InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Vang muizen met pindakaas

Vang muizen met pindakaas

Vang muizen met pindakaas Last van muizen ? Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om ze te bestrijden. Gif gebruiken is een mogelijkheid. Ook kunt u proberen de muis te vangen, dood of levend. Met een muizenval bijvoorbeeld. Waarmee lokt u dit ongedierte het best ? Chocolade kan, de aloude kaasblokjes ook, maar het beste werkt nog pindakaas.

Het beste is om te voorkomen dat u muizen in huis krijgt

Muizen kunnen diverse besmettelijke ziekten overdragen. Begrijpelijk dus dat u deze knaagdieren niet in huis wilt hebben.

Het beste is om te voorkomen dat dit ongedierte in uw huis komt, door spleten en kiertjes dicht te maken. Luchtroosters voor de ventilatie moeten natuurlijk niet dichtgemaakt worden, maar kunnen afgeschermd worden met heel fijn (ijzer)gaas.

Etenswaren moeten altijd afgesloten bewaard worden, zodat dit niets als lokaas voor muizen dient. Verder is het belangrijk om uw huis goed schoon te houden. Ook is het verstandig om de vloer (bijvoorbeeld in kasten) niet vol te bouwen met spullen, want voor muizen is dat een ideale schuilplek.

Misschien is uw kat een goede muizenvanger

Een kat als huisdier kan vaak prima als muizenvanger gebruikt worden. Overigens vinden niet alle katten het de moeite waard om in actie te komen als ze een muis zien. Aan zo'n kat heeft u natuurlijk niets bij het bestrijden van muizen.

Gebruik gif om een grote muizenplaag te bestrijden

Een effectieve manier om muizen te bestrijden is met gif. Als u niet te maken heeft met 1 of enkele muizen, is het eigenlijk ook de enige bruikbare methode om snel van de overlast verlost te zijn.

Het gif zorgt ervoor dat de bloedstolling van de muizen niet goed meer werkt, zodat ze binnen enkele dagen overlijden aan interne bloedingen. Dit lijkt een langzame en pijnlijke dood, hoewel ook wel gezegd wordt dat een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen ervoor zorgt dat de muis er weinig van merkt. Natuurlijk moeten huisdieren en kinderen niet bij het gif kunnen komen en dient u zelf ook op te letten bij het plaatsen van het gif.

Omdat de muis niet meteen doodgaat als hij van het gif gegeten heeft, is het heel goed mogelijk dat u 'm nooit terug zult vinden. Op zich hoeft dat niet erg te zijn. Maar als u de pech heeft dat de laatste rustplaats een warme plek is, zult u toch op jacht moeten om na te gaan waar de stank vandaan komt.

Verboden: muizen vangen met lijmplankjes

Al jarenlang niet meer toegestaan: lijmplankjes die aan de bovenkant een kleverige stof hebben. Vroeger werd in veel winkels na sluitingstijd een ononderbroken lint van lijmplankjes om voedselbewaarplaatsen gelegd. Als de muizen dan op het eten afkwamen, werden hun pootjes vastgelijmd aan de plankjes. Deze dieronvriendelijke bestrijdingsmethode zorgt voor veel stress bij de muis (die alleen daardoor vaak al sterft) en is daarom verboden.

Vang de muis levend in een kooitje

Een ogenschijnlijk diervriendelijke bestrijdingsmethode is het vangen van de muis in een kooitje. Een stukje kaas of ander voedsel lokt de muis de kooi in, die achter hem of haar gesloten wordt. Vervolgens kan de muis buiten weer vrijgelaten worden. Dat vrijlaten moet natuurlijk niet vlakbij het huis gebeuren, want waarschijnlijk is de muis dan zo weer binnen. Of deze methode echt diervriendelijk is, is echter de vraag. Omdat de muis zich opgesloten voelt kan er enorme stress ontstaan, wat ook tot de dood kan leiden.

Lok de muis een muizenval in

Een muizenval is vaak een houten plankje met een scharnierend deel waarop het lokaas geplaatst wordt. Als de muis dit lokaas eet, beweegt het scharnierende deel waardoor een metalen pin uit een vergrendeling schiet. Een aangespannen veer zorgt er dan voor dat een metalen beugel op de kop of rug van de muis terecht komt en de muis zo klem komt te zitten tussen de beugel en het houten plankje. Dit gaat vaak zo snel en met zoveel kracht dat de muis meteen dood is. Er bestaan ook plastic muizenvallen die op dezelfde manier werken, maar vaak wat makkelijker in het gebruik zijn.

Er zijn verschillende etenswaren geschikt als lokaas op de muizenval. Het meest bekend is een blokje kaas. Wat ook erg goed werkt is chocolade. Maar pindakaas werkt het best. Het voordeel van pindakaas is ook dat het langere tijd goed blijft, waar kaas na enige tijd gaat schimmelen.

Als u ondanks preventieve maatregelen af en toe last heeft van een muis, is het plaatsen van een muizenklem met pindakaas dus een goede methode.

Lees verder

© 2007 - 2014 Marcel68, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ongediertebestrijding muizen: vallen en andere middelenOngediertebestrijding muizen: vallen en andere middelenMuizen zijn een ongedierte, die we niet in ons huis willen hebben. Veel mensen zijn er bang voor of vinden het vieze bee…
Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?Muizen zijn kleine knaagdieren die in het najaar en de winter graag de warmte van huizen opzoeken en zich daar settelen.…
Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huisMuizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huisMuizen bestrijden. Ongedierte in huis komt in veel varianten voor, waaronder muizen. Wie denkt dat een muizenprobleem al…
Muizenoverlast, wat kan ik daar tegen doen?Muizenoverlast, wat kan ik daar tegen doen?Veel mensen hebben last van muizen in hun huis, schuur of kelder. Je kan ze ruiken of er worden knaagresten en uitwerpse…
PC gear: MuizenPC gear: MuizenMuizen zijn er al vanaf het moment dat de pc werd ontwikkeld. Ze dienen voor het aansturen van de computer. Zonder een m…

Reageer op het artikel "Vang muizen met pindakaas"

Reacties

J. Peters, 13-07-2014 12:47 #139
Hallo beste mensen.
Een klein vraagje aan u.
In mijn tuintje liep een muis en daar mijn vrouw zo verschrikkelijk bang is voor een muisje moest ik dus in actie komen.
Nu heb ik drie muizenvallen gezet met klaas erin.
Dit heb ik twee maal gedaan en twee maal was de kaas eruit gevreten.
Je hoeft bij wijze van spreken maar naar die vallen te wijzen of ze vliegen al dicht.
Ra ra hoe is dat nu mogelijk. Nu heb ik ze vanmorgen weer gezet met pindakaas
Misschien heb u er een antwoord op
Groetjes Jan. Reactie infoteur, 14-07-2014
Hallo Jan,
Muizen zou ik vooral bestrijden als ze in huis komen en dan in eerste instantie door te voorkomen dat ze naar binnen kunnen. Een tuin muisvrij krijgen is denk ik vrij moeilijk. In de klemmen kunnen trouwens ook katten, vogels of andere dieren terechtkomen. Is er soms een opslag van eetbare dingen in een schuur (van jou of van de buren)? Iets is al snel eetbaar voor muizen. Vogelvoer of vetbollen kunnen bijvoorbeeld ook heel goed als lokaas voor de muizen zijn: als een vogel ervan eet zullen er natuurlijk stukjes op de grond komen.
Je moet er maar net aardigheid in hebben, maar het nemen van een kat kan eventueel op natuurlijke manier een oplossing zijn…
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Hofnar (infoteur), 17-01-2014 09:24 #138
Hallo allemaal,

ook wij hebben last van muizen! In de keuken onder het aanrecht is het een ravage. Er zit een gat in de muur waardoor ze de keuken in sjokken. Ik heb muizenvallen gekocht en er pindakaas op gesmeerd, werkt uitstekend, die pindakaas. Alle pindakaas wordt eraf gegeten maar geen muis die ik vang. Ik heb de vallen op allerlei manieren neergezet, niets helpt. Zelfs obstakels om een muizenval zetten zodat ze er van de zijkant niet bij kunnen heeft niets opgeleverd. Ook heb ik muizen-lok-doosjes neergezet. Ook geen resultaat. Wie o wie komt er met de gouden tip? Ik ben er nu wel klaar mee namelijk:)! Graag jullie reactie. Heel erg bedankt. Reactie infoteur, 19-01-2014
Beste Hofnar,
Allereerst zou ik het gat in de muur dichtmaken om te voorkomen dat de muizen binnenkomen. De muizen-lokdoosjes bevatten waarschijnlijk gif en daarvan is bekend dat het een aantal dagen kan duren voordat het begint te werken. Als ze er tenminste van gesnoept hebben, want zolang er ander voedsel beschikbaar is (pindakaas op muizenvallen bijvoorbeeld, of kruimels op de vloer) zal dat de voorkeur genieten boven het gif. De muizenvallen die je nu gebruikt hebben blijkbaar niet tot resultaat geleid. Dat zou kunnen komen omdat de pindakaas er iets te dik op zit (zodat het er makkelijk afgehaald kan worden), maar misschien zijn de vallen ook wel niet goed zo op scherp te zetten dat ze makkelijk afgaan als er een muis aan het aas zit te eten. Ik zou gewoon eens een ander merk of type muizenval gebruiken. Zelf heb ik goede ervaringen met plastic vallen die je als een soort openklappende wasknijper op scherp zet.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Peter-Paul, 07-01-2014 15:22 #137
Muizen bestrijden met pindakaas? Kom op zeg, zonde van de Calvé pindakaas. En een goedkoop B merk pindakaasje zullen ze wel niet lusten. Nee, ik denk dat je beter met je muizenprobleem naar www.muizenbestrijding.nl kunt gaan. Daar vind je professionele hulp bij jou in de buurt. Succes! Reactie infoteur, 08-01-2014
Hallo Peter-Paul,
Muizen zijn niet alleen te verleiden met een A-merk Pindakaas hoor, ook een huismerk of budgetmerk werkt meestal prima. Het inschakelen van professionele hulp (als eigen maatregelen niet of onvoldoende helpen), is natuurlijk altijd een optie; iets dat ik ook meermalen geadviseerd heb in de reacties hieronder.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Berthe, 21-08-2013 00:24 #136
Ik heb 1 muis op mijn slaapkamer (zolder) en ik kan er ‘s nachts niet van slapen. Ik denk dat hij via het dakraam naar binnen is geklommen.
Eerst hebben we hem geprobeerd te vangen (wat geen enkel nut had omdat ie nooit tevoorschijn kwam). Ook hebben we een diervriendelijke muizenval geprobeerd; met boter, en pindakaas ook geprobeerd, maar ‘t helpt niet. Nu hebben we Frap gif geprobeerd; werd niet open gebeten. Zelf maar open gemaakt en op een schoteltje gelegd. Het leek alsof ie ervan gegeten had, maar na 3 weken vakantie zit ie er nu nog en er wordt niet van het gif gegeten.
Wat moet ik nu doen? Ik zou het liefst het beestje naderhand vrij willen laten, maar mijn slaap wordt nu zo lang, zodanig verstoord dat ik ‘m zo snel mogelijk weg wil hebben, hoe dan ook. Zou een gewone muizenval werken? Hij kwam immers ook niet op de boter/pindakaas in de diervriendelijke val af… Reactie infoteur, 22-08-2013
Hallo Berthe,
Zolang de muis op de zolderkamer (of op andere plaatsen in huis) nog kruimels en andere etenswaren vindt zal zijn interesse in het lokaas (en al helemaal in het gif) waarschijnlijk minimaal zijn. Stap 1 is dus om te zorgen dat de muis niets eetbaars meer kan vinden en bereiken: etenswaren afgesloten bewaren en goed en vaak alle kruimels opzuigen. Een gewone muizenval kan prima werken, zelf heb ik de beste ervaringen met de plastic vallen die je heel makkelijk op scherp kunt zetten. Ook gif kan perfect werken, hoewel het altijd een aantal dagen duurt voordat het effect merkbaar is. Wat ook nog een probleem kan zijn is als de muis naar de buren kan lopen en daar eten kan vinden. Het is nogal eens zo dat een muizenprobleem alleen op te lossen is doordat ook de buren maatregelen nemen. Om te voorkomen dat er van buitenaf nog meer muizen het huis binnenkomen is het aan te raden om spleten en kiertjes dicht te maken, ook naar de buren toe. Uiteraard moeten ventilatieroosters niet afgesloten worden, maar hier kun je fijn gaas voor maken.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Me, 03-07-2013 11:15 #135
Doe in een klein bakje, ik gebruik een bakje van waxinekaarsje, pindakaas, plaats dat bakje in een (schoonmaak) emmer, geen teiltje daar springen ze uit. Na een paar dagen heb je 1 of meerdere muizen in de emmer zitten en kan je de muizen makkelijk buiten in de struiken of in het park los laten.

Kijk gelijk na waar een gat in de muur of achter een plinten zit waardoor ze naar binnen, zonder kill of pijn, succes iedereen :)
komen en dicht dit, geen probleem meer met muizen Reactie infoteur, 04-07-2013
Hallo Me,
Bedankt voor je reactie met tips! Let wel op dat je de muizen een flink eind bij je huis vandaan loslaat, want anders heb je ze zo weer binnen ;-)
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse Again, 13-03-2013 23:41 #134
Na weer een week wakker liggen van de herrie op de plafondplaten toch weer de boel voorzichtig losgehaald. Geprobeerd te vissen met lange ijzerdraad… wat kwamen tevoorschijn? De blauwe kussentjes! En in de berging maakten ze er al een lounche-chill-relax-huisje van… grrr. Opnieuw een deksel, ingesmeerd met pindakaas en daar de korrels op. Tussen geschoven. Nog geen 3 min nadat het dicht was gezet met haakjes begon t geknisper en gekras weer… 2 dagen verder nu en t is weer stil! Zal dit moeten blijven doen elke keer als ik wat hoor. Of het nu werkt of niet weet ik niet. Of het dezelfde waren of andere 'nieuwe' muizen, dat weet ik echt niet, maar korrels in de dunne laag pindakaas (had t ergens gelezen van iemand) lijkt te werken. Lijken en schijnen is nog niet blijken, maar het is weer stil na een week ellende! Daar doe ik t voor. Leer er wel mee leven. Weet dat pindakaas helpt, zowel in de ouderwetse houten vallen, als als onderlaagje voor die roze korreltjes! Daar doe ik het mee. Het is nu geen weer om te zoeken buiten naar kieren. Maar zodra die mogelijkheid zich voordoet…! :) Reactie infoteur, 16-03-2013
Hallo Mini Mouse,
De afgelopen dagen was het nog winters, maar binnenkort moet toch echt de lente een keer aanbreken… en dan is het inderdaad een stuk aangenamer om buiten op kierenjacht te gaan!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse Again, 05-03-2013 16:17 #133
Vervolg van mijn muizenjacht:
Als ik mag kiezen: Liever geen expert! en denk dat er wel nog meer kennis&vaardigheden voor nodig zijn om als expert te worden betiteld, was ik het maar, dan waren ze uitgeroeid inmiddels… Maar helaas, ze zitten er nog, hoor overdag zacht tikken&krabbelen nog, zijn ze dan verstrooid? doet het gif iets of beter: doet het genoeg!? Wel nog 1 gevangen in de oldschool trap v hout met pindakaas! En t is een dikke muis ook nog! Ik schat 'm op 12-14 cm en 3, 5cm dik, staart denk ik 10 cm. Een bruine huismuis. Een flinke stinkerd ook, bah bah! Wat een berelucht!
In ieder geval 1 minder! Reactie infoteur, 09-03-2013
Hallo Mini Mouse,
Dat is inderdaad een behoorlijk grote muis! Iedere muis minder scheelt weer, en op termijn ook in de nakomelingen… Gewoon vol blijven houden met de strijd; als het echt op termijn niet lukt om de muizenoverlast op te lossen moet je vragen of de eigenaar van het huis een professioneel bedrijf inhuurt. En anders moet je ook maar eens met de buren gaan praten of zij ook muizen hebben: vooral bij oudere huizen is het dweilen met de kraan open als de buren ook muizen hebben en niets aan bestrijding doen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse Again, 22-02-2013 12:36 #132
Het lijkt er weer op dat het stiller wordt. Afgelopen week hoorde ik overdag het tikken van 4:00 tot ongeveer 14:00uur. Gister werd het weer heel zacht. In de berging had ik ook een lokdoosje met de blauwe gelkussentjes, dat lokdoosje zit vol met sliertjes pluis (?) en kleine stukjes karton… IN het lokdoosje zelf! De vallen met pindakaas lijken onaangeroerd. In een ander hoekje had ik een los kussentje gelegd, die is er niet meer. Ik kan dus niet overal checken waar het open of dicht is, er zit wel een rooster in het bergingshokje, maar dat mag ik niet dichtstoppen ivm ontluchting. Ik kan proberen of ik er fijngaas voor bevestigd krijg. De blauwe gelkussentjes schijnen te werken, maar of het nieuwe muizen waren of bijgekomen muizen die er al zaten, dat weet ik niet. Dat het snel zomer mag worden, dat ze buiten blijven, dan kan ik met de eigenaar zoeken naar evt. kieren of openingen en mogelijk oplossen dat het de volgende keer voorkomen wordt. Reactie infoteur, 25-02-2013
Hallo Mini Mouse,
Het is duidelijk dat het lokdoosje muizenbezoek gehad heeft, mooi zo. Nog even en je bent een echte expert op het gebied van muizenbestrijding!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse Again, 16-02-2013 00:37 #131
Hallo Marcel, dank voor je response. Ben bij de B**renbond geweest (mag Reclame?) en ze hebben me diverse artikelen laten zien. Lijmplankjes mogen ze niet verkopen, is een verbod op, maar misschien ook maar goed, dat piepen is ook maar zielig en frustrerend :( Ze hebben me uitgelegd dat 1 zakje korrels voor ongeveer 15 m2 is. Dat zou na een paar dagen toch moeten werken volgens instructieinfo. Het schijnt dat er verschillende soorten gif in verwerkt zit, zodat muizen minder snel resistent worden. 2 dingen heb ik gekocht:
Ik heb gekozen voor de ouderwetse vallen, gezien die ook een stuk platter zijn. Daarnaast heb ik gekozen voor een soort gelkussentjes. Blauwige zakjes, die lijken op wasbolletjes :) en zijn van B*yer, toch een heel goede fabrikant. Dit is net als de korrels met diverse soorten gif en ook uitdrogend, alleen minder geknoei dan de korrels. Volgens de medewerker zouden de muizen dit eerder meenemen naar het eventuele nest, terwijl korrels ter plekke gegeten worden… en korrels zijn er nog plenty! 2 blauwe zakjes tussen de kier van t plafond gepropt. Het is nu 4 uur later, de muizen zijn weer op dreef (daarom ben ik wakker) maar ik hoor 'ze' slepen met iets op de plek van de kier waar ik die erdoorheen heb gepropt, ik denk met t blauwige gelzakje! Dat hoop ik tenminste! Speedy Gonzales en Jerry mogen zich voleten! Wordt vervolgd. Reactie infoteur, 17-02-2013
Hallo Mini Mouse,
Reclame voor bepaalde winkels, bedrijven of merken is niet echt de bedoeling lijkt me. Er zijn heel veel bedrijven (zowel webwinkels als fysieke winkels) die allemaal goed advies kunnen geven en passende producten voor muizenbestrijding in hun assortiment hebben. Hopelijk is de overlast snel weer voorbij nu je nieuwe "wapens" in stelling hebt gebracht.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse Again, 15-02-2013 14:06 #130
De muizen zijn weer terug, dezelfde die weer bij positieven zijn gekomen, of nieuwe… :(
Verschrikkelijk, gisteren dacht ik wat te horen, vannacht was het duidelijk, het gekras en getik was er weer tot mijn grote schrik!
Hoeveel korrels moeten ze bij benadering eten voor het werkt? Kunnen ze daar weer van bijkomen?
Ga het plafond opnieuw openmaken, heb t al erg beschadigd, maar t zal toch moeten. Hopelijk valt die broze plaat niet naar beneden, want het hele plafond is alleen 2 van die platen… :( en probeer er toch vallen tussen te krijgen, ga het met pindakaas proberen en met inimini stukje spek in folie en goed erop vastprikken.
In het bergingshok zag ik inderdaad een keutel, zijn die echt zo erg met besmettelijke ziekten? Op het plafond kan ik er namelijk niet bij om schoon te maken! Daar zitten balken tussen ook en heb maar een kleine kier om iets doorheen te schuiven… Bedankt. Een teleurgestelde muizenbestrijder. Reactie infoteur, 15-02-2013
Hallo Mini Mouse,
Tja, vervelend voor je dat het gedoe weer opnieuw begint. Hoeveel ze van de korrels moeten eten weet ik niet. Of ze van het gif kunnen bijkomen weet ik niet, wel wordt er door professionele bestrijders weleens geklaagd dat het gif dat toegestaan is om te gebruiken eigenlijk niet altijd sterk genoeg is. Muizen kunnen besmettelijke ziekten hebben, vandaar dat het altijd goed is om de uitwerpselen op te ruimen en goed schoon te maken. Waar je niet bij kunt, zoals bij het plafond, moet je het gewoon maar laten zitten. Daar kom je zelf ook niet, je spullen komen er niet tegenaan, dus veel kwaad kan het op die plek ook niet lijkt me.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Piep, 10-02-2013 18:43 #129
Beste,

Onlangs vond ik in mijn kleerkast muizenkeutels en opgedroogde urine terug. Het lag goed verborgen tussen enkele dozen en kan daar dus al een hele tijd gelegen hebben. Ik heb de kast volledig schoongemaakt en de kledij ook gewassen op minimaal 60°. Ik vraag me af hoe schadelijk opgedroogde muizenkeutels/urine nog kunnen zijn.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 12-02-2013
Hallo Piep,
Hoe lang eventuele besmettelijke ziekten opgelopen kunnen worden via (opgedroogde) muizenkeutels en urine durf ik niet te zeggen. Ik zou het er niet op wagen. Je hebt er dan ook goed aan gedaan door alles schoon te maken en de kleding op 60 graden of meer te wassen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse, 07-02-2013 18:32 #128
Zaterdag hoorde ik bijna niets meer. Doch af en toe nog geknisper… met het ijzerdraadje kwamen wel van die roze korreltjes, maar t dekseltje kan ik niet meer retrieven, misschien liggen ze er met hun koppie op omdat ze dus aan t indrogen zijn, lekker dooreten zou ik zeggen. De herrie is de hele week gelukkig weggebleven, wat een rust. Ik kan weer een beetje met fatsoen doorslapen. Ruim een week duurde het voor de korrels begonnen te werken, met zo'n 1.5week bijna stil. Dat knisperen hoor ik sporadisch nog, maar vanavond ook niet meer eigenlijk. Geduld is een schone zaak blijkt wel, ik ben erg blij dat ik toch een poging heb gedaan, een plaag wil je niet, en slapeloze nachten van het gekras en getik ook niet! Bedankt allen. Reactie infoteur, 08-02-2013
Hallo Mini Mouse,
Mooi dat het nu de goede kant op gaat met de muizenbestrijding. De aanhouder wint!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse, 28-01-2013 21:32 #127
Gisteren bemerkte ik dat het ritme van het tikken grotere intervallen kreeg, dat er een verschuiving was van het ritme van de muizen naar later in de avond tot langer in de middag, en het getik is minder luid. Ik heb de goede hoop, dat de korrels beginnen te werken en dat ze er toch hebben aangezeten. Hopelijk werken de korrels goed qua beschrijving van indrogen. Ze zijn er nog wel, maar het is een stuk gedempt, minder frequent al met grotere intervallen. Vandaag is het nog veel rustiger geworden, daar ben ik erg blij om! Ik heb goede hoop dat het lukt, maar nog even geduld, tot ik niets meer hoor, dan met een ijzerdraad kijken of ik het dekseltje korrels eruit kan krijgen en evt. de muisjes… ben toch wel bang vd stank en zo. Heb ergens gelezen van iemand, die had er wc-blokken voor gebruikt om stank tegen te gaan en door de wc-blok-verfrisser kwamen minder snel andere muizen/dieren/etc. Of dat daadwerkelijk is weet ik niet. Maar bedankt vd site, met een dergelijk forum krijg je toch een beetje inzicht en tips wat je zou kunnen doen.
Ik ga vuller kopen en een spuitbus, om de beschadigingen weg te werken zodra ik niets meer hoor. Ik geloof dat het toch wel werkt en ik ben blij dat ik de poging heb gedaan met behulp van jullie site, Bedankt! Reactie infoteur, 29-01-2013
Hallo Mini Mouse,
Het langzamerhand slomer worden van muizen zou kunnen kloppen met het langzaamwerkende karakter van het gif. Ik heb muizen in "slow motion" zien lopen, die bovendien zo "tam" waren dat ze gewoon bleven zitten als je dichterbij kwam (waar ze normaal gesproken zullen weglopen). De bakjes met (eventueel nog niet opgegeten) korrels kun je waarschijnlijk nog wel te pakken krijgen, maar je kunt het voor de zekerheid ook nog even laten staan. De muizen krijg je denk ik niet zomaar te pakken, want na het eten zijn ze nog een paar dagen actief en bezwijken dus op allerlei plekken die niet perse bereikbaar zullen zijn voor jou. Het is vooral te hopen dat ze niet hun laatste adem uitblazen op een hele warme plek (bijvoorbeeld naast verwarmingsbuizen…), want dan kun je weleens stankoverlast krijgen. Geurblokken ben ik zelf niet zo'n fan van, ze verfrissen de lucht niet echt maar overstemmen de vieze lucht alleen maar met een nog nadrukkelijkere geur. Of het ook dieren tegenhoudt betwijfel ik een beetje, zelf heb ik er in ieder geval geen ervaring mee.
Met vriendelijke groeten, Marcel

