InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Zuiveringszout en soda weetjes

Zuiveringszout en soda weetjes

Zuiveringszout en soda weetjes Iedereen kent wellicht zuiveringszout alias Natriumbicarbonaat of baking soda. Net zoals iedereen weet dat aardappelen met zout lekkerder zijn dan zonder, en dat men bonen en kool verteerbaarder kan maken met een mespuntje baking soda of zuiveringszout. Maar weet u ook dat baking soda of zuiveringszout en soda nog tig aantal andere toepassingen heeft die uw leven een goedkope en geweldige huis-tuin- en keukenboost kunnen geven op onderhoudsniveau?

We zetten met plezier enkele puntjes op een rijtje:

1. U hebt een vuile thermos, met van die aangekoekte gekleurde randjes in uw vizier. Niets zo onsmakelijk als daar uit te moeten drinken. Vul de thermos met kokend water waar u 3 soeplepels soda in oplost. Laat een nachtje trekken. Vijf keer en meer overvloedig omspoelen en uw thermos ziet er uit alsof u hem net gekocht hebt.

2. Ditzelfde kan u toepassen in de gootsteen met uw theeservies dat last heeft van die lastige aanslag. Laat desnoods een nachtje weken in het bad warmwater met een half doosje zuiveringszout of sodakorrels.

3. En ditzelfde kan je ook toepassen voor het ontkalken en ont aanslagen van je elektrische waterkoker, koffiezet,…

4. U houdt van decoratieve items op uw dressoir. Vul eens een vaas op een originele manier. Neem een diepvrieszakje (groot model) dat u in een transparante vaas laat zakken. Steek er de bloemen in, vul de zak met water (niet te veel) en bindt hem toe. Laat het geheel in de glazen vaas zakken. Vul tussen zak en vaas met sodakorrels (die zijn mooi ongelijkmatig van vorm en geven een speciaal effect. U kunt het zout ook kleuren met krijt. (steek de soda in een diepvrieszakje, duw er enkele gekleurde krijtstaafjes bij, houdt de zak dicht en schudt er op los. Het krijt zal de soda kleuren. Vul dan bij in de vaas. Heel decoratief hoor. (U kan ook de soda kleuren door vloeibare kleurstof op dezelfde manier toe te voegen. Enig nadeel daarbij is wel dat u dit een dag op voorhand moet doen en dat het zout dient gedroogd te worden.)

5. Meng zuiveringszout met citroen en u hebt een geweldig bleekmiddeltje om uw email bad mee te reinigen. Het dragen van huishoudhandschoenen is tijdens deze bewerking wel een dikke aanrader.

6. Dit mengsel (zuiveringszout/citroen) is tevens ook een vetoplosser. Wel niet toe te passen op delicate stoffen.

7. U kan ook een dikke soeplepel in uw afwaswater kappen, voor een uitzonderlijke vette vaat.

8. U bent dol op gezond voedsel en beperkt alles dat ‘bespoten’ werd. U spoelt uw groenten uiteraard, maar als u zuiveringszout toevoegt aan uw spoelwater, elimineert u het kleinste insect, voor het op uw bord hoeft te komen. Evenals alle eventuele onreinheden (zelfs insecten plassen jawel).

9. U snakt naar een tandpasta smile maar ziet tegen die moderne technieken op omdat ze of te duur, of te agressief zijn of gewoon omdat u in tijdsnood zit. Giet een scheutje zuiveringszout (BAKSODA, niet de korrelversies voor de schoonmaak) op uw tandenborstel (al dan niet op uw tandpasta). Het is niet zo lekker maar oooo zo effectief, en u zult merken dat uw tandjes zichtbaar witter worden, op de goedkoopste manier die u maar kunt bedenken. Deze methode is geniaal voor mensen die veel roken, the drinken, of gewoon een stralende lach willen.

10. U kan ook uw valse tanden een nachtje in een water/zuiveringszout oplossing leggen om ze te witten.

11. U hoeft uw tandenborstel niet wekelijks af te koken om hem te ontsmetten. Zet hem een nachtje in een water/zuiveringszoutoplossing en hij is even ontsmet en gereinigd.

12. Dit kan u ook doen met uw haarborstels, kammen, haarklemmen,speldjes,… (wel niet in het zelfde bad natuurlijk) Laat enkele uurtjes trekken, (telkens u er langskomt draait u eens met die boel), daarna zorgvuldig afspoelen en even nawassen en voila, zo goed als nieuw.

13. U kan ook zuiveringszout oplossen in een glas water en gebruiken als mond spoelmiddel. Niet inslikken is wel de boodschap (hoewel u daar niet meteen de neiging voor gaat hebben, wees gerust.) Deze manier van de mond te verfrissen is aangeraden voor mensen die het niet hebben op de mondspoelingen met toegevoegde smaakjes en kleurstoffen. Ze is trouwens veel goedkoper en neutraliseert evenveel bacteriën als de dure middeltjes.

14. Niets zo lekker dan verse boontjes recht van de ranken geplukt, maar men durft er nogal eens winderig van worden. Hier is een trucje om dat tegen te gaan. Wanneer de boontjes de helft van hun kooktijd gehad hebben, giet dan het eerste kookvocht volledig weg. Begin opnieuw en voeg nu een theelepeltje zuiveringszout (kooksoda niet de korrelcersie voor de schoonmaak) toe. U zal merken dat de boontjes lichter verteerbaar zullen zijn, om nog te zwijgen van het hinderlijke geurgemis dat u gaat moeten missen (grinnikt).

15. Nummer 14 geldt ook voor koolsoorten.

16. En nog een zuiveringszouttruc in de keuken. Wanneer u iets met eieren maakt. Voeg dan per drie eieren een mespuntje zuiveringszout toe.

17. U kunt ook zuiveringszout gebruiken in de plaats van gist, wanneer u per ongeluk zonder moest vallen en een bakkriebel voelt opkomen. U mag trouwens altijd een puntje gist toevoegen om dingen luchtiger of anders gezegd, lichter verteerbaar te maken.

18. Hebt u uien of look gesneden en ruiken uw handen een uur in de wind? Was ze dan eens met zuiveringszout (ook citroen is hier goed voor), de reuk vervliegt zo.

