InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Reuzenpompoenen op Ameland

Reuzenpompoenen op Ameland

Reuzenpompoenen op Ameland Jarenlang werd er op Ameland een pompoenkweekwedstrijd gehouden. Een paar dagen voor Koninginnedag gaan de zaden de grond in en in het najaar is de oogst rijp. Enkele Amelanders zijn gespecialiseerd in het kweken van reuzenpompoenen. Zij doen mee aan een wedstrijd en begin oktober is het weegmoment. Editie 2011 is vorlopig de laatste editie van deze reuzenpompoenwedstrijd.

Pompoenkoning van Ameland

Theo Kiewiet uit Buren is hovenier en als hobby kweekt hij pompoenen. De Buremer strijdt mee in de pompoenkweekwedstrijd vanaf het eerste moment. Hij wint de wedstrijd meerdere keren met grote voorsprong en krijgt de eretitel (met een knipoog) 'Pompoenkoning van Ameland'. Kiewiet maakt er een echte sport van en theoretiseert hoe hij het groeiproces kan bevorderen. De basis van een grote pompoen ligt bij goed zaad en goede grond. Daarna volgt een uitgekiende bewatering en het geheime wapen is de mest. Kiewiet zweert bij schapenmest.

Weegschaal

Theo Kiewiet en zijn kampioenspompoen / Bron: Persbureau AmelandTheo Kiewiet en zijn kampioenspompoen / Bron: Persbureau Ameland
De pompoenen die hij kweekt zijn zo groot, dat ze door vier potige mannen moeten worden getild. Dat moet voorzichtig gebeuren, want voor het weegmoment moeten de vruchten zonder beschadiging worden aangeboden. Het weeginstrument is een provisorische pompoenweegschaal van vier personenweegschalen en een plaat multiplex of een reuzenbascule.

Reus

Er zijn verschillende soorten, maten en kleuren pompoenen en de reuzenpompoen (Cucurbita maxima) is de grootste. Zonder extra zorg, zoals Theo Kiewiet zijn pompoenen geeft, wordt een reuzenpompoen een meter in doorsnee met een gewicht van 70 kg. De met zorg opgekweekte exemplaren van Kiewiet worden vele malen groter.

Hoofdprijs

Het gewicht van de winnende pompoenen wisselt met het jaar. Het ene jaar wint een pompoen van 105 kilo en het jaar daarop weegt de winnaar meer dan honderd kilo meer. Aanvankelijk was 53 kilo genoeg voor de hoofdprijs, maar dat stadium zijn de kwekers allang voorbij. Theo Kiewiet wilde in 2005 al pompoenen van 300 tot 400 kilo te kweken en dat is hem gelukt. Zijn strategie heeft hij tot in de finesses uitgedacht en hij bemest behalve met schapenmest nu ook met vissenkoppen.

Koninginnedag

Pompoenen kun je zien groeien. Dat is wat Kiewiet er zo leuk aan vindt. In één dag zie je de pompoen ter grootte van een voetbal groeien tot het formaat van een basketbal. Bovendien zijn ze decoratief en eetbaar. De tuinier maakt er soep van. De kampioenspompoen krijgen standaard een ereplekje bij het hek van zijn huis in Buren. Zijn medestrijders, de andere deelnemers aan de kweekwedstrijd, leggen hun exemplaren ook naast de deur of in de tuin. In oktober kleurt Ameland oranje van de grote pompoenen. Eind november oogst de kweker het zaad. Dan is het gebeurd met de gele en oranje joekels. Tegen die tijd beginnen ze ook te rotten. De zaden geeft Kiewiet aan liefhebbers en hij kweekt er het volgende jaar weer een nieuwe generatie reuze pompoenen mee. Elk jaar gaan de zaden een paar dagen voor destijds Koninginnedag, tegenwoordig rond Koningsdag, de grond in, na voorplanten in een bloempot in de vensterbank met een plastic zak er over. En dan begint het feest opnieuw.

Wie wonnen de pompoenwedstrijd:
  • 2011195 kg Willem Kiewiet (voorlopig de laatste kampioenspompoen)
  • 2010 314 kg Theo Kiewiet
  • 2009 392,5 kg Theo Kiewiet
  • 2008 370 kg Willem Kiewiet
  • 2007 270 kg Willem Kiewiet
  • 2006 312 kg Theo Kiewiet
  • 2005 226,5 kg Willem Kiewiet / Theo Kiewiet
  • 2004 105 kg Tineke Borsch
  • 2003 53 kg Willem Kiewiet

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland, Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Reuzenpompoenen op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 11-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Ameland
Schrijf mee!