Mini Mouse, 22-01-2013 00:33 #126
Beste Marcel, dank voor je reactie. Heb de stoute schoenen aangetrokken, zoveel nachten al wakker gehouden. Het zit echt recht boven me. Heb een hoekig iets gezocht en kwam uit op de dunste inbussleutel die ik had, die tussen de platen ingedrukt, meteen brokkelde het kalk eraf, na wat harder duwen ook platen beschadigd, maar beetje bij beetje losgewrikt. Schijnt dat het met niettackers ofzoiets in de balken is. Twee grote platen vormen mijn hele valse plafond… de eigenaar zal niet blij zijn, maar heb ze beetje losgetrokken (staat helemaal bol en krom nu, kreeg ze niet terug in de nieten). Daarna een plat dekseltje met gifkorrels er in gemoffeld (1 kant duc tape, zodat het met schuin houden met ertussen proppen niet eraf zou vallen)… beetje geknutsel en geklungel… daarna bij de bouwmarkt van die schroeven met hoek gehaald, lijkt wel soort jashaakje, die in de balk gedraaid en die houd de plaat een beetje omhoog. En extra tape over de naad heen, anders komt die muis (of de korrels) ertussendoor naar beneden als ik pech heb. Het bed staat precies eronder, dus dat is echt niet leuk…
Hoe lang gaat het duren in geval ze uberhaupt van die korrels eten?
Morgen ga ik vallen bijhalen en klein beetje pindakaas erin smeren, in die plastikke zit er zo'n dopje waar je dat onder kan doen… Ga kijken of ik op de zolder kan komen via ergens… wordt vervolgd… hopelijk kunnen we t ongedierte te lijf gaan. Dat getik-geluid gaat hard, ik ben echt bang dat ie in de plaat aan t vreten en knagen is en dat ie er stukken uit probeert te trekken… :(
Enerzijds zielig voor de muisjes, anderzijds, ze maken echt alles kapot, kan geen huurcontractje aan ze geven wat ze wel en niet mogen doen! Dus wegwezen beestjes.
Is het wel vlak naast het nestje, het dekseltje met korreltjes, zou dat niet uitmaken? Bij de muur kan ik niet komen. Als de plinten van het plafond eraf komen, dan heb ik ze in het bed, dat moet ik echt niet hebben. Dank alvast! Reactie infoteur, 22-01-2013
Hallo Mini Mouse,
Hoe lang het duurt voordat muizen de gifkorrels gaan eten hangt vooral af van de beschikbaarheid van ander voedsel (dat eigenlijk altijd favoriet is boven gif). Vandaar ook het belang ervan om te zorgen dat er geen kruimels en andere eetbare zaken bereikbaar zijn voor de muizen. Als ze van het gif eten kan het nog een aantal dagen duren voordat ze bezwijken. De beste plek om het gif (of muizenvallen) neer te zetten is in de looproute van de muizen, maar ik kan me voorstellen dat dat met jouw plafond niet te doen is en dat je al blij bent dat je het gif geplaatst hebt gekregen. Als ze honger hebben en geen ander voer meer hebben gaan ze vanzelf naar het gif toe. Succes met de strijd tegen de muizen!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mini Mouse, 18-01-2013 21:36 #125
Ik heb ook alweer last v muizen. Elk jaar als de mais gekneusd is komen ze, hoor ze nu al paar weken tikken, dacht eerst dat t gedrup van de condens was ivm vorst… maar het tikken wordt meer, heb met een kleerhanger tegen t plafond getikt en dan hoor je der een paar wegstuiven… brrrr, krijg rillingen ervan!
Het is IN het vals plafond! kan er niet in boren of loshalen, niets, hoe doe ik het dan? Het is zo'n zachtboard wat gekalkt is… maar vind het een vies idee dat ze boven de bedden bivakeren of nestelen, je kan daar niet bij om schoon te maken noch te verjagen (Killen) en ik ben bang dat ze door de plaat naar beneden komen, ze zijn al nogal een poos al bezig! vooral snachts, maar ook overdag hoor ik ze met grote regelmaat! Ben al nachten wakker of ik schrik wel tig keer wakker…
Wat kan ik het beste eraan doen? Kunnen ze verjaagd worden door veel tegen het plafond te tikken en porren?
Wel heb ik een half jaar terug op zolder een muis gevangen… die heeft 5 dagen lang geklepperd en gelopen in een plastic val! vorig jaar was ik namelijk 2 vallen kwijt! foetsie! dus touwjtes eraan gemaakt en vastgebonden aan de trap… tja, toen lag die muis in de val in de trap, die dus met uitschuiven op mijn hoofd zou vallen, dus echt 5 dagen met geklepper gewacht, wel keizielig weet je… maarja… ik ben ook zielig met mijn huisje, want heb min. inkomsten, kan niet rondkomen en zo'n beesjtes vreten en knagen alles kapot, zijn risico ivm verspreiden en meedragen van ziektes… ik ben allergisch dus kan geen kat nemen…
Stel als je op zolder een fret ofzo loslaat… kan die wel in t vals plafond komen? Hoe krijg je die fret er dan weer uit? want die is groter, dus ook die poepjes en plasjes ervan…? Zou dat wel een mogelijkheid kunnen zijn om muisjes weg te krijgen?
Ongediertebestrijding zou ik wel willen bellen, maar die zullen duur zijn, dat kan ik niet betalen, plus dat je niet weet wat je in huis haalt (welke is een goede enzo…).
Help!
Dank vd site, in ieder geval wel wat info en denk dat het dus zeker muizen zijn die tikken, want ken wel het geluid van t rennen en krabbelen, maar niet dit harde tikken telkens! Het lijkt wel dan of ze of door het plafond heen proberen te knagen, of er een nest van bouwen!
Had vd zomer al 3x bijen! Nergens kieren te zien, toch dag erna voor de ramen en al alles vol bijen, ook daar ben ik allergisch voor, dus er is een tochtgang en een kier waar ze door moeten kunnen, denk onder de pannen, daar was een aanvliegroute. Daarna kwamen ook nog een keer wespen, toen heb ik gebeld dat ze moesten komen spuiten, dat hebben ze van buitenaf gedaan, maar ik kan daar niet bij… Als een bij en een wesp erdoor kunnen… en de muis heeft maar een potloodbreed gaatje nodig… :S ik ben wel eens door een muis gebeten, ineens was die daar in de tuin, ik had per ongeluk een nestje veldmuisjes door midden gespit in mijn groentetuintje… en de mama was boos, dat was duidelijk! ik ben gaan springen. Heb een spuit moeten halen toen bij de huisarts en bloed moeten laten controleren. Niet zo'n pretje.
Oja, wij hebben houten valletjes, we doen een iniministukje spek met een korreltje kaas in zo''n plastic folie gewikkeld even kort in de magnetron dat t samen smelt, dat prikken we op het houtje met pin, dan met een klein stukje folie OM het het geheel heen. In ons andere huis hebben we zo echt gigantisch grote uit de kluiten gewassen muizen ermee gevangen! die muizen zijn taai, die gaan er gewoon met val en al vandoor! en op zolder was een kleintje, maar ook die hield het in de plastic val gewoon 5 dagen uit, die zat er echt met zijn kop in! dan vinden ze t zielig met een lijmplankje? ken die dingen van het buitenland, maar dan lopen ze in ieder geval niet zo bloederig vies overal te klapperen… :S ik zou het wel weten, tis dat het verboden is en ik niet weet waar ze die verkopen, maar allee, ik zou het echt wel weten! Reactie infoteur, 20-01-2013
Hallo Mini Mouse,
Je hebt het maar druk met al dat ongedierte! Tegen het plafond aan tikken zal ze niet definitief verjagen, daarvoor moet je toch vallen plaatsen of gif neerzetten. Met de vallen heb je eerder ook al succes gehad en het gif kun je misschien vanuit de zolder in het plafond van de de slaapkamers doen, door een kiertje ofzo. Een fret lijkt me geen goed idee, die past vast niet tussen het plafond en goede kans dat je daar ook allergisch voor bent. Lijmplankjes mogen inderdaad niet gebruikt worden, maar het kromme is dat ze wel verkocht mogen worden… Zou mij niet verbazen als sommigen deze dingen gewoon kopen (en ook gebruiken). Als ik google op lijmplankjes komen er vele aanbiedingen tevoorschijn.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Catharina, 19-10-2012 01:03 #124
Bedankt ik ga straks pindakaas kopen. Ja want ik wilde net uit bed stappen, zie ik een muis, dat was even schrikken ja. waar hij naar toe is weet ik niet, maar ik hoop het niet meer te zien. Reactie infoteur, 20-10-2012
Hallo Catharina,
Succes met de aanpak van je muizenprobleem!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Maon, 18-10-2012 23:04 #123
Een aantal weken geleden zag ik een muis rondlopen in mijn huiskamer, hij kwam onder mijn keuken uit. Sindsdien vind ik regelmatig muizenkeutels in mijn tapijt. Ik heb nergens eten staan en alles afgesloten. (maar helaas zijn mijn buren niet zo netjes) Ik heb 3 muizenvallen staan en gif neer gezet, maar ik vang niks en van het gif wordt niet gegeten. En ondanks dat ik elke dag mijn tapijt stofzuig, zijn er elke ochtend weer keutels in te vinden. Wat kan ik nu nog doen? Reactie infoteur, 20-10-2012
Hallo Maon,
Het grootste probleem zou inderdaad weleens in de buren kunnen schuilen. Vraag eens aan hen of ze ook muizenoverlast hebben. Wijs hen er dan ook op dat er maatregelen nodig zijn om er vanaf te komen, zij moeten net als jij alle etenswaren afgesloten bewaren en kruimels en dergelijke regelmatig opruimen. Zolang muizen nog genoeg etensresten vinden zullen ze het (minder aantrekkelijke) gif links laten liggen. Wat de muizenvallen betreft heb ik zelf de beste resultaten gehaald met de plastic versies die eruit zien als een soort brede wasknijper en die je ook heel makkelijk op scherp zet door 'm open te knijpen. Van belang is ook dat de muizenvallen in de looproutes van de muizen staan. Wat je ook nog zou kunnen doen is nalopen of er kieren of gaatjes (potlooddik is al genoeg voor een muis!) zijn tussen jouw huis en de buren, waar de muizen doorheen kunnen. Als niets helpt rest uiteindelijk misschien alleen nog het inschakelen van een professioneel bedrijf, eventueel door de woningbouwvereniging of verhuurder (als je in een huurhuis woont).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ine, 12-08-2012 19:36 #122
Ik heb denk ik een nest jonge muizen in de tuin. Onze tuin is helemaal omgeven door andere tuinen maar toch zitten ze er. Ik zie al een paar dagen drie a vier kleine muisjes door de tuin rennen. Het valt op dat ze steeds dichter bij durven te komen, terwijl we ze op geen enkele manier lokken. Helaas komen ze ook steeds dichter bij de ingang van ons huis. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 15-08-2012
Hallo Ine,
Dit zouden zomaar veldmuisjes kunnen zijn, die er niet primair op uit zijn om bij jou binnen te komen. Maar voor de zekerheid zou ik even nalopen of je voldoende gedaan hebt om te voorkomen dat ze je huis in kunnen (dus: spleetjes dichtmaken, gaas voor de ventilatieroosters, etc.). Ook zou ik proberen het nest op te sporen en te verwijderen uit je tuin.
Verder kun je in de tuin niet zoveel bestrijden ben ik bang: in muizenvallen kunnen ook andere beesten terecht komen en ook gif is uiteraard schadelijk voor andere beesten in de tuin. Als er geen andere katten in de buurt zijn zou je kunnen overwegen er zelf een te nemen, maar daar moet je natuurlijk maar net zin in hebben.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Jo, 06-08-2012 09:15 #121
Wij wonen aan het water en hebben ook last van muizen (net zoals de hele wijk). vallen plaatsen is het enigste wat helpt naast de bekende rode korrels. Gaten dichtmaken en er een metalen schuursponsje in stoppen dan kunnen ze niet door de draad heenbijten. Doch helaas die beesten vreten zich zelf door een gipsmuur heen. vorige week zat er weer een in de val. en ja ze vreten alles aan. draad, pakken met eten, ze klimmen (tegen de muur en leidngen op). purschuim werkt niet, pindakaas ook niet… als je weet waaar veel muizenpoep zit kun je het beste daar een val zetten. trouwens heb al een muis gezien die over 3 vallen sprong, het zijn helaas soms slimme beesten. Reactie infoteur, 07-08-2012
Hallo Jo,
Door een gipsmuur heenknagen verbaast me niets, dat doen ze inderdaad rustig. Heb weleens iemand gesproken die beweert dat ze ook door beton heen kunnen als het moet, maar dat lijkt me wat al te gortig. Klimmen en springen zijn ze inderdaad goed in, het zijn ware acrobaten. Purschuim is uiteraard goed door te knagen voor muizen, maar het kan wel een reden voor ze zijn om even een deurtje (of gaatje) verder te gaan ("weg van de minste weerstand"). Pindakaas als lokaas op muizenvallen werkt in veel gevallen wel heel goed, heb er zelf in ieder geval mooie resultaten mee geboekt. Maar het blijft vaak wel, zoals jij eigenlijk ook beschrijft, een soort guerilla-oorlog. Bedankt voor je reactie en succes met de strijd!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Freek, 14-07-2012 16:14 #120
Als je pindakaas in een ouderwetse val plaatst kun je dit het best i.c.m. brood doen.
Het blijft beter op de steekpen zitten en zo moet een muis meer moeite doen om het eraf te snoepen. Dus in de meeste gevallen bingo! Reactie infoteur, 15-07-2012
Hallo Freek,
Dit is inderdaad een mogelijkheid om te proberen. Waar ik alleen altijd bang voor ben is dat het voor de muis makkelijker is om dingen eraf te snoepen naarmate het aas groter/volumineuzer is. Zelf trek ik me niet zoveel aan van de steekpen en plaats ik gewoon een heel klein beetje pindakaas (minder dan een doperwt) op het plankje. Soms zijn er inderdaad muizen die dat er toch af krijgen en dan is jouw methode misschien wel een optie. In ieder geval bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

An, 01-06-2012 20:00 #119
Ik woon in een apartement in de stad, nooit last gehad van muizen en heb ook geen rommelhoeken of dergelijken. Nu heb ik per ongeluk een brood buiten de kast laten liggen en nu ineens is er een gat in de zak geknaagd en een gedeelte brood opgegeten. Ook lagen er keutels maar veel kleiner dan een rijstkorrel, leek meer op de keutels van een hamster. Tot nu toe kan ik nog niets anders vinden waar aan geknaagd is, weet iemand of een muizenval ook tegen een hamster zal werken? Want ik zal blij zijn als mijn huisje weer ongedierte vrij is. Reactie infoteur, 03-06-2012
Hallo An,
Het zou me ook niet verbazen als het gewoon toch om een muisje gaat.
Maar als het toch een hamster is, vraag ik me af of je 'm dan wel met een muizenval wilt vangen, want dan is het beestje natuurlijk wel dood. Een inloopkooitje (dat dichtslaat zodra het beest binnen is) zou dan ook een optie kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Gerrit, 18-03-2012 22:25 #118
Pindakaas, haha heb ik ook geprobeert, de muizen lachen je gewoon uit. Ik gebruikte zo'n ouderwets model muizenvalletje, je weet wel met zo'n beugel en een veer. Een paar keer op scherp gezet met pindakaas maar ze vraten steeds de pindakaas van het klepje af zonder dat de beugel dicht klapte. Daarna een stukje kaas er op geprikt en bingo!
Conclusie: de pindakaas is te zacht wat ze er te gemakkelijk af snoepen. Een klein stukje kaas dus vastprikken. Reactie infoteur, 19-03-2012
Hallo Gerrit,
Het probleem met sommige ouderwetse muizenvallen is dat ze niet goed genoeg scherp te zetten zijn en ze dus pas afgaan als er voldoende aan bewogen wordt. Pindakaas kan bij zulke vallen inderdaad soms makkelijk eraf gesnoept worden, zeker als je er een flinke klodder op hebt zitten. Het is dus altijd aan te raden om maar een heel klein beetje pindakaas te gebruiken. Plastic muizenvallen kunnen ook helpen, die zijn makkelijker op scherp te zetten en gaan bij minder kracht al af. Maar als het bij jou met stukjes kaas goed werkt zou ik daar gewoon mee doorgaan! Succes met de muizenbestrijding!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sjraar, 13-03-2012 02:02 #117
Hoi Marcel,

Allereerst erg mooi stukje! Ik heb er veel van geleerd.

Sinds vorig jaar augustus deel ik samen met een goede vriend van mij een appartement. Hij woonde hier al een jaar maar ivm de kosten wonen we er nu met twee. De kamer die ik nu heb (de zolder van het appartement midden in de stad) was voordat hij er kwam wonen echt een grote vetzooi. Er zaten zelfs etensresten aan de muur :S. Nou toen mooi opgeknapt en hij heeft hier toen zijn slaapkamer van gemaakt. Na een jaar is die zolder nu mijn leefruimte.

Een keer na het uitgaan zaten we bij mij (denk zo'n twee a drie maanden geleden nu). Toen was een vriend ervan overtuigd dat hij een muis zag lopen in mijn kamer, dit maar weggekaart als een waanbeeld.

Ik kwam nu net een uur of twee geleden thuis, deed de lamp aan en ben op de stoel gaan zitten tvtje aan. En warempel een muis keek mij aan, hij keek me echt aan met een gezicht van wat moet jij hier :S En daarna is hij weer weggekropen. Een minuut later zag ik helemaal achter in de kamer een andere muis (of ja naar mijn idee een andere muis, kan ook dezelfde zijn geweest. ik heb ze tenslotte niet tegelijk gezien).
IK HEB DUS MUIZEN!:@

Meteen begonnen met informatie opzoeken en ik heb nu bijna alles goed gestofzuigd en gedweild met allesreiniger en een scheutje chloor. Ook heb straks zoveel mogelijk van de vloer afstaan. De muis die ik weg zag kruipen ging wel richting het rommelhoekje, waar een aantal kratten met rommel staan, lege dozen etc. Moet ik dit ook zoveel mogelijk opruimen en van de grond afhalen?

Maar wat nu eigenlijk mijn vraag is: Zullen deze muizen hier al lang zitten? Of echt pas sinds kort. (moet ook zeggen dat ik niet altijd meteen de kruimels opruim en ik makkelijk maar een keer per anderhalve week, twee weken kan stofzuigen en dweilen). Maar dat gaat nu dus veranderen :)!

Ook vroeg ik me af met welk materiaal (zo goedkoop mogelijk, ben maar een studentje) ik het best kan gebruiken om de gaten te dichten. Want in het achterste gedeelte van mijn kamer (het rommelhok) zitten wel aardig wat gaten in de muur waar de muizen gemakkelijk doorheen kunnen komen.

Alvast hartstikke bedankt en mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag. Vond het wel erg zorgverwekkend om te lezen dat muizen met maar enkele kruimels even vooruit kunnen :S En dat ze in bed kruipen? :S Reactie infoteur, 13-03-2012
Hallo Sjraar,
Als ik jou was zou ik inderdaad het rommelhoekje ook opruimen, want dozen en andere zaken op de vloer zijn een ideale schuil- en nest-plaats voor muizen. Koop gewoon wat stellingen bij de bouwmarkt om de spullen op te zetten, maar zorg ook dan dat eventuele voor muizen interessante zaken goed afgesloten zijn.
Of de muizen er al lang zitten durf ik echt niet te zeggen. Misschien dat je daarop een antwoord krijgt als je de rommelhoek opruimt en ziet of er veel of weinig muizenkeutels liggen.
Het makkelijkst om de gaten te vullen is om bij de bouwmarkt sneldrogende muurvuller te kopen. Als je aan een medewerker daar uitlegt welke gaten je precies wilt dichtmaken en hoe groot ze zijn, kunnen ze je ongetwijfeld goed adviseren.
Ga ook even met buren praten of zij muizenoverlast hebben, want oude panden in binnensteden zijn hierom berucht en een gezamelijke aanpak is vaak nodig om te slagen.
Succes met de aanpak van dit probleem!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sven, 25-01-2012 15:41 #116
Wij hebben in onze kelder een tijd erg veel last gehad van muizen. Vermits de kelder op tuin niveau is en volledig droog wordt die ook gebruikt voor hobby kamer, opslag, etc… heel wat rommel dus en ideaal voor muizen om zich te verstoppen.

Na een hele nest muizen gevangen te hebben lijken ze nu weg, maar wat overblijft zijn natuurlijk HOPEN (ik overdrijf echt niet) muizenkeutels en urine resten.

Ik moet om gezondheidsredenen heel erg opletten voor besmettingen en tegen (na stofzuigen van de keutels) met een sopje alles proper maken zie ik erg op. Langs de andere kant lijkt het me heel onhygienisch en gevaarlijk om alles zo te laten (bvb voorraadrekken).

Ik vind nergens tips over hoe je best te werk gaat om alles te ontsmetten waar de muizen gezeten hebben eenmaal je ervan af bent. Ik had al overwogen om een karrevracht ontsmettingsdoekjes te kopen maar die dienen eigenlijk enkel om bacteriën van je handen te vegen dus ik weet niet of die geschikt zijn.

Tips welkom :) Reactie infoteur, 25-01-2012
Hallo Sven,
Niet schoonmaken lijkt me geen optie, het blijft dan toch ook stinken en je kunt de ruimte voor goed fatsoen niet meer gebruiken. Keutels eerst weghalen kan met een stofzuiger, maar ook met stoffer en blik en met stukken keukenrol. Bij het soppen raad ik je aan rubber handschoenen aan te doen. Waarmee je schoonmaakt hangt ook af van wat er precies vies is geworden. Voor gladde oppervlakken (als de vloer bijvoorbeeld plavuizen of vinyl is) kun je een sopje met allesreiniger en een scheutje chloor erin gebruiken. Vloerbedekking zal lastiger worden, ook hetzelfde sop kun je proberen met een harde borstel bijvoorbeeld. Eventuele dingen van textiel waar ze op geurineerd hebben zou je kunnen wassen in de wasmachine op minimaal 60 graden. Eventueel moet je ook dingen weggooien als die niet meer te redden zijn. Zorg er wel voor dat na het schoonmaken het niet weer een walhalla voor muizen wordt. Dus geen voedsel wat toegankelijk is, geen spullen op de vloer maar alleen op de voorraadrekken, etc. Sterkte met dit vieze karweitje!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sophie, 15-01-2012 11:40 #115
En dan nog een vraagje, helpt een klamboe of iets dergelijks dat muizen niet in bed komen? Wat helpt om muizen in elk geval uit bed te houden? Reactie infoteur, 15-01-2012
Hallo Sophie,
Ik ben bang dat een klamboe niet zal werken. Het enige dat echt werkt is om gewoon samen met de anderen de muizen te bestrijden. Mogelijk zou je nog kunnen proberen of een apparaatje met ultrasoon geluid helpt om ze uit je kamer weg te houden. Over deze apparaten (waar ik zelf geen ervaring mee heb) hoor ik wisselende verhalen: de een merkt geen effect (of alleen tijdelijk), de ander heeft daarna geen last meer in de buurt van het apparaat (vaak dus alleen op de kamer waar het apparaat staat).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sophie, 15-01-2012 02:54 #114
Ik heb veel muizen in huis, ik woon met 17 anderen in hetzelfde pand en vrijwel niemand doet wat aan de muizen. Ik ben als de dood voor muizen en kan er niet van slapen. Aangezien ik geen andere plek heb om te slapen, ben ik inmiddels uitgeput. Is het irreëel om te denken dat muizen in bed komen? Ik woon in een studentenkamer antikraak dus de muizen zie ik als ik in bed lig en ze kunnen in 1001 gaten en kieren. Zelfs met het licht en televisie aan blijven ze komen. Ik heb geprobeerd alle gaten in mijn kamer dicht te maken, maar blijkbaar zie ik er een over het hoofd. Ik heb geen eten mijn kamer en als ik wel eet in mijn kamer stofzuig ik daarna meteen. Vallen heb ik een tijdje gezet maar niks geen resultaat (ook niet met pindakaas). Het gif staat er nu een paar dagen. Ik ben radeloos, wat kan ik doen? Reactie infoteur, 15-01-2012
Hallo Sophie,
Van mijn antwoord zul je niet vrolijk worden. Als de anderen in jouw huis geen voorzorgsmaatregelen nemen tegen muizen is het dweilen met de kraan open.
Dat jij geen eten toegankelijk hebt op je kamer is goed, ook dat je kruimels gelijk opzuigt, vooral mee doorgaan. Maar je mede-bewoners moeten dat ook doen. Gaten dichtmaken is altijd een goed plan, maar als er elders in huis muizen zijn, kunnen ze denk ik zo onder jouw kamerdeur door naar binnen toe. Dan de kwestie of muizen in bed komen: helaas doen ze dat soms wel, ook als je erin ligt kan dat gebeuren. Als je met houten vallen werkt en die gaan niet af, dan zou ik eens plastic vallen gaan proberen omdat die vaak wat makkelijker / sneller afgaan als de muis van het aas snoept. Het gif is misschien nog niet effectief gebleken omdat het er nog pas een paar dagen staat. Gif werkt pas na een paar dagen, dus dat je niet meteen resultaat hebt verbaast me niet. Bovendien zullen de muizen de voorkeur geven aan etensresten boven gif, dus zolang je huisgenoten niet meewerken zal het gif niet zo in trek zijn. Als ik jou was zou ik echt proberen om je huisgenoten mee te laten doen aan de bestrijding, leg gewoon uit dat jij het erg vervelend vindt zoals het nu gaat. Als er geen verbetering komt in de situatie, zal er uiteindelijk misschien niets anders opzitten dan een andere woonruimte te zoeken. Sterkte!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sofie, 14-12-2011 19:56 #113
Wij hebben zo nu en dan muizen in ons huis. Ik heb veel opgezocht, en ik heb erg veel hulp gekregen door deze site. Net raasde er een muis door de kamer, en ik schrok me een ongeluk! Ook zag ik een maand of 2 geleden een muis langs de meterkast rennen. Ik ga nu maatregelen nemen, maar van mij hoeven die muizen niet dood. Ik ga ze vangen, en vrijlaten. Als het écht niet anders kan, kunnen ze wel worden gedood, maar het liefst op een diervriendelijke manier. Toch ben ik nog niet zo zeker over alles.