19. Om uw houten snijplankjes en hakblokken te ontsmetten en rein te houden (plastic kan u in de vaatwas zetten. Hebt u geen vaatwas, kan u dit ook op de plastic plankjes toepassen.) wrijft u ze kwistig in met zuiveringszout dat u even klam maakt. Laat een poosje liggen en spoel overvloedig af.

20. Heeft uw koelkast last van geurtjes (was hem dan uit met een water/zuiveringszout oplossing).

21. Als noodontstopper kan u dan weer drie delen water, 1 deel zuiveringszout en 1 deel verwarmde azijn bij elkaar gieten (neusklep en open raam is een aanrader, evenals alle kindjes en dieren uit de buurt als het dragen van huishoudhandschoenen). Giet in de t behandelen verstopte afvoer. Laat toen minuten trekken en spoel dan door met heet water. (bij grote verstopping kunt u het een nachtje laten intrekken) maar zet dan wel een emmer omgekeerd over het gat en steek de stop erin. Vergeet wel niet overvloedig door te spoelen met warm tot heet water.

22. Uw inox gootsteenwerkblad is een beetje aangeslagen en gekrast en u zit net nu zonder Chemico? Geen paniek. Los wat ouderwetse Vim en een dikke soeplepel zuiveringszout op in een glas water en schrob hiermee uw werkblad af. Goed naspoelen (want u hebt hierbij wel strepen anders). U zal zien dat de krasjes verdwijnen als sneeuw voor het zout en uw keukenlook krijgt weer een blinkende boost.

23. Voorgaande kunt u ook toepassen op marmer (gebruik wel een volledige oplossing en een zachte doek dan.)

24. U hebt geen afwasbaar papier en de kinderen hebben er op getekend? Dop een zachte doek in een water/zuiveringszout oplossing en dep op de plekken, u zal zien dat ze stilaan vervagen.

25. Ditzelfde kunt u toepassen op tapijten,

26. Deze oplossing is ook goedgekeurd bewezen in zijn functionaliteit voor het reinigen van een ongelukje braaksel op het tapijt. Want er zijn leukere dingen om op te kuisen, zeg nu zelf, en niets zo vervelend als steeds weer herinnerd te moeten worden aan dat ongezondje telkens u langs die plaats loopt.

27. Om een tapijt op te frissen zonder dure producten te moeten nemen, kan u het tapijt bestrooien met zuiveringszout. (houdt wel kinderen, dieren en aanverwanten uit de buurt). Het beste resultaat wordt uiteraard verkregen als het tapijt vervolgens een nachtje kan trekken. Zuig daarna de boel op met uw stofzuiger, en uw tapijt is gelijk twee tinten lichter.

28. Vorige methode kan ook aangewend worden bij ongelukkige wijnvlekken. Zelfde toepassingsmethode, strooi, trek (paar uur, nachtje,…), zuig..

29. Vorige methode neemt ook onvriendelijke geurtjes weg, dus twee vliegen in een klap.

30. Om al die kindjes uit de buurt te houden terwijl U uw zuiveringspraktijken toepast, kunt u ze aan het detective werk zetten en ze een geheime brief laten schrijven. Meng water1 deel /zuiveringszout 1 deel, geef ze een kaligrafie pen en voila, ze kunnen vertrekken. (doe dit wel niet met kleine kindjes, ze moeten op zen mist het laat ik eens proeven stadium voorbij zijn.)

31. Houdt de muffe geur van de zolder uit uw dozen met kledij die op zomer of winterstok staan door enkele kwistige scheppen soda of zuiveringszout in linnen voddendoeken te knopen en die mee in de dozen op stok te steken. Deze methode haalt ook eventueel vocht uit de kledij die er moest insniepen. Dus weer twee vliegen in 1 spreekwoordelijke klap.

32. En als u dan ook nog eens tegen mottenballengeurtjes bent en u steekt zo een zakje mee in de doos dan hebt u nog eens drie vliegen in die klap. (leuk toch?).

33. Voorgaande methode kunt u ook toepassen op oude muffe boeken (u herkent de reuk vast, ik ruik hem al als ik er maar over spreek. Gebruik hiervoor geen zuiveringszout maar grote korrelsoda (die kruipt minder tussen de pagina’s). Steek de soda en het boek in een plastic zak die u uiteraard afsluit. Laat de boel gerust enkele dagen liggen, en haal het boek er vervolgens uit. De reuk is geneutraliseerd. (tip: wanneer u uw boeken regelmatig (paar keer per jaar) doorbladert zal die typische geur en niet zo makkelijk inkruipen. U kan zo een boek ook ergens bovenaan een kast open laten liggen maar dan blijft de geur wel in huis en er zijn aangenamere dingen om te ruiken dacht ik zo.

34. Hebben uw ooit witte kunststoffen meubels last van vergeling? (keukendeurtjes, pianotoetsen, boekenplanken,…) was ze dan geregeld af met een Zuiveringszout/wateroplossing in plaats van met een gewoon sopje. Zout is immers een bleekmiddel.

35. Dus kunt u het ook gebruiken voor agressieve vlekken (gras, gele kringen,…) op stof. Dit is wel niet aan te raden voor fijne kleding en stofjes. Grijp dan terug naar de minder agressieve winkelvarianten. Maak de vlek een beetje nat, leg het item op het gras buiten (op den bleek zoals ze dat vroeger zeiden) en strooi een beetje zuiveringszout op de vlek. (niet bij gekleurde items) of de vlak trekt bleker af dan de rest.

36. Voor een wittere was zonder al die middeltjes in u kast te hoeven hebben, kunt u ook een schepje soda in uw wasmachine kwakken (doe ik altijd). Het verzacht het water, de was, reinigt, bleekt en kuist de leidingen. Wat wil een mens nog meer (wel bij wasjes van boven de 50 graden, anders raken de sodasteentjes niet opgelost.)

37. Voorgaande kunt u ook toepassen op een douchegordijn dat randjes begint te krijgen van dingen die u niet wilt groeien hebben in uw badkamer. Gebruik dan wel zuiveringszout en zet uw machine op niet meer dan 30 graden. Wasje gedaan, gordijntje nat ophangen (onderkant in bad of douche uiteraard of u kan weer gaan dweilen).

