Themaboekjes maken samen met kinderen
Projecten helpen kinderen de leerstof verwerken. Door zelf de leerstof in een context te plaatsen, memoriseert het kind de nieuwe termologie en leert het zelf verbanden leggen. Themaboekjes geven bovendien weer hoever het kind de leerstof beheerst. In dit artikel vindt u de beschrijving van een themaboekje. Dit kan in klasverband, maar ook thuis of individueel.
Omschrijving themaboekje
Themaboekjes of projectboekjes worden vaak gemaakt als afsluiter van een project. Het is een samenvatting van alles wat er tijdens het project geleerd is. Het kind maakt zelf een boek met de nieuwe leerstof. Hierbij gebruikt hij alles wat aangeboden wordt zoals tekeningen, prenten of ander materiaal. Themaboekjes kunnen ook gebruikt worden als evaluatie-instrument tijdens een project en telkens bij aangevuld als er nieuwe leerstof is.
Doelgroep
Themaboekjes zijn niet leeftijdsgebonden. Kinderen vanaf kleuterleeftijd kunnen zelf een boekje maken. Ook tieners en volwassenen kunnen themaboekjes als instrument gebruiken om hun leerstof te verwerken. Voor peuters kunnen de ouders zelf een boekje maken.
Doel
Het doel van dit project is leerstof zelfstandig verwerken: door de leerstof zelf te structureren, geeft het kind alles een plaats in zijn eigen leefwereld en legt het zelf verbanden. Dit stimuleert ook de creativiteit en het creatief denken. Andere vaardigheden die gestimuleerd worden zijn afhankelijk van wat het kind wordt aangeboden: tekenen, schilderen, knippen en plakken, vouwen, schrijven, informatica, enz... .
Werkwijze
Benodigdheden
- een schrift of map met losse blaadjes
- stiften, kleurpotloden of ander tekengerief
- ander materiaal zoals gekleurd papier, verf, natuurlijke materialen, enz...
Werkwijze
- Leg alles klaar en vertel het kind wat de bedoeling is.
- Laat het kind zijn gang gaan en begeleid waar nodig.
Opmerkingen & tips
- Atoma-schriften (of gelijkaardige schriften) zijn heel handig omdat je de pagina's eruit kan halen of van plaats veranderen. Er bestaan ook schutbladen voor Atoma-schriften.
- Met een map of een Atoma-schrift kan je het themaboekje altijd bij aanvullen wanneer het kind iets nieuws heeft bijgeleerd.
- Sommige kinderen vinden het moeilijk om zelf te beginnen. Als volwassene kan je het kind aanmoedigen en tips geven, maar hiermee grijp je in in het leerproces en gebeurt het verwerken niet zelfstandig. Als je zelfstandig verwerken verkiest, kan je gewoon zelf mee doen. Neem zelf ook een schrift of map en maak zelf een themamap. Het kind kan dan komen zien hoe jij het aanpakt en dit zichzelf eigen maken. Ook helpt dit de leerstof dat het kind is vergeten terug naar boven halen.
- Bij kleuters kan je themaboekjes per seizoen maken en deze elk seizoen vergelijken (wat is er nu anders?). Dit leert hen de wereld rondom hen beter kennen. Andere mogelijke thema's zijn: dieren, eten & drinken, fruit & groenten, beroepen, winkelen, enz... .
- Ook na een uitstap kunnen kinderen hun ervaringen zo verwerken.
- Tieners kunnen een echt boek of tijdschrift maken op de computer aangevuld met eigen tekeningen.
- Geef het kind de ruimte om alles op zijn manier te verwerken. Grijp enkel in als de leerstof foutief wordt aangeleerd. Doe dit niet belerend, maar stel vragen over de fouten. Zo komt het kind zelf tot inzicht en onthoudt hij alles beter.