1. Kunnen muizen springen?
2. Hoelang leeft een muis gemiddeld?
3. Behalve eten, waar knagen muizen nog meer aan?
4. Tot welke afstand kunnen muizen eten ruiken? Reactie infoteur, 15-12-2011
Hallo Sofie,
Hier een aantal antwoorden op je vragen:
1) Muizen kunnen wel degelijk springen. Ik heb ze weleens uit een prullenbak (van een centimeter of 30 hoog) zien springen.
2) Vaak wordt gezegd dat een muis gemiddeld 1 a 2 jaar oud wordt. Maar ik heb ook weleens iemand horen vertellen dat zijn tamme muis (huisdier) ruim 4 jaar is geworden.
3) Muizen knagen ongeveer overal aan, het zijn immers knaagdieren. Behalve eten zijn het verzamelen van nestmateriaal, het toegang krijgen tot een bepaalde plek en het kort houden van hun tanden reden tot knagen. In huis kunnen ze rustig gaan knagen aan zaken als vloerbedekking, tijdschriften, deuren en snoeren.
4) De afstand waarop muizen nog iets ruiken is van een heleboel dingen afhankelijk, zoals of het waait of niet, of er nog meer (sterkere) geuren zijn die dichterbij de muis zijn, hoe sterk het eten ruikt, etc. Maar een afstand van enkele tientallen meters is niet onhaalbaar voor een muis.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

, 14-12-2011 19:36 #112
U zegt dat lijmplankjes verboden zijn, waar staat dat en wat is de boete en hoe komt het dat er dan wel lijm word verkocht zonder schroom of opmerking dat het verboden zou zijn. Reactie infoteur, 15-12-2011
Beste heer of mevrouw,
Hoe vreemd het ook klinkt, maar het verkopen van lijmplankjes is gewoon toegestaan. Alleen het toepassen ervan als dierenbestrijding is verboden. Onder andere de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) en de Dierenbescherming hebben diverse zaken hierover op het Internet gepubliceerd. Daarbij wordt dan verwezen naar de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (artikel 36) en de Flora- en Faunawet (artikel 72). Als maximale straf wordt gesproken over 2 jaar celstraf. Het lijkt me niet aannemelijk dat je ook echt in de gevangenis terecht komt als je betrapt wordt op het gebuik van lijmplankjes, het zal eerder op een boete uitdraaien. Maar het is dus wel degelijk verboden.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Konijn, 11-12-2011 18:30 #111
Wat Julia's angst voor ratten boven het plafond betreft: daar is voor hen niets te halen. Als ze al een schuilplaats zoeken vinden ze die onder de vloer, in de buurt van de riolering. Geluiden boven het plafond zijn vrijwel altijd muizen. Helaas ook wel eens steenmarters, of in een uiterst zeldzaam geval een bunzing. Wegvangen van beestjes of ze met gif bestrijden is haast onbegonnen werk. Langs dezelfde weg komen even later soortgenoten het vrijgekomen plekje innemen. Bestrijding begint altijd met het zoeken naar de weg waarlangs ze zijn gekomen, en die goed afsluiten. Openingen langs leidingen in vloer en plafond van de meterkast zijn goede plekken om af te dichten, geregeld zijn dat de boosdoeners. Reactie infoteur, 13-12-2011
Hallo Konijn,
Bedankt voor je informatie en tips!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Denise, 11-12-2011 00:57 #110
Wij hebben ook een muis in huis. Eerst zagen we alleen muizenkeutels (niet veel, dus hopelijk is het er 1) in het kastje onder de gootsteen waar ook de hondenbrokken staan. We hebben meteen lokdoosjes gehaald en later muizenvallen, maar helaas mocht dit niet baten. Een paar dagen geleden werd ik 's nachts wakker door rare geluidjes uit mijn slaapkamer. Ik heb een paar keer goed rondgekeken, maar er was niets te zien. Verder deed ik natuurlijk geen oog dicht. De nacht daarop werd ik weer wakker door iets wat op mijn vensterbank zat precies naast mijn bed! Toen ik het licht aandeed zag ik een muis onder mijn deur weg rennen. Het verbaaste me hoeveel geluid een muis kan maken. Ik ben echt als de doods voor muizen en slaap nu al een week niet meer in mijn kamer, maar de muis is nog steeds niet gevangen! We hebben echt van alles geprobeerd. Lokdoosjes, vallen, gif, pindakaas, chocola, hondenbrokken, noem het maar op! Het Deze muis is ons echt te slim af, want hij trapt nergens in en eet ook nergens van! De muizenkeutels liggen gewoon naast de vallen. We zijn nu onderhand toch al 5 a 6 weken bezig. Heeft iemand nog tips? Reactie infoteur, 11-12-2011
Hallo Denise,
De muis zal alleen van het gif gaan snoepen (of van het aas op de val) als ie echt niets anders meer kan vinden in huis. Zaken als hondenbrokken maar ook andere enigszins eetbare spullen (zelfs droge macaroni bijvoorbeeld!) moet je dus goed opbergen in afgesloten blikken of iets dergelijks zodat ze er niet bij kunnen. Ook is het van belang om alle kruimels goed op te ruimen, want met een paar kruimeltjes kan een muis weer een dag vooruit. Als je op een gegeven moment merkt dat er wel van de muizenvallen gesnoept wordt maar dat ze niet afgaan, dan zou je een ander soort muizenvallen kunnen proberen. Zelf heb ik hele goede ervaringen met plastic muizenvallen die je als een soort wasknijper kunt openklappen en die dan akelig scherp staan waardoor ze niet ongestraft van het aas kunnen snoepen. Zorg ook dat de muizenvallen staan op de routes waar je muizen ziet lopen. Een mogelijkheid is natuurlijk ook om een tijdje een kat van iemand te lenen (maar dan moet je uiteraard het gif en de vallen weghalen).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Julia, 08-12-2011 13:09 #109
Ik hoor muizen in de plafond als het muizen zijn dan ben soms bang dat het ook ratten kunnen zijn alhoewel iemand mij vertelde dat dat zeldzaam is vooral als je 2 hoog woont klopt dit? Wat kun je doen tegen muizen in het plafond? Ik denk dat daar een nest zit. Ze verstoren me nachtrust. En hoe ruikt een muizennest? In mijn huis zelf zitten ze niet omdat ik dat grondig controleer ben ook schoon. Reactie infoteur, 09-12-2011
Hallo Julia,
Als je muizen hebt, is vaak hetgene dat je het beste ruikt de vieze pislucht van alles dat ze onder urineren. Of het om muizen (het meest waarschijnlijk) of ratten gaat, kun je onder andere afleiden uit de grootte van de uitwerpselen want die van ratten zijn zeker 2 maal zo groot. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld muizenvallen zetten in de kamer of gif gebruiken, maar dan moet je wel een plek weten waar de muizen (mogelijk) langskomen. Als ze alleen in het plafond zitten zul je moeten kijken of je een mogelijkheid hebt (kier of gaatje) waardoorheen je gif kunt doen. Praat ook eens met de buren, want die hebben misschien ook wel last en dan is het beter dat zij ook gaan bestrijden (anders blijft het vechten tegen de bierkaai).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

K. Moll, 25-11-2011 23:28 #108
We horen muizen tussen het plafond maar we zien ze niet (geen urine, keultjes, aangevreten eten). Ons vraag is hoe muizen binnen het huis kunnen komen? Is het mogelijk door ondergrondse leidingen of komen ze via het dak (schoornsteen, ventilatie)? Waar kunnen we het best muizenvallen(gif, lijmplakjes) neerzetten? We hebben ook 2 sensors maar omdat het geluid altijd van tussen het plafond komt weten we niet of het werkt. Ons huis is redelijk oud en heeft veel hout; ons buur had last van muizen maar nu niet meer (hij had alles afgedicht). Reactie infoteur, 30-11-2011
Hallo K.Moll,
Muizen kunnen op vele manieren het huis binnenkomen, bijvoorbeeld op de begane grond via gaten in de gevel of via de spouwmuren of zolders bij de buren vandaan.
Ook inderdaad via ondergrondse leidingen is het mogelijk, want vanuit bijvoorbeeld de kruipruimte naar de meterkast is niet altijd alles om de leidingen heen goed afgedicht en een gaatje waar een potlood inkan is al genoeg voor een muisje. Vraag maar eens aan de buurman wat hij allemaal heeft afgedicht.
De muizenvallen of het muizengif kunnen het best geplaatst worden in de looproute van de muizen. Dat is natuurlijk moeilijk als ze tussen het plafond zitten, maar misschien is er wel een opening in het plafond die jullie kunnen gebruiken.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Henri Maas, 22-11-2011 12:39 #107
Wij wonen in Frankrijk en hebben tussen het plafond muizen (je hoort ze) waar halen zij het drinken vandaan? Inmiddels heb ik ze al een heel pak rode gifgraan gegeven en elke dag is het weg. Heb ik een heel leger daar zitten of verzamelen ze dat voor de winter? Reactie infoteur, 22-11-2011
Hallo Henri,
Moeilijk te zeggen waar hun drinken vandaan komt, misschien hebben ze ergens wel een vochtige plek gevonden. Gif werkt niet meteen, dus daarom kan het nog een week of iets langer duren voordat de muizen doodgaan. Natuurlijk ervan uitgaande dat ze het gif ook daadwerkelijk eten. Want als ze ander voer eten (en het graan alleen verplaatsen), dan werkt het gif natuurlijk niet. Vanaf hier kan ik heel lastig inschatten hoeveel muizen het zijn, want een paar kunnen met rondrennen al de indruk van een hele grote groep geven. Maar gezien de voortplantingssnelheid van muizen kunnen het er weleens een heleboel zijn.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Anja, 18-11-2011 08:15 #106
Ik woon in een klein dorp, maar wel in een woonwijk. Wij hebben heel veel last van (veld) muisjes (volgens mij) in de tuin. In de laatste 3 weken hebben we 16 in de klem gevangen.
Nu mijn vraag, gisteren zat er ook 1 in de klem maar die was half op gevreten wat zou dit gedaan kunnen hebben. De klem stond op een behoorlijke beschute plaats tussen de planten. Ik geef toe ik heb graag vogels in de tuin dus ik heb vogelvoerkrans hangen en vetballen. Dat vinden de koolmees en pimpelmees heerlijk ook de roodborstjes en merels en mussen prachtig om te zien. Maar het idee dat de muis half op gevreten was bezorgd me toch wel een beetje. Ik heb toch zeker geen ratten? ik heb ook trouwens 2 vijvers.
Graag je advies hierover. Reactie infoteur, 20-11-2011
Hallo Anja,
Op zich zou ik muizen vooral bestrijden als ze in huis komen en dan in eerste instantie door te voorkomen dat ze naar binnen kunnen. Een tuin of landelijk gebied muisvrij krijgen is denk ik erg lastig. In de klemmen kunnen trouwens ook katten, vogels of andere dieren terechtkomen. Dat je zoveel muizen vangt in de tuin geeft wel aan dat ze het erg leuk vinden daar. Is er soms een opslag van eetbare dingen in een schuur (van jou of van de buren)? Bedenk dat iets al gauw eetbaar is voor muizen. De vogelvoerkrans en vetbollen kunnen ook heel goed als lokaas voor de muizen fungeren: als een vogel ervan eet zullen er allicht stukjes afvallen op de grond. Wie de muizen aanvreet is moeilijk met zekerheid te zeggen. Het zou een rat kunnen zijn, maar misschien ook wel een kat of een roofvogel. Theoretisch zou het ook een andere (gestresste of uitgehongerde) muis kunnen zijn. Als dit vaker gebeurt en je wilt het zeker weten zou je er een camera op moeten richten. Persoonlijk zou ik in jouw geval denk ik overwegen te minderen met het voederen van de vogels (bijvoorbeeld alleen als het erg koud is) en dan kijken of de muizen hun interesse in je tuin verliezen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Stepie, 19-10-2011 00:51 #105
Ik had muizen onder me bed. Bahhhh! Mijn kamer is altijd schoon. Er is niks te eten. Ik ga zorgen dat ze nooit meer me kamer betreden! Desnoods gebruik ik lijmplankjes. In elk geval hoop vallen. Vieze beesten. Reactie infoteur, 20-10-2011
Hallo Stepie,
Kan me heel goed voorstellen dat je van de muizen af wilt. Succes met het nemen van de maatregelen en ik hoop voor je dat je snel succes hebt!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sandra, 05-09-2011 14:35 #104
Beste Marcel,

Ik heb ook last van muizen. Nu heb ik heel veel spullen op zolder staan en ben ik bang dat de muizen daaraan gaan knagen. Wanneer ik deze spullen in afsluitbare plastic boxen stop, is dit dan voldoende? Of knagen muizen door plastic boxen heen?

Groetjes Sandra Reactie infoteur, 05-09-2011
Hallo Sandra,
Muizen vinden het heerlijk als er veel spullen zijn, allemaal schuilmogelijkheden, nestmogelijkheden en potentieel nestmateriaal. Goede kans dat er geknaagd gaat worden aan spullen en ook op ge-urineerd als je pech hebt. Ik heb ooit iemand horen beweren dat muizen door beton kunnen knagen, maar dat geloof ik niet zo. Als het echt moet kunnen muizen wel door plastic heen knagen, maar dat zal niet zomaar gebeuren denk ik. Als je de boel goed opbergt in de boxen, vloer ontdoet van spullen en eventuele etenswaren en drinken weghaalt gaat het al de goede kant uit. Verder moet je ook kijken waar de muizen vandaan kunnen komen: maak eventuele kieren en gaten naar de buren dicht en ga ook met de buren praten of zij ook muizenoverlast hebben. Als dat zo is, moeten zij (net als jij) ook aan de slag om te bestrijden. Want je hebt nu muizen en die gaan niet uit zichzelf weg.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Colinda, 24-08-2011 10:58 #103
Ik heb een vraag.We zien op zolder regelmatig muizenkeultes liggen en er ligt niks wat de muis kan eten.Hoe kan dat en wat kunnen we er aan doen?En oja we hebben ook nog een kat maar die doet niks vreemd he? Reactie infoteur, 24-08-2011
Hallo Colinda,
Een muis is niet alleen op zoek naar eten, hij is eigenlijk nog dringender op zoek naar drinken. En ook nestmateriaal of de mogelijkheid/plek om een nest te bouwen staat hoog op het verlanglijstje. Vandaar dat het belangrijk is om niet alleen eten (en drinken/water/vocht) te weren van de zolder, maar ook alles wat als nestmateriaal kan dienen. Laat ook de vloeren vrij, zet de spullen op stellingen of in kasten en niet op de grond. De muizen kunnen heel goed ook bij de buren vandaan komen. Praat daarom eens met de buren of zij ook muizen hebben. In dat geval is het belangrijk dat de buren eveneens maatregelen gaan nemen. Maak alle kieren op zolder dicht die een doorgang naar de buren mogelijk maken. Wat de kat betreft hebben jullie waarschijnlijk de pech een exemplaar getroffen te hebben met weinig jachtinstinct. Helaas komt dat nogal eens voor.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Floris, 18-08-2011 10:13 #102
Wij hebben elk jaar zo'n beetje een muis in huis, omdat we aan een park wonen. Ik wil ze niet doden, maar de tips die je geeft lijken daar alleen maar op uit te komen. Kan het echt niet zonder stress voor het beestje en ze levend te houden? Reactie infoteur, 18-08-2011
Hallo Floris,
Als het bij jullie maar om af en toe een muis gaat, dan is er duidelijk geen sprake van een plaag, maar inderdaad een muis die toevallig jullie huis binnenkomt. Zwaar geschut is dan niet nodig, het beste is dan ook om te voorkomen dat muizen binnen kunnen komen. Dat kan door kieren en gaten dicht te maken. Ook hele kleine spleetjes moeten dan dicht gemaakt worden want een muis heeft al voldoende aan een gaatje ter dikte van een potlood. Als de gevel-opening bedoeld is voor ventilatie mag je dat natuurlijk niet dicht maken, maar kun je er fijn ijzergaas voormaken. Mocht er toch een muis binnenkomen die je niet wilt doden, zul je 'm levend moeten vangen. Sommige mensen zijn daar heel bedreven in, bijvoorbeeld door een prullenbak over ze heen te zetten en dan een placemat eronder schuiven zodat je met het geheel naar buiten kunt lopen om de muis los te laten. Een andere oplossing is om de muis een kooitje in te lokken dat achter 'm sluit. Als je dat doet moet je wel regelmatig in de gaten houden of ie er al in zit, want (lang) opgesloten zitten veroorzaakt stress bij het beestje.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mathieu, 11-08-2011 04:59 #101
Ehm, lokmiddel chocolade? Iedereen weet toch dat chocolade zeer slecht is voor honden, ratten, muizen enz… Reactie infoteur, 11-08-2011
Hallo Mathieu,
Als chocolade slecht is voor muizen dan is dat probleem niet echt aan de orde op het moment dat de muis ervan eet en de val afgaat. De muis is dan meteen dood, iets wat uiteraard ook de bedoeling is van het plaatsen van de muizenval.
Voor wat de betreft de andere dieren die geen chocolade mogen hebben denk ik dat je gewoon geen muizenvallen neerzet (met wat dan ook erop) als er honden of andere huisdieren rondlopen. Het risico is veel te groot dat een hond of kat (of ander huisdier) in de val loopt. Je moet dan een andere manier van bestrijden kiezen of de muizenval zo neerzetten dat de andere dieren er absoluut niet bij kunnen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Laura, 10-08-2011 17:31 #100
Hallo,
ik heb een maand geleden een muis gezien in de woonkamer. Ik heb toen een aantal muizen vallen en muizengif rond gelegt.
Geen resultaat, geen enkele muis gevangen en er wordt gewoon lekker verder gegeten van het gif. (volgens mij zijn ze er imuum voor) Ik ben bang dat er na 1 maan niet 1 of paar muizen zijn maar een hele nest. Ik wil nu gewoon een ongedierte bestrijdingsdienst laten komen maar vraag me af wat dat zo kost? Iemand ervaring? Op de sites van die firmas zie je nergens prijzen staan. Ik weet dat de prijsen afhangen van hoe groot de woning is enz (middelgroot appartement met 2 slaapkamers) Iemand een idee wat dat kost?

Alvast bedankt!
Laura Reactie infoteur, 11-08-2011
Hallo Laura,
Een prijs kan ik je ook niet geven.
Het beste is om met een paar bestrijdingsbedrijven te bellen, de situatie uit te leggen en te vragen wat zij te bieden hebben en tegen welke prijs. Vraag op welke manier ze precies het probleem willen gaan aanpakken. Het is bijvoorbeeld van belang dat het niet bij 1 bezoek blijft: een goede bestrijding betekent dat er follow-up nodig is, bijvoorbeeld na een aantal weken controleren van welke aasdoosjes gegeten is. Als je van een aantal firma's een duidelijke offerte hebt, kun je kiezen wie jouw muizen mag gaan bestrijden.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Samira, 28-07-2011 03:46 #99
Ik denk dat mijn probleem niet echt hiertussen past, maar ik ben nu toch wel wanhopig. Ik heb in mijn kamer, waar ik niet meer slaap vanwege de stank, een dode muis liggen. Nja niet helemaal in mijn kamer, het ligt denk ik in de muur, waarvan de onderkant uit hout bestaat. De stank komt namelijk vanuit een scheur in het hout. Wat moet ik doen?! Reactie infoteur, 29-07-2011
Hallo Samira,
De stank zal ooit wel ophouden, maar hoe lang dat duurt kan ik niet voorspellen.
Het neerzetten van een luchtverfrisser maakt dat je het niet ruikt, maar is eigenlijk ook geen oplossing omdat de vieze lucht alleen overstemd wordt. Misschien is het een idee om de scheur in het hout dicht te maken. Een bouwmarkt kan wel adviseren welk product daarvoor geschikt is. Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Natasja, 06-06-2011 10:35 #98
Bij ons is de muizenplaag zo erg dat ik er wakker van lig :( Ze zitten tussen het plafond en de zoldervloer, maar ook in de tuin en de keuken. Ik heb al muizenvallen (klemmen) en een emmer met voer neergezet. Met de emmer had ik 6 muisjes gevangen, die springen daar in en kunnen er dan niet meer uit, deze heb ik daarna vrij gelaten. De grotere muizen sprongen wel uit de emmer maar zijn ook nog eens enorm brutaal en slim. Vorige week zat ik in de tuin en heeft er een in mn voet gebeten :O Wat klemmen betreft: pindakaas likken ze op zonder dat de klem afgaat (en die stond echt wel op scherp, want zachtjes met een takje tikken deed m al afgaan), kaas of hondenbrokjes, vastgemaakt met dubbelzijdig tape, krijgen ze er ook vanaf gesnoept! Dus ik vind het heel sneu, maar nou hebben we gisteren gif op zolder gelegd, waar ze al flink van hebben gesnoept. Het liefst had ik de beestjes gewoon gevangen en in het bos gezet, maar vorige maand is het huis tegenover ons al afgbrand door kortsluiting op zolder. Reactie infoteur, 06-06-2011
Hallo Natasja,
Kan me voorstellen dat je met gif aan de gang gaat als het probleem zo groot is. Dat met die emmer voer is leuk als je muizen vangt, maar die grote die ontsnappen hebben weer even hun buikje vol en blijven dan van het gif af.
Wat betreft muizenvallen heb ik de ervaring dat het zinvol kan zijn van merk/type te wisselen. En ik vind de plastic muizenvallen ook wat prettiger omdat ze eenvoudiger te zetten zijn en sneller afgaan.
Uit jouw verhaal begrijp ik ook dat het huis van de overburen in brand is gevolgen door toedoen van knagende muizen. Je hebt ze ook al in de tuin gezien. De hele buurt heeft er dus blijkbaar last van. Het is misschien een goed idee om met de buren om de tafel te gaan zitten. Kijken of er niet per ongeluk iemand de beesten van voedsel voorziet, bijvoorbeeld door opslag in de schuur ofzo. En om te zorgen dat iedereen voorzorgsmaatregelen neemt en aan bestrijding gaat doen, want anders blijft het dweilen met de kraan open. Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sonja, 02-05-2011 22:46 #97
Kom ik vanavond op de kamer van mijn jongste dochter (2 jaar) zie ik daar een heel klein muisje zitten, vlakbij de verwarming. Ik ben niet bang van muizen, alleen was ik zo verbaast. Hoe komt het daar? Er is geen eten boven. Ik heb ook geen poep of zo gezien. Het muisje was ook een beetje suf. We hebben het in een doos gedaan en buiten in het zand gezet. Naar mijn idee was het 3 weken oud. Het was niet groter dan 5 a 6 cm. (incl. staart) Mijn tweede dochter is nog twee keer gaan kijken buiten en zag dat het bijna niet bewoog. Later heeft ze het begraven. Mijn vraag is, hoe kan zo'n kleine muis boven komen. Zullen er meer zijn? Ik heb nergens gaten gezien in de kamer. Reactie infoteur, 03-05-2011
Hallo Sonja,
Het is misschien wel een verdwaalde jonge muis uit een nest bij de buren. Een miniscuul klein gaatje is al genoeg voor zo'n klein beest. Een volwassen muis kan al door een gat waar een potlood in past, kun je nagaan. In rijtjeshuizen (zeker in de wat oudere) is er op zolder tussen de huizen vaak een mooie doorgangsmogelijkheid voor muizen. Als de buren muizen hebben en aan het bestrijden zijn met gif, verklaart het ook meteen waarom jullie muis zo suf en tam was. Het gif is namelijk langzaamwerkend, de muis overlijdt niet meteen als ie ervan gesnoept heeft. Het lijkt me aan te raden om met de buren te gaan praten, toch nog eens kritisch naar doorgangen naar de buren te kijken en ook te blijven zorgen dat er voor muizen bij jullie niets te halen is (qua voedsel en qua nestmogelijkheden).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Nanno Stuut, 25-04-2011 22:11 #96
Ik heb last van muizen boven mijn slaapkamer, boven de gipsplafond. Ik heb een opening gemaakt zodat ik een val kan plaatsen. Deze staat echt heel scherp, jehoeft het maar nauwelijks aan te raken of die gaat al. Ik doe er een stukje pindakaas op. Echter weet die verrekte muis het er af te eten zonder dat de val afgaat. Ik snap niet hoe dit kan. Reactie infoteur, 27-04-2011
Hallo Nanno,
Er zijn 2 mogelijkheden wat mij betreft. Eerste mogelijkheid is dat de val voor de muis toch niet snel genoeg afgaat. Eventueel zou je een plastic muizenval kunnen proberen, die zijn wel iets duurder maar meestal gaan ze ook sneller af. Een tweede mogelijkheid is dat de pindakaas te droog/korrelig is (en dus makkelijk van de val te pakken is) of dat je er teveel opdoet (zodat de muis makkelijk een hapje kan nemen zonder dat de val afgaat).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Hantje, 21-04-2011 09:07 #95
En als je nou geen geld hebt om een klem te kopen, of geen kat hebt/kan kopen? hoe krijg je die muizen dan weg? Reactie infoteur, 21-04-2011
Hallo Hantje,
Er zijn hele creatieve mensen die zelf vallen in elkaar knutselen van al in huis aanwezige materialen, misschien is dat een mogelijkheid. Of een prullenbak over de muis heen zetten als je 'm ziet lopen en dan een stuk karton of een placemat eronder schuiven en naar buiten ermee. Overigens kosten houten muizenvallen maar een paar dubbeltjes per stuk en als je echt goedkoop uit wilt zijn kun je ze eventueel nog hergebruiken ook (wel eerst reinigen, want anders lopen de muizen er met een grote boog omheen). Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Alex, 04-04-2011 04:01 #94
Hoi,

Ik ben als de dood voor muizen. Ik hoorde er 1 in mijn kamer en ben mijn kamer uitgevlucht. Buiten de deur een hele tijd staan wachten, en toen ik naar beneden keek zag ik er nog 1 die wegschoot toen ik schrok. Gevangen tussen twee vuren. Nu mijn bed weer in maar durf niet te gaan slapen.