38. Heeft uw teakhouten tafel randjes en kringen van schotels en borden en wilt u die er uit zonder die dure producten te moeten kopen? Geen probleem. Maak een mengeling Soda/warmwater (eventueel een vers scheutje citroensap) en poets met een stevige vod of afwassponsje. Goed naspoelen en voila, als nieuw.

39. U kan ook bij gebrek aan strooizout soda of zuiveringszout over uw wandelpad gooien om het slipvrij voor de voetjes te maken.

40. En heeft u vervolgens oververmoeide voeten en benen, of voelen uw voeten doortrapt aan van al dat rondlopen om alles netjes te krijgen. Zak dan in een bad (of voetenbad) neer, waar u kwistig zout/warm water toevoegt. En geniet. Voel hoe het zout de moeite uit al uw overdane ledematen trekt. Daarna goed afspoelen en eventueel inwrijven met nivea of aanverwanten.

41. Voorgaande is ook goed voor iemand die hard gelopen heeft lang rechtgestaan heeft, .....

42. De schoen waar die arme voet in lopen afzien heeft is misschien bezweet, nat, reukig, walmend of nog erger? Geen paniek. Smijt overvloedig zuiveringszout in de schoen. Zet hem op een veilig plaatsje, laat een nacht rusten en drogen, klop hem vervolgens uit en steek er dan de buis van de stofzuiger eens in (want elke oneffenheid kan tot blaren leiden). Het is wel aan te raden uw schoenen allebei gelijk te behandelen (grinnikt) zeg nu zelf, ene stinkvoet en ene reukloze voet wil je niet meemaken hahaha.

43. Zo als dat allemaal achter de rug is krijgt een mens honger. En er staat vis op het menu. Een probleem. De vis ruikt niet naar zee maar naar vis (bweikes), Door al uw schoonmaakpraktijken is hij niet meer gevangen vers. Als het nog aandurft hem te eten (knipoog) wrijf hem dan in met zuiveringszout, schrok maar goed. Laat een uurtje of twee liggen op een koele plaats (frigo) en spoel hem vervolgens goed af. Voila, hij is nu klaar voor uw bereiding.

44. Staat er gekookte roze zalm op het menu, dan kan u een mespuntje zuiveringszout toevoegen aan het kookwater om de mooie roze kleur naar boven te trekken.

45.Zilveren voorwerpen krijg je ook mooi schoon met zuiveringszout. Om vlees malser te maken, een halve theelepel zuiveringszout met 2 eetlepels zonnebloem- of olijfolie minstens een uur laten marineren. Hoe langer des te malser (tip van Attie)

46. (de schoonmaak versie, witte korrels of poeder in een zakje kost ongeveer 0.85 cent en er staat SODA op) verkrijgbaar bij elke supermarkt bij de schoonmaak spullen. Zijn ook toe te passen bij ontstoken blaren of een ontstoken kras of een nagel, en aanverwanten. Ook bij honden en/of katten beten. toepassing: Neem een emmer met lauw water en gooi er flink wat ([I]een paar blokken
) SODA in, roeren en baden. Doe dit ongeveer 20 min en een paar keer per dag. De ontsteking wordt echt helemaal schoon en gaat weg!!! En het pikt/brand niet zo erg, misschien in het begin een beetje maar dan voel je echt gewoon lekker zacht water. [/I]
© 2006 - 2014 Salu, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenZelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenWil je een keer brood zelf bakken, maar dan zonder granen? Amandelbrood is erg lekker en je kan het gewoon zelf maken in…
De 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampooDe 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampooDit is een methode die steeds meer mensen toepassen. De methode houdt in dat wij ons haar en hoofdhuid schoonwassen, maa…
'Natuurlijk' schoonmakenMensen die bewust proberen om te gaan met hun gezondheid en van daaruit weer met voeding zullen naar alle waarschijnlijk…
Chocolate chip cookies, origineel amerikaans recept!Chocolate chip cookies, origineel amerikaans recept!Iedereen kent ze inmiddels wel, de Amerikaanse chocolate chip cookies. In iedere supermarkt verkrijgbaar, maar niets is…
Handige schoonmaaktipsHandige schoonmaaktipsDe lente komt er weer aan en de meeste mensen gaan dan aan de voorjaarsschoonmaak zodat dan alles weer lekker fris en op…

Reageer op het artikel "Zuiveringszout en soda weetjes"

Reacties

Martin Wubbolts, 30-01-2014 09:32 #68
Ik heb een matras die jaren in een rokerige ruimte heeft gestaan. Krijg ik die lucht er ook uit met soda?

Hanneke, 07-01-2014 23:14 #67
Je kan dus ook zuiveringszout op uitwerpselen kat strooien en dan opvegen? Het absorbeert ook de vieze lucht dan?

Bogaerts William, 02-12-2013 14:22 #66
Wil mijn terras reinigen naast de vijver mag ik soda gebruiken? Is het gevaarlijk voor de vissen?

Ellen Poot, 28-10-2013 11:30 #65
Hoe houd ik mijn soda klontvrij?

Thijmen, 17-07-2013 17:56 #64
Op tip nummer 9 over tanden poetsen, gooi een paar druppels pepermuntolie door de soda en je hebt een volledige tandpasta, zonder toegevoegde troep.

Sophia Dijkhuis Vasiliou, 09-07-2013 12:46 #63
Bedankt voor het leuke stuk met de nuttige informatie. Ik stoor me helemaal niet aan het Nederlands en ik kan u zeggen dat ik 25 jaar lang taaldocent geweest ben. Vind de grappen leuk, zit erbij te grinniken. :-)

Ik zal het artikel delen met de lezers van mijn nieuwsbrief en blog.

Heb nog wel één dingetje dat jammer is (vind ik): soda en zuiveringszout worden niet uit planten gemaakt (waar ze wél in zitten), maar door een chemisch proces met allemaal niet echt sympathieke stoffen. Stond in de Van Dale, op het internet vind ik het niet zo snel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat Hier iets over de productie ervan.

