InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tips voor kopen van een recreatiewoning of vakantiehuisje

Tips voor kopen van een recreatiewoning of vakantiehuisje

Tips voor kopen van een recreatiewoning of vakantiehuisje Veel mensen vinden het leuk om een tweede huis te kopen, een recreatiewoning of vakantiehuisje. Sommigen doen dat alleen om er zelf in de vakantieperiode met het gezin tijd te kunnen doorbrengen, terwijl anderen ook de ambitie hebben om een extra zakcentje te verdienen met het verhuren van de vakantiewoning. Je kunt kiezen voor een recreatiewoning binnen een bungalowpark maar dat hoeft natuurlijk niet. Waarop moet je nou echt letten bij de aanschaf van een recreatiewoning?

Waar moet je op letten bij de aankoop van een vakantiehuisje of recreatiewoning?

Erfpacht bij recreatiewoningen

Wanneer je binnen Nederland een vakantiewoning koopt kun je zowel recreatiewoningen op een park kopen als daarbuiten. Vaak zit er erfpacht op de grond, wat betekent dat een vakantiehuisje vaak veel goedkoper lijkt dat het in de praktijk is. Eigenlijk koop je in dit geval enkel de woning zelf, terwijl de grond door jou wordt gepacht en dus niet jouw eigendom is. Wat je jaarlijks betaalt aan erfpacht kan aardig oplopen. Reken dus uit wat de maandlasten zijn voor de aanvullende hypotheek en tel daarbij de jaarlijkse erfpachtcanon op om tot een reëel bedrag te komen.

Tweede hypotheek voor een vakantiehuisje of recreatiewoning

Soms is het niet eenvoudig om een goede aanvullende hypotheek te krijgen om de aankoop van jouw droomhuisje werkelijkheid te laten worden. Vaak stelt de bank aanvullende eisen en financiert tot een lager maximum dan bij een eerste woning. Wanneer je geen volledige lening krijgt, zul je dus al eigen vermogen of spaargeld moeten hebben voor de aankoop. Eventueel kun je ervoor kiezen om de hypotheek van je eerste woning te verhogen, wanneer daar overwaarde op zou zitten.

De technische en bouwkundige staat van de vakantiewoning
Qua verzekering en levensduur van het vakantiehuis is het beter om te kiezen voor een stenen dan voor een houten woning. Ga bovendien goed na hoe de staat van onderhoud van de woning is, want recreatiewoningen zijn vaak niet zo solide gebouwd als "echte huizen".

Ga ook na hoe het zit met de kosten voor eventueel onderhoud: Wanneer de woning op een bungalowpark of vakantiepark ligt worden er vaak gemeenschappelijke kosten gemaakt voor onderhoud via een VVE constructie. Laat eventueel een bouwkundige keuring uitvoeren als je twijfels hebt over de staat van de woning, die je wilt gaan kopen.

Fiscale aspecten van het kopen van een recreatiewoning of vakantiewoning

Een recreatiewoning wordt gezien als vermogen en valt derhalve onder Box 3. Je mag de lening aftrekken van het vermogen maar in tegenstelling tot bij een eerste woning mag je de hypotheekrente en de kosten voor onderhoud niet aftrekken van de belasting. Bij verhuur (zie onder) gelden er andere fiscale regels. Laat de bank of een fiscaal specialist voor jou kijken wat de aankoop van een tweede woning voor jouw specifieke situatie met zich mee zal brengen.

Kosten, die gepaard gaan met het bezit van een tweede huis

Denk eraan dat de aankoopprijs van het huis natuurlijk niet het enige is wat je zult moeten gaan betalen. Behalve onderhoudskosten moet je net als bij een eerste woning gemeentebelasting, gas, water, licht, telefoonkosten en eventueel servicekosten voor de vereniging van eigenaren betalen. Afhankelijk van of er al dan niet erfpachtcanon wordt geheven, komen daar nog de jaarlijkse kosten voor erfpacht bovenop. Als je kiest voor onderverhuur betaal je natuurlijk ook voor de inrichting en betaal je nog meer voor onderhoud, want de vereisten zijn in dit geval hoger.

Geld verdienen met de verhuur van een tweede huis of vakantiewoning

Omdat er best wat kosten zijn verbonden aan de aanschaf van een tweede huis, kan onderverhuur een reële optie zijn. Ook hier moet je wel goed nadenken over baten versus kosten. Neem niet ondoordacht een besluit maar oriënteer je heel erg goed want het gaat hier om een toekomstige bron van inkomen.

Probeer niet om afhankelijk te zijn van verhuur om het bezit van een vakantiewoning mogelijk te maken, want dan wordt het hebben van een recreatiewoning opeens wel een heel stresserende verplichting.

