Knutselideeën – spelletjes maken

Knutselideeën – spelletjes maken Verveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd? Dan volgt hier weer een geweldig leuk knutselidee, veel plezier ermee!

Zelf spelletjes maken

Een leuk idee om te doen op een vrije dag is zelf een spelletje te maken. Hier in dit artikel volgen enkele ideeën hoe je dat kunt doen. Als je zin hebt kun je natuurlijk ook helemaal zelf een spelletje bedenken!

Dobbeltol

Ben je je dobbelstenen kwijt of vergeten een dobbelsteen te maken? Knip dan uit stevig papier een zeskant, en deel deze in in 6 driehoekjes (aan iedere kant 1). Hier schrijf je de cijfers 1 t/m 6 op. Steek een satéprikker precies midden door het zeskantje en je hebt een tol waarmee je kunt draaien. De kant die de tafel raakt als je tol stilstaat, dat getal is ‘gegooid.’

Knikkerpoortje

Pak een lege kartonnen doos en zorg er voor dat de bovenkant er af is, alleen de onderkant moet er goed op blijven zitten. Knip aan de kant van de bovenkant aan één kant poortjes uit de doos, een stuk of 4 naast mekaar, verschillend in grootte. Boven deze poortjes komen getallen te staan, hoe kleiner het poortje hoe groter het getal. Nu kun je de doos met de onderkant naar boven zetten en er mee gaan knikkeren. Het poortje waar je knikker doorheen gaat, zoveel punten heb je.

Rubber bal

Van elastiek of oude fietsband kun je zelf een hele leuke rubber bal maken. Als je fietsband gebruikt moet je deze in allemaal dunne stukjes knippen, zodat het net elastieken rondjes worden. Begin met een propje papier en bindt hier steeds de elastiekjes omheen, totdat je bal groot genoeg is en kan stuiteren.

Memory

Pak een heleboel satéprikkers en verf deze in verschillende kleuren. Je kunt iedere kleur een punt geven, bijvoorbeeld;
  • Rood = 1 punt
  • Groen = 2 punten
  • Blauw = 3 punten
  • Geel = 4 punten

En verder

Je kunt zelf nog vele andere (bord)spelen bedenken en maken, veel plezier er mee!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Knutselideeën – spelletjes maken"

Reacties

Linda Adam, 21-08-2010 17:52 #2
Waarom met een propje papier beginnen? Nee dan is ie niet volledig van elastiek wat ik altijd doe bij het eerste elastiekje hem oprollen en daar omheen werken dan is ie helemaal van elastiek

Anja Ghijs, 05-03-2007 23:13 #1
:-) Geweldig dat er ook een site is voor mensen die niet zo veel geld hebben en gratis idee's kunnen opdoen. Ik heb nog een idee voor een leuke tractatie; op internet een plaatje downloaden die ze leuk vinden b.v. cars of bob de bouwer die uitprinten en op b.v. een prikker of wasknijper plakken, achterop hun naam en leeftijd en voila een leuke goedkope en originele traktatie.

Bedankt
Anja

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: December 2006
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Knutselideeën
Reacties: 2
Schrijf mee!