Wellicht is echt natuurlijk geproduceerd spul wel te vinden in een biowinkel…

Verbeek Geb, 08-05-2013 14:03 #62
Eerst zien en dan geloven natuurlijk. De meeste zaken zijn algemeen geweten. Is dit vertaald uit het Duits? Dat 'lollig' doen zou ik achterwege laten, dat komt heel slecht over, beetje behaagziek, onderdanig en kruiperig.

Belinda de Weerd-Angell, 16-04-2013 11:16 #61
Bedankt voor de handige tips hierboven. Let aub niet op mijn Nederlandse taal gebruik; ik zal direct al doorgeven dat ik een buitenlander ben!
Wel heb ik een vraag; u had het over het zuiveringszout/soda korrels gebruikt voor de schoonmaak. Waar kan ik groter hoeveelheden BAKsoda kopen? Dit dan voor gebruik bij personal hygiëne enz.

Antoinette, 28-03-2013 09:07 #60
Hierboven staan zeer handige tips beschreven. Echter het taalgebruik, het Nederlands is abominabel. Komt dat omdat het is vertaald?

Alicia, 26-03-2013 19:12 #59
J. Rohrich, Zuiveringszout kun je gewoon bij de apotheek kopen, maar ook bij toko's onder de naam bakingsoda of natriumbicarbonaat. Dat is allemaal hetzelfde. Het enige verschil is de prijs want bij de toko is het veel goedkoper. Bij de apotheek was ik €4,75 kwijt voor een pakje van 125 gram, en bij de toko €1 voor dezelfde hoeveelheid.

J. Rohrich, 08-03-2013 10:46 #58
Ik hoor veel over dit product, waar kan ik het kopen?

Carla, 21-02-2013 10:32 #57
Hallo,
Ik heb een probleem, ik heb een handvol soda-korrels in warm water opgelost en er mijn vloer mee gekuist, nu is deze toch goed afgebleekt, je ziet goed de sporen waar ik gedweild heb. Nu is mijn vraag, hoe krijg ik die soda aanslag weg? Heb al een paar keer geprobeerd met gewoon water of wat dreft erin, maar krijg mijn blank niet meer terug op de vloer, help wie heeft er raad.
Vr groetjes
Carla

Hulya, 05-02-2013 08:38 #56
Hallo, ik wilde graag weten; hoeveel zuiveringszout mag je per dag max. innemen? En hoelang mag je hiermee doorgaan?

Nina, 21-12-2012 13:57 #55
@ Marijke Nouwen,

Een vraagje, hoe kom jij aan dat zakje van 125 gram waar gekocht?

Grtjes

Marijke Nouwen, 29-10-2012 13:12 #54
Hoe moet ik zuiveringszout verdunnen om de mond te spoelen? Ik heb een zakje van 125 gram.

Wesley, 08-10-2012 11:27 #53
Reactie op 12. met flouride houdende tandpasta kunt je rvs laten glanzen alsof het nieuw is. ook de krassen en watervlekken (SODAVLEKKEN) kun je met flouride tandpasta verwijderen. Tandpasta op de zachte kant van sponsje met beetje water. Goed insmeren halveminuut laten zitten met klamme doek afnemen

Petra, 20-09-2012 22:33 #52
Ik zou jullie er toch graag nog even op wijzen goed op te letten waar soda gebruikt wordt (de NL versie) en Baking Soda, de Amerikaanse versie die absoluut niets te maken heeft met soda! Dus voor je 1 en ander gaat proberen, lees je even in in de verschillen!

Neeltje, 07-09-2012 10:04 #51
03032012, antwoord ik iemand die lang dubbelkoolzure soda had gebruikt en daardoor misschien kanker had gekregen. Dubbelkoolzure soda is wel een loog en het breekt beschermende laagje van cellen af, waardoor je minder afweer krijgt en misschien meer kans op kanker. Als je kanker hebt, wordt het juist weer gebruikt tegen kanker. Omdat het beschermende laagje wordt afgebroken van je cellen, kunnen je afweerstoffen beter het kankergezwel afbreken. Met deze kennis gebruik ik i.i.g. geval geen bakpoeder meer en fibromyalgiepatienten moeten het zeker niet te lang innemen. Je nieren moeten voldoende zuur afvoeren, dus die moet je stimuleren met b.v. thee voor de nieren. Soda in de afmasmachine, soda lost past op bij 60 graden, ik gooi er wel een schepje dubbelkoolzure soda in en een half afwasmachineblokje. Soda is zoveel beter dan al die chemische troep overal in.

Bodha Kenneth, 05-09-2012 13:40 #50
Geachte heer/mevrouw,

Ik zou graag willen weten of soda waarmee brood wordt gebakken ook helpt tegen schimmelnagels en schimmelvoeten of is het een totaal andere soort soda? Wij laten meel rijzen met soda maar hebben het nooit gebruikt tegen schimmelnagels. Is het doorzichtige pakje soda van ongeveer 1 pond of 1 kilogram die men bij Albert Heyn of in een andere supermarkt koopt om b.v. hemden, lakens, vlekken schoon en wit te krijgen ook geschikt tegen schimmels en evengoed om in brood of meel te laten rijzen? Ik zou graag hierover zekerheid willen hebben. Veel dank voor uw reactie. Met vriendelijke groeten.

K. Bodha

Joan Koetsier, 13-08-2012 18:18 #49
Volgens mijn buurvrouw kun je de stam van een afgekapte boom ook overgieten met heet water en soda, om zo uitlopen te voorkomen en gaat vervolgens de stronk dood. (verpulpert). Klopt dat?

Sonja, 13-04-2012 13:33 #48
Ik vernam dat je in de afwasmachine net zo goed soda kan gebruiken dan die (dure) afwasproducten. Is dit te riskeren en heeft het geen schadelijke gevolgen? Heb het eens geprobeerd: halve afwastablet + koffielepeltje soda: afwas was brandschoon!

Neeltje, 03-03-2012 22:27 #47
Ik las dat iemand zowat zijn leven lang zuiveringszout had ingenomen tegen teveel maagzuur en aan maagkanker stierf. Als je vaker last hebt van maagzuur moet je naar de huisarts en je na laten kijken op de heliobacterbacterie en niet thuis (te lang) winkelen met zuiveringszout.