Houd er bij de aankoop van een recreatiewoning zeker rekening mee dat je de woning behalve voor jezelf ook wilt gebruiken voor verhuur aan anderen. Niet bij elke woning is dat namelijk toegestaan, zeker wanneer ze op het terrein van een bungalowpark staan. Ook moet een woning een breed publiek aantrekken qua locatie en omgeving om echt geschikt te zijn voor verhuur. Dat jij nou altijd hebt gedroomd van een afgelegen vakantiehuisje in Noord-West Ierland, wil niet zeggen dat dat ook voor mogelijke huurders geldt. Recreatiewoningen kennen steeds meer luxe en dat is dan ook waar vakantiegangers naar op zoek gaan.

Wanneer je eigenaar bent van een vakantiewoning en je wilt deze een groot deel van het jaar gaan verhuren aan particulieren betekent dat in eerste instantie dat je huurders zult moeten gaan zoeken. Je zult via een website, je netwerk of via forums actief aan de slag moeten om het vakantiehuisje aan de man te brengen. Er bestaan ook organisaties, die tegen betaling de woning voor jou verhuren. Op zich neemt dit veel werk uit handen, want ook de betalingen door de huurders worden via de organisatie verricht. Zelfs het inleveren van de sleutel en/of het wisselen van beddengoed en handdoeken kun je op deze manier uitbesteden.
Gerelateerde artikelen
Permanent wonen in een recreatiewoningPermanent wonen in een recreatiewoningEen recreatiewoning is niet bestemd om permanent in te wonen. Toch worden deze huizen wel permanent bewoond door de eige…
Hypotheek voor recreatiewoningHypotheek voor recreatiewoningOm voor een hypotheek voor de recreatiewoning in aanmerking te komen, zal er voldaan moeten worden aan bepaalde voorwaar…
Lening: geld lenen om een recreatiewoning te kopenLening: geld lenen om een recreatiewoning te kopenDe stress van de moderne maatschappij heeft ervoor gezorgd dat meer en meer mensen willen vluchten uit de dagelijkse sle…
Verdienen op je tweede huisVerdienen op je tweede huisWanneer je tegenwoordig een tweede huis wil kopen mag je de hypotheekrente niet meer van je belasting aftrekken in tegen…
Tweede huis kopen  Waar sluit ik de hypotheek af?Tweede huis kopen Waar sluit ik de hypotheek af?Een tweede huis kopen kan een goede investering zijn, maar waar moet u de hypotheek afsluiten? Het maakt een groot versc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor kopen van een recreatiewoning of vakantiehuisje"

Reacties

Gisela van der Veen, 29-07-2017 21:20 #5
Wij zijn expats en verdienen in Dollars.
Kunnen wij een vakantie woning kopen en een hypotheek aanvragen?

Ingrid, 25-09-2016 21:05 #4
Geachte lezer, ik huur mijn huidige appartementje. Ik heb geen schulden en geen hypotheek. Ik verdien te weinig om jaarlijks mijn belastingpapieren te moeten invullen. Nu wil ik graag een houten huisje kopen op een vakantiepark met erfpacht. De erfpacht is af te kopen binnen 1 tot 5 jaar, betekent dat dan dat de grond van mij is? Moet ik straks aan de belasting doorgeven dat ik een tweede huis heb? Want dat heb ik niet, ik huur het appartement waar ik in woon. Het vakantiehuisje is voor eigen gebruik, geen onderverhuur en is dus mijn eerste huis of zie ik dat verkeerd? Is het belasting technisch gunstig of juist niet om zoiets aan te schaffen? Graag zie ik uw antwoord tegemoet, ik zie zulke leuke dingen maar durf geen stappen te ondernemen. Ik kan nl. niet ver op vakantie v.w. mantelzorgen voor mijn moeder en dan lijkt me dit een uitkomst om er even tussenuit te zijn.

Met vriendelijke groet en dank,
Ingrid

Wim den Held, 11-04-2013 16:43 #3
Wij hebben een recreatiewoning op 700 m2 eigen grond. Deze woning willen verkopen. Wij verhuren de woning zonder beperkingen een groot deel van het jaar.

Van der Ven, 18-02-2013 22:27 #2
Ik heb intresse in een recreatie woning en om deze veelal te verhuren, nu zegt het park dat ik de verhuur niet in eigenbeheer mag doen, en dat de verhuur alleen verplicht via het park kan, en dat ik daar ook nog eens flink voor moet betalen.

Kunnen deze eisen gesteld worden door het park zelf?

Mvg

J. van Slooten, 23-02-2011 18:32 #1
Ik heb een recreatiewoning en betaal hiervoor aan de gemeente erfpachtbelasting, is deze belasting aftrekbaar van mijn inkomen?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 14-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 5
Schrijf mee!