InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Behangen, hoe moet je zelf behangen?

Behangen, hoe moet je zelf behangen?

Behangen, hoe moet je zelf behangen? Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een behang met een patroon uitgekozen, dan moet je deze stotend aanbrengen op de muur. Behang zonder patroon kun je overlappend aanbrengen maar ook stotend. In een nieuwbouw woning tref je vaak bouwbehang aan. Over het bouwbehang heen kun je een eenvoudig papieren behang plakken voor een mooiere inrichting.

Welke behangsoort kiezen?

Behang is een veel toegepaste muurbedekking in woningen. Er zijn verschillende soorten behang te koop in de bouwmarkt of bij de schilder. Iedere soort behang heeft zijn eigen kenmerken. Om te kunnen behangen heb je bepaalde gereedschappen nodig. In principe heb je voor iedere soort behang dezelfde gereedschappen nodig. Wel zijn er verschillende soorten behanglijm te koop. Afhankelijk van het soort behang dat je op de muur wilt aanbrengen heb je een bepaalde soort behanglijm nodig. Hoe zwaarder het behang is hoe steviger de lijm moet zijn.

Overlappend of stotend behangen?

De methode die je toepast tijdens het behangen is afhankelijk van het soort behang. Als je behang met een opdruk op de muur wilt aanbrengen dan kies je altijd voor stotend behangen. Bij stotend behangen plak je de behangstroken tegen elkaar aan op de muur, precies zo dat het patroon vloeiend overloopt van de ene strook in de andere strook. Als je behang wilt gebruiken zonder patroon dan kun je kiezen om deze overlappend aan te brengen. Met overlappend behangen plak je de behangstroken enkele millimeters over elkaar heen op de muur.

Met de juiste gereedschappen om te kunnen behangen zorg je ervoor dat het risico op luchtbellen zo klein mogelijk wordt. Je gebruikt hiervoor een behangborstel of een behangroller. De laatste gebruik je bij kunststofbehang en de eerste bij papieren behang.

Soorten behang

Er zijn verschillende soorten behang te koop. De belangrijkste soorten zijn de volgende:
  • papierbehang
  • kunststofbehang
  • vliesbehang
  • bouwbehang

Papier behang
Papierbehang is er in verschillende varianten. De meest eenvoudige uitvoering is de enkellaags. Dit is gelijk ook de minst sterke en goedkoopste uitvoering. Een iets sterkere variant is de duplex uitvoering. Deze is dubbellaags uitgevoerd. De sterkste variant van papieren behang is het vlies behang. Bij deze uitvoering is er een vlieslaagje op het papier aangebracht. Dit soort kun je zonder behangtafel op de muur aanbrengen.

Kunststof behang
Er zijn verschillende soorten kunststof behang die je kunt gebruiken. Zo is er acryl behang. Dit is behang met een papieren onderlaag met daarop een kunststof laagje. Het voordeel van dit soort is dat je het gemakkelijk kunt schoonmaken met een vochtige doek. Als je een 100% kunststof behang wilt gebruiken dan heb je onder andere de keuze uit vlakvinyl en schuimvinyl behang. Beide soorten zijn erg sterk en goed schoon te maken.

Vliesbehang
Wil je zonder een behangtafel werken, dan kun je vliesbehang toepassen. Het heeft ook wel de bijnaam snelbehang. De werkwijze bij dit soort behang is anders dan bij papier- en kunststofbehang. De muur wordt ingesmeerd met speciale behanglijm voor vliesbehang. Daarna plak je het vliesbehang tegen de ingelijmde muur aan. Je hoeft dus niet eerst het behang in te smeren met lijm. Vliesbehang kun je overlappend of stotend op de muur plakken.

Bouwbehang
Bouwbehang is een behangsoort dat wordt gebruikt in nieuwbouw woningen. Het wordt op de nieuwe muren geplakt. Je moet enige tijd wachten met bijvoorbeeld stucen van een dergelijke muur omdat het vocht er nog uit moet trekken. Om niet tegen de bouwblokken aan te hoeven kijken wordt er bouwbehang opgeplakt. Wat je wel zou kunnen doen is er een eenvoudig papieren behang overheen plakken. Het vocht uit de muur kan verdampen door het papierenbehang heen.
© 2011 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Behangen, hoe moet je zelf behangen?"

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!