InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > DIY: jouw kamer - origami

DIY: jouw kamer - origami

Een van de manieren waarop je gemakkelijk en goedkoop zelf je kamer kan decoreren, is met origami. Hoe leuk is het als je kamer gedecoreerd wordt door jezelf met dingen die jij zelf leuk vindt en zelf hebt gemaakt? En nu hoef je echt geen expert in origami te zijn om er iets moois van te maken. Simpele vormen kunnen heel effectief zijn. Het zal je verbazen hoe leuk zoiets simpels kan zijn. Gebruik een paar leuke kleuren en combinaties, hang ze aan het plafond of plak ze op de muur of deur, alles is mogelijk. Wees creatief. Er zijn verschillende dingen te doen met origami. Hier zal ik drie voorbeelden geven van origami die niet al te ingewikkeld is en toch erg leuk om te zien. Dit zijn de kraanvogel, de lotusbloem en de sterretjes.

De kraanvogel

De bedoeling van deze origami is om het aan het plafond te hangen, boven je bed bijvoorbeeld. De vogels zweven dan in de lucht en een klein briesje in je kamer zorgt ervoor dat ze bewegen en draaien met de wind. Dit geeft een sprookjesachtig effect.

Benodigdheden

  • Papier, met verschillende kleuren
  • Verf, stiften, of andere manieren om papier te bewerken
  • Draad
  • Plakband of buddies, iets wat aan het plafond blijft kleven
  • Een schaar of perforator, iets om gaatjes mee te maken
  • Tutorial

Werkwijze

Volg de link om te zien hoe de kraanvogel gevouwen wordt. Vouw er zoveel je wilt in zo veel mogelijk verschillende groottes en kleuren. Decoreer ze eventueel naar smaak, bijvoorbeeld met ogen. Maak dan een gaatje in de top van de rug van de kraanvogel waar je het draad door haalt, zodat hij rechtop blijft hangen en hang de kraanvogel met het draad aan het plafond. Doe dit met alle kraanvogels en zorg ervoor dat de draden niet allemaal even lang zijn, zodat ze op verschillende hoogtes hangen. Pas wel op dat je de draden niet te lang maakt en de vogels niet te dicht bij elkaar hangt, dan loop je het risico dat ze in de knoop raken. En zo heb je een zwerm kraanvogels boven je bed.

De lotusbloem

Met deze lelie kun je veel verschillende dingen doen. Hij kan staan op plaatsen ter decoratie, of je kan er dingen in zetten. Ook kan het goed werken ze op muren of deuren te plakken. Het is origami waar je wel wat tijd in moet steken, maar die niet echt ingewikkeld is en daarom prima te doen.

Benodigdheden

  • Papier, met verschillende kleuren
  • Draad
  • Tutorial

Werkwijze

Volg de link om te zien hoe de lotusbloem gevouwen wordt, let op, hier heb je het draad voor nodig. De rest van de werkwijze is eenvoudig: maak er meerdere in verschillende groottes en kleuren en kies de beste plek om de bloemen te laten.

De sterretjes

Deze sterretjes zijn op een andere manier gemaakt dan de meeste origami en zijn erg klein en simpel. Het idee is dus dat je er een heleboel van maakt om slingers ervan te maken. En deze zijn originele decoratie van jouw slaapkamer.

Benodigdheden

  • Papier, het liefst niet te dik maar wel met een lang formaat
  • Schaar
  • Draad
  • Naald
  • Tutorial

Werkwijze

Knip lange stroken van ongeveer één centimeter breed uit het papier. Elke strook wordt één sterretje. Volg de link en de aanwijzingen die daar worden gegeven om sterretjes te vouwen. Herhaal dit heel erg vaak, totdat je denkt dat je genoeg hebt voor één of een paar slingers. Rijg ze dan aan een draad met de naald. Je kan deze slingers met beide uiteinden hoog ophangen zodat ze echt als slingers komen te hangen, maar je kan ze ook vastplakken aan een rand. Ook geeft het een leuk effect om ze gewoon ergens langs de muur verticaal op te hangen, of op je deur. In dit geval is het wel goed meerdere slingers te maken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Juliaheerink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Origami, de papiervouwkunstOrigami, de Japanse papiervouwkunst is eeuwen oud in Japan. In het westen werd deze kunst pas bekend in de 19de eeuw.
Huisstofmijtallergie: behandeling van de slaapkamerAls je hoort dat je kind allergisch is aan huisstofmijt, is dat wel even slikken. Gelukkig kun je nu met een paar eenvou…
Ikea-effect; het inschatten van waardeMarktplaats en andere verkoop sites staan bomvol met een groot assortiment aan producten. Verkopers mogen bij deze websi…
Taart decoreren: wat is het decoreren van taarten?Taart decoreren. Veel mensen houden zich ermee bezig. Ze maken de prachtigste ontwerpen op taarten. Dit doen ze voorname…
Workshop taarten decorerenOm meer te leren van het decoreren van taarten of cupcakes, kun je ervoor kiezen een workshop te volgen. Dit is een leuk…

Reageer op het artikel "DIY: jouw kamer - origami"

Infoteur: Juliaheerink
Laatste update: 22-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: DIY: jouw kamer
Schrijf mee!