Een feestje organiseren: hoe doe je dat?

Een feestje organiseren: hoe doe je dat? Waar sommige mensen altijd de beste feestjes geven, lijken anderen geen geweldige gastheren of -vrouwen. Maar iedereen kan leuke feestjes organiseren! Met een goede voorbereiding en planning slaagt elk feest en heb je er ook zelf plezier in. Denk aan het soort feest, de datum kiezen, lijsten maken met gasten, boodschappen en wat je moet doen, uitnodigingen en ga zo maar door.

Feeste organiseren


Soort feest

Feestjes komen in allerlei vormen en maten: van simpele verjaardagsfeestjes tot huwelijksfeesten, van een housewarming tot afstudeerfeest, van kinderfeestjes tot een luxe galadiner. De eerste vraag die je jezelf dan ook moet stellen is: wat voor soort feest moet het worden? Is er een thema? Is er een dresscode? Wordt formeel, informeel of iets daar tussenin? In principe zijn er vier soorten feestjes:
  1. Een open huis, bijvoorbeeld voor een housewarming. Je geeft de gasten een specifieke tijdsperiode waarin ze langs mogen komen.
  2. Een cocktail party, bijvoorbeeld een eenvoudig afstudeerfeest waarbij je drank en hapjes serveert.
  3. Een koffie met taart feest, bijvoorbeeld een traditioneel verjaardagsfeest waarbij er koffie, taart en andere dranken en hapjes op tafel komen.
  4. Een etentje, aan tafel of met een buffet. Dit kan elke mogelijke maaltijd zijn: ontbijt, lunch, brunch of diner.

Kinderfeestjes

Hoewel kinderfeestjes natuurlijk heel anders zijn dan die voor volwassenen, is de voorbereiding niet zo verschillend. Vergeet nooit dat het een feestje voor de kinderen is, dus zij kunnen helpen bij keuzes over thema, eten en decoratie. Uitnodigingen kunnen ze natuurlijk ook zelf maken. Vraag niet te veel kinderen op bezoek, gelijk aan de leeftijd van het kind. Als je ergens heen gaat (bijvoorbeeld het park of zwembad), vraag dan anderen om mee te gaan. Laat de kinderen helpen met het eten, bijvoorbeeld door zelf cake te versieren met eetbare decoratie zoals zilveren bolletjes, slagroom, M&Ms, etc. In plaats van een snoepzak meegeven, kun je met z’n allen iets knutselen en dat meegeven, bijvoorbeeld placemats of een fotolijstje met een groepsfoto van alle gasten. Dat is ook een blijvende herinnering. Kinderen hoeven geen luxe feestjes, ze bezig houden met activiteiten voor hun leeftijd is voldoende en dat vinden ze vaak net zo leuk.

Datum

Verjaardagsfeestjes hebben natuurlijk een vaste datum, maar niets weerhoudt je ervan om het geheel te verplaatsen. Je hebt dan zelf meer tijd voor de voorbereiding en als je gasten van ver komen, hebben ze ruim de tijd voor de reis. Probeer het wel in de buurt van je eigenlijke verjaardag te houden, zoals het weekend ervoor of erna. Het voelt toch vreemd om een maand na dato nog proficiat gewenst te worden?

Afhankelijk van het soort feest dat je in gedachten hebt, kun je een dag of avond kiezen. Een doordeweekse avond biedt een rustiger feest dat niet tot in de kleine uurtjes doorgaat, omdat de volgende ochtend voor velen de wekker weer gaat. Vrijdagavond is een logische keuze, maar biedt weinig voorbereidingstijd als je zelf full-time werkt. Ook gasten moeten zich misschien haasten. Zaterdagavond is dan een betere keuze, maar weet wel dat de competitie op zo’n avond groter is. Veel mensen hebben dan al andere feesten of verplichtingen staan. Zondag is ideaal voor een feestje in de late ochtend of middag, bijvoorbeeld een brunch. In warmere maanden kun je het feest eenvoudiger verplaatsen naar buiten en je hebt voldoende voorbereidingstijd. Omdat voor je gasten de werkweek begint, vertrekken ze vroeg genoeg om jou de tijd te geven om op te ruimen.

