InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Wat is vintage en wat is retro

Wat is vintage en wat is retro

Wat is vintage en wat is retro Vintage is in, retro is hip. Wat betekent vintage nu eigenlijk en wat is het verschil met retro? Handig om te weten wanneer je bijvoorbeeld bij een webshop een vintage of retro artikel koopt. Daarnaast kun je hier meer lezen over wat je van de kwaliteit en staat van vintage artikelen kunt verwachten.

Wat is vintage

De term vintage wordt normaliter gebruikt voor authentieke artikelen die minimaal 30 jaar oud zijn en uit de vijftiger, zestiger, zeventiger en begin jaren tachtig stammen. het kan gaan om huishoudelijke artikelen, meubelstukken, kleding, stofjes, schilderijen, vazen en alle andere spulletjes voor huis, tuin en keuken. Er wordt ook wel een onderscheid gemaakt met tweedehands uit die periode, in de zin dat vintage staat voor zeer kenmerkend voor de betreffende periode.

Wat is retro

Retro artikelen zijn spullen van nu die qua materiaalgebruik, ontwerp en stijl zijn gebaseerd op artikelen uit de zestiger en zeventiger jaren. Vaak is het ontwerp vertaald naar de wensen die we in het heden hebben betreffende de functionaliteit en het decoratieve karakter.

Is vintage ook retro en is retro ook vintage

Soms worden oorspronkelijke spullen uit met name de 60-er of 70-er jaren ook als retro aangeduid. De reden hiervoor is meestal commercieel, om dus een vintage artikel nog meer onder de aandacht te brengen. Het benoemen van retro artikelen, dus nieuwe spullen van nu, als vintage is uit den boze.

Zijn er ook nieuwe vintage artikelen

Er komen nog altijd artikelen boven water drijven die authentiek uit de sixties of seventies stammen en nooit zijn gebruikt, bijvoorbeeld als ze afkomstig zijn uit een oude winkelvoorraad. Deze spullen noemt men ook wel: new old stock. Deze objecten verkeren normaliter ook in de best mogelijke vintage staat.

In welke staat verkeert een vintage object

De meeste vintage artikelen zijn wel al gebruikt, en dat is normaliter ook zichtbaar. Het is niet altijd duidelijk of een meubelstuk of keukenhulpmiddel uit bijvoorbeeld de 70's vijf jaar of zelfs 40 jaar is gebruikt. Uit de staat waarin het artikel verkeert is dit vaak wel enigszins af te leiden. Sommige spullen zijn slechts een kortere periode gebruikt, waarna ze in een kelder of op een zolder zijn terecht gekomen. Vaak zien deze korte tijd gebruikte spulletjes er nog heel mooi uit en zie je nauwelijks dat ze gebruikt zijn.

De kwaliteit van objecten uit de sixties en seventies

Veel artikelen uit de sixties en seventies werden anders gemaakt dan nu en dit resulteerde vaak in een veel betere kwaliteit en een langere gebruiksperiode. Men ging over het algemeen ook zuiniger met alle huisraad om. Veel oudere spulletjes zijn daarom op het oog en qua werking nog in een kwalitatief goede en mooie staat.

Zijn vintage gebruiksartikelen veilig

In de loop van de tijd is men steeds hogere eisen gaan stellen op het gebied van bijvoorbeeld elektrische artikelen maar ook voor wat betreft materiaalgebruik en scherpe hoeken en dergelijke. Artikelen van een aantal decennia oud, die toen als veilig door het leven gingen, zouden nu niet aan de huidige eisen meer voldoen. Hiermee moet je altijd rekening houden wanneer je een vintage artikel koopt en zeker wanneer het een elektrisch gebruiksartikel betreft, zoals bijvoorbeeld een koffiemolen, mixer of haardroger.

Waar kun je vintage artikelen kopen

Met name in grote steden zijn er winkeltjes die gespecialiseerd zijn in vintage artikelen. Ook bij kringloopwinkels en op rommelmarkten kun je goed slagen voor echte vintage. Daarnaast is er een veelheid aan webshops waar je leuke vintage artikelen kunt scoren.
© 2013 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.trendyretrodesign.nl
  • www.retroloekie.nl

Reageer op het artikel "Wat is vintage en wat is retro"

Infoteur: Annika_schrijft
Gepubliceerd: 05-01-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!