echte tijdschriften kunnen niet alleen als inspiratie dienen, maar er kunnen ook foto’s en plaatjes uit geknipt worden. Van grote, opvallende letters in tijdschriften kunnen weer nieuwe woorden gemaakt worden. Ook vinden kinderen het leuk om woorden uit tijdschriften te knippen en hiermee zinnen te maken of hun artikel opvallender te maken.

Fotoshoot

Ook is het leuk om een fotoshoot te doen met de kinderen. Dit hoeft natuurlijk niet professioneel te zijn. Ga naar het dichtstbijzijnde park of speeltuin en maak hier een serie leuke foto’s. De foto’s komen natuurlijk ook in het tijdschrift. Als je van iedereen een portretfoto maakt, kan je de artikelen persoonlijker maken, door bij elk artikel een foto te plaatsen van degene die het artikel heeft gemaakt.

Maak een redactie

Zijn de feestgangers in voor wat serieuzer werk? Laat ze dan een redactie samenstellen! De jarige is natuurlijk de hoofdredacteur die alles noteert en zorgt dat alles goed verloopt. De kinderen mogen natuurlijk zelf bepalen wat er in het tijdschrift komt en wie wat doet. Dit stimuleert ook nog eens het samenwerken!

Tip!

Wat wordt de titel van het tijdschrift? Je kan natuurlijk kiezen voor: “Feestje van ….” of iets in die trant, maar het is natuurlijk veel leuker om de kinderen zelf een naam te laten bedenken! Bij een naam hoort natuurlijk ook een logo. De redactie kan zelf een ontwerper aanstellen. Lukt dit niet? Een simpele oplossing is het gebruik van het zogenoemde “Word Art” in het programma Word op de computer.

Hoe ga je het “publiceren”?

Natuurlijk moet het tijdschrift ook “gepubliceerd” worden. Het is immers de bedoeling dat elke feestganger een exemplaar mee naar huis krijgt. Nu zijn er twee mogelijkheden:
  • De kinderen maken zelf een indeling en zorgen dat alle artikelen op a4’tjes komen. Deze a4’tjes worden vervolgens gekopieerd en hiervan worden de tijdschriften in elkaar gezet. Het in elkaar zetten kan gewoon door met een perforator 2 gaatjes in het papier te maken en alle blaadjes aan elkaar te binden met wat lint.
  • Alle artikelen worden ingescand en vervolgens wordt op de computer een tijdschrift in elkaar gezet. Hiervoor hoef je helemaal niet goed te zijn in Photoshop. Met Word kan je namelijk eenvoudig een tijdschrift in elkaar zetten.

Met deze tips en ideeën kan je al een aardig eind op weg om het kinderfeestje origineel en succesvol te maken. Vergeet niet dat de kinderen de baas zijn; het is immers hun eigen tijdschrift. Willen zij het net iets anders doen dan jij bedacht had? Dit geeft natuurlijk niet. Eigen creativiteit is namelijk altijd goed!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderfeestje: Zelf een tijdschrift maken"

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: Juli 2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!