InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Koopwoning of huurhuis?

Koopwoning of huurhuis?

Koopwoning of huurhuis? De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2017 opnieuw verhoogd. Wat kunt u het beste doen: een woning kopen of gaat u huren? Zet uw voordelen en nadelen van kopen of huren van een huis op een rij. Maak zo uw eigen afweging. Trekken de hypotheekrenteaftrek en de vrijheid van een koopwoning u aan of baalt u van de huurverhogingen? Is een koopwoning niets voor u, omdat u vaak voor uw werk moet verhuizen?

Koopsector of huursector, kopen of huren?

Wie wil starten ook de woningmarkt, moet kiezen tussen een koopwoning of een huurwoning, maar er zijn ook genoeg mensen die hun woning willen verkopen om te huren dan wel hun huurhuis willen verlaten om een koopwoning te bemachtigen. Wat zijn uw afwegingen en de voordelen en nadelen van een koophuis boven een huurhuis? In ieder geval zal dat het financiële plaatje zijn, maar er is meer aan de orde.

Prijzen koopwoning omlaag, huren omhoog

Het kabinet wil wat doen aan het scheef wonen, het wonen in een goedkopere huurwoning door een huishouden met een behoorlijk inkomen. Vaak gaat het om mensen die in het begin een lager inkomen hadden en zo in de sociale huursector kwamen, maar er nu nog wonen ondanks een hoger inkomen hebben. Zo houden ze volgens het kabinet een huurwoning bezet van iemand met een lager inkomen die volledig op een goedkopere huurwoning is aangewezen. Het liefste ziet men die mensen vertrekken naar een duurdere huurwoning dan wel naar een koopwoning. De vraag is dan wel of dat ook betaalbaar is. Enerzijds zijn de koopprijzen omlaag gegaan en gaan de huren steeds verder omhoog, maar anderzijds moet een eigenaar van een woning wel allerlei extra lasten dragen:
  • Denk aan het onderhoud van de woning. Het zijn reparaties, waarvan de kosten nu volledig voor eigen rekening komen;
  • Denk aan de eigenaarslasten zoals de onroerend goed belasting en extra verzekeringen;
  • De overdrachtsbelasting en notaris moeten bij aankoop worden betaald;
  • Een verhuizing kost ook geld;
  • Het risico van een verdere waardedaling is voor de eigenaar van de woning;
  • Daar staat tegenover dat de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar is.

Gulden regel is dat u de verschillende kosten op een rij moet zetten en laat berekenen wat uw maandlasten zullen zijn. Niet alleen voor nu, maar ook voor de komende tien of twintig jaar. Een koopwoning koopt u namelijk niet voor korte tijd, maar als het goed is voor meerdere jaren. Het voordeel hiervan is dat u de risico’s in de loop der tijd spreidt en rekening kunt houden met uw toekomstige inkomen en toekomstplannen.

Voordeel van een koopwoning

Het voordeel van een koopwoning is dat u het huis in de meeste gevallen mag verbouwen zoals u dat wilt, zolang maar aan de vergunning is voldaan. U koopt vrijheid, u hoeft het niet in de oude staat achter te laten zoals dat bij een huurhuis het geval is. Het voordeel is ook dat u op een fiscaal vriendelijke manier een eigen vermogen opbouwt voor later. Als u kiest voor een hypotheek met een vaste rente, weet u voor vele jaren wat uw maandlasten zullen zijn, dit in tegenstelling tot wat het geval is bij het huren van een huis.

Nadeel koopwoning, nadeel huurhuis

Met een koophuis bent u minder mobiel. Als u regelmatig wilt kunnen verhuizen is een huurwoning dan vaak toch de voordeligste manier van wonen en u loopt het risico van prijsdalingen. Daar staat tegenover dat u bij een huurhuis helemaal geen vermogen opbouwt maar uw geld wegbrengt naar de eigenaar van de woning. De mobiliteit is groter, u hebt huurbescherming en wellicht recht op een huurtoeslag, maar weet ook dat de huren de komende jaren verder zullen stijgen. Er zijn vele tips voor wie gaat huren of kopen te geven, maar het blijft ook maatwerk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koopwoning of huurhuis?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Tijdelijk verhuren
Schrijf mee!