InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vliesbehang; wat zijn de voordelen en hoe breng ik het aan?

Vliesbehang; wat zijn de voordelen en hoe breng ik het aan?

Vliesbehang is een populaire behangsoort die vanwege de eenvoud en kracht steeds meer in trek aan het raken is. De unieke opbouw van het behang geeft het een aantal unieke voordelen, die met name bij het aanbrengen en verwijderen naar boven komen. Wilt u ook graag aan de slag gaan met vliesbehang? Lees hier dan meer over de voordelen en het hoe en wat van het aanbrengen van deze behangsoort.

Vliesbehang of glasvezelbehang?

Een veel gemaakte verwarring is die tussen glasvezelbehang en vliesbehang. Vliesbehang bestaat uit meerdere lagen, waarbij de onderste laag meestal van een dun glasvlies is gemaakt. De laag daarboven bestaat uit vinyl of papier. Glasvezelbehang (ook wel glasweefselbehang) is in zijn geheel vervaardigd uit gewoven glasvezel. Dit materiaal is ettelijke malen sterker, maar is kleurloos, relatief duur en lastig aan te brengen en verwijderen. Let er bij uw materiaalkeuze goed op dat u de juiste lijm koopt! Lijm voor glasvezelbehang is van zeer andere structuur dan de lijm voor vliesbehang. Zorg er dan ook voor dat u deze lijmsoorten niet abusievelijk met elkaar verwisselt!

De voordelen

Vliesbehang heeft vanwege zijn opbouw uit meerdere lagen een aantal onmiskenbare voordelen. Zo is het materiaal sterk, eenvoudig aan te brengen en is het goed bruikbaar op probleemwanden. Een korte opsomming:

  • Sterk: vergeleken met gewoon behangpapier, is vliesbehang behoorlijk sterk. Dit heeft te maken met onder andere de opbouw uit meerdere lagen, en het feit dat de onderlaag van sterk glasvezel is gemaakt.
  • Krimpvrij: omdat de bovenste laag van vliesbehang niet in direct contact is met de lijm, vindt er nagenoeg geen krimp plaats.
  • Scheuroverbruggend: vanwege de sterke onderlaag is vliesbehang in zekere mate scheuroverbruggend.Het behang is dan ook uitstekend te gebruiken op probleemmuren.
  • Aanbrengen: het aanbrengen van vliesbehang is relatief eenvoudig. Zo is er geen plaktafel nodig; u kunt de lijm rechtstreeks op de muur smeren!
  • Verwijderen: ook het verwijderen van vliesbehang is een simpele klus. U trekt de bovenlaag simpelweg los van de onderlaag!
  • Opnieuw behangen? Het onderste vlies kunt u na het wegtrekken van de bovenlaag gerust laten zitten. U kunt hier gewoon overheen behangen.

Vliesbehang aanbrengen

Het aanbrengen van vliesbehang is vergeleken met andere behangsoorten een vrij simpele klus. Een kort stappenplan:

  1. De ondergrond voorbereiden: vliesbehang kan soms licht doorschijnend zijn, dus zorg ervoor dat de ondergrond geen sterke kleurcontrasten vertoont. Is dit wel het geval, gebruik dan voorstrijkmiddel om te egaliseren alvorens u aan het behangen slaat.
  2. Het plaksel voorbereiden: let er op dat u speciaal behangplaksel voor vliesbehang gebruikt (bijvoorbeeld van Bison). Ander plaksel is te dun of hecht simpelweg niet goed aan het glasvlies. Maak het plaksel aan volgens de gebruiksaanwijzing, wat meestal inhoudt dat u al roerend het poeder tot lijm aanmengt.
  3. Het plaksel aanbrengen: u brengt het plaksel voor vliesbehang direct op de muur aan. Dus niet op de behangstrips! Maak gebruik van een speciale behangplakroller. Lijm maximaal een a twee banen vooruit, zodat de lijm geen kans krijgt voortijdig te drogen.
  4. Behangen: het behangen met vliesbehang is eenvoudig. U kunt de strips al stotend naadloos op elkaar laten aansluiten. Gebruik voor de eerste strip wel even een schietlood, om progressieve fouten te voorkomen.
  5. Aandrukken: vliesbehang is stug. Aandrukken doet u dan ook het beste met een speciale rubberen roller.

Vliesbehang verwijderen

Het verwijderen van vliesbehang is zo mogelijk nog eenvoudiger dan het aanbrengen; u trekt de strips simpelweg droog van de muur! De onderlaag van glasvezel blijft achter, maar hier kunt u eenvoudig overheen behangen. Lukt een stukje niet, gebruik dan een plamuurmes om te steken. Het is slechts zelden nodig om ook de onderlaag mee te nemen.
© 2010 - 2014 Johnnie, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Vliesbehang eenvoudig aanbrengenIn plaats van gewoon behangpapier kiezen velen steeds meer voor vliesbehang. Om dat op te hangen, ga je omgekeerd te wer…
Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesSommige mensen houden niet van geschilderde muren en kiezen liever voor behang. Behang heb je in alle soorten en maten.…
Problemen bij en na het behangen oplossenBehangen op zich is al een kunst. Maar soms gaat het dan toch nog fout. En niets is frustrerender dan na een dag lijm sm…
Klussen in huis & doe het zelf & loszittend behangKlussen in huis & doe het zelf & loszittend behangBehangen moet regelmatig gebeuren. Vaak is het zo dat als er pas behangen is, delen van het behang toch nog loslaten, om…

Reageer op het artikel "Vliesbehang; wat zijn de voordelen en hoe breng ik het aan?"

Reacties

Olivier Bultynck, 06-09-2013 23:16 #2
Wij willen behangen met afneembaar vliesbehang (gelaagd vliespapier) en dit laat na het verwijderen een dunne vlies glasvezel na.

Er wordt op vele sites vermeld dat gewoon hier over heen kan behangen worden, maar hoe zit het met verven?
Dit is een huurhuis. Dus hoe zit het als de huurders na ons willen verven in de plaats?

Hennie, 08-06-2012 23:39 #1
Volgens uw infomatie kun je als je vliesbehang verwijdert hebt en de onderlaag is blijven zitten daar weer gewoon overheen behangen. Als je dit weer wilt doen met vliesbehang smeer je dan weer de muur in? Blijft dan de onderlaag die er nog zit wel goed?

Infoteur: Johnnie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!