Jonathan, 31-12-2011 10:39 #46
Hete pepers. Met HEET, bedoel ik ook echt HEET. Aangezien ik nogal houd van chili-pepers, maak ik af en toe de fout om ze te snijden zonder plastic handschoenen aan. Vooral bij de erg hete pepers (Jalapenos en Habanero peppers) is dat erg vervelend, vanwege zeer branderige handen. Ik gebruik hiervoor een papje van soda-bicarbonaat om mijn handen in te dopen (in te smeren). Ook wil het deppen met pure alcohol ook wel helpen. Eenmaal een te hete peper gegeten, dan maar aan een verdunde oplossing van soda-bicarbonaat (baking-soda) en volle melk of volle yoghurt.

Ger May, 19-12-2011 11:23 #45
In Frankrijk heb ik Bicarbonaat leren kennen als de redding voor mijn classic: de accu was stuk gegaan en het accuzuur was op de accubak en carosserie gelekt en het metaal was aangevreten. Met een kwast met water met ruim Bicabonaat er in opgelost het lekgebied ingekwast, het begon ongelofelijk te bruisen, aantal malen ingekwast, met schoon water nagespoeld, het metaal was in 1 keer helemaal schoon en klaar om in de grondverf gezet te worden! Probleem opgelost, letterlijk. Ik had tot dan nog nooit van bicarbonaat gehoord, wil het nu in Nederland kopen en kwam zo op deze site.

Yolande, 08-12-2011 17:33 #44
Zuiveringszout of baking soda of natriumbicarbonaat of dubbelkoolzure soda kun je kopen bij de toko. Ik kocht het voor € 1,25 voor 450 gram van het merk Arm & Hammer. In recepten wordt het als rijsmiddel gebruikt.

Nankie Vrieling, 29-11-2011 20:10 #43
Wat is nu precies zuiveringszout? Ik ken het niet. Zou ook niet weten waar ik het moet kopen, en wat voor functie heeft het in b.v. appelmuffins (recept: halve theelepel zuiveringszout toevoegen)

Rick, 02-10-2011 19:00 #42
Weet iemand misschien een adres in Amsterdam waar ik een kilo 'zuiveringszout' kan kopen voor een normale prijs? Mijn voorgaande zoekacties hebben namelijk gefaald.

Annuska Buysman, 06-09-2011 01:14 #41
Ik heb een calendulaextract gemaakt om daar zalf/creme van te maken. De kleur is alleen niet erg aantrekkelijk (erg chemisch zij mijn schoonzoon, terwijl het puur natuur is). Kan ik die helder krijgen met zuiveringszout zonder de werkzaamheid van de calendula aan te tasten? Ik neem aan dat ik dan wel de bak/kook variant nodig heb?
Heft het zuiveringszout ook de geur op, zodat ik er bijvoorbeeld een lavendelgeurtje aan kan geven met geurolie?

Michel, 15-07-2011 00:46 #40
Zuiveringszout kan ingenomen worden. Het werd vroeger en ook nu nog gebruikt als periodieke inwendige reiniging. Een teveel veroorzaakt diarree. Normaal is een halve tot een hele theelepel per 250 ml. genoeg. Over het schoonmaken het volgende: een alternatief voor soda is glauberzout. (natriumsulfaat). Stamt ook uit vroeger en maakt perfect schoon. Werkt ook voor de inwendige reiniging net als zuiveringszout maar smaakt erg vies. Deze 2 zouten worden ook wel gebruikt tegen diverse vergiftigingen; zie hiervoor de gifwijzer of andere bronnen.

Billy, 19-05-2011 20:17 #39
Ik doe ook altijd een eetlepel soda in het putje van de vaatwasser, vlak voordat ik hem aanzet. HIerdoor hoef je maar een HALF vaatblokje te gebruiken bij een heftige vaat! Beter voor milieu, en de vaat is super schoon en fris. Wel oppassen dat je geen aluminium spullen in je vaatwasser hebt zitten, het tast aluminium nl. aan.

Sofia, 13-03-2011 13:36 #38
Hee,
Ik heb net water met zuiveringszout op de houten vloer laten vallen en dit niet meteen opgeruimd. Nu zitten er allemaal lelijke vlekken in, vertel mij a.u.b. hoe ik dit eruit krijg.
Groetjes

Dieuwke, 04-03-2011 15:23 #37
Het artikel is inderdaad verwarrend. Dat komt m.i. voornamlijk omdat de met vaart en voor mijn gevoel soms in grote haast geschreven tips voor de verschillende typen zout door elkaar staan. Misschien was het beter ze te splitsen en daarbij uit te leggen wat wat is. Bovendien wordt er veel gebruik gemaakt van dialectuitdrukkingen. Op zich is daar niets op tegen, maar ze zijn niet voor iedereen even begrijpelijk.

Eric Pol, 08-12-2010 10:22 #36
Dit artikel is gevaarlijk verwarrend! Er zit een groot verschil tussen Soda (natriumcarbonaat Na2CO3) en Baksoda (natriumwaterstofcarbonaat NaHCO3). Soda is veel aggressiever dan Baksoda. Zeker voor inwendige toepassing zoals tandpasta of maagzout kan deze verwarring vervelende gevolgen hebben. Het lijkt me goed om de verschillen in de inleiding goed duidelijk te maken. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat en http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat

Chris, 03-11-2010 19:19 #35
Ik heb eens gelezen dat je pluche dieren ook kan reinigen met bicar, hoe doe ik dat het beste?