Ik weet dat dit misschien een fobie is, maar kan iemand mij vertellen dat ik gewoon kan gaan slapen mocht ik het weer horen. Ik ga morgen alles schrobben en weet alle tips. Alleen dat geluid, ieder geluidje denk je: NEE TOCH Reactie infoteur, 04-04-2011
Hallo Alex,
Graag zou ik je geruststellen, maar ik kan me goed voorstellen dat je hier van baalt.
Zelf heb ik heel lang gedacht dat muizen wel weg zouden blijven als je in bed ligt (omdat ze bang zijn voor mensen), maar helaas heb ik van verschillende kanten gehoord dat er ook muizen zijn die niet zo verlegen zijn en gewoon op een (lekker warm!) gevuld bed afgaan. En dan helpt het zelfs niet om een hoogslaper midden in de kamer te zetten. De oplossing moet dus echt komen van de bestrijding. Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Man, 22-03-2011 14:24 #93
Hallo
Sinds enkele weken horen wij op ons plafond een muis (muizen?) lopen. Heen en weer en dan zitten krabben aan het plafond. Dit is tussen de houten balken waar isolatie tussen zit en de vloer van de hogervermelde zolder vormt. Iemand een idee hoe ik die moet wegkrijgen?

Groeten Reactie infoteur, 28-03-2011
Hallo Man,
Als je het idee hebt dat de muis/muizen ook in de (slaap)kamer of op de zolder rondlopen, zou je daar muizenvallen en/of gif kunnen plaatsen. Als ze echt alleen in de vloer rondlopen krijg je ze er op zich niet zomaar uit: een gaatje waar een potlood doorkan is voor hen ook groot genoeg. Het is een optie om op zoek te gaan naar zulke kleine gaten/kieren in plafond en zoldervloer en deze dan dicht te maken. Eventueel kun je eerst door de gaten heen nog wat gif in de vloer proberen te krijgen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Svenja, 14-03-2011 00:58 #92
Hallo Marcel,

Ik heb vorige week ontdekt dat er een muisje rondloopt hier, of het er meerdere zijn weet ik niet. ik woon in een klein appartementje, waar er hier 3 van boven elkaar zijn.
We hebben toen twee kleine gaten gelocaliseerd die lijden zowel naar boven en beneden. (ik heb het middelste appartementje) we hebben die gaten dichtgemaakt en dachten van t muisje af te zijn, maar nu vandaag zagen we hem/haar dus voor t eerst lopen. ik heb geen muizenvalletje in de buurt, maar hebben een verhuisdoos gepakt daar een gaatje in gemaakt, zodat onze gast daarin kan kruipen en daarin zoete hapjes gelegd. zodat als we wederom wat horen kroelen, we er meteen bij zijn en hem dan in die doos weg kunen brengen naar buiten. maar ik zag net ergens staan dat als je n muisje gewoon naar buiten begeleid, t dan gewoon weer naar binnen zal komen, omdat hij/zij een weg weet te vinden… ik weet niet goed wat ik moet doen.

Groetjes,

Svenja Reactie infoteur, 14-03-2011
Hallo Svenja,
Als je de muis heel dicht bij huis loslaat zal hij inderdaad mogelijk vrij snel de weg terug vinden. Vandaar dat je 'm dan beter wat verder weg kunt brengen, naar een park of groenstrook. Voor het vangen met een open doos zoals jij wilt doen, moet je wel het geluk hebben dat ie blijft zitten totdat je in actie komt. Er zijn ook inloopkooitjes te koop waar muizen niet meer uit kunnen als ze eenmaal binnengelokt zijn door het aas. Dat is denk ik, als je het niet met een muizenval wilt doen, een meer trefzekere oplossing dan met die doos.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Annemieke, 10-03-2011 16:18 #91
Wat ook goed helpt als lokaas is roomboter.
Daar hebben wij de nodig { helaas } al mee gevangen. Reactie infoteur, 12-03-2011
Hallo Annemieke,
Bedankt voor je tip!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Stefan, 24-02-2011 20:40 #90
Hallo! Sinds een dag op 4 horen ik en een huisgenoot geluiden boven ons plafond. Het is voornamelijk geknaag en/of gekras zo te horen, hetgeen dat het geluid produceert loopt ook genoeg op en neer. Op zolder ligt een houten vloer en we hebben een enkele keutel zien liggen maar niet veel. Aan de geluiden te horen lijkt het beestje ook tussen die houten vloer en de gipsplaten van het plafond te zitten. Tot nu toe lijkt het erop dat er maar 1 beestje op zolder is, de vraag is: wat voor beest?

We hebben zelf al een val in elkaar geknutseld met een kooitje en wat muizenvoer erin (m'n huisgenoot heeft muizen gehad vroeger) en een constructie die instort zodra hij naar binnen gaat zodat het luikje dichtgaat. Echter is hier totaal niet van gegeten maar onze gast zit er zo te horen nog. Kan het zijn dat het dan een spitsmuis is? Ik las namelijk dat deze insecten eten en daardoor zal hij niet geintereseerd zijn in het muizenvoer. Het keuteltje heb ik met handschoenen tussen mijn vingers fijngedrukt, het was poederig. Aan de hand daarvan zou het ook een vleermuis kunnen zijn geloof ik, klopt dit? Op het krabbelen / knagen en lopen na horen we niets, geen gepiep of iets dergelijks. Het beestje komt ook niet van de zolder af lijkt het, in de keuken is genoeg eten voor 'm te vinden maar hier hebben we niets gezien, ook geen keutels of zo.

Tot slot, als we erachter zijn wat het is, hoe schadelijk en hoe kom ik er vanaf? Vleermuizen en spitsmuizen zijn beschermd begrijp ik.

MVG, Stefan Reactie infoteur, 26-02-2011
Hallo Stefan,
Wat het voor beest is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. De poep van een spitsmuis is volgens mij behoorlijk nat, vers althans, en langwerpig (groter dan van een gewone muis). Als het een spitsmuis zou zijn, dan is het wel een oude en ingedroogde keutel geweest. Vleermuizen heb ik echt geen verstand van, maar die zou je dan toch een keer moeten zien vliegen lijkt me. Anders zou je eens op www.vleermuis.net moeten kijken voor meer info over vleermuizen, die inderdaad beschermd zijn. Spitsmuizen zijn insecteneters en ook beschermd. Je moet zorgen dat spitsmuizen niet binnenkomen, door gaten en kieren te dichten. De overlast van nog aanwezige spitsmuizen is dan snel voorbij als ze in huis geen eten meer kunnen vinden. Ze eten erg veel en kunnen dus niet lang zonder eten.
Laat even weten als je ontdekt hebt wat het nou voor 'n beest is.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Katrien, 18-02-2011 22:16 #89
Nu heb ik toch wel bang om naar bed te gaan, door iedereen zijn reactie te lezen. Al een weekje hoor ik een muis op en neer lopen op mijn kamer. Steeds op dezelfde uren, vooral om 7u 's morgens. Ik word er echt gek van. Ik slaap niet meer genoeg. De kamer van mij en mijn ouders liggen tegen elkaar en toch ben ik de enige die ze hoort lopen. Ik weet ook niet waar, de ene keer lijkt het onder de vloer en de andere keer op zolder of in de muur.
Blijkbaar hebben muizen toch bang van katten. Onze kat is twee weken geleden overleden en na een week hoorde ik de muis al! Dat was echt zo snel. Ik ga morgenvroeg meteen pindakaas kopen en de zolder opgaan. Er staat nu een muizenval op mijn kamer, maar ik vind het toch een akelige gedachte dat die val midden van de nacht zou afgaan.
Ik hoor geen gepiep, ze loopt (lopen misschien al) enkel op en af. Enkel in het begin hoorde ik ze aan kabels knagen. Ik heb geen enkel idee wat die muis zou eten. Beneden hoor of zie je ze niet en ook niet in de kelder. Ik ga toch maar de raad opvolgen en morgen eens alles van mijn slaapkamervloer halen. Ik begrijp ook niet dat die muis enkel op mijn kamer is. Zou ze niet tegen het gesnurk van mijn ouders kunnen en een rustig plekje bij mij zoeken? Wanneer ik ze hoor lopen dan doe ik mijn licht aan en dan is het gedaan. Zou ze dan schrik hebben of gewoon mij aan het bekijken zijn en niet afgaan op het licht? Ik vind het echt eng om te denken dat die muis slim is en 's nachts mij voorbijloopt terwijl ik het niet zie. Reactie infoteur, 20-02-2011
Hallo Katrien,
Kan me goed voorstellen dat je baalt van die muis. Dat jij 'm hoort en je ouders niet kan natuurlijk aan meerdere dingen liggen: je oren zijn beter, je slaapt lichter of de looproute van de muis (of muizen) is langs jouw kamer en niet langs die van hun. Een verandering in de directe omgeving van de muis zoals het licht dat aan gaat, kan inderdaad voor een schrik- (en vlucht-) reactie zorgen.
Hopelijk krijg je het probleem snel onder controle en anders heb je een mooie aanleiding om een nieuwe kat aan je ouders te vragen ;-)
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Martin, 17-02-2011 21:44 #88
Bedankt voor uw reactie. Riool is inmiddels gedicht. Voorheen hebben we nooit last gehad, sinds dat het riool open heeft gelegen, wél. Nu het rommelhok opruimen met de gedachte dat de ratten er zitten vind ik geen straf plan. Zou toch graag eerst de ratten weg willen hebben vooraleer ik ga opruimen. Reactie infoteur, 18-02-2011
Hallo Martin,
Oog in oog komen met ratten is natuurlijk geen leuk vooruitzicht. Als ze zich in het nauw gedreven voelen kunnen ze nog wel eens een aanval doen. Ik zou dus altijd een stok of schop vasthouden als ik bezig was in tuin en hok, dit om de ratten te kunnen afweren.
Toch is het van belang om orde op zaken te stellen, alle rotzooi weg van de vloer en van de muur, alle voor ratten interessante zaken (diervoer, aardappelen, stro, etc. etc.) moet in afgesloten blikken of bakken bewaard worden. Ratten vangen met vallen was al succesvol bij jullie en eventueel kun je ook gif toepassen. Met gif wel oppassen dat er geen kinderen en katten of andere dieren van kunnen snoepen. Als het allemaal niet helpt zou ik toch echt contact opnemen met een professional.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Martin, 08-02-2011 18:14 #87
In oktober hebben de buren de riolering kapot gehad en open laten liggen. Dit resulteerde in ratten! We hebben recentelijk een huis gekocht en het enige wat nog niet is opgeknapt is de achtertuin. Daar staat nog wat rotzooi. Ideaal voor ratten natuurlijk. In oktober hebben we dan ook voor het eerst ratten gehad. Deze hebben we kunnen bestrijden met rattenvallen, daarna heel lang geen last meer gehad. Nu de koude winter actief was, ga je minder naar buiten. Vandaag zag mijn vrouw weer een rat lopen. Ik ben daaropvolgend naar buiten gegaan en ik nam meteen een 'uitwerpsel' geur waar dat ruikt naar uitwerpselen van een kat. Kortom: opnieuw ratten! We hebben de rattenval 'geactiveerd' en zullen in de lente het hok leegruimen. Wat kunnen we in de tussen nog doen hiertegen? Reactie infoteur, 08-02-2011
Hallo Martin,
Is de riolering van de buren al gemaakt? Want anders blijft het natuurlijk dweilen met de kraan (of het riool) open. De rotzooi in tuin en schuur/hok opruimen is van belang, maar dat weet je al. Zorg ook dat eetbare zaken (diervoer, etc.) goed afgesloten ligt. Met die rattenvallen zou ik zeker doorgaan gezien het feit dat het werkt. Wat betreft verdere bestrijdingsmogelijkheden moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo gespecialiseerd ben ik ratten. Ik zou willen adviseren om contact op te nemen met de afdeling plaagdierbestrijding van de gemeente. Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ellen, 06-02-2011 20:12 #86
Ik heb nog geen muis gezien… ik hoor af en toe vage geluiden maar word echt helemaal gek! onze keuken is een bende. die is op dezelfde verdieping als mijn kamer (groot oud herenhuis) ik heb geen opvallende gaten in mijn kamer (behalve 1 hoog aan het plafond van 5cm…) en vind geen keutels of niets.
nu heb ik zelf een goudhamster die heel erg tam is. snachts staat die op de gang omdat ze herrie maakt en daar kan ik niet van slapen. ik vind het een enge gedachten als de hamster op de gang staat dat daar muizen bij kunnen komen. ik weet ook niet zo goed waar ik het voer en het hooi moet opbergen. dat kan bijna niet in blikken.
Mijn kamer zelf is goed schoon, dus het lijkt me niet at ze daar iets te zoeken hebben. maar ik kan gewoon niet slapen van het idee van die rotbeesten :( Reactie infoteur, 08-02-2011
Hallo Ellen,
Die keuken moet misschien toch een keer opgeruimd worden. Dat gat aan het plafond zou ik maar dichtmaken, 5 cm is groot zat voor een muis.
Het voer en het hooi kun je misschien in afgesloten plastic bakken opbergen, die bestaan er wel in een vrij grote maat.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Studentje, 05-02-2011 01:18 #85
Wij hebben veel last van muizen in ons studentenhuis. In de keuken/gang staan al gifdoosjes en vallen, maar ik wil er zeker van zijn dat ze niet in mijn slaapkamer zijn. Is het ongezond om een doosje met gif onder je bed te zetten? Mijn bed staat nl. tegen de muur naast de keuken, waar ik vaak geknaag en gepiep vandaan hoor.

