InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Beits: het beitsen van hout

Beits: het beitsen van hout

Wanneer u gaat verven is het verstandig om het hout van te voren te beitsen. Daardoor ontstaat er een beschermingslaag, waardoor het hout minder bloot staat aan de elementen van het weer, zoals vocht en uv-straling. Het is ook mogelijk om geïmpregneerd hout te beitsen. Het verschil met lakken is dat de beits echt in het hout trekt. Er is tegenwoordig ook dekkende beits. Lees er alles over in dit artikel. Wanneer er wordt geverfd is het verstandig om te beitsen. Dat is vooral aan te bevelen wanneer u met hout gaat werken. Bij beitsen brengt u een dekkende en transparante laag aan, waardoor het hout beschermd blijft. U brengt als het ware een beschermingslaag aan waardoor het hout bestand is tegen de meeste weersomstandigheden. De laag is transparant, dus in dit geval is het gewoon doorzichtig. U zult dus van een afstand ook niet zien dat het hout gebeitst is. Er is een groot verschil tussen beitsen en lakken. In het geval dat u het hout lakt blijft het alleen op de buitenkant zitten. De beits trekt zelf voor een deel in het hout. De beits zorgt er ook voor dat het hout niet gaat rotten. Dit doet het doordat er als het ware een beschermende laag overheen komt, waardoor er minder vocht tot het hout kan doordringen. Het is ook mogelijk een tuinhuis, blokhut, meubels, chalet, kozijn of konijnenhok te beitsen.

Beitsen van hout

Er zijn verschillende soorten beitsen. Het belangrijkste onderscheid wordt meestal gemaakt of de beits binnen of buiten kan worden gebruikt. Beitsen die vooral geschikt zijn voor buiten hebben vaak een vochtregulerende werking. Ook bieden zij meestal bescherming tegen UV-straling, oftewel bescherming tegen het zonlicht. Andere soorten beitsen geven alleen een kleurverschil, maar bieden geen kleurbescherming. Er zijn beitsen die gemaakt zijn op olie-, water- en alcoholbasis. De verschillende houtsoorten reageren wel verschillend op het beitsen. Dat heeft onder andere te maken met de hoeveelheid hars die in de boomsoort aanwezig is. Bomen van naaldhout zijn daardoor lastiger te beitsen dan bijvoorbeeld bomen van loofhout. Dit komt omdat in naaldbomen meer hars aanwezig is. Het is sowieso aan te bevelen om de bomen van te voren glad te schuren en er voor te zorgen dat ze vetvrij en stofvrij zijn.

Beits kopen

Er zijn meerdere manier om de beits aan te brengen op het hout. Dat kan door middel van een spons of doek. Een andere mogelijkheid is om het met een kwast of roller te doen. Het is dan wel belangrijk om niet dezelfde kwast te gebruiken als waarmee u ook geverfd heeft, omdat de aanwezigheid van de verf het effect van de beits te niet zou kunnen doen.
Een laatste mogelijkheid is om de beits met een spuitbus aan te brengen. Er zijn speciale spuitbussen waardoor het makkelijker is om de beits op het hout te spuiten. Houd wel enige afstand zodat de damp van de beits bijvoorbeeld niet in uw ogen terecht kan komen. U kunt de beits kopen bij verschillende bouwmarkten, zoals de Gamma, Formido en Praxis.

Beitsen op geïmpregneerd hout

Tegenwoordig vervaagt het traditionele onderscheid tussen verf en beits wel steeds meer. Dit komt omdat er tegenwoordig ook steeds meer dekkende beits zijn. Dit betekent dat de beits ook een kleur bevat en dus ook dienst kan doen als verf. Het is daardoor mogelijk met een zelfde verf alles te gronden, te passiveren en af te lakken. Ook geïmpregneerd hout en metaal, zoals aluminium of staal, is goed te beitsen.

Lees verder

© 2011 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beits: het beitsen van hout"

Reactie

Ab van Roosmalen, 07-03-2013 21:35 #1
Ik moet ca 30 m2 nieuwe vuren geïmpregneerde rabatdelen voor mijn woninggevel van een kleurtje voorzien, botergeel. Gebruik ik hier beits of lak voor? Moet dat dan aan beide kanten van de planken gebeuren? Hoeveel heb je nodig moet het twee keer om het dekkend te krijgen? Wat kost het?

Infoteur: Simcha
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Houten meubels
Reacties: 1
Schrijf mee!