Verheijen, 09-10-2010 15:32 #34
Heb gelezen dat als je pijn hebt zuiverringszout in het bad doen 20 min in gaan liggen het zout ontrekt het zuur van het lichaam wat voor de pijn zorgt groetjes

Neeltje, 23-07-2010 23:34 #33
Ik kocht in de supermarkt natriumcarbonat decalhydrat en er stond op het pak: fijna soda extra gezuiverd. Dat is dus onzinnig, las ik op wikipedia. Daar zit nl. op één molecuul natriumcarbonaat 10 moleculen water, wat (het water) eruit loopt als je het warm neerlegt. Er zit dus 8 procent soda in en de rest water en daar betaal je meer voor dan echte natriumcarbonaat. Let dus op dat je geen water koopt met wat soda. Agaath, natrium-bi-carbonaat is zuiveringszout en die kun je gebruiken als bakpoeder en jichtpatienten gebruiken het, zie aldaar.:-) Ik was me ´s ochtends met soda en heb geen deodorant meer nodig, dus geen aluminiumoxide meer op mijn bast. Alle douchegels, bodycremes zijn te zuur voor je huid (ph 6.5) en je zult merken dat je huid zichzelf weer gaat reinigen en voeden. Zo´n lekker zacht huidje! Schimmelnagels en voetschimmels kunnen overgaan door voetenbaden met natriumbicarbonaat. Natriumbicarbonaat kost in Nijmegen 2.80 per kilo bij de Gaper in de lange Hezelstraat. Bij mijn apotheek is het veel duurder en per ons.

Bogaert, 22-07-2010 22:11 #32
Geachte, Hoe kan ik al die tips op papier krijgen, zodat ik ze later gemakkelijk even kan inkijken i.pl.v. telkens mijn pc hiervoor te moeten " aan " zetten? Nuttige adressen van verkooppunten zou ook handig zijn. Mag ook in Nederland zijn.
Vriendelijke groeten en dank voor uw verzamelwerk,
LVDB

Eric, 18-07-2010 14:42 #31
Functionele hardloopkleding mag op maximaal 30 graden gewassen worden. Dit is niet voldoende om goed te reinigen en alle verzamelde bacteriën te doden. Gevolg is dat de kleding weer erg snel transpiratie geurtjes heeft.

Totdat ik ergens de tip kreeg om alles eerst even in de week te zetten in een soda sopje. Daarna uitspoelen en gewoon wassen. Resultaat is heerlijk frisse sportkleding zonder (zweet)geurtjes. :-)

Agaath, 18-07-2010 12:03 #30
Wat is het verschil tussen soda en washing soda? Is de laatste sterker? Is zuiveringszout zuiverder dan soda, omdat zuiveringszout wel bij het eten gebruikt wordt?

Neeltje, 03-06-2010 18:48 #29
Wat heerlijk om zuiveringszout en soda te gebruiken voor voetbaden en wikkelingen. Ik ben ook basisch gaan eten. b.v. geen tarwe maar quinoa, gierst en boekweitpap Ik heb veel pijn en M.E. en ik voel me nu veel energieker en sprankelender. De pijn zakt per dag. M.E. is erg grillig en ik voel me wel vaker goed en hoop nu dat deze verbetering van mijn gezondheid beklijft. Zuiveringszout kun je per kilo kopen bij de apotheek of goede drogist voor 2.79 euro. Ik denk dat ik voor het baden de soda prettiger vind dan het zuiveringszout. Iemand, las ik hier op deze website, was bang voor botontkalking door zuiverinszout. Baden met zuiveringszout, heb ik begrepen, is juist goed bij botontkalking. Als je bloed te zuur is, onttrekt het kalk aan je botten. Een sodabad meet een ph van 10 en ontzuurt en ontgiftigt. Vruchtwater heeft een ph van 8, heb ik gelezen en daar zwemt een kindje 9 maanden in.

Mark, 13-01-2010 07:37 #28
Ga 1 keer per maand 30 minuten in bad liggen waaraan 3 eetlepels zuiveringszout is toegevoegd. Dit doet wonderen voor de huid en reinigt het lichaam van buiten en binnen! Anti tumor therapie!

Lowieke, 20-12-2009 16:19 #27
Beste Meijer,
Ik wil u niet bang maken, maar mijn peter was ook een man die zijn leven lang "het zuur" had. Ik heb die arme man vele kilo's, "maagzout" zoals wij het hier noemen, weten slikken. Hij is aan maagkanker gestorven op vijfenzestig-jarige leeftjd. Of het één verband houdt met het andere weten wij natuurlijk niet. Maar als ik u was zou ik toch niet overdrijven met dat "zuiveringszout".:-(

G. Meijers, 12-12-2009 19:22 #26
Als ik het zuur heb neem ik een theelepel zuiveringszout met wat water in en je maagzuur is weg. Is dat eigenlijk verantwoord? G.Meijers

Rebel, 25-06-2009 07:42 #25
@ Paul: Zuiveringszout kun je innemen. Je kunt het mengen in b.v. een glas water.

Paul Wesselius, 19-06-2009 13:07 #24
Volgens een website over jicht zou het ook goed zijn om elke ochtend en avond een theelepel zuiveringszout te nuttigen. Dat zou je lichaam 'ontzuren'. Is het schadelijk om zuiveringszout in te nemen?

Saelens J., 15-06-2009 17:29 #23
Naar het schijnt is een bad met 1/4 pak soda en er anderhalf uur blijven inzitten zeer goed om het lichaam te ontzuren bij fibromyalgie (volgens een natuurarts). Hebt U dit al eerder gehoord. Graag antwoord en bedankt bij voorbaat.

Sisca, 15-06-2009 11:39 #22
Ik zie bij de tips dat het zuiveringszout ook goed voor je tanden is.
Hoe vaak mag ik het dan gebruiken?

Martijn, 28-05-2009 18:24 #21
Zilver kun je schoonmaken met soda door het samen met aluminiumfolie en warm water te gebruiken.

1. Leg aluminiumfoli op de bodem van een bakje.
2. Vul een bakje met warm/heet water en soda.
3. Leg het silver op het aluminiumfolie en zorg dat het onder water blijft.
4. Wacht tot het bruisen voorbij is.
5. Klaar, je zilver glimt weer!

Hoe het precies werkt? --> http://www.wijnkelders.com/lanoia/index.html?lang=nl&target=d17.html&lmd=38399.698935

Reactie op onderstaande post:

Door Attie op 02-08-2007
Zilveren voorwerpen krijg je ook mooi schoon met zuiveringszout. Om vlees malser te maken, een halve theelepel zuiveringszout met 2 eetlepels zonnebloem- of olijfolie minstens een uur laten marineren. Hoe langer des te malser.