Vanmorgen stond ik per ongeluk op het eerste slachtoffer van het gif, hopelijk gaat het nu de goede kant op! Het lijkt wel of de muis/muizen de laatste dagen veel vaker piepen, hebben ze pijn door het gif? Reactie infoteur, 08-02-2011
Hallo Studentje,
Je kunt gerust een doosje met gif onder je bed zetten. Als je maar zorgt dat je er niet met je handen aankomt (of ze wast als dat toch gebeurt). Theoretisch zouden muizen geen pijn moeten hebben omdat de bloedtoevoer naar de hersenen verminderd wordt. Maar ik durf niet met 100 % zekerheid te beweren dat de muis niets merkt. Het gif zorgt namelijk wel voor interne bloedingen en echt snelwerkend is het spul niet.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Anja, 31-01-2011 12:01 #84
Wij hebben muizen buiten in de tuin, ze eten van het vogelvoer. Vinden wij geen probleem zolang ze niet binnen komen. We hebben ooit in 2007 een muis in de kamer gezien en een half jaar geleden. Het leek ons een ''vergissing', er is nooit ergens van gegeten maar blijkbaar kunnen ze wel ergens naar binnen. Nu gaan wij enige weken op vakantie. Zouden ze dan zo zonder voer proberen het huis in te komen? Niet dat er iets eetbaars buiten de kastjes te vinden is. Graag uw advies. Reactie infoteur, 01-02-2011
Hallo Anja,
Dat vogelvoer is natuurlijk een muizenmagneet. In de tuin waar het uitgestrooid is, maar ook in de schuur waar het waarschijnlijk in voorraad ligt. De muizen kunnen inderdaad "toevallig" een huis binnenwandelen. Het is dan ook zaak om te zorgen dat ze daar niets kunnen vinden van hun gading. Ik zou ook onderzoeken war de muizen het huis binnen kunnen komen. Deze gaten en kieren dan dichtmaken (of afdekken met stevig fijn gaas in geval van ventilatie-openingen). Een gat waar een potlood inpast is voor een muis groot genoeg om door te kunnen. Zeker met koud weer zullen muizen ook beschutting zoeken in huizen. Naast opbergen van alle eten in huis zodat muizen er niet bij kunnen en het dichtmaken van "entree gaten" van het huis, zou ik tijdens jullie vakantie ook zorgen dat er geen vogelvoer meer in de tuin ligt.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Annette, 31-01-2011 11:28 #83
Wij wonen op de tweede verdieping van een flat en hebben een soort berghok op het balkon. Daar staan vazen, gereedschap, extra beddengoed, strandspeeltjes en dat soort dingen. Verder ook wat voorraad, maar geen eten. Toch zijn er muizen, je ruikt ze vooral. Nu heb ik een compleet aangevreten pak toiletpapier gevonden en ook een paar lekke pakken drinken; yoki en chocomel! Bah1 vwat betekent dat? Hebben ze niets anders en toch honger of gebeurt dit vaker? Heeft u adviezen? Reactie infoteur, 01-02-2011
Hallo Annette,
Jullie berghok heeft duidelijk aantrekkingskracht op de muizen. Dat toiletpapier zien ze waarschijnlijk wel zitten als nestmateriaal. En die pakken drinken zijn ook ideaal voor ze: lekkere zoete drankjes. Vocht is voor muizen misschien nog wel belangrijker dan eten. Ze ruiken waarschijnlijk gewoon dat er zoetigheid in het pak zit.
Ik zou beginnen met het weghalen van het toiletpapier (en al het andere dat als nest of nestmateriaal kan dienen) en het weghalen van de drinkpakken.
Kijk ook meteen even of er geen gaten of kieren van het balkon naar jullie huis zijn (waar de muizen doorheen kunnen).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Marjolein, 18-01-2011 21:49 #82
Beste Marcel, ik heb muizen in mijn huis en wil hier graag vanaf. Vrienden zeggen dat ik gif moet gebruiken dat de muizen uitdroogt want dan stinken de lijkjes niet. Weet jij welk gif dat is? En wat zijn goede plekken om gif neer te leggen? En hoe effectief is gif eigenlijk? Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 19-01-2011
Hallo Marjolein,
Gif zorgt voor interne bloedingen en daar gaan de muizen aan dood. Uitdrogen en stankloos heb ik weleens vaker gehoord, maar ik vraag me af of dat wel klopt. Als je pech hebt dat de muis zijn laatste adem uitblaast op een warme plek, dan ga je het zeker weten ruiken.
Kortom: ik kan je niet aan een gif helpen dat gegarandeerd stankloos werkt.
Goede plekken om gif neer te leggen is bijvoorbeeld langs plinten, in ieder geval langs routes waar de muizen lopen. Om het gif effectief te laten zijn moet een muis geen ander voedsel kunnen vinden, want deze kruimels en andere bereikbare etenswaren hebben voor een muis altijd de voorkeur boven gif. Hou er ook rekening mee dat het zeker een week duurt voordat het gif gaat werken.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Teun, 16-01-2011 01:11 #81
Een maand of 2 geleden heb ik een setje kunststof muizenvallen gekocht met een of ander lokaas erop. Daarmee tot vandaag geen succes gehad. Een paar dagen geleden heb ik de vallen geprepareerd met pindakaas. Tot mijn verbijstering waren 3 van de 4 vallen leeggegeten maar niet dichtgeklapt, vanochtend was het echter raak in val nr. 4! Ik heb direct de muis verwijderd en de val teruggeplaatst en wat denk je? Een paar uurtjes terug muis nr. 2. Het wordt nog mooier, na de muis te hebben verwijderd en de val te hebben teruggeplaatst, ongeveer een uur geleden muis nr. 3 (ik maak me nu wel een beetje zorgen over hoeveel er eigenlijk in dit pand zitten). Ik las in een van je reacties dat dat leegeten zonder dichtklappen kan komen doordat ik te veel pindakaas op de val heb gedaan, ik zal de overige drie vallen met wat minder pindakaas terugplaatsen. Mijn conclusie is in elk geval: pindakaas is een ideale muizenvanger! Bedankt voor de tip! Reactie infoteur, 16-01-2011
Hallo Teun,
Leuk dat pindakaas beter werkt dan het vanuit de fabriek aangebrachte lokaas!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Amanda, 10-01-2011 00:53 #80
Ik ben net 3 weken geleden verhuisd met mn vriend. Hij had in zijn vorige woning ook veel last van muizen. Dat was opzich logisch want dat was een vies studenten huis. Nu wonen we in een benedenwoning met een tuin en ik ben ontzettend netjes dus er ligt geen eten of kruimels. Maar toch… net een uur geleden zag ik een muis hobbelen naar de keuken. Erg jammer voor hem want er ligt niks wat hij kan eten. Maar ik ben nu wel echt bang dat er meer zijn. afgelopen week heb ik wel een aantal keer gehad dat ik was in mijn ooghoek zag wegglippen maar ik was er van overtuigt dat het gewoon aan mij lag. Niet dus.
Wat kan ik nou het beste doen. Het liefst koop ik morgen al een kat, 30 muizen vallen en heel veel muizengif.
Ik heb ook geen idee waar ze vandaan zouden moeten komen want wij hebben nergens gaten in de muur. Ik weet dus niet waar ik de vallen, ect. zou moeten neerzetten.
Wel hebben bijna alle buren katten. dus misschien zoeken ze nu ons huis op.
Marcel heb jij misschien tips? Reactie infoteur, 12-01-2011
Hallo Amanda,
Een gat of gleuf in de muur waar een muis doorheen kan hoeft niet eens echt op te vallen. Als je er een potlood in kunt prikken kan er ook een muis doorheen. Je ziet vaak dat in een muur een ventilatie-opening is gemaakt door tussen 2 bakstenen (verticaal) geen cement te doen. Dat is dus al groot genoeg. Zo'n opening kun je dan afdekken met fijn maar stevig gaas.
Wat betreft het kunnen vinden van eten zijn het niet eens altijd kruimels op de vloer waar ze op af komen. Het kan ook diervoer of een kartonnen of plastic pak macaroni zijn in een voorraadkast. Wij hebben in onze schuur weleens een muis aangetroffen die een zakje tortellini's aan het openknagen was. Alle voeding moet dus zo opgeborgen zijn dat ze er echt niet bijkunnen, bijvoorbeeld in glazen of metalen potten/dozen.
Het lijkt me interessant om eens met de buren te praten of zij ook muizenoverlast hebben of gehad hebben.
Zowel een kat als muizenvallen alsook gif toepassen tegelijkertijd is niet aan te bevelen. De kat loopt dan misschien wel in de vallen of eet van het gif. Ik zou beginnen met wat vallen neerzetten en kijken of je muizen vangt. De vallen zet je dan neer in de looproutes waar je muizen ziet lopen, of bijvoorbeeld langs plinten/muren en in bergruimtes. Gewoon op die plaatsen waar jij denkt dat muizen kunnen zijn of langslopen. Wel uitkijken natuurlijk dat je ze niet zo neerzet dat jullie er zelf inlopen. Als je zo steeds weer muizen blijft vangen of ziet lopen (en het dus niet om een enkele muis gaat), zou je met gif kunnen gaan werken. Als het probleem opgelost is en je toch al een kat wou, zou je er natuurlijk een kunnen nemen als "onderhoud". Alleen hoop ik dan wel voor je dat je niet een kat krijgt die muizen met rust laat…
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mt, 05-01-2011 21:27 #79
We hebben al een tijdje last van muizen. We wonen boven een winkel en in een studentenhuis dus het is ook niet altijd even netjes. Dit proberen we wel bij te houden nu.
We hebben een tijd geleden al muizenvallen gezet, maar dit heeft niks geholpen. De pinda kaas werd er gewoon uitgegeten maar de vallen waren niet dicht.
Nu hebben we gif gekocht en daar word wel van gegeten. Omdat we al een tijdje last hebben van muizen ben ik benieuwd hoeveel het er kunnen zijn?
Ook lijkt het alsof de muizen minder bang zijn voor ons, als we ze proberen weg te jagen blijven ze gewoon zitten. Kan dit?
Zijn er nog meer dingen die we kunnen doen? Reactie infoteur, 07-01-2011
Hallo MT,
Een studentenhuis dat niet netjes is (lees: er is genoeg te eten voor muizen) werkt natuurlijk als een magneet op onze knaagdiervriendjes. En mijn ervaring is dat bepaalde winkels (bijvoorbeeld een bakker of andere horeca, of nog erger: een dierenwinkel) ook muizen-overlast aantrekken. Belangrijk is ook dat iedereen meedoet aan de bestrijding. De winkel moet mogelijk maatregelen nemen, maar ook in het studentenhuis zal iedereen moeten meehelpen. Door goed kruimels van de vloer te zuigen (op 1 kruimel kan een muis zo weer een dag vooruit), het eten zo op te bergen dat ze er niet aan kunnen komen en ook dichtmaken van gaten en kieren waardoor muizen binnen kunnen komen. Hierbij wel opletten dat ventilatieopeningen blijven functioneren door hier (fijn en stevig) gaas voor te maken. Dat de pindakaas van de vallen afgegeten wordt kan door 2 dingen komen. Als er teveel aas op de val zit kunnen ze het daardoor eraf halen zonder de val te activeren. En als de val niet goed op scherp staat kan er ook van de val gegeten worden zonder dat ie klapt. Voor dat laatste zou je gewoon andere vallen kunnen proberen; vallen van kunststof, die je gewoon als een soort wasknijper openknijpt en neerzet, bevallen mij zelf erg goed. Hoeveel muizen er bij jullie zijn kan ik moeilijk zeggen, maar het kunnen er best tientallen of honderden zijn inmiddels. En inderdaad: het lijkt tegenwoordig wel of muizen steeds tammer worden, hoewel ze ook apatisch en traag kunnen worden als ze gif hebben gegeten en (nog) niet bezweken zijn. De meeste dingen die je zelf kunt doen zijn nu denk ik wel aan de orde geweest, de kunst is om het langere tijd allemaal consequent toe te passen en om ook te zorgen dat de buren mee willen doen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Karen, 24-12-2010 15:16 #78
Ik woon op een appartement op het gelijkvloers. Mijn brander staat in de badkamer en zondag zat er tussen de buizen die in de vloer lopen een donkerbruine spitsmuis. We hebben ze kunnen pakken en buiten gezet. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ze daar gekomen is. Er is één raam, maar dat blijft meestal dicht. Er was wel een gat in de vloer dat we in de mate van het mogelijke gedicht hebben met cement, maar is het zo dat die door de muren heen kunnen bijten? Komen spitsmuizen uit de tuin? Zijn ze alleen (want iemand zegt me dat veldmuisjes bvb altijd met twee zijn.) En hoe vang je spitsmuizen, want ik heb gelezen dat kaas, brood e.d. niets uitdoen, omdat het vleeseters zijn. Voor alle zekerheid heb ik twee valletjes gezet: eentje met pindakaas en eentje met een dode spin. Ik ben er echt niet gerust in, en wordt klaarwakker bij het minste geluidje… Alvast bedankt! Reactie infoteur, 25-12-2010
Hallo Karen,
Spitsmuizen zijn inderdaad insecteneters en officieel zijn ze zelfs een beschermde diersoort waardoor bestrijding eigenlijk verboden is. Ben benieuwd of een muizenval met een spin of ander insect werkt. Het beste dat je kunt doen tegen spitsmuizen is zorgen dat ze niet binnenkomen. Ze eten vast niet door muren heen, meer waarschijnlijk gebruiken ze kieren en gaten om binnen te komen. Ze komen dus inderdaad vanuit de tuin of het terrein om het huis: vaak zullen ze 's nachts buiten actief zijn en dan overdag weer naar binnen proberen te komen. Of ze in groepen opereren of alleen hangt af van het soort spitsmuis. Huisspitsmuizen kunnen bijvoorbeeld wel kleine groepen vormen, ook met jongen erbij.
Omdat ze relatief nogal veel eten (ongeveer hun halve tot hele lichaamsgewicht per dag) zullen ze snel bezwijken als ze in huis zijn, door de dichtgemaakte gaten en kieren niet meer naar buiten kunnen en in huis geen voedsel kunnen vinden.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Anita, 21-12-2010 00:24 #77
Goedenavond Marcel,
Vanavond hoorde ik opeens een raar geluid tussen het plafond in de woonkamer en de vloer van de slaapkamer boven. Het was een heel typisch geluid…
Nu hebben wij vorig jaar een nieuw plafond gekregen in de woonkamer dus wij weten zeker dat er geen troep ligt…
Weet u wat wij ertegen kunnen doen zonder de vloer of het plafond te slopen?
Met vriendelijke groet,
Anita Reactie infoteur, 22-12-2010
Hallo Anita,
Muizen zijn gek op houten plafonds/vloeren als leefgebied, dus het zou best kunnen dat je ze heen en weer hoort lopen. Ze moeten ergens vandaan gekomen zijn. Mogelijk via een spouwmuur, maar misschien ook gewoon via het plafond of de vloer. Bedenk dat een gat waar een potlood ingeprikt kan worden al groot genoeg is voor een muis. Je zou kunnen kijken of je zulke kleine gaten kunt vinden in de vloer, want dan zou je daardoorheen ook gif in de vloer kunnen stoppen. Als er echt geen gat te vinden is zou je op een onopvallende plaats een klein gaatje in de vloer kunnen boren om gif te kunnen plaatsen. Als het probleem opgelost is moeten alle gaten natuurlijk afgedicht worden zodat er niet weer nieuwe muizen in kunnen.
Overigens duurt het zeker een week voordat muizen bezwijken aan het gif.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sanne, 12-12-2010 00:13 #76
We wonen in een nieuwebouw huis en onlangs hebben we ontdekt dat we muizen hebben. Dit is een heel groot probleem omdat we een baby van 3maanden hebben. Ik snap niet hoe we aan muizen komen? Eentje is zoooooooooooo brutaal dat ie laatst op salontafel kwam om van mij yoghurt te drinken en hij is helemaal niet bang van mensen heel raar. We hebben al een week een muizenval gekocht en ze zijn er niet op afgegaan en we gaan maandag meteen pindakaas halen om het nogmaals te proberen! Ik ben bang dat als ze meer zijn en dat ze gaan paren en dan hebben we nog een grotere problemen! Help! Bestaan er ook muizenbestrijding dat ze zoals spinnenbestrijding? Reactie infoteur, 12-12-2010
Hallo Sanne,
Je snapt niet hoe je aan muizen komt? Waarschijnlijk ze gewoon van buiten via kieren of gaten naar binnen gekomen. Of anders via de buren misschien. Kijk anders maar eens of je buiten iets ziet waar muizen doorheen kunnen en sluit dat af (als het een ventilatie-opening is: stevig fijn gaas ervoor maken).
Dat muizen niet altijd meteen wegrennen als er mensen zijn weet ik, maar als ie echt op de salontafel klimt terwijl je er vlakbij bent is het wel echt een bijzonder tamme muis. Je zou haast denken dat het een ontsnapt huisdier is van een van de buren. Dat ze geen interesse in de muizenval hebben kan inderdaad komen omdat ze het aas niet lekker vinden. Maar het kan ook zijn dat er nog zoveel meer te eten is dat ze niet eens toekomen aan de muizenval. Al het eten goed afgesloten opbergen dus en fanatiek kruimels opzuigen.
Muizen zijn zoals jij al aanvoelt redelijk snel met voortplanten, dus bestrijden is nodig. Of er ook muizenbestrijding bestaat? Waarschijnlijk bedoel je of er ook professionals zijn die je kunt inschakelen. Dat kan inderdaad, als je er zelf niet uitkomt kun je een bestrijdingsfirma laten komen. Spreek dan wel goed af wat het gaat kosten en wat er voor dat geld gedaan wordt. Maar eerst kun je zelf nog het nodige proberen met preventie, muizenvallen en eventueel gif.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Gerrit, 03-12-2010 16:55 #75
Heb vandaag de 2e muis gevangen (klem met met pindakaas). De eerste muis, 3 dagen geleden, zag de muis eruit alsof hij geplet was (met de muizenklem), bij nader inzien leek het alsof het kopje was kaalgevreten. Had geen idee, vreemd, en daar liet ik het bij. Nu vandaag, wederom een muisje gevangen en is de hele kop weggevreten en een deel van de voorpootjes en was het rond de klem een klein bloedbadje. Zijn het kanibalen? Of kan het wat anders zijn. Wie kan me zeggen wat dit is. Reactie infoteur, 05-12-2010
Hallo Gerrit,
Muizen die elkaar opeten komt sporadisch voor (in gevallen van stress of veel honger), maar het kan dus wel. Zelf heb ik nog nooit een aangevreten muis gevonden, maar ik hoor het wel af en toe van anderen. De meest voor de hand liggende verklaring is dan meestal muizen-kannibalisme omdat er geen andere dieren gesignaleerd zijn en veel dieren (zoals roofvogels of katten) ook veel te groot zijn om ongezien op de betreffende plek te komen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Judith, 25-11-2010 10:55 #74
Wij hebben het volgende probleem. Tussen de dakpannen en het dakbeschot lopen muizen (of ratten). We hebben al van die rode haver korrels neergelegd, maar we blijven ze horen. Zelfs zo hard dat we er 's nachts wakker van worden. Het is geen optie om alles af te sluiten, daar hebben we al naar gekeken. Verder vinden we niet zo heel veel keuteltjes en zien we ook geen krassporen van de pootjes. Hoe kunnen we het beste dit overlast verhelpen? Reactie infoteur, 29-11-2010
Hallo Judith,
Op de eerste plaats moet je natuurlijk zorgen dat de muizen op zolder niets van hun gading kunnen vinden. Geen voedsel dus en ook geen rommel op de grond die als nest kan dienen. In principe hoef je niet alles van het dak dicht te maken. Het is al voldoende om te zorgen dat het onmogelijk is om van of naar de buren te gaan.
Want anders kun je steeds weer bezoek krijgen van muizen via de buren. Die zullen overigens ook maatregelen moeten nemen om van de overlast af te komen. Op zich moet je gewoon doorgaan met gif, het kan best een week duren voordat dat begint te werken. Steeds onder voorwaarde dat er niets anders te snoepen is, want anders kijken ze het gif niet aan. Eventueel ook een paar muizenvallen op zolder zetten.
Aan de grootte van de keutels zou je kunnen zien of het om muizen of ratten gaat, rattenkeutels zijn zo'n 2x groter dan muizenkeutels.
Behalve muizen en ratten is er nog een ander dier mogelijk: een steenmarter. Steenmarters maken "worstjes" van ongeveer 6 centimeter lang en plusminus 1 centimeter dik. Steenmarters zijn een beschermde diersoort en mogen niet gevangen of gedood worden. Bij auto's waar steenmarters onder de motorkap komen wordt vaak een apparaatje geplaatst dat een ultrasoon geluid geeft.
Dat zou je bij jullie in huis ook kunnen uitproberen, als het echt om steenmarters zou gaan.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Heidi, 22-11-2010 16:38 #73
En Nu…? Wij wonen in een huis van 15 jaar oud en hebben sinds kort last van muizen in de keuken en dan met name op het aanrecht. Eerst hebben wij een lokdoos met gifkorrels van de drogisterij neergezet maar dat hielp niet. Op advies van een professioneel bestrijdingsbedrijf heb ik een door hun verstrekte muizenval geplaatst met daarin inderdaad… pindakaas en daarna nog met kaas geprobeerd. Nou volgens mij hebben wij te maken met een super inteligente muis want s'morgens liggen de muizenkeutels naast en voor de muizenval maar de muis loopt nog steeds vrolijk in het rond. Help! Ik weet niet meer wat ik eraan moet doen. Een kat… ja maar ik wil helemaal geen kat! Weet iemand mischien nog een oplossing? Reactie infoteur, 22-11-2010
Hallo Heidi,
Een muizenval of gif neerzetten alleen is niet voldoende. Je moet ook zorgen dat er niets anders te eten is voor ze. Want inderdaad eten ze eerst al het andere voordat ze overwegen ook maar in de buurt van klem of gif te komen. Fanatiek kruimels weghalen dus. En alle etenswaren muisbestendig opbergen. Ook zou ik nagaan hoe de muizen binnenkomen. Zijn er geen kieren of gaten die dichtgemaakt kunnen worden? Het experimenteren met het plaatsen van (meerdere) muizenvallen kan ook helpen: door ze op een andere plek te zetten, in hun loop, bijvoorbeeld langs muren. En wat betreft gif geldt dat dat nooit meteen helpt. Als ze er van gesnoept hebben kan het rustig een paar dagen of een week duren voor ze bezwijken. Ik zou dus gewoon doorgaan met de vallen en met het gif. Die gaan vanzelf in beeld komen bij de muis als er geen andere voedselbronnen meer beschikbaar zijn.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Marijke, 04-11-2010 09:41 #72
Ook wij woonen in een oud huis en hebben al heel wat muizen in de afgelopen jaren zien rond lopen en ook wel gevangen. Met muizenvallen en muizengif komen vaak een heel eind. Helaas is het dit jaar ook weer raak. Maar nu niet zo zeer dat we zien of horen maar we hebben vooral last van de stank. Vreselijke lucht in de keuken en bijkeuken. We proberen zo goed als dat gaat al kieren en gaten onder keuken en oude ventilatie rooster dicht te houden. Maar eens in de zoveel tijd komt die stank weer voor bij… Zijn dit dode muizen die onder ons huis liggen te vergaan? Heb je voor ons nog een tip wat hiermee kunnen?
Gr.Marijke Reactie infoteur, 05-11-2010
Hallo Marijke,
Er zijn 2 soorten stank die ik me kan voorstellen. De eerste is de vieze pislucht van alles wat ze onder-geurineerd hebben. De tweede is inderdaad de lucht van dode muizen die aan het ontbinden zijn.
Voor beide soorten stank geldt dat veruit de snelste oplossing bestaat uit het opruimen van ondergepiste spullen danwel het verwijderen van de muizenlijken.
Maar ja, dan moet je de betreffende plaatsen wel kunnen localiseren en bereiken.
Als opruimen niet lukt is de enige optie om af te wachten totdat de stank vanzelf minder wordt. Eventueel kun je dan in de tussentijd de vieze lucht overstemmen met een "luchtverfrisser".
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Heel Bange Student, 02-11-2010 10:39 #71
Ik woon in een heel oud pand. En er zitten dus muizen. In het begin was het gillen en naar beneden rennen en paniek. Inmiddels ben ik wat meer gewend. Tot ik vorige week thuiskwam en een muis in mijn bed zag die onder mijn kussens wegrende. Ik sliep niet lekker daarna. Afijn ik zet me erover heen. Nu lag ik gisteravond lekker in bed en toen liep er een muis door mijn bed heen aan de zijkant. Terwijl ik erin lag! Ik ben op dit moment doodsbang en ik heb de vraag of iemand misschien een tip hebben om hier wat aan te doen? Ik ben als de dood dat hij me bijt of over mijn gezicht loopt of dat ik ziek wordt ervan. Dus als iemand een goed idee heeft is dit heel erg welkom! Reactie infoteur, 02-11-2010
Hallo Bange student,
Klassiek probleem: oud pand met muizen.
Je vraagt een tip om wat te doen aan muizen die door je bed heenrennen terwijl je erin ligt. Het enige dat je kan doen is de muizen op alle mogelijke manieren te bestrijden, want opvoeden dat ze niet in je bed mogen lopen lukt natuurlijk niet.
Dat wordt dus grondig opbergen van alles wat eetbaar is en ook zorgvuldig kruimels zuigen. Rommel van de vloer halen om nestmogelijkheden te voorkomen. Kieren, gaten en gleuven zoveel mogelijk dichtmaken.
En uiteraard muizenvallen neerzetten, of als dat niet helpt gif toepassen.
Wat ook uiterst belangrijk is bij oude panden: de buren moeten ook aan bestrijding gaan doen, want anders komen ze zo daarvandaan weer binnen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

's Graveland, 04-10-2010 20:21 #70
Nu heb ik ook een lastig probleem. Mijn vrouw heeft een uit de hand gelopen hobby met tropische vogels. Nu raad je het al: muizentrekker nummer 1. Een voliëre in een aparte kamer, muizen vreten zich door alle vloeren en wanden heen naar deze voliëre. Wat moet ik hiermee? Mijn oplossing is de vogels en alles afvoeren, maar ja, daar wordt de vrouw niet blij van. De stank in allerlei andere vertrekken komt op, en als het straks weer winter wordt, breekt de muizenplaag hier echt nog flink uit. Zijn er mensen met beesten die hier iets slims op weten? Reactie infoteur, 06-10-2010
Hallo 's Graveland,
Kan me voorstellen dat dit enorm lastig op te lossen is. Onder volierebezitters is dit ook vaak onderwerp van discussie, want inderdaad: volieres zijn muis-magneten.
Er is volgens mij niet 1 briljante oplossing om in 1 klap van dit probleem af te zijn. Je moet het meer zoeken in een totaalpakket van maatregelen. Zo is het raadzaam om heel afgepast de vogels te voederen en zeer regelmatig de voedingsresten weg te halen. Het opbergen van de diervoeding moet zo gebeuren dat er absoluut geen muizen bij kunnen. Verder zou je een kat kunnen overwegen, uiteraard buiten de voliere. En anders het plaatsen van diverse muizenvallen buiten de voliere. Te overwegen is ook om te kijken of een apparaatje met ultrasoon geluid in dit geval werkzaam is, zo duur zijn die dingen niet.
Uiteraard blijft de uitnodiging aan andere dierenbezitters staan om te reageren met aanvullende tips, graag!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Hans, 15-09-2010 20:34 #69
Vanmiddag heb ik onze bed opzij geschoven en de plastic dozen die overigens dichtzitten de slaapkamer uit gezet om eens grondig te zuigen en tot mijn verbazing zag ik ongeveer tussen de 8-15 muizenkeutels liggen. Nu zuig ik niet elke maand onder het bed dus ik weet niet hoelang het er al ligt. Maar het gekke is in onze slaapkamer word niet gegeten, en we horen of zien die muis ook nooit? Is de kans groot dat hij alweer weg is, want er is geen eten en we hebben de muis ook nooit gehoord of gezien. Onze slaapkamerraam staat altijd open met een hor ervoor maar die is niet alijd goed dicht dus daar is hij waarschijnlijk ingekomen. Heb vanmiddag de hele kast geinspecteerd en alles wat ik maar kan verzinnen, maar voor de rest dus geen aanwijzingen voor een muis, alleen dus onder het bed die 8 tot 15 keuteltjes. Kan hij weg zijn of moet ik zenuwachtiger gaan worden dan ik nu al ben haha. Geen lekker idee om straks naar bed te gaan trouwens :-( Ik hoop iets te horen, alvast bedankt. Reactie infoteur, 16-09-2010
Hallo Hans,
Dingen op de grond zijn een heerlijke schuil- of nest-plaats voor muizen. Of de muis (of muizen) weg is weet ik niet. Gewoon het beleid blijven volgen om eten onbereikbaar te houden voor muizen, regelmatig zuigen (kruimels!) en bovendien zou ik in de slaapkamer 1 of 2 muizenvallen met pindakaas neerzetten voor de zekerheid.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Steven, 18-08-2010 00:58 #68
Hallo allemaal!
Ik woon in een flat op de eerste verdieping. Sinds een paar dagen hoor ik 's avonds een knarsend geluid 'uit' de muur komen, die tussen de woonkamer en de keuken in staat. In deze muur aan de keukenzijde mondt een ontluchtingskanaal uit, ergens op 2 meter hoogte. Kan het zijn dat er via het ontluchtingskanaal van de flat muizen in de muur terecht zijn gekomen? En kunnen muizen ook verticaal naar beneden uit het kanaal komen? Ik heb overigens nog geen keutels gevonden. Reactie infoteur, 18-08-2010
Hallo Steven,
Muizen klimmen rustig langs de buitenmuur van een flat omhoog, bijvoorbeeld naar een balkon op de 4e verdieping. Dat ontluchtingskanaal is denk ik ook geen enkel probleem voor ze, dus het zou me niets verbazen als ze ook verticaal omlaag uit het kanaal naar beneden komen. Ik hoop voor je dat het niet gebeurt, maar anders moet je ze gaan bestrijden. Voorzorgsmaatregelen kunnen natuurlijk nooit kwaad, kruimels steeds opruimen, eten goed afgesloten bewaren en misschien vast een valletje zetten in de keuken.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Davy, 16-08-2010 10:16 #67
Wij hadden muizen in de keuken en ik moet zeggen dat zo'n ouderwetse muizen val perfect werkt, ik heb hem gisterravond opgesteld in de keuken langs de koelkast met gewoon een stukje kaas erop en toen ik vanmorgen opstond zat de muis er al in, dus gewoon een ouderwetse muizenval langs de muur een stukje jong belegen kaas erop en hebben die muis hahaha. Reactie infoteur, 18-08-2010
Hallo Davy,
Fijn dat zo'n oude vertrouwde methode meteen resultaat heeft, mooi werk!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Leen Vanparys, 04-08-2010 21:26 #66
Wij hebben muizen in ons tuinhuis. Er staat geen eten in ons tuinhuis, maar zoals elk tuinhuis heeft het nogal wat gaten en kieren. Dus de gaten en kieren dichtmaken heeft weinig zin.
Er staan muizenvallen en er liggen zakjes met gif, het probleem is dat de muizen blijkbaar niet komen eten, want niets helpt. Het gevolg is natuurlijk dat er overal keuteltjes liggen. Ik heb twee kleine kinderen en ben bang voor de ziektes die de muizen en keuteltjes met zich meebrengen.
Bestaat er misschien een geur ofzo waartegen muizen niet kunnen? Is er nog iets anders wat ik kan doen, want ik zit er al zo'n 2 jaar mee geplaagd.
Alvast bedankt Reactie infoteur, 07-08-2010
Hallo Leen,
Bestrijding is er meestal allereerst op gericht om te zorgen dat ze niet binnenkomen - dit is met het tuinhuis blijkbaar niet te doen, jammer. Het zou me niet verbazen als het hier veldmuisjes betreft en die hebben een iets andere smaak dan huismuizen. Je zou dan graankorrels of zaden als aas in de val kunnen proberen in plaats van bijvoorbeeld pindakaas of een kaasblokje. Maar ook dan is het de vraag of ze toehappen. Waarschijnlijk gaan ze naar het tuinhuisje niet op jacht naar eten, maar om te schuilen. Een geur waar ze niet tegenkunnen ken ik niet. Het gaat denk ik erg lastig worden om dit te bestrijden, want je kunt onmogelijk alle in de natuur rondlopende muizen bestrijden en zolang je tuinhuis "gatenkaas" is kunnen ze binnenkomen. Tja, misschien helpt het om een kat in de tuin te nemen. Verder zou je kunnen zorgen dat er in de tuin weinig aantrekkelijks is voor de muizen, bijvoorbeeld het gras in de omgeving van het tuinhuisje kort houden zodat dat geen broedplaats is. Maar nogmaals, het gaat denk ik erg lastig worden. Laat het even weten als er toch een bruikbare methode gevonden is.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Maarten, 03-08-2010 05:07 #65
In mijn ouderlijk huis (waar ik nu nog woon) hebben we per jaar altijd wel 1 á 2 muizen. Toen ik nog op de basisschool zat (alweer 13 jaar geleden), hadden we soms een aantal muizen tegelijk. In de woonkamer hoorde je ze dan ook echt over het plafond van voor naar achter rennen, het leek wel of het er soms meer dan 10 waren. We zagen ze zelf niet zo veel bij ons in huis, alles was hier altijd netjes opgeborgen en er werd altijd goed schoongemaakt.Die tijden zijn over, omdat er een nieuwe bewoner in is gekomen die extreem verzorgd is en kennelijk zijn voedsel goed opbergt en er geen rommeltje van maakt. (Hij woont dus boven ons als dat nog niet duidelijk was)

Het grappige is dat door de jaren heen de aantallen steeds minder zijn geworden. Van constant meerdere muizen, naar 1 á 2 per jaar. Het huis waar ik nu nog steeds in woon, is door de jaren heen flink verbouwd. Door die verbouwingen zijn de kieren en gaten van de oorspronkelijke bouw (rond 1890 dus het huis bestaat grotendeels uit hout) dichtgemaakt.

In de tijd dat we veel muizen hadden heeft mijn moeder twee dingen geprobeerd.

- De bekende muizenvalletjes met lokaas
Kort en bondig: Hebben we er nooit eentje mee gevangen. Misschien omdat we pindakaas niet geprobeerd hebben, goede tip voor de volgende keer. Wel was af en toe het lokaas weg, maar de val nog in tact? Slimme beesten!

- Het gif
Meer resultaat. Zoveel resultaat dat mijn moeder het gif bleef aanslepen. De meeste zijn daardoor wel doodgegaan, maar ook merkten we dat de muizen er beter tegen konden, kan dat? Of kunnen ze daar niet immuun voor worden naarmate ze 'evolueren'? Ook vraag ik me af hoeveel ze er wel niet van moeten eten voordat ze sterven, is dat bekend?

Nu ik dit zit te typen, hebben we ook weer last van een muis. Ik heb hem nu al een paar avonden horen trippelen over het plafond van de slaapkamer (pas verbouwd vorig jaar). Heb hem nog niet gezien, maar ik weet haast zeker dat het er maar eentje is. Direct daarna alles opgeborgen en gezorgd dat er niks te eten valt voor 'em, maar kennelijk heeft ie nog hoop (3e avond/nacht op rij dat hij even langskomt).

Nu vroeg ik me af, we hebben nog twee plekken in huis waardoor de muizen van de kruipruimte naar binnen kunnen komen. Is het dichtkitten van die gaten een optie? En als ik dat al wil doen, wat voor soort kit moet ik dan gebruiken?