Behalve de dag moet je ook rekening houden met het seizoen. Voor het begin van de zomer hebben veel mensen afsluitingsfeestjes zoals barbecues en in december zijn er al zoveel feesten. Houd ook als je zelf geen sportfan bent de kalender in de gaten. Je wilt toch niet een feestje plannen op de dag dat het Nederlands elftal mogelijk in de finale staat? Tenzij je wilt dat je gasten niet op komen dagen of de hele tijd rond de televisie zitten, zijn dit soort sportmomenten het beste te vermijden.

Drie lijsten

Als planning voor je feest moet je drie lijsten maken.

De eerste lijst is de gastenlijst. Dit is de belangrijkste lijst, want als je het aantal gasten niet weet, kun je niet goed plannen. Als het niet direct duidelijk is of de kinderen ook mee mogen, wees hier dan heel helder in. Niets is erger voor kinderen dan een feestje voor volwassenen en het brengt de ouders in verlegenheid. Probeer een gevarieerde groep bij elkaar te krijgen, tenzij natuurlijk je doel is om juist gedeelde herinneringen op te halen. Als het een etentje is, plan dan ook waar de gasten gaan zitten. Haal stellen uit elkaar en zet onbekenden met vergelijkbare karakters of interesses naast elkaar.

Lijst twee is de boodschappenlijst. Natuurlijk zet je hierop drank en snacks die je wilt halen, maar ook andere benodigdheden zoals versiering. Houd bij de planning van het eten of de snacks ook rekening met de beschikbare ruimte in de koelkast en vriezer. Vooral voor grotere feesten moet je ook denken aan tafelgerei, tafelkleden, serveerschalen, stoelen, servetten, etc. In plaats van kopen, kun je ook lenen van vrienden en buren of zelfs huren van cateringbedrijven. Wat moet je tenslotte de rest van je leven met 50 gebaksbordjes? Overweeg zeker de mogelijkheid om wegwerpbestek -borden en -bekers te gebruiken. Je kunt tegenwoordig prima spullen krijgen die niet het idee van een mislukte kampeertrip oproepen. Kies voor papieren borden, maar plastic bekers. Tenzij het een formeel feest is, zullen weinig mensen hier moeite mee hebben. Het biedt ook als voordeel dat mensen makkelijker een nieuwe beker pakken als ze hun drankje kwijt zijn en jouw schoonmaaktijd drastisch korter is.

De derde lijst is je to-do lijst. Zet hierop alle dingen die je in voorbereiding op het feest moet doen en plan daar nu alvast tijd voor. Wil je graag zelf een of meerdere taarten bakken? Bedenk dan hoeveel tijd hierin gaat zitten en of dit wel gaat lukken. Ben je bang dat je in tijdnood komt, besef dan dat iedereen taart uit de winkel of van de bakker ook erg lekker vindt. Wanneer kun je de boodschappen doen? Als je nog speciale kleding wilt kopen voor het feest, wanneer kun je dat doen? Heb je een paar uur voor het feest de tijd om de ruimte klaar te maken, snacks of eten voor te bereiden, drank klaar te zetten, etc.? Zo niet, dan moet je hiervoor tijd plannen de dag ervoor. Hoeveel tijd heb je op de dag zelf nodig om je op te doffen? Met een goede to-do lijst vergeet je niets en ren je niet op het laatste moment nog als een gek in de rondte. Op het uur U kun je dan ook zelf van het feest genieten en dat is minstens zo belangrijk als het plezier van de gasten.

Het voordeel van deze lijsten is verder dat je ze kan bewaren voor de volgende keer!