Linda, 20-05-2009 22:59 #20
Hier nog een hele goede tip met soda, bloedvlekken krijg je heel erg goed weg door ze te laten weken in koud water en soda. Let op, koud water! Daarna in de wasmachine en alles ziet er weer uit als nieuw. Tip kreeg ik van mijn moeder aan het begin van mijn puberteit. De meeste dames weten nu waar ze deze tip voor kunnen gebruiken. :-)

Jacqueline, 27-01-2009 10:05 #19
Er is zooooveel te koop en te verkrijgen in nederland, maar hier hebben ze nog nooit van gehoord in de winkels, nou ik wist het ook niet dus spreek ook namens mijzelf: Dom volk. Zo, dat moest er even uit. Wat heerlijk dat je er zoveel mee kunt doen, en het wordt tijd dat er in de supermarkten tussen al die commerciele merken [met synthetische ingredienten] een 2 kilo verpakking zuiveringszout komt te staan in een mooie doos genaamd: SALU, voor mij part, en tegen een aantrekkelijke prijs, en als bijsluiter deze lijst, wie weet?

Reinette, 23-01-2009 09:14 #18
Wat heerlijk, al die ouwe recepten. Volgens mijn moeder was "een sodabadje" voor ongeveer alles de oplossing. En ze had elke keer gelijk.

G. M. Bronwasser, 19-11-2008 09:37 #17
Geachte heer/mevr., Ik heb regelmatig last van maagzuur, kan ik daar ook zuiveringszout voor gebruiken?

Carolien, 24-10-2008 11:06 #16
Mijn zoon heeft met zijn voeten in een sodabadje gezeten. Nu zijn er enkele druppels sodawater op mijn plavuizen gekomen. Hoe kan ik deze verwijderen?

Carita, 16-09-2008 19:56 #15
De info is erg handig, maar het is me op gevallen dat ik zuiveringszout nergens kan kopen. Of ik heb in de verkeerde winkels gekeken? Ik heb het nodig voor een recept. Weten jullie misschien een vervangende middel? Reactie infoteur, 17-09-2008
Hallo Carita,
je kan het vinden in grote grootwarenhuizen van voeding, in de rekken bij de bakbenodigdheden. In kleine en grotere ronde kartonnen strooibussen en er staat BICAR op geschreven. Ze noemen het ook wel eens maagzout, dus het zou kun nen dat het bij jullie misschien bij de kruiden staat,
veel geluk met je zoektocht,
Salu

Ireen Wetzels, 19-08-2008 00:53 #14
Ik heb ook de baking soda gevonden. Wat ook helemaal geweldig is: neem een klein glazen potje (of de cup van een theelichtje) doe hierin de baking soda (zuiveringszout) fijn, en druppel er evt je favoriete olie op (bv lavendelolie) zet dit overal waar je 'luchtjes' hebt. In kledingkast, in de huiskamer, keuken etc etc, het neutraliseert DIRECT, helemaal geweldig. Hartegroet Ireen

Een collega van me doet 125 gram in een bad om zijn aura te schonen, dit ga ik nu ook eens testen. Oooh ja, strooi ook wat van het fijne zout op je matras en dan gewoon je lakens erover heen, alle muffe luchtjes weg… perfect werkend. Reactie infoteur, 31-08-2008
Hallo Ireen,

wat een zalige toepassingen, heel erg bedankt voor deze uitbreiding,

met vriendelijke groet,
Salu

Mireille, 10-07-2008 13:32 #13
Waar kan ik sodium bicarbonaat eigenlijk kopen? Reactie infoteur, 26-07-2008
Hallo Mireiile
In elke gespecialiseerde supermarkt, bij de bakproducten.
ook in sommige apotheken,
vr.gr.

Sebastian, 30-06-2008 20:12 #12
Mijn vraag luidt: ik heb met soda gewerkt en dat ging prima hoor maar, er kwam wat soda op mijn rvs keukenblad en de witte soda plek gaat niet meer weg! Wat kan ik doen om die soda plek weg te krijgen? Met andere woorden hoe haal je soda-aanslag weg?

Ina, 06-06-2008 20:08 #11
Hallo, ik heb vorige week choclat chip cookies bebakken waar bakingsoda als ingredient in zit. Mijn schoonzusje, die de ziekte van crohn heeft, heeft hier ook van gegeten. Maar nu heeft ze al de hele week last van haar darmen. Is er iemand die hier iets meer over zou kunnen vertellen of er meer over weet?

Maria, 18-02-2008 10:44 #10
Hoi, nadat ik enkele van de tips heb getest vind ik het fantastisch. Weet je ook iets voor de geplakte vet van de frituurpan? Alvast bedankt. Maria Reactie infoteur, 29-02-2008
Hallo Maria,

De frituurpan schuur ik meestal uit met eerst een schraapmes dat niet scherp is, en daarna met cif en ouderwetse vim. De laatste restjes verwijder ik door de kom te laten weken in azijnwater met sodazout ( oplossing gemaakt met water dat net van de kook komt) wel niet inademen he, en deksel er op zetten en dan enkele uurtjes laten trekken. Het blijft gelijk alhoe een vettig werkje hoor, handschoenen aantrekken is een aanrader (smile)

Heel dank je wel voor je reactie, en succes

Met vriendelijke groet,
Salu

Jan de Lang, 22-11-2007 23:53 #9
Kijk a.u.b. héél goed uit met de term "soda". Wat wij gewoonlijk met "soda" bedoelen is beslist géén zuiveringszout. Het is een sterk, vrij agressief goedje dat je bij voorbeeld wel kunt gebruiken om zwartgeblakerde pannenbodems mee schoon te krijgen, maar beslist niet om in voedsel te verwerken, laat staan in te nemen.
Artsen zijn doorgaand ook geen voorstanders van sodabadjes tegen voetwondjes en blaren. Dat vanwege het botontkalkende effect ervan.
De grootste vergissing die je kunt maken, is het gebruik van "caustic soda" als een vervanger van gewone soda of -ik moet er niet aan denken wat erdan met u kan gebeurt als u er u tanden mee denkt te poetsen- van zuiveringszout!