Bedankt alvast! Reactie infoteur, 06-08-2010
Hallo Maarten,
Ook ik heb het idee dat er door natuurlijke selectie muizen komen die wat beter tegen het gif kunnen. Hoeveel gif precies opgegeten moet zijn voor ie het loodje legt weet ik niet. Overigens werkt het gif niet meteen, er gaat altijd een aantal dagen overheen. Dat is bewust om de andere muizen niet aasschuw te maken. Het allersterkste gif mag overigens niet zomaar toegepast worden, zelfs niet door professionals.
Of je de resterende gaten helemaal dicht mag maken hangt er denk ik ook van af of ze een ventilatie-functie hebben. Zo ja, dan zou je er fijn gaas voor kunnen maken. Zo nee, dan zou je het dicht kunnen maken. Welke kit het beste is, zou ik even bij de bouwmarkt informeren. Weliswaar is kit zacht (en dus doorknaagbaar), maar waarschijnlijk vinden ze dat teveel moeite en gaan ze "een deurtje verder". Als ze toch door de kit heen zouden komen op een gegeven moment zou je cement kunnen overwegen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Muizenhater, 22-07-2010 02:49 #64
Weet iemand hoe lang een muis/rat zonder eten kan? Ik heb al een jaar last van een muis/rat en ik heb van alles geprobeerd om hem te elimineren, maar elke keer was hij mij te slim af. Tot gisteravond… Eindelijk heb ik hem te pakken! Ik hoorde geluiden uit een zak chips (cheese onion) komen die ik in de keuken had liggen. Ik ben meteen op onderzoek uitgegaan en meteen werd mij al duidelijk dat mijn grootste vijand weer eens bezig was. Ik bedacht me geen moment en heb de zak chips dichtgeknepen. Vervolgens heb ik de zak chips in een stalen vuilnisemmer die ik in de keuken heb staan gegooid en de deksel erop gesmeten. Hij zit nu precies 24uur in de emmer en kan geen kant op. Ik hoor op dit moment nog steeds geluiden uit de stalen emmer komen en hij springt op tegen de deksel (hij lijkt in paniek te zijn). Ik heb totaal geen medelijden met hem. Dit is mijn wraak. Hij heeft mij immers zo vaak laten schrikken en het leven echt zuur gemaakt (en dat in mijn eigen huis!). Maar ja mijn vraag is weet iemand misschien hoe lang hij dit kan volhouden in een stalen emmer zonder licht, eten en drinken? Reactie infoteur, 25-07-2010
Hallo Muizenhater,
Kleine knaagdieren zoals muizen kunnen maar een paar dagen zonder eten. Zonder vocht (wat ze voor een belangrijk deel middels het eten binnenkrijgen) kunnen ze nog korter. Jouw muis heeft in zijn emmer een zak met chips meegekregen, dus daar kan ie waarschijnlijk op zich een hele tijd mee vooruit. Alleen denk ik dat hij inmiddels al wel dood zal zijn door de stress van het opgesloten zijn.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Iek, 14-07-2010 23:33 #63
Sinds zondag een muisje in huis lopen. zag hem wegschieten naar de keuken. sinds die avond kwam die elke keer naar de woonkamer. muizenval vind ik zielig, hij hoeft niet dood. en zo'n muisvriendelijke hielp ook niet. zodra die in de kamer was de keuken afgesloten met een tuinkussen. toen zonder te bewegen in de kamer gaan zitten. na een tijdje wilde die weer naar de keuken. ander kussen gepakt en woonkamer afgesloten. toen een bakje gepakt en hem proberen te vangen. die muizen zijn super klein en passen in alle gaatjes. toen maar de deur open gezet en toen rende die naar buiten. das wel de meest vriendelijke manier, maar ik heb ze liever niet meer in huis… Reactie infoteur, 19-07-2010
Hallo Iek,
Op zich mooi opgelost zo, maar er is wel een groot risico dat de muis weer terug komt. Hij weet de weg immers! Als je de muis wel te pakken had gekregen, had je 'm een mooi stuk van je huis vandaan kunnen loslaten.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Wendy, 13-07-2010 22:09 #62
Hallo,
Heb in een doos een nestje met 6 baby muizen gevonden( garage) en deze gelijk afgevoerd. Een val gezet en hier zat net 1 muis in. Heb ik kans dat er meer muizen zitten? Er liggen wel veel keutels… ik bewaarde konijnenvoer in de garage, heb dit direkt weggehaald.
Wendy Reactie infoteur, 19-07-2010
Hallo Wendy,
Er is best kans dat je meer muizen hebt, dus ik zou nog een tijdje vallen blijven neerzetten. Heel verstandig om het konijnenvoer weg te halen, dit werkt als lokaas.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Rob, 20-06-2010 21:39 #61
Ik denk niet dat afschieten helpt, net zoals muizenvallen, ze rouwen niet om het verlies van een tante of oom, als je gif neerzet lok je ze ook nog als bijeffect.ik luister waar ze zitten neem een boortol met een dun boortje, buisje van de kontaktspray erin kort spuiten en weg zijn ze.en gooi een een potje munt door de kamer.of tussen het plafond. ruikt lekker ook nog. Reactie infoteur, 20-06-2010
Hallo Rob en Kees,
Leuk om te lezen dat jullie met succes onconventionele methodes toepassen. Al zou ik met die buks wel uitkijken dat je niet en passant je hele huis kapotschiet ;-)
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Kees, 19-06-2010 12:03 #60
Ik heb last van ratten en muizen! het beste om te doen is het klinkt misschien hard maar om er 1 of 2 af te schieten met een luchtbuks, want ratten en muizen piepen en plassen namelijk gelijk op dat moment en scheiden ook een stofje af voor andere muizen of ratten dat ze waarschuwt. als je dit een aantal keer herhaalt zullen ze waarschijnlijk uit angst wegtrekken naar iemand anders.

klinkt misschien hard maar het werkt wel!

Patrick, 16-06-2010 04:14 #59
Hallo Marcel,

Hier ook een muizen probleem, ik slaap op zolder in mijn ouderlijk huis (ik ben nog een jonge student haha) en daar komen ze regel matig voor. Ik las in één van de vorige reacties of muizen ook in bed kruipen, ik kan sommige mensen uit de droom helpen; ja dat doen ze. Ik heb er dus al een aantal jaar zo nu en dan een beetje last van (qua aantal dan, ik vind het zelf enorm vervelend omdat ik er als de dood voor ben.), maar een aantal jaar geleden had ik er ook weer een aantal met als gevolg dat ik mijn 1.80m hoge hoogslaper in het midden van mijn kamer heb gezet om in slaap te komen. Licht uit en slapen maar, tot ik nog voordat ik in slaap viel gek werd van eht geknaag en het licht aan deed. Toen ik keek waar de muis was lag hij aan mijn hoofdeinde waar een klein gedeelte is om m'n wekker op te zetten en hij rende zo onder de deken langs mn bed af. Sinds dien slaap ik dus niet of nauwelijks meer als ik een muis op mn kamer heb, zo ook nu dus haha (het is 4:01). Goed ik heb dus een paar vragen;

1. Ik heb op een andere site gelezen dat als je één muis ziet in je huis je er waarschijnlijk meer dan 50 hebt, is dit waar?
2. Ik heb pasgeleden de andere kant van de zolder opgeruimd waar veel dozen staan met foto's en gewoon rommel zoals kandelaren ge-erft van één of andere oudtante, je kent het wel, gewoon een rommel zolder. In meerdere dozen was geknaagd, zowel aan de dood zelf als veel foto's en echt heel veel kleine keuteltjes, ik zou schatten in totaal op de rommelzolder rond de 100-150 keuteltjes. Is het dus waarschijnlijk dat we enorm veel muizen hebben of dat het er een paar zijn die nooit weg zijn gegaan.
3. In het verleden hebben we lokdoosjes gehad waar los gif in gestrooit moest worden. Nu hadden we doosjes met zakjes erin waaraan na een maand nog niet eens aan geknaagd is, ik heb de inhoud van het zakje nu los gestrooit op de plek waar ALTIJD muizen zitten, namelijk in een kiertje in de hoek van mijn kamer. Is dit verstandig?
4. Is het verstandig dat kiertjes (en andere kiertjes die ze gebruiken om van mijn kamer naar de rommelzolder/beneden te gaan dicht te maken, zo ja waarmee zou ik dat het best kunnen doen?
5. Wat kan ik doen om de muizen op voorhand weg te weren, zodat ze dus of niet binnen komen of als ze binnenkomen gelijk uitgeroeid worden? Regelmatig strooien met gif op plekker waar ze (vaak) komen en ook gewoon losse valletjes daar neer zetten, is dat misschien een idee? We hebben verder geen huisdieren waarbij dat voor problemen kan zorgen.
6. Is het nemen van een kat een goed idee? Zijn katten echt effectieve muizenvangers en werkt het op één of andere manier ook zonder dat ze muizen vangen, miss dat de geur oid van katten muizen afschrikt?

Bedankt voor je hulp alvast, je doet goed werk;)

Groetjes

Patrick Reactie infoteur, 20-06-2010
Hallo Patrick,
Een hoog bed helpt inderdaad helaas niet tegen muizen, ze klimmen overal tegenop.
Ik zal je vragen even langslopen:
1) Als je in een landelijke omgeving een muis binnenkrijgt, kan het een verdwaald veldmuisje zijn. In stedelijke omgevingen zijn muizen zelden "alleen op de wereld". Alleen zou ik daar niet vaste aantallen van 1 op 50 bij willen noemen, dat hangt heel erg van de omstandigheden af. Hebben je buren er ook last van en woon je bijvoorbeeld in een flat, dan kan het inderdaad om behoorlijke aantallen gaan die er in zo'n gebouw rondrennen. Niet voor niets dat er in een groot betonnen complex als Hoog Catharijne in Utrecht miljoenen muizen wonen.
2) Die keutels kunnen best van een paar muizen zijn.
Ik verwacht niet dat er langdurig tientallen muizen op 1 zolder zijn, waarschijnlijk verspreiden ze zich dan toch meer door het huis of gaan ze naar de buren.
3) Gif dat je in een zakje moet laten zitten ken ik zelf niet, maar ik zou me aan de aanwijzingen van de fabrikant houden.
4) Kiertjes dichtmaken is altijd verstandig. Je zou cement kunnen gebruiken, maar je kunt bij de bouwmarkt ook sneldrogende muurvuller kopen. Niet zo hard als cement, maar wel veel makkelijker aan te brengen.
5) Er bestaat geen 'tovertruc" om muizen te weren of bij binnenkomst te vernietigen. Het gaat om een totaal-aanpak: kieren dichtmaken, goed alles schoonhouden, etenswaren achter slot en grendel en dan inderdaad gif gebruiken en/of muizenvallen plaatsen langs routes waar ze lopen. Ook met de buren praten: als zij ook muizenoverlast hebben moeten zij ook gaan bestrijden, want anders krijg je steeds nieuwe muizen van de buren.
6) Een kat kan een ontzettend effectieve methode zijn om muizen te bestrijden. Ik ken winkels in Utrecht die om die reden een winkel-kat hebben. Je moet alleen niet de pech hebben dat het beest de muizen rustig laat rondrennen, want van de lucht van de kat alleen blijven de muizen niet weg.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Marissa, 14-06-2010 00:49 #58
Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie. Of het meerdere muizen zijn, ik weet het niet. Inspecteer elke dag op muizenpoepjes (ja heb echt een trauma van ons vorige huis), dus het lijkt me wel dat deze "vers" waren. Dus misschien idd wel meer. We hebben die avond en daarna elke avond plakstrips geplakt voor de badkamer ingang. Maar vreemd genoeg niet meer terug gekomen dus. Ook geen poepjes meer gevonden. Dus slaap weer iets geruster, voor zolang het duurt.

Groetjes Marissa. Reactie infoteur, 14-06-2010
Hallo Marissa,
Mooi dat het nu weer (even) rustig is op het muizenfront. Hopelijk blijft dat zo…
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Marissa, 08-06-2010 21:46 #57
In ons vorige huis hadden we last van heel veel muizen. Heb daar een klein trauma aan overgehouden haha. Elk klein zwart stofje denk ik dat een muizenpoepje is. In ons nieuwe huis hebben we dus eerst alle gaten dicht gemaakt om de kans op muizen te verkleinen.
Nu zijn ze bezig onze badkamer te renoveren en heeft de vloer er een paar dagen uitgelegen. Er ligt nu een tijdelijke vloer, dus met gaten waar een muis in/uit kan. Nu was ik vorige week in de badkamer en ineens zag ik een muis onder de deur door komen, direct een gat in.Ook vond ik een paar poepjes op de gang en in de slaapkamer, vreselijk. Dat gat dicht gemaakt met aluminiumfolie (werkt dat wel echt?). Geen poepjes meer gevonden en geen muis meer gezien (hoewel er dus nog steeds wel andere gaten in de badkamer zijn). Maar vanochtend zag ik dat er behoorlijk geknaagd was aan de badkamer deur. Er lag een klein hoopje zaagsel en ik denk dat er over de lengte van zo een 5 a 10 cm toch ongeveer iets van 3 mm weggeknaagd was. En dat terwijl er toch een ruimte is onder de deur, waar makkelijk een muis onderdoor kan. Ook lagen daar in de buurt en verder in de badkamer een stuk of 5 poepjes. In de slaapkamer en hal lag er ook nog 1. Kan dat allemaal wel van 1 muis zijn? Beneden komt ie volgens mij niet, want daar heb ik nog geen poepje gezien. Qua eten is er niets te halen, want ik berg alles (na de ervaring in het vorige huis) zorgvuldig op. Zou het ook een rat kunnen zijn (dat is het enige wat ik erger zou vinden dan een muis). Durf zelfs niet meer alleen te gaan slapen. Heb je enig idee hoe lang het duurt voor een muis vertrekt als hij ziet dat er niets te eten is? Muizen is ook wel een probleem hier in de buurt, beide buren hebben er last van. Vandaag maar even lijmstrips plaatsen in de badkamer. Reactie infoteur, 13-06-2010
Hallo Marissa,
Als het een rat zou zijn, dan zijn de keutels die je vindt wel een stuk groter dan bij een muis (ongeveer 2 keer zo groot). Hoe snel een muis vertrekt als hij geen eten ziet weet ik niet precies. Dat kan ook te maken met hoeveel honger hij op dat moment heeft. Aluminiumfolie ziet er optisch misschien afgesloten uit voor de muis, maar als hij een knaagpoging onderneemt is hij er zo doorheen. Dat er muizen aan de deur knagen verbaast me niet. Het zijn immers knaagdieren en die knagen niet alleen om zich een weg te banen, maar ook om bijvoorbeeld nestmateriaal te verzamelen. Het aantal van 6 muizenpoepjes lijkt me niet van een kort verblijf van 1 muis. Dan is ie er wat langer aan het rondlopen geweest of hij had wat broertjes en zusjes bij zich…
De buren moeten ook iets aan hun muizenprobleem gaan doen, want anders blijven jullie er waarschijnlijk ook last van houden. In Hoog Catharijne is het zo uit de hand gelopen dat het probleem niet meer opgelost kan worden. Maatregelen zijn er op gericht om lokaal zo min mogelijk overlast te hebben van de naar schatting 5 miljoen muisjes. Lijmstrips is overigens bepaald niet de meest diervriendelijke aanpak en eigenlijk ook verboden. Ik hoop dat jullie badkamer gauw klaar is en de gaten weer dichtgemaakt kunnen worden!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Rob, 19-05-2010 23:49 #56
Ik gebruik met succes kontaktspray en toen dat op was heb ik munt gestrooid.daar kunnen ze niet tegen las ik ergens.mochten ze in huis komen probeer ik het met slaappillen gemengd door de pindakaas.ik denk dat ze dan naar de eeuwige kaasvelden. gaan.sterkte allemaal.muizen zijn heel intelligent dus moeilijk blijft het zonder kat toch denk ik. Reactie infoteur, 21-05-2010
Hallo Rob,
Ik moet zeggen dat je erg inventief bent. Eerst al de kontaktspray en nu de munt. Eerst afschrikken dus en later pas bestrijden als ze echt binnenkomen. Ben benieuwd of de cocktail van slaapmiddel met pindakaas werkt, laat maar even weten als je het geprobeerd hebt tzt. Een kat lijkt mij ook een goede oplossing, al moet je er dan natuurlijk wel een hebben die jaagt. Kennissen van mij hadden er een die alleen keek en niets deed…
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ano, 27-04-2010 16:32 #55
Ha Marcel. Helaas niet het antwoord waar ik op hoopte :-), maar toch bedankt voor de info. Ook maar horren aan de achterkant dan, met extra stevig gaas! Reactie infoteur, 28-04-2010
Hallo Ano, succes met de strijd tegen de muizen!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ano, 26-04-2010 14:28 #54
Ik heb onlangs 4 muizen in huis gehad. Huismuizen, max 20cm lang, inclusief staart.
Ze kwamen via het balkon aan de voorkant naar binnen (gat in de hor) en ik ben me daar wezenloos van geschrokken.
Aan de achterkant van de flat zijn geen balkons, maar wel ramen. Mijn ramen staan 's nachts vrijwel altijd open en hebben geen hor. Mijn vraag is nu of muizen ook via de gevel in 1 keer naar de vierde verdieping kunnen klimmen en daar doodleuk het raam kunnen binnenstappen? Reactie infoteur, 26-04-2010
Hallo Ano,
Slecht nieuws: muizen kunnen inderdaad omhoogklimmen naar de 4e verdieping (of hoger). Natuurlijk zal het ontbreken van tussenstations in de vorm van balkons de kans iets kleiner maken, maar ik heb verschillende keren gehoord dat ze op de zoveelste verdieping aan kwamen lopen. Overigens kunnen ze in een flatgebouw ook binnendoor omhoogkomen, bijvoorbeeld via de spouwmuur of via de meterkasten (waardoorheen leidingen van beneden naar boven lopen). Een succesvolle aanpak van een muizenplaag in een appartementencomplex kan dan ook eigenlijk alleen als iedereen meedoet met het nemen van de benodigde maatregelen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Alain, 02-04-2010 00:57 #53
Wij hebben van onze zolder een slaapkamer voor onze oudste gemaakt. Tijdens de verbouwing zijn we heel veel muizenkeutels tegengekomen, terwijl we nooit iets van muizen hebben gemerkt. Sinds de verbouwing huizen deze beesten schijnbaar boven door ons gedeeltelijk verlaagde plafond in de woonkamer. Eerst een beetje getrippel, enkele weken later hele veldslagen - alsof er 30 of meer muizen boven het plafond rennen, bijna dagelijks. In het begin hebben we wat losse gif zakjes neergelegd, doosjes passen namelijk niet - de enigste toegang tot boven het plafond is via de inbouw spotjes. Dit gif werd helemaal niet aangeraakt, de zakjes bleven intact. Na 2 maanden sinds de eerste geluiden, zagen we voor het eerst een muis in onze woonkamer rondrennen. De poging deze levend te vangen met een emmer was helaas mislukt, zijn nekje kwam onder de rand van de emmer terecht - daar waren we alvast vanaf. Een avond werden we bezocht door een andere muis, welke maar niet gevangen wilde worden. Daarop besloten we, op advies van anderen, om de gif zakjes te openen. Dit heeft goed gewerkt, we hadden het idee dat ze er op af vlogen. Na anderhalve week hadden we niets meer gehoord, en het begint inmiddels flink te stinken. Enig idee hoe van deze stank af te komen? Na 2-3 weken: In een poging te achterhalen waar de 'lijken' zitten, heb ik voor een prikje maar een endoscoop aangeschaft - een camera aan een lange zwanehals. Zo kon ik goed boven het plafond kijken, maar helaas niets aangetroffen. Zelf nog nét voordat ik een spotje er uit wilde halen dacht ik toch echt nog iets te horen trippelen - kan het zijn dat enkele muizen het overleeft hebben of is een nieuwe horde in aantocht? Misschien heb ik me wel vergist, ik ga in ieder geval voor de zekerheid nog wat gif halen. Iemand nog een idee? Grts, Alain Reactie infoteur, 12-04-2010
Hallo Alain,
De stank gaat uiteindelijk vanzelf weer over, hoe lang het duurt weet ik niet precies maar hangt in ieder geval mede af van de grootte van de muis, de temperatuur, de luchtvochtigheid etc. Eventueel kun je in de tussentijd een luchtverfrisser neerzetten. Dat verwijdert de vieze lucht op zich niet, maar overstemt 'm met iets sterkers zodat je de lijklucht niet meer waarneemt.
Dat je nog meer muizen hoort zou natuurlijk kunnen, misschien hebben niet alle muizen al genoeg gesnoept van het gif. Of er komen nieuwe muizen bijvoorbeeld van buitenaf of van de buren. Heb je al alle toegangsgaten dichtgemaakt waardoor ze naar binnen zouden kunnen? En met de buren gepraat of zij ook last hebben (en dat ze als dat zo is ook maatregelen moeten nemen)?
Met vriendelijke groeten,
Marcel.

Nymeria, 05-03-2010 03:05 #52
Helaas zijn ook bij mij thuis de muizen weer terug. Het is een ware plaag aan het worden. Ben inmiddels aan een grote schoonmaak begonnen. Beesten vreten ook alles zeg, zelf boeken. En ho maar als er ergens een tissue ligt. Helaas ben ik ook nogal bang voor dode muizen. En nu woon ik alleen dus moet ik ze zelf opruimen. Pas een dode gevonden, heeft me een half uur geduurd voordat ik al trillend het beeste heb kunnen weggooien.

Jaren geleden hadden we een zelfde probleem en had mijn vriend gif gebruikt. De muizen waren een hele tijd weg en we roken er niks van. Wil gif nu weer proberen, maar ben allereerst erg bang dat ik straks overal dooie beestjes tegen kom. En erger nog, de stank? Hoe lang duurt die en is daar een oplossing voor? Ik weet dat dit gif de stank zou moeten minimaliseren, maar ik hoor van andere mensen dat het toch gaat ruiken. Heb nu al een probleem dat er eentje onder de vloer ligt ofzo, luchtverfrisser helpt maar dat is er maar eentje. Wat als het er straks veel meer zijn. Kom ik ooit van de geur af dan?