Uitnodigingen

Misschien niet nodig voor je verjaardagsfeest, maar voor andere feestjes is het erg handig om uitnodigingen te versturen. Als je dit met de post doet, biedt dit mensen beter houvast dan per e-mail, omdat ze de uitnodiging gelijk in handen hebben. Bellen kan natuurlijk ook, maar je hangt dan vaak langer aan de lijn dan je wilt.

Op de uitnodiging moet staan:
  • Datum, tijd, locatie
  • Reden voor het feest
  • Soort feest: lunch, brunch, diner, open huis, etc.
  • Of je een antwoord verwacht voor een bepaalde datum met je telefoonnummer
  • Of men een date/introducé(e) mee mag brengen
  • Of men de kinderen mee mag nemen: kinderen welkom of alleen voor volwassenen.
  • Andere instructies zoals dresscode en routebeschrijving.

Meestal is een uitnodiging twee weken van tevoren voldoende, maar voor formelere gelegenheden is vier of zelfs zes weken geschikt.

Eten en snacks

Houd in je planning rekening met het volgende:
  • Simpel is beter. Het scheelt jou in voorbereiding en meer gasten zullen het lekker vinden.
  • Vermijd "breekbaar" eten dat veel ruimte nodig heeft in de koelkast.
  • Heb genoeg. Niets is erger dan te weinig eten hebben. Je kunt restjes invriezen of zelfs meegeven aan gasten. Zorg dat je dingen hebt die jij en je familie lekker vinden, want het staat misschien lange tijd op jullie menu.
  • Als een gerecht veel voorbereiding vraagt, maak het alleen als je zeker weet dat je tijd hebt.
  • Vergelijk de recepten van de gerechten en bekijk of je hetzelfde nodig hebt voor meerdere, bijvoorbeeld geperste knoflook. Dat kun je dan allemaal tegelijkertijd doen.
  • Kies lichte hors d'oeuvres voor de maaltijd anders heeft niemand meer ruimte voor het hoofdgerecht.
  • Maak alles de dag van tevoren of tenminste zoveel mogelijk. Je wilt tijdens je verjaardagsfeestje toch niet de halve tijd in de keuken staan? Kies dus een desserts waar weinig meer aan hoeft te gebeuren en maak de rijst, pasta of aardappelen al klaar.
  • Mocht je toch iets moeten klaarmaken tijdens het feest, tref dan alle voorbereidingen. Zet bijvoorbeeld de ingrediënten al afgewogen weg in kleine schaaltjes.
  • Als je iets voorbereid wat warm geserveerd moet worden, houd dan rekening met de opwarmtijd.
  • Een barbecue is prettig, een buikgriep niet. Houd al het eten koel of juist heet en houd werkplekken schoon.
  • Zorg voor schaduw over eten bij een buitenfeest. Je vermijdt bacteriën en het eten ziet er langer smakelijk uit.
  • Houd rekening met de voorkeuren van je gasten. Bied vegetarische opties en snacks met weinig calorieën voor mensen die op hun lijn willen letten.
  • Tenzij je juist een wild feest voor ogen hebt, houd de alcohol beperkt. Overweeg om iemand bij de bar te zetten zodat niets uit de hand loopt.

Presentatie en decoratie

Om het feest nog soepeler en beter te laten verlopen, zijn goede presentatie en decoraties belangrijk.

Presenteer eten op een aantrekkelijke manier. Dit kan redelijk eenvoudig met garneren zoals peterselie, fruit, slagroom of leuk gesneden groente. Zet verse bloemen op tafel of andere groene grassen of bladeren uit de tuin. Je hoeft hiervoor geen vaas te kopen, maar gebruik wat je hebt, zoals een theepot. Als het er niet goed uitziet, kun je er altijd een doek omheen doen. Een fruit- en groentemand kan ook heel goed werken. Hetzelfde geldt voor serveerschalen: je kunt altijd gewone borden gebruiken. Mocht je echt tekort komen, overweeg dan om dingen te huren in plaats van zelf te kopen voor deze ene keer. Partylights zijn leuk, maar je hoeft ze niet zelf te kopen als je kan lenen. Mocht je speciale gerechten hebben bereid dan kun je kaartjes maken om erbij te zetten zodat je niet honderd keer op een avond hoeft te antwoorden op de vraag "wat is dat?". Creëer de juiste sfeer met de belichting en eventueel kaarsen. Kies de muziek die bij het feest past: live, dj, dans, lounge, klassiek, etc. Misschien ken je iemand die goed een instrument speelt en bereid is om wat sfeer te brengen.

Vergeet ook de praktische zaken niet zoals prullenbakken voor een tuinfeest. Je kunt voor een buffet ook grote bakken neerzetten waar iedereen de borden en het bestek in kwijt kan. Dat scheelt een hoop bij het opruimen en staat netter tijdens het feest zelf dan overal lege borden. Vooral als er veel gasten zijn, is het goed om voldoende schone handdoeken op het toilet te hebben. Is er genoeg ruimte voor jassen? Probeer te vermijden dat ze op bed gelegd worden, want dan kan grote rotzooi of verwarring veroorzaken. Huur of leen liever wat extra kapstokken.

Als je kiest voor een themafeest, is presentatie en decoratie extreem belangrijk. Ga voor dikke mokken bij een middeleeuws feest of cocktails met parapluutjes bij een Hawaï-feest. Versier de omgeving naar behoren, bijvoorbeeld met opblaasbare palmbomen, een hangmat, bloemkransen, etc. Huur of leen tenzij je dit jaarlijks gaat doen.

Opzet en opruimen

Voor een klein feestje is het niet zo belangrijk, maar als je veel mensen verwacht of weinig ruimte hebt, denk dan goed na over hoe je de ruimte indeelt. Houd de bar en het buffet weg van plekken waar mensen vaak komen zoals deuren. Gebruik niet de keuken hiervoor, want dan staan je gasten telkens in de weg als je bij de koelkast moet zijn. Heb je geen ruimte voor een bar, bied dan niet te veel keus in drank, bijvoorbeeld wijn en fris. Zet tafels met snacks of drinken weg van de muur en mensen kunnen er van beide kanten bij. Als je echt te weinig ruimte hebt, ruim dan de kamer tijdelijk uit of schuif dingen aan de kant. Als mensen met de auto komen, probeer dan ook parkeerplekken te regelen: vraag de buren.

Opruimen gaat het eenvoudigst met goede voorbereiding. Als er ongelukjes gebeuren met drankjes of eten, ruim het dan zo snel mogelijk op. Heb alvast een doek klaarliggen hiervoor. Doe extra grote vuilniszakken in de prullenbakken, want mensen blijven er dingen bij gooien ook als het vol is. Als het feest voorbij is, ruim dan eerst alle rommel weg. Heb je geen puf meer voor de afwas, zet dan alles in een sopje.
© 2009 - 2024 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het organiseren van een Housewarming PartyHet organiseren van een Housewarming PartyZo, de verbouwing of verhuizing zit er eindelijk op! Alles is helemaal klaar in je woning. Vaak tijd om feestje te geven…
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Een feest, receptie of diner organiserenEen feest, receptie of diner organiserenGa je (voor het eerst) een groot diner, feest of receptie organiseren? Als je meer dan 25 of 30 gasten hebt, is het gemi…
Het organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestje of partijtje kan een lastige zaak zijn. Het vergt vaak veel denk en regelwerk. All…

Kerstversiering maken met kinderenKerstmis komt er weer aan. Een leuk tijdverdrijf is het knutselen van kerstversiering met de kinderen. Kinderen vinden d…
Themaboekjes maken samen met kinderenProjecten helpen kinderen de leerstof verwerken. Door zelf de leerstof in een context te plaatsen, memoriseert het kind…
Bronnen en referenties
  • Georgene Lockwood. (1996). The Complete Idiot's Guide to Organizing Your Life. New York: Alpha Books.
Jantrao (202 artikelen)
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.