Je maakt er verstopte afvoeren mee schoon of sterk vervuilde oppervlakken die zelf niet met caustic soda reageren. Draag daarbij goede, stevige huishoudhandschoenen van inert rubber (op siliconenbasis o.d.) om te voorkomen dat het caustic soda brandwonden op de blote huid achterlaat. En denk aan je ogen want het kan in water en met zuren gaan bruisen en spetteren.

Zuiveringszout is een geweldig en veelzijdig middel voor allerlei dagelijks gebruik. Laat u dus niet van de wijs brengen door een aanduideling als "baking soda". Dat is wel zuiveringszout. Vrijwel al het andere met het woord soda, is dat niet. Wees daar dus extra voorzichtig mee.

P.S. Bij de vakdrogist koop je zuiveringszout voor een prikkie per kilo. In die dure doosjes zit exact hetzelfde spul voor een veelvoudige prijs.

Edwin, 09-11-2007 12:42 #8
Wat wij al ee leven lang doen en mijn ouders ook al is met soda (de schoonmaak versie, witte korrels of poeder in een zakje kost ongeveer 0.85 cent en er staat SODA op) verkrijgbaar bij elke supermarkt bij de schoonmaak spullen. Als je nou een ontstoken blaar hebt of een ontstoken kras of een nagel die aan het ontsteken is of wat dan ook, ook bij honden of katten beten. Neem een emmer met lauw water en gooi er flink wat (een paar blokken) SODA in, roeren en baden. Doe dit ongeveer 20 min en een paar keer per dag. De ontsteking wordt echt helemaal schoon en gaat weg! En het pitst niet zo erg, misschien in het begin een beetje maar dan voel je echt gewoon lekker zacht water. Nou succes ermee! Groet
Edwin Reactie infoteur, 13-11-2007
Heel dank je wel Edwin, voor deze leerrijke toevoeging aan mijn artikel,

vriendelijke groet,
Salu

Jeroen, 05-11-2007 03:29 #7
Ik dacht dat ik zo ongeveer wist wát soda kon doen. Maar eigenlijk zocht ik naar hét middel tegen mijn vermoeide voeten want van héél vroeger herinnerde ik mij die soda. Nu maar zien waar op Bonaire dat te koop is!

Eveline Salario, 18-10-2007 12:23 #6
Hallo,
Heb je ook gehoord dat je kattenurine beter uit de was krijgt als je het in een sopje van soda laat weken. Kun je mij dan vertellen hoe warm het water moet zijn?

Dit is een erg leuk en leerzaam artikel, alleen dat tandenpoetsen vind ik een beetje eng. Dat doe je toch niet medt de soda die je in de winkel voor 50 cent koopt, die in zo`n plastic zakje?

Als je nog meer ideeen hebt om kattengeur uit kleding te krijgen (behalve natuurlijk dat ik ze niet in de buurt van mijn katten moet laten slingeren) hoor ik dat graag.

Groetjes Eveline Salario :-) Reactie infoteur, 18-10-2007
Hallo Eveline,
Van die kattenurine wist ik niet, maar ik schrik er niet van (smile)

wanneer ik soda oplos doe ik dat altijd met net gekookt water, maar afhankelijk van de stofjes die je er in doet is het wel aan te raden die oplossing dan eerts te laten afkoelen he. En neeeeeeeeeeeen niet je tanden poetsen met korrelsoda hoor, dat doe je met baksoda (ronde busjes om baksels en gerechten lichter verteerbaar te maken) dat zet ik er evn duidelijker bij.

Verder tot hier toe nog geen extra nieuwigheidje i.v.m. de kattenplasjes en co, zelf had ik een kater die zo een zwak had voor badkamermatjes om zijn statemenst duidelijk te maken. IS hem ook nooiit afgeleerd geraakt, dus was de enige oplossing, geen matjes op de grond behalve tijdens badkamergerbuik.

lieve groet
Salu

Jacob, 27-08-2007 19:29 #5
Kan soda ook gebruikt worden als badzout? Kunnen er dan kleurtjes en geurtjes (lavendel bv) aan worden toegevoegd? Ik heb wel een recept van zeezout gevonden om als badzout te gebruiken. Dank je voor de info. Reactie infoteur, 26-09-2007
Hallo Jacob,

Ik zou wel oppassen hoor, er zijn twee soorten soda hé. Die voor consumptie, kooksoda, en eentje die niet erg aan te raden is voor consumptie. Dus ook voor in bad zou ik voorzichtig zijn. Als ik veel soda gebruik in was water (wat ook een ontharder is en een reinigingsmiddel) zou het je huid te hard kunnen uitdrogen hé. Goed inwrijven is de boodschap, maar dat is altijd de boodschap, en vooral dan achter een badzoudbehandeling van de huid.

Heel vriendelijke groet,
salu

Ninavelhorst, 04-08-2007 21:11 #4
Hartstikke leerzaam en ik ga het zeker toepassen, hartelijke dank en groeten Nina :-) Reactie infoteur, 22-08-2007
Hallo Nina,

Heel bedantk voor je leuke reactie en natuurlijk om het langskomen he

vriendelijke groetjes
Salu

Attie, 02-08-2007 23:07 #3
Zilveren voorwerpen krijg je ook mooi schoon met zuiveringszout. Om vlees malser te maken, een halve theelepel zuiveringszout met 2 eetlepels zonnebloem- of olijfolie minstens een uur laten marineren. Hoe langer des te malser. Reactie infoteur, 22-08-2007
Hallo Attie

heel dank je wel voor deze tip (smile) heel erg, ik heb hem bijgevoegd

vriendelijke groeten,
Salu

De Ryck Brigitte, 21-06-2007 10:41 #2
Hallo, een vraagje: mag soda(korrels) in de afwasmachine om te ontkalken? In plaats van de zoutkorrels die speciaal verkocht worden voor afwasmachines? Bedankt!

Veerle, 08-06-2007 08:54 #1
Hallo ik zou graag willen weten als je natruimbicarbonaat mag gebruiken ook tijdens de zwangerschap om fruit en groenten mee te wassen of te koken?

Hopend op een snel antwoord alvast hartelijk bedankt, met vriendelijke groet, Veerle Mennen

Infoteur: Salu
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 68
Schrijf mee!