Oja ik wil ook (niet eens voor de muizen) een kat. Alleen wacht ik daar nog effetjes een maandje of twee op. maar ik wil nu van die rotbeesten af. Ben zo bang dat niks dalijk werkt. Of dat ik straks zo'n stank probleem heb dat ik twee maanden ergens anders moet gaan logeren. Reactie infoteur, 14-03-2010
Hallo Nymeria,
De muizen zullen meestal aan het gif overlijden als ze ergens in een hol of schuilplaats zitten. Het gif werkt namelijk niet meteen als ze het opgegeten hebben.
Let ook op als je een kat neemt dat hij niet bij het gif kan of beter nog, dat je alle gif dan opgeruimd hebt.
Wat de stank betreft, die hangt voornamelijk af van de plek waar de muis zijn laatste rustplaats vindt. Als dat op een erg warme plek is, bijvoorbeeld tegen een verwarmingsbuis aan, dan zul je 'm echt wel gaan ruiken. Of dat lang duurt die stank durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen, omdat ik zelf in zo'n geval niet rust voordat ik 'm gelocaliseerd en opgeruimd heb. Als het niet lukt om de muis te vinden dan heb je mogelijk inderdaad een stank-probleem. Iemand een idee hoe lang het duurt voordat zo'n beest uitgestonken is?
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Esther, 28-02-2010 23:29 #51
Hallo Rianne,
volgens mij moet je gewoon zelf muizenvallen zetten. Bij mij zijn de muizen ook actief. Wij wonen in het buitengebied, en zodra het nat wordt buiten, of koud, komen ze bij ons over het plafond draven. Terwijl ik dit schrijf hoor ik ze rondlopen. De beste plaats is de plaats waar ze langskomen, dat is bij ons langs de buitenschuifdeur en op het plafond. ik zet vallen met pindakaas, dat doe ik al jaren, inderdaad vanwege het vrijwel niet schimmelen, maar ook bakjes met muizekorrels. Op hoogtijdagen vank ik zo maar een paar per week, en anders staat het er gewoon een tijdje. Als je ze werkelijk onder je bed hebt, dan kun je er donder op zeggen dat je ze wel vangt met een val met pindakaas. Alleen moet je dan niet schrikken als de val dichtklapt. Wij ons gebeurt dat soms wel ''s avonds, als ze door de verwarmingsput lopen, waar ik ook twee vallen heb gezet. Pang, en je schiet een halve meter van de bank omhoog, maar vooruit, weer een muis minder. Koop vallen, zoek de gaten waar ze doorheen gaan, doe er een flinke klodder pindakaas in en afwachten maar. Reactie infoteur, 14-03-2010
Hallo Esther,
Bedankt voor je reactie!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Rianne, 22-02-2010 19:34 #50
Ik heb ook een enorme muizenplaag in huis. Maar ik woon dan ook in een appartement midden in de binnenstad. Een muisje vind ik zo erg niet maar ze houden zich sinds een week druk onder mijn bed. Dood eng vind ik het. De belangrijkse vraag blijft: KRUIPEN MUIZEN IN BED?
We hebben een stalen bed, zou dat ze iets tegen houden? Wij hebben nu de muizenbestrijdingsdienst aan het werk maar het lijkt geen succes te hebben. Slechts 1 muis gevangen en nog niets van het gif gegeten. Ik hou alles super super schoon. Sterker nog ik slaap er alleen nog als het echt nodig is. De muizen klimmen 's nachts op de tafel vinden een kleine opening in mijn tas en eten door het plastic heen mijn eten op (sultana's, musli repen enz.) Wanhopig wordt je ervan. Als het niet werkt zit er voor mij eigenlijk niets anders op dan verhuizen… Reactie infoteur, 26-02-2010
Hallo Rianne,
Zo zie je maar, muizen zijn heel inventief om eten te vinden. Nog beter opbergen die sultana's e.d. dus.
Wat betreft muizen in bed: ik heb weleens gehoord dat ze ook in bed kruipen, hoewel ik dan nog een beetje hoop heb dat dat dan niet is als je er zelf in ligt op dat moment. Hopelijk is de muizenbestrijdingsdienst ook bij jullie buren aan het werk, want in een flatgebouw zitten ze meestal niet alleen in 1 flat. Dat ze niet aan het gif eten kan komen omdat ze de muesli-repen toch lekkerder vinden. Overigens duurt het een tijdje voordat een aanpak succes heeft, dus wanhoop niet na een paar dagen al. Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Marike, 18-02-2010 15:49 #49
Muizen zijn ontzettend vervelende beesten en als je een echte plaag hebt (zoals ik momenteel) helpt echt maar 1 ding: muizenvallen met pindakaas! Ik heb er inmiddels (na ook diervriendelijke producten uit te proberen) zo'n 13 gevangen in de vallen. Als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks, want muizen in bed is echt een hel, geloof me! Ze zijn vies, ze stinken en je hebt er niks aan… Slaap al twee weken niet thuis door die viezerikken… Reactie infoteur, 21-02-2010
Hallo Marike,
Zo te horen heb je al redelijk succes bereikt, maar als het aantal muizen niet snel minder wordt moet je misschien meer maatregelen nemen. Bijvoorbeeld gif plaatsen of met de buren praten of zij ook overlast hebben. En uiteraard, maar dat doe je vast al, alle eten opbergen voor de muizen zodat ze nergens bijkunnen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Johanna de Vriendt, 12-02-2010 01:03 #48
Een muis is het kleinste knaagdiertje en Geen ongedierte. Muizen kunnen gevangen worden in een zogenaamde trip-trap. Diverse soorten mogelijk. Biedt verschillende sorten lokaas aan. Vel controleren. Muizen zijn bang voor licht.
Een theedoek erover en naar buiten brengen, als het weer niet te koud en te slecht is. In de winter gaan muizen diepere holletjes zoeken in oude bomen, gaten in de muren. Ik brahct er 6 naar buiten. Een zit er nog, achter de muur in de keuken. Alles wat eetbaar is is weggesloten. Iedere dag leg ik (5 gram ) voedsel neer en hij knaagt niets kapot.
Muizen die knagen hebben honger en dorst. Als ik hem gevangen heb doe ik hem in een diepe ton, met onderin een oud T-shirt of doek (lappen) en water. Dan naar buiten, als het weer beter is. MET vogelzaad. Muizen zijn dol op zonnebloempitten. Kaas, spek e.d. is onnatuurlijk voedsel. Goed voor 1x maar niet meer. Zij leveni in de natuur van grassen, zaden e.d. Als ik niet wil dat mijn muis ergens aankomt, b.v. een houten deur of zo iets, dan smeer ik er wat Dampo op of tijgerbalsem. Achter kasten e.d. cayennepeper op de plinten. Ook takken van de jeneverbes.
Een muis doden met gruwelijke methodes vind ik persoonlijk walgelijk en onnodig. Reactie infoteur, 14-02-2010
Hallo Johanna,
Ik respecteer jouw opvatting over muizen en ik heb ook bewondering voor de diervriendelijke manier waarop jij hiermee omgaat. Ik realiseer me echter dat er ook situaties zijn waarbij het niet gaat om slechts een enkele muis in combinatie met een bewoner of bewoonster die er net zoveel aardigheid in heeft als jij.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Yves, 02-02-2010 02:50 #47
Ik heb sinds 2 weken geleden ook een muis betrapt.
ik heb zo geen vuilbak waar je het vuil in zet.
dus mijn zak ston halfgevvild op de vloer.
nu heb ik gaten geconstateerd.
Overall in het studio zijn er gaten, muizenkeutels aanwezig.
Ik hoor ze springe e lope in de nacht kan niet slapen
ik heb overal dicht gemaakt en met gaas en gif gelegd zonder resiultaat.
Nu gelukkig kan ik morge verhuizen naar ergens anders.Dan ben ik van die aantal muizen verlost.
wat ook helpt is een bordje met chocopasta leggen en er gif over strooien werkt perfect.
Tot nu toe geen enkele muis meer gehoord miss dodd weet het ni. Reactie infoteur, 07-02-2010
Hallo Yves,
Mooi dat je nu van de muizen verlost bent. Maar chocopasta en gif vind ik persoonlijk een iets minder geslaagde combinatie. Omdat chocolade namelijk een soort anti-gif is. Dat het even geduurd heeft voordat je geen muis meer hoorde kan ook komen omdat gif niet meteen werkt, maar pas na een aantal dagen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Hans, 18-01-2010 13:50 #46
Sinds twee maanden hebben wij een muis. Op de zeventiende verdieping! Toen we dat geconstateerd hadden, heb ik meteen de leidingdoorvoeren onder de keuken dichtgeschuimd, en hem (of haar) waarschijnlijk binnengesloten. We hebben toen Roxasect korrels gekocht, waarvan flink gegeten werd, maar zonder resultaat: hij leeft nog steeds. Vervolgens muizenvallen met pindakaas EROP. Daar trapt ie niet in( of op). Zelfs als ik een klein stukje kaas als extra lokkertje vóór het valletje leg, is dat snel verdwenen maar de val laat ie ongemoeid! Wat nu? Rattenkorrels? Hoe kom ik daaraan?
Bedankt voor het advies, Hans Reactie infoteur, 24-01-2010
Hallo Hans,
Extra kaas voor de val zetten zou ik niet doen, de muis eet dan de kaas en heeft verder geen interesse meer in ander aas (in dit geval de pindakaas op de val).
Zorg ook dat er geen ander voedsel beschikbaar is, want ze eten alles liever dan de gifkorrels. In het bijzonder chocolade is een probleem, want dit werkt als tegengif tegen het gif dat je neerlegt. Dit zou een reden kunnen zijn dat er wel van het gif gesnoept wordt, maar de muis (of muizen) niet doodgaan. Een andere reden is mogelijk het feit dat het gif dat vrij verkrijgbaar is niet supersterk is. Ik heb weleens muizen gezien die versuft rondliepen door het gif, maar blijkbaar niet (of niet meteen) doodgingen. Overigens is het ook een beetje de bedoeling dat muizen niet meteen doodgaan van het gif. De andere muizen in de buurt zouden namelijk aasschuw kunnen worden als een muis meteen dood neervalt na het eten van het gif. Rattengif zou je kunnen proberen, maar dit werkt in feite hetzelfde als muizengif.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Wendy, 14-01-2010 15:49 #45
Hallo, wij hebben al een tijdje muizen op zolder. nu hebben we er twee gevangen in een muizen val. heb nog steeds 3 muizen vallen staan en een doosje met gif korrels ( ik denk niet dat die werken want ze zijn er al een maand van het eten) Nu was ik vandaag in ons tuinhuisje en heb daar ook die verdomde muizen zitten. Wat kan ik het beste doen om ervan af te komen. Ik denk zelf dat deze muizen van het tuinshuisje ook bij mij de zelder op gaan. Ze hebben me vanalles al kapot gebeten waar ik echt niet vrolijk van wordt. Wie heeft er ideen om dit te verhelpen.
alvast bedankt! Reactie infoteur, 17-01-2010
Hallo Wendy,
Je bent op de goede weg met de muizenvallen en het gif. Zorg wel dat er niets anders eetbaars beschikbaar is voor de muizen, want dan laten ze het gif gewoon staan. Kijk ook even grondig hoe de muizen eventueel binnen kunnen komen en maak die toegangen dicht.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Priscilla, 13-01-2010 12:48 #44
Hallo, ik heb al een tijdje last van 1 muis :S hij is vet irri… ik heb allerlei dingen gekocht maar dood gaat ie niet. en nu heb ik pindakaas neer gelegt zinds gister, en nog gaat ie nog niet dood:( snap de ballen er niet van, ik ga vanmiddag gif halen, maar pindakaas zou toch ook moet helpen? Reactie infoteur, 13-01-2010
Hallo Priscilla,
Pindakaas kan zeker helpen, als je het op een muizenval doet. De muis vindt het heerlijk en gaat de pindakaas opeten en dan boem klapt de val dicht…
Alleen pindakaas neerleggen helpt niet, integendeel, de muis zal je erg dankbaar zijn voor het smakelijke eten.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Anna, 06-01-2010 19:44 #43
De muizen zitten wel degelijk in bed! Wij wonen in een oude buurt in Amsterdam en veel van de buurtbewoners hebben last van muizen. Nu het buiten koud is, trekken de muizen naar binnen en aangezien de bedden van de bewoners warme holletjes zijn, zijn ze ook niet bang om over de bedden te rennen! Echt vreselijk! Ideeën om dit te voorkomen gewenst…! Reactie infoteur, 10-01-2010
Hallo Anna,
Zitten ze in bed voordat je zelf in bed stapt, of komen ze erbij als je er zelf al in ligt? Het eerste kan ik me nog voorstellen (en is ook al smerig genoeg), het tweede zou ik echt heel apart vinden. In ieder geval is een grondige aanpak op zijn plaats, waarbij alle buren mee moeten doen. Gaten waardoor ze binnenkomen dichtstoppen of gaas ervoor maken, alle etenswaren "achter slot en grendel" en fanatiek stofzuigen. En natuurlijk muizenvallen en/of gif plaatsen. Sterkte met de bestrijding!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Rob, 05-01-2010 00:32 #42
Ik hoor ze weleens achter het gipsplaat scharrellen, ik had alleen contaktspray in huis gaatje prikken, dat tussen de muur gespoten en jaren geen een meer gehoord, ze wonen nu bij de buren. Reactie infoteur, 10-01-2010
Hallo Rob,
Contactspray, grappig dat dat ook werkt. Kennelijk balen ze zo van de lucht ervan (die blijkbaar ook langdurig blijft hangen) dat ze wegblijven.
Bedankt voor je tip!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Kim, 23-12-2009 12:06 #41
Ik heb eigenlijk geen last van muizen gehad in het huis waar ik woon, maar 2 weken geleden had ik ineens een gat in mijn slaapkamermuur en lag mijn slaapkamer onder de keutels. Ik heb vervolgens alles tiptop schoongemaakt en het gat gevuld met gif en dichtgemaakt met muurspul. In het rest van het huis heb ik ook gif gestrooid. Sindsdien heb ik niets meer van een muis vernomen, maar ik blijf panisch. Zaterdag dacht ik gekras te horen achter de bank (na inspectie zat er niets, geen keutel, geen gat niets) en gisternacht hoorde ik in de slaapkamer wat over de vloer (4x het geluid als iemand over het laminaat krast). Heb geen oog meer dichtgedaan, maar weer geen keutels gevonden of maar enige aanwijzing dat er een muis is geweest). Ligt dit nu aan mij of kunnen er ook muizen zijn zonder dat ze keutels en dergelijk achterlaten? Ik heb altijd het idee dat als ze ergens rondlopen er veel keutels liggen. Ik heb nog steeds overal gif liggen, maak grondig schoon, heb zo'n ultrasoon geluid en ga nu ook maar vallen neerzetten!
Ik kan er eigenlijk niet van slapen omdat ik bang ben dat ze in je bed kruipen. Doen ze dat eigenlijk als er mensen in het bed liggen te slapen of kunnen ze ons ruiken? Reactie infoteur, 24-12-2009
Hallo Kim,
Zo te horen ben je goed bezig om het probleem aan te pakken. Muizen laten inderdaad keutels achter, maar je hoeft die niet perse altijd te zien, bijvoorbeeld als ze ergens verborgen liggen zoals achter dat muurgat dat jij had. Mensen zijn vaak bang van muizen, maar reken erop dat muizen ook bang zijn voor mensen. Ze zullen dan ook niet zomaar zelf op mensen aflopen, de kans dat ze bij jou in bed kruipen terwijl je slaapt acht ik zeer minimaal. Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent en ga gerust met een gerust hart slapen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ann, 16-12-2009 00:08 #40
Ik had ook muizen, die kwamen af op een "kersepittenkussen"wat je in de magnetron warm kan maken. Vreselijk!In iedere pit was een gaatje geknaagd.Alles opgeruimd en valletjes gezet met pindakaas.Ik heb nu nog geen last.Ik hoorde trouwens dat muizen alles eten, zelfs papier.Sterkte met de bestrijding gewenst. Reactie infoteur, 18-12-2009
Hallo Ann,
Bedankt voor je reactie. Muizen eten inderdaad ongeveer alles. Ik heb een keer iemand gesproken die beweerde dat ze zich desnoods door beton heen knagen, maar dat lijkt mij net iets te onwaarschijnlijk. Wat ze met die kersenpitten moeten? Misschien inderdaad opgegeten, of anders gebruikt om een nestje mee te bouwen. Hopelijk heb je nu nog steeds geen last meer van de muizen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Licette, 08-12-2009 13:04 #39
Hallo! Gelukkig om te lezen dat ik niet de enige ben die wel eens last heeft van muizen. Ik heb bijna hetzelfde probleem als Renske. Ik woon in een erg oud huis van hout op de tweede verdieping en gisternacht werd ik wakker door geknabbel en geschuifel in de muren en plafond. Ik herkende het geluid meteen, want op vakantie in Thailand hebben wij ook te maken gehad met een erg brutaal muisje in ons vakantiehuisje. Ik heb gelijk mijn kamer gecheckt, of de boosdoener zich niet in mijn kamer bevond. Maar kon niets vinden, geen gaten, geen keutels. De volgende ochtend heb ik gekeken in de rest van het huis. Maar in geen enkele kamer bevonden zich keutels en ook was niets aangevreten in onze voorraadkast. Vannacht was helaas weer hetzelfde geval, weer hoorde ik wat tussen de muren, dit heeft de hele nacht zowat geduurd. Vanochtend hoorde ik het weer, en toen gaf ik een bons tegen de muur waar het vandaan kwam en ik hoorde dat er wel 'iets'naar beneden viel. Ik heb de buren gewaarschuwd, maar die zeggen dat zij geen last hebben van muizen. Ik weet nou niet zo goed wat ik moet doen. Blijkbaar kunnen de muizen het huis niet inkomen, maar bevinden ze zich alleen tussen de muren en plafond/vloer. (het gaat echter hier om één muur, die zich bevind tussen twee ramen… ik heb geen flauw idee hoe ze hier terecht zijn gekomen) Ik vroeg mij af wat de beste manier is om toch van ze af te komen, want ze houden me de hele nacht wakker… Reactie infoteur, 12-12-2009
Hallo Licette,
Ik zou eens goed bestuderen of er in de bewuste muur geen gaten of kieren zijn waar muizen door naar binnen kunnen. Overal waar je een potlood in kunt prikken kan ook een muis doorheen. Eventuele open ruimtes dichtmaken, of heel fijn gaas ervoor als het ventilatiegaten zijn. Wel vreemd dat de buren geen last hebben, misschien slapen ze zo vast dat ze het niet horen. Meestal is muizenoverlast in oudere huizen niet beperkt tot maar 1 huis. Voor de zekerheid zou ik toch ook wat muizenvallen neerzetten in huis. En als je de mogelijkheid hebt om gif tussen de muren of plafond/vloer te plaatsen is dat ook aan te bevelen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Renske, 24-11-2009 12:24 #38
Ik woon met een aantal mensen in een huis en we hebben al een tijdje last van muizen. Ze zitten tussen het plafond van het soutterain en de vloer van de begane grond. Af en toe komt er eentje naar boven om eten te zoeken. Bij het gaatje waar ze volgens ons waarschijnlijk uitkomen hebben we een doosje met van die korrels gezet. Daar word wel van gegeten. Maar helaas helpt dit niet veel want tegen een uur of twaalf snachts horen we ze knagen en lopen en rennen. Heel vervelend want het gaat er nogal hard aan toe.
Nu kunnen we niet bij die holle ruimte komen, dus hoe moeten we die muizen uit ons huis halen? We zijn t nu behoorlijk zat aan t worden! Ik hoop dat je een goede tip hebt! Reactie infoteur, 29-11-2009
Hallo Renske,
Dit vergt een grondige aanpak. Allereerst moet je natuurlijk zorgen dat ze geen eten kunnen vinden, dat zelfs de laatste kruimel van de vloer opgeruimd is (muizen kunnen op slechts 1 korreltje brood al weer een tijdje vooruit). Verder kun je natuurlijk vallen plaatsen en zoals jullie al doen ook gif. Zelf zou ik de gaten waar ze doorheen kunnen komen dichtmaken, dan komen ze in ieder geval jullie huis niet meer in. Is de holle ruimte niet vanuit het soutterrain te bereiken zodat je er vandaaruit gif in kunt plaatsen? Ik zou ook met jullie buren contact opnemen, want zij hebben misschien ook wel last van muizen en dan is de succeskans groter als iedereen passende maatregelen neemt.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Steven, 23-11-2009 16:32 #37
Ik heb een aantal weken de schuilplaats van een nest gevonden, en hier een gebroken Ibuprofen met pindakaas voor gelegd, en heb nu inmiddels al 3 muizen die verward door mijn huis aan het rondlopen kunnen vangen. Ze worden er blijkbaar een beetje high van. Buiten vrijgelaten, weet niet of ze inmiddels zijn gestorven, ik ben ze in ieder geval kwijt! Reactie infoteur, 29-11-2009
Hallo Steven,
Het zou mij niet verbazen als de muizen nog gewoon leven. Nadat jij ze buitengezet hebt, is immers de Ibuprofen-snoeperij ook gestopt. Let er wel op dat je ze ver genoeg wegbrengt, want anders heb je ze zo weer in huis.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Peter, 22-11-2009 23:59 #36
Van de week heeft mijn vrouw een koffer geleend van mijn schoonzusje. De koofer kwam van zolder en in de koffer was een muis meegereisd. Die heeft zich bij ons in de voorraadkast genesteld. Paniek alom! Mijn vrouw is panisch van muizen. Ik heb alle etenswaar uit de kast gehaald en één aangevreten pak met mie laten staan. Daar heb ik wat gif bij gestrooid. Het beest heeft ondertussen al de telefoonlijn doormidden gebeten. Met gevolg dat ik geen vaste telefoon heb en de kruipruimte in moet om de bedrading weer naar boven te halen. Wat een ellende voor zo'n een klein rot beestje. Reactie infoteur, 29-11-2009
Hallo Peter,
Van 1 muis kun je inderdaad al een hoop overlast hebben. Dat pak aangevreten mie had je ook kunnen weghalen, want misschien vindt de muis dat wel lekkerder dan het gif. Over het algemeen vinden ze bijna alles lekkerder dan gif en kun je dus beter zorgen dat het gif het enige eetbare is waar de muizen bij kunnen. Ik hoop voor je dat de muis inmiddels "inactief" is.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Jan, 18-11-2009 10:51 #35
Wij lokken de muizen tegenwoordig met "chipito's" (kaaszoutjes) in zo'n ouderwetse klapval. werkt prima. Reactie infoteur, 20-11-2009
Hallo Jan,
Bedankt voor je tip! Waarschijnlijk werkt de kaasgeur als een prima lokaas. Zelf ben ik altijd bang als het stuk aas wat je in de val doet wat groter is, de muizen dan meer kans hebben om er wat vanaf te snoepen zonder dat de val afgaat. Maar blijkbaar is dat met de chipito's geen probleem.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Suzanne, 15-11-2009 22:10 #34
Is het mogelijk dat muizen 1 keer komen kijken, niks vinden, weggaan en nooit meer terugkomen? (nu ik het zo zien staan naief, ja) En toch: ik zie/hoor niets, er is niets aangegeten. Datzelfde geldt voor buren; 1 keer zien en verder helemaal niets.
Ik heb inmiddels een stekker, werkt dat wel of niet? Het geluid wat je als mens dus tóch wel waarneemt is onaangenaamd! Het zou zuur zijn als ik dat voor lief neem wanneer blijkt dat het niet werkt. Verder een val om 'm levend te vangen maar daar moet ik nog moed voor verzamelen om die op scherp te zetten. In elk geval dank voor je reactie! Wat doe jij eigenlijk? Ben je bioloog? Heb je een fascinatie voor muizen? Reactie infoteur, 15-11-2009
Hallo Suzanne,
Het kan op zich wel, dat muizen toevallig een keer binnen komen en weer verdwijnen. Maar blijf wel alert, misschien is ie nog in de buurt en mogelijk is ook zijn familie niet ver weg… Ik zou gewoon voorzorgsmaatregelen nemen (geen eten laten slingeren etc.), een val neerzetten en dan afwachten wat er gebeurt.
Met een stekker bedoel je waarschijnlijk ultrasoon geluid; soms kan het werken, maar niet iedereen is hier tevreden over. Kwestie van uitproberen dus. Overigens moet het geluid zo hoog zijn dat wij het niet horen. Hoor je het toch dan is of het apparaat niet goed (dat vermoed ik, en dan zou ik ermee teruggaan) of jouw gehoor is spectaculair goed.
Ik ben geen bioloog, maar werk in de automatisering. Mijn fascinatie voor het vangen van muizen is begonnen toen het van de muizen krioelde in het kantoor op Hoog Catharijne waar ik vele jaren gewerkt heb.
Met vriendelijke groeten, Marcel

Suzanne, 10-11-2009 10:31 #33
Gisteren liep er een muisje door mijn kamer, kwam via de balkondeur binnenwandelen en als ik het wel heb ging hij er via dezelfde weg weer uit. Ik ben panisch voor muizen, ( deze site helpt niet echt met verhalen van muizen tot in je bed.) Maar goed: er is niets aangevreten dus ik hoop eigenlijk dat het meevalt maar zoniet: wat kan ik doen? Vallen is niet echt een optie, een dooie muis is net zo eng als een levende… Reactie infoteur, 14-11-2009
Hallo Suzanne,
Ik snap dat je muizen vervelend vindt, maar het lijkt me dat een dode muis toch minder eng is dan een levende. Hij kan dan namelijk niet meer rondrennen in je huis, de boel ondersmeren of een nestje maken voor allemaal nieuwe muisjes. Ik zou toch echt een val neerzetten als ik jou was en eventueel de dode muis door iemand anders laten weghalen. Gif neerzetten kan ook, maar dan weet je nooit waar de muis is als hij bezwijkt. En dat vind je misschien ook wel vervelend: het idee dat er ergens verborgen een dode muis ligt. Wat misschien ook nog een optie is als ze alleen door de balkondeur komen: een goed afsluitende hordeur of zoiets maken. Natuurlijk kunnen ze overal doorheen knagen, maar de kans dat ze doorlopen en iets anders zoeken is vrij groot denk ik. Ik hoop voor je dat je geen last meer zult hebben, succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Eilander, 09-11-2009 11:06 #32
Hè hè, eindelijk hebben we resultaat gehad. Inmiddels de vierde soort muizenval in huis + een vangkooi. Nu resultaat met (inderdaad) de soort van wasknijper. Eén muis gevangen, gisteren weer de vallen gezet, niets gevangen en niets gesnoept. Hoe groot is de kans dat er maar één muis rondliep? Reactie infoteur, 14-11-2009
Hallo Eilander,
Goed om te horen dat jullie nu een muis te pakken hebben. Het is lastig te zeggen of het 1 verdwaalde muis was of dat het er meer zijn. Ik zou de muizenvallen gewoon nog een tijd laten staan en afwachten wat er gebeurt. En ondertussen ook alle maatregelen handhaven zoals kruimels steeds wegzuigen, eten opbergen buiten bereik van de muizen, etcetera. Want anders zullen de muizen de voorkeur geven aan het beschikbare voedsel en zullen ze niet in de val lopen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Eilander, 27-10-2009 09:24 #31
Wat nu? Vorige week geconstateerd dat er muizen in de bergkast van de chocola hadden gegeten. Bergkast dicht gemaakt, deur nu consequent op slot. Muizenvallen: in bergkast, in keuken, in de hal. Eerst met kaas en pindakaas, nu alleen pindakaas. Zo goed mogelijk op scherp gezet. Muizenval in bergkast: wordt niet van gegeten --> mijn conclusie is dat ze hier niet meer bijkunnen (is goed afgesloten). Andere vallen worden netjes leeggegeten! Zelfs het kleine likje pindakaas wordt meegenomen, zonder klap… Eén muis daadwerkelijk gezien. Gif is geen optie ivm kleine kinderen. Mijn vraag: kan ik het ook gewoon laten doen? Iedere avond wordt er goed gestofzuigd, er is niets meer te halen.
Zo niet, wat dan? Reactie infoteur, 29-10-2009
Hallo Eilander,
Natuurlijk kun je de bestrijding van de muizenplaag laten doen door een professioneel bedrijf. Vraag dan wel vantevoren hoe ze het gaan aanpakken. Eenmalig langskomen en dan maanden niets doen werkt niet, een aanpak kan alleen succes hebben als er een duidelijke follow-up is voor controles van geplaatste lokdoosjes etc.
Vraag ook een duidelijke offerte, zodat je weet wat het gaat kosten.
Wat ook nog een mogelijkheid is voordat je een muizenbestrijdingsfirma inschakelt: probeer een ander soort muizenvallen. Met de klassieke houten vallen lukt het mij ook niet altijd om ze zo af te stellen dat ze gegarandeerd afgaan als de muizen aan het aas snoepen. Daarom gebruik ik zelf nu eigenlijk altijd plastic muizenvallen die er uitzien als een soort brede plastic wasknijpers. Deze kunnen maar op 1 manier scherpgezet worden en geven de muizen minder kans om de klap te ontlopen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Jeroen, 09-10-2009 10:33 #30
Een paartje muizen zorgt voor 50 tot 100 nakomelingen dus niks doen is geen optie. Reactie infoteur, 09-10-2009
Hallo Jeroen,
Bedankt voor je reactie. Muizen fokken er inderdaad flink op los. En het klopt: de boel op zijn beloop laten maakt de muizenplaag snel groter!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Keown, 02-10-2009 21:29 #29
Pets, en de pindakaas heeft de muis niet overleefd :D Dat was snel. Reactie infoteur, 02-10-2009
Hallo Keown,
Mooi, dat gaat de goede kant uit. Mochten de muizen gewone pindakaas op een gegeven moment niet lekker meer vinden: er zijn nu supermarkten (o.a. die hele grote uit Zaandam) die pindakaas van cashewnoten verkopen, erg lekker ;-)
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Keown, 02-10-2009 00:25 #28
Bah muizen, toen ik hier een paar maanden geleden kwam wonen en eentje voorbij zag lopen maar afgedaan als incidenteel. Maar nu zie ik ze toch wel vaker inclusief muizenkeutels. Gelukkig geen afgevreten eten gehad. Een ultrasoon heeft tot nu toe niet gewerkt. Best zonde. En de muizenvalken weten ze ook professioneel leeg te eten. Ik zal morgen wat pindakaas halen i.p.v. losse stukjes chocolade. En de opening van keuken naar woonkamer, waar ze nog al eens doorheen lopen versperren zodat ze alleen maar over de vallen heen kunnen.

Dit fanatiek schoonmaken is ook geen doen voor een studentje :( Reactie infoteur, 02-10-2009
Hallo Keown,
Hopelijk krijg je de muizenplaag snel onder controle. En helaas voor jou: de boel goed schoonhouden is echt nodig ;-)
Muizen zijn namelijk dol op kruimels en andere etensresten…
Wat betreft de vallen: doe er geen al te grote hoeveelheden aas op, want dan hebben ze meer kans om er wat vanaf te snoepen. Een klein likje pindakaas is genoeg.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Priscilla, 26-09-2009 22:04 #27
Hoi allemaal
ik heb het een paar keer geprobeerd met pindakaas maar dat helpt ook niet.
we hebben nu muizenvallen gezet met spek.
dat vinden ze ook lekker Reactie infoteur, 27-09-2009
Hallo Priscilla,
Spek had ik zelf nog niet geprobeerd, maar dat is dus ook een mogelijkheid. Bedankt voor je tip!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Mirjam, 09-09-2009 15:48 #26
Sinds enkele weken erg veel last van muizen in mijn kelder. Ik heb muizenvallen en twee soorten verschillende muizengif korrels gebruikt. Volgens mij lopen ze lachend langs al die muizenvallen enzo. Iik denk dat ik slimme muizen heb.Nu hebben we een isotronic gekocht. En dat 40 vierkante meter beslaat en een van 20 voor op zolder. Ik denk n.l. dat ze via de zolder komen langs de weggewerkte afvoepijpen.
Heeft iemand ervaring met zo'n geluidgolvenmuizenverjager apparaat?
We zijn ten einde raad Reactie infoteur, 13-09-2009
Hallo Mirjam,
Muizen zullen langs gif en muizenvallen blijven lopen zolang er nog ander voedsel te vinden is. Een enkel kruimeltje koek is al voldoende om weer een dag of wat vooruit te kunnen. Zorg dat je alle voedingsmiddelen opbergt zodat de muizen er absoluut niet bij kunnen. Het gaat dan ook om dingen waar je niet meteen aan denkt, zoals diervoer en pakken (gedroogde) spaghetti.
Verder moeten alle gaten waar muizen doorheen kunnen dichtgemaakt worden: een gat waar een ballpoint in kan, kan ook een muis doorheen.
De ervaringen met ultrasoon geluid verschillen nogal. Sommigen ervaren dat het werkt, anderen hebben nog steeds last van de muizen. Hopeljk zijn jullie snel van de overlast verlost!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Maureen, 08-06-2009 19:24 #25
Een tijdje geleden hadden we muizen thuis, en hebben hier enkele weken gif neergelegd. In die tijd is het aantal muizen in ieder geval minder geworden maar ze bleven er wel.
Nu is het zo dat het nu weer erg vermeerder is, en onze kastjes bedolven zijn met muizenkeutels. Heeft het nut om weer vergif neer te leggen? En misschein een speciaal sterk type gif? Reactie infoteur, 12-06-2009
Hallo Maureen,
Om te beginnen met het sterke type gif: het is verboden om de allersterkste soorten gif te gebruiken. Je zult het dus moeten doen met wat je in de winkels kunt krijgen.
Toch kan het zinvol zijn om weer gif te plaatsen, want de vorige keer werd de overlast er wel minder door.
Alleen gif plaatsen is niet voldoende. Je moet ook zorgen dat er niets anders eetbaars voor de muizen te vinden is, want alles is lekkerder dan gif. Dat er in jullie kastjes muizenkeutels liggen, kan een aanwijzing zijn dat ze er iets eetbaars gevonden hebben. Berg alle etenswaren goed op in afsluitbare blikken etc. En ga ook fanatiek dagelijks alle kruimels in huis opzuigen. Aan te bevelen is om te kijken hoe de muizen het huis inkomen: zijn er misschien gaten of kieren die dichtgemaakt kunnen worden? En hebben de buren ook een muizenplaag? Zo ja, dan moet er een gezamenlijke aanpak komen. 1 huis in een rijtje waar de muizen door blijven fokken zorgt voor continue overlast voor de buren. Sterkte met de bestrijding!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Guido, 23-04-2009 09:51 #24
Er lopen bij mij ook een of twee muizen rond (dat wil zeggen: ik hoop dat het er niet meer zijn). Bovendien wordt er enorm hard aan de randen van het tapijt geknaagd. Waarom? Niet omdat ze honger hebben, ben ik bang: er liggen altijd wel kruimels (althans, nu nog wel: ik ga maar eens heel goed stofzuigen vanmiddag), maar waarom dan wel? Reactie infoteur, 24-04-2009
Hallo Guido,
Muizen zijn knaagdieren en zullen ook aan dingen gaan knagen die niet eetbaar zijn, al is het maar om hun immer doorgroeiende tanden niet te lang te laten worden.
In het geval van knagen aan de vloerbedekking kan ik me goed voorstellen dat de muizen kleine stukjes tapijt gebruiken om een nestje te bouwen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

An, 06-04-2009 13:06 #23
Vorig jaar is onze kat overleden, voor die tijd nog nooit een muis gehad. Net voor afgelopen kerst zag ik 's avonds laat iets glippen langs de plint. Dacht eerst nog dat ik dingen zag die er niet waren. De volgende dag zag mijn man het ook. Het diertje rende razendsnel achter het dressoir, die niet weinig weegt, dus met zijn tweeen zijn we gaan schuiven en ja hoor, daar zat Stuart Little. Hij woonde daar kennelijk al even want hij had er vanalles verzameld en het mooiste nog, hij had een soort bedje gemaakt van stofpluizen en veertjes uit de vogelkooi die op het dressoir staat. Afin we hebben hem gevangen op een maffe manier, hij sprong namelijk van schrik in de kerstboom, klom naar de piek en sprong vervolgens in een plant. We hebben de plant met muis en al in de tuin gezet en weg was 'ie…
Ja voor heeeeel even dan, drie dagen later zat hij gewoon weer achter 'zijn' dressoir. Maar ja wisten wij veel dat je zo'n ding minstens een kilometer ver van je huis moet brengen?
Maar toen, niet alleen Stuart was weer terug, een paar dagen geleden hoorde ik gepiep en geplof in en achter mijn keuken. Ik realiseerde me, dat Stuart kennelijk nog vriendjes had ook. Voorzichtig de kast onder de gootsteen open en wat ik daar zag, was een waar muizen theater, alleen de gordijntjes misten nog in dit kleine Carré…
Dit werd me toch echt te gek! Ik heb meteen vallen besteld, heel geinig systeem, pindakaas erin, ze moeten over een soort klepje lopen en een bochtje om, om bij de pindakaas te komen. Vervolgens gaat het klepje dicht en kunnen ze niet meer terug… geweldig, 't werkt alleen voor geen meter, want die krengen zijn kennelijk veel te slim!
Er zit niks anders op, voor het straks een plaag wordt, ik ga nu maar van die ouderwetse klemvallen zetten en ik denk gelijk een stuk of tien. Ik had ze serieus willen sparen, maar ze trappen er gewoonweg niet in… dus nu hoop ik toch echt dat ze dat dus wél gaan doen in deze klemmen, hoe sneu ook… het gaat tenminste wel snel denk ik dan maar.
Verder iemand nog tips? Reactie infoteur, 10-04-2009
Hallo An,
Hopelijk helpen de klassieke muizenvallen wel. En als het uit de hand loopt zou ik serieus overwegen om gif te gebruiken, tenzij er kleine kinderen of huisdieren rondlopen uiteraard. In beide gevallen is het essentieel om alle etenswaren zo op te bergen dat de muisjes er niet bijkunnen. Ook kruimels en dergelijke moeten direct opgeruimd worden want die zijn altijd interessanter voor een muis dan lokaas in de val of het gif. Maak ook de gaten dicht waardoor de muizen het huis inkomen (ventilatieopeningen afschermen met fijn ijzergaas). Een gesprekje met de buren is ook aan te raden, want een gezamelijke aanpak van muizen is het effectiefst. En tot slot: misschien is een nieuwe kat ook een optie?
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Jenny, 06-03-2009 10:16 #22
Nooit een muis in huis gezien of sporen daarvan, maar gisteravond laat hoorden we opeens druk geren en gepiep boven ons plafond. Alsof ze druk aan het spelen waren of ruzie maakten; verder nooit wat gehoord. We hebben twee katten die beiden meteen reageerden door druk heen en weer te lopen en te mauwen. Gaan zoeken op internet, maar blijkbaar kunnen het ook nog ratten zijn…
Is het verstandig om meteen actie te ondernemen en zo ja, wat voor actie? Want ik denk aan muizen, maar het zouden misschien ook ratten kunnen zijn? We hebben een groot gat in het plafond van onze badkamer waar vroeger de cv zat. Tot de nieuwe badkamer komt blijft dat gat daar en is het te groot om te dichten. Met twee kleine kinderen in huis, wil ik er zeker geen muizen of ratten bij. Wie heeft advies voor me? Reactie infoteur, 06-03-2009
Hallo Jenny,
Het kan denk ik nooit kwaad om op het badkamer plafond (via het gat) 1 of 2 muizenvallen neer te zetten. Tenzij de katten daar ook komen, want dan is het voor hen gevaarlijk.
Berg in ieder geval alle eten goed op en voorkom rondzwervende kruimels.
Als het muizen of ratten zijn en ze van het plafond afkomen, gaan de katten misschien wel op jacht?
Naast muizen en ratten is er nog een mogelijkheid: steenmarters. Of dat zo is zou je kunnen afleiden uit de grootte van de uitwerpselen op het plafond. Steenmarters maken "worstjes" van een centimeter of 6 lang en ongeveer 1 centimeter dik. Overigens zijn steenmarters een beschermde diersoort en mogen ze niet gevangen of gedood worden. Bij auto's waar steenmarters onder de motorkap komen wordt weleens een apparaatje geplaatst dat ultrasoon geluid afgeeft.
Dat zou je bij jullie in huis ook kunnen proberen, als het echt om steenmarters mocht gaan.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Marianne, 18-02-2009 14:21 #21
Wij hebben sinds een paar maanden last van muizen. Terwijl wij een bovenwoning hebben, onder ons zit een fietsenmaker. De buren aan de rechterkant hadden ook last van muizen, maar die hebben nu een kat genomen, en daar is geen muis meer te zien. Helaas ben ik allerigsch voor katten, dus dat is geen optie. Nu heb ik gehoord, dat een tamme rat, ook kan helpen. De muizen zouden alleen al door de geur van de rat wegblijven?
Maar terug naar de muis… ze zitten beneden in de woonkamer/keuken en op zolder. Op de tussenverdieping heb ik gek genoeg (gelukkig dat wel!) nog geen keutels gevonden. Maar beneden… niet normaal. Ze zitten echt overal. Ik vind keutels op de kast, op m'n dressior en natuurlijk onder alle kasten enzo. We zetten al een paar weken vallen met (ook "diervriendelijke") met chocopasta, pindakaas en margarine (dat vertelde de dierenwinkel ons) Maar tot nog toe helaas geen resultaat. Ook hebben we gif liggen op plekjes waar ons hondje (mini York) en zoontje van 2,5 jaar niet bij kan. En ondanks dat gif heb ik het idee dat het steeds meer muizen worden. Wij hebben parket in de woonkamer, maar door die muizenpis wordt dat aardig verziekt! Ben er nu echt helemaal klaar mee! Ben er niet bang voor ofzo, maar vindt het wel vies. Dus als iemand nog tips heeft, dan hoor ik dat (heel erg) graag!

Groetjes Marianne Reactie infoteur, 20-02-2009
Hallo Marianne,
Of de geur van ratten de muizen weghoudt betwijfel ik. Het vervelende van uitproberen is dat je met die ratten blijft zitten als het niet werkt.
Wat betreft het aas dat je op de muizenvallen doet: ik zou geen chocoladepasta gebruiken als je ook met gif werkt. Als het een muis lukt om iets van de chocopasta te snoepen (zonder dat de val afgaat) is hij beter beschermd tegen het gif, want in chocolade zit een soort antigif.
Het lijkt erop dat de muizen bij jullie weinig interesse in het gif en in de muizenvallen hebben. Misschien komt dat wel omdat ze makkelijker aan lekkerder eten kunnen komen. Een enkele brood- of koek-kruimel is al weer genoeg om een dag op verder te kunnen. Zorg dus dat je heel precies alle kruimels e.d. opzuigt en het etensbakje van de hond weghaalt als ie klaar is met eten.
En ook: alle etenswaren (in keuken en in kasten) opbergen zodat de muizen er absoluut niet bijkunnen. Vervolgens wil het ook nog weleens helpen om de vallen iets anders neer te zetten, meer langs de plinten of in de looproutes van de muizen.
Een gesprekje met de fietsenmaker over de muizen is ook nodig. Als hij (of andere buren) muizen overlast heeft, moeten daar ook maatregelen genomen worden. Anders blijft het dweilen met de kraan open.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Kirsten, 10-02-2009 15:27 #20
Mijn moeder belde mij het begin van de week dat ze een muis zag lopen in de woonkamer. Gelukkig is ze er niet bang voor maar ja een menske van in de 70 laat ik niet achter een muis aanhollen natuurlijk. Ik had nog een plastic muizenval staan en heb toch even gekeken waar je een muis het beste mee vangt. En ja daar kwam pindakaas op de eerste plek natuurlijk. Ik heb gistermiddag de val onder de kast geplaatst in de hoop dat hij toe zou happen.

Vanochtend om 9.00 belt mijn moeder dat de val niet meer onder de kast stond en ze dat wel raar vond want hij was toch wel te zien. Ik er dus weer heengereden op mijn knieen onder de kast en ja hij lag helemaal achterin tegen de plint. Ik pakte de val en ja de muis was gevangen. Maar nu het vreemste de muis zelf was ook aangevreten en was echt van alle ingewanden ontdaan. Hoe kan dit is mijn vraag zou er dus meerdere muizen zijn? Ik wist niet als het zo is dat ze elkaar ook opeten of komt het dan door de pindakaas omdat dat toch op nr 1 staat. Dus ja ik heb wederom de val maar weer gezet. Hebben jullie hier een antwoord op? Reactie infoteur, 13-02-2009
Hallo Kirsten,
Dat de val niet meer op precies dezelfde plek staat kan komen door de klap waarmee hij dichtslaat. Wel vreemd dat de muis zo aangevreten is. Dat muizen elkaar gaan opeten is vrij zeldzaam (alleen bij stress of grote honger), maar het kan op zich wel. Zelf heb ik nog nooit een aangevreten muis gehad, maar ik hoor het wel vaker. De meest logische verklaring is dan meestal muizen-kannibalisme omdat er geen andere dieren gesignaleerd zijn en veel dieren (katten, roofvogels) ook te groot zijn om ongezien op die plek te kunnen komen. Ik denk niet dat de pindakaas de reden is dat ze elkaar gaan opeten, als je chocolade of kaas gebruikt zal denk ik hetzelfde gebeuren. Het lijkt me een goed plan om door te gaan met vallen zetten. Mochten het er teveel zijn om met vallen baas te kunnen, dan komen andere maatregelen (zoals gif) in beeld. Maatregelen als fanatiek kruimels opzuigen, eten goed (= onbereikbaar voor muizen) opbergen en alle kieren dichtmaken waardoor muizen je huis in zouden kunnen (behalve ventilatieroosters waar je zeer fijn ijzergaas voor maakt) zijn altijd aan te bevelen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Gabriella, 05-02-2009 03:01 #19
Hallo
ik heb vannacht een muis gevangen, hij zat bovenaan mn rolgordijn in een hoek, (slaapkamer) snel raam opgengooid, rolgordijn omhoog getrokken, in de hoop dat hij naar buiten zou gaan.
nu heb ik per ongeluk de muis gedood bij het oprollen van het gordjn, foutje. kon hem wel met een theedoek naar buiten werken.
maar ik durf gewoon niet meer te slapen, bang dat er nog 1 is, of erger nog meer. heb nu mn kat opgesloten in de slaapkamer, maar die gaat midden onder het bed zitten, dus ben bang dat er nog meer zijn.
woon hier nu 3,5 jaar en nooit eerder last van gehad, ik vind het echt doodeng, ik weet dat het maar kleine beestjes zjin, maar het idee dat ze over je bed kunnen lopen enz. brrrrrrrrrrr

het is nu 3 uur in de nacht dus een muizenval kan ik nu niet aankomen.
het liefst zou ik nu bij mn ouders gaan slapen en morgen er een professional naar laten kijken. waar koop ik zo, n apparaat om muizen op afstand te houden?

groetjes
Gabri Reactie infoteur, 06-02-2009
Hallo Gabriella,
Ik neem aan dat je de theedoek wel in de was hebt gegooid? Muizen kunnen namelijk ziektes dragen.
Als ik jou was zou ik eens vragen of de buren ook last hebben van muizen. Als dat zo is kunnen jullie het best samen maatregelen nemen. Belangrijk daarbij is altijd het zorgen dat muizen niets te eten vinden in je huis. Eten afgesloten bewaren, kruimels steeds goed opzuigen en etensbakje van de kat weghalen als ie klaar is met eten. Ook is het nodig om alle kieren dicht te maken waardoor muizen je huis in zouden kunnen (behalve ventilatieroosters waar je heel fijn gaas voor maakt).
Als het om een enkele muis gaat kun je het proberen met een muizenval (bijvoorbeeld met pindakaas). Nadeel is natuurlijk wel dat het ook link kan zijn voor je kat (die mag dus geen kamers in waar muizenvallen staan).
Een andere oplossing is een inloopval met aas, waar de muis inloopt en er niet meer uitkan (een kat kan hier niet in). Is je kat geen goede muizenjager? Of ging hij uit bangheid onder je bed zitten?
Gif strooien is vanwege je kat natuurlijk geen optie, lijkt me.
Of een muizenverdrijver met ultrasoon geluid werkt om ze uit je slaapkamer te houden durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als de andere maatregelen niet helpen zou je het natuurlijk kunnen proberen, zo duur zijn ze niet. Er zijn diverse webwinkels die ze verkopen en misschien zijn ze ook wel bij een dierenwinkel te koop.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Hans, 07-01-2009 16:20 #18
Hoi Marcel. Ik gebruik altijd Nutella, werkt zeer goed. Met hetzelfde kleine beetje vang ik meerdere muizen. Toen ik vandaag de schuur controleerde zag ik een dichtgeslagen val met daarin een aangevreten muis. Hebben muizen kanibalistische trekjes of moet ik me zorgen gaan maken dat ik ook ander ongedierte heb? Ik hoor graag van je. Leuk en praktisch artikel overigens. Groet Hans Reactie infoteur, 09-01-2009
Hallo Hans,
Bedankt voor je tip over Nutella! Kan me voorstellen dat Nutella goed werkt omdat er zowel hazelnoten als cacao / chocolade inzit. Je noemt ook dat je een klein beetje gebruikt en dat is heel goed want ik heb weleens het idee dat een grote klodder de kans vergroot dat ze ervan kunnen snoepen zonder dat de val afgaat.
Muizen gaan elkaar alleen aanvreten als ze uitgehongerd zijn of heel erg stress hebben. Het is natuurlijk moeilijk om zeker te weten of dat bij jou ook het geval is. Ben wel benieuwd wat het anders voor beest kan zijn: een rat of een kat?
Je zou haast de neiging krijgen om er een camera op te richten om de "dader" te betrappen.
Als je er achter komt wie de aanvreter / kannibaal is hoor ik het graag even!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Connie, 22-12-2008 10:12 #17
Wij hebben nu sinds 2 weken een muis in huis. Die is met de kerstspullen vanuit de schuur mee naar binnen verhuist. Eerst dachten we dat we last van spoken hadden! We hoorden vreemde geluiden in huis. Totaal niet aan een muis gedacht, heel stom van ons want we hebben een huis met een tuin! Het probleem met deze muis is dat hij zich niet laat vangen. We hebben van alles geprobeerd. Een muisvriendelijke val geplaatst daarin een stukje brood met pindakaas, hondenbrokjes, kaas. Daar trapte hij niet in, letterlijk en figuurlijk. Ook met de hand vangen lukte niet, hij zat bijna in de handdoek maar wurmde zich er weer uit. Nu staan er 6 klemmen met hondenbrokjes maar ook die laat hij links liggen. We hadden er eerst brood met smeerworst in gedaan maar ook daar kwam hij niet op af. Er is verder niets te eten te vinden in huis, wij zorgen ervoor dat er niets rondslingerd. Het is onbegrijpelijk dat hij niet op de klemmen af komt.
Maar het meest belachelijke is nog wel dat onze honden, 3 stuks, zich totaal niet druk maken om de muis. Dat terwijl we tot een jaar geleden tamme ratten hadden en als die bij ons op schoot/schouder zaten dan stonden ze te kwijlen.
Heeft iemand nog tips? Ik word er helemaal gek van. Ik ben niet bang voor muizen maar vind het wel een vies idee dat ie overal poept en plast. Reactie infoteur, 26-12-2008
Hallo Connie,
Kijk uit als je de muis met de hand probeert te vangen, ze kunnen namelijk ziektes bij zich hebben. En als je gebeten wordt heb je minimaal een tetanus-injectie nodig. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een prullenbak omgekeerd over de muis heen proberen te zetten, vervolgens iets plats onder de prullenbak doorschuiven en dan met het geheel naar buiten lopen om de muis (ver genoeg van huis) los te laten.
Dat de muis niet op de klemmen afkomt kan toch komen omdat ie al genoeg eten gevonden heeft: een paar miniscule kruimeltjes bij de voerbakken van de honden is al genoeg om weer een dag vooruit te kunnen. Let dus extreem goed op kruimels, eventueel fanatiek stofzuigen als de honden gegeten hebben. Wat je ook nog kunt proberen is om de klemmen iets anders neer te zetten, bijvoorbeeld dichter bij de muur of iets gedraaid. Ook zou ik niet in alle 6 de klemmen hondenbrokjes doen. Ik zou ook klemmen met pindakaas en chocola (zonder brood) vullen. Probeer ook uit of de klemmen gevoelig genoeg zijn, met andere woorden dat de muis niet kan snoepen aan het aas zonder dat de klem dichtslaat. Dit is goed met een stok of paraplu uit te testen. Succes met de jacht op de muis!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Edith, 10-11-2008 11:38 #16
Wij wonen, net als Miranda (14-08-2008), sinds kort aan een dijk en ik geniet dagelijks tijdens mijn wandelingen met de honden van buizerds, torenvalkjes en af en toe een steenuiltje. Voor mij is dit de belangrijkste reden om geen gif te gebruiken. Het komt hoe dan ook in de voedselketen terecht.
De eerste winter dat we hier woonden, kregen we via de open spouwmuur van de garage onze eerst gasten. Behalve een aantal muizen, werden we ook nog verrast door het bezoek van een grote bruine rat. Vooral de rat liet een enorme ravage achter. De aannemer die het huis gebouwd had, heeft op mijn aandringen een grote kier in de spouwmuur dicht gekit en daarmee was de helft van het probleem opgelost.
Om de andere helft van het probleem aan te pakken, ben ik naar Ikea gereden en heb een hele stapel doorzichtige kunststof voorraaddozen gekocht in verschillende maten. Nadat ik alles had schoongemaakt en opgeruimd, verdwenen de muizen.
Dat deze aanpak wel de nodige discipline vergt, bleek vorige week toen één van onze honden met opgeheven staart de garage inspecteerde.?Muizen!? was het eerste wat ik dacht en keek naar alle rommel die we in de loop van het jaar weer verzameld hadden.
In de voorraadkast waar vorig jaar nog alles keurig in kunststof dozen stond, was de aandacht inmiddels ook al verslapt en vond ik al snel een zak aangevreten hondenkoekjes en een aangevreten reep chocolade.
Ik had me afgelopen weekeinde anders voorgesteld. In plaats van naar buiten gaan en genieten van het prachtige weer, heb ik mijn voorraadkast en de garage uitgemest en in ieder geval één muis, die zich in een kartonnen doos met kerstversiering had verschanst, de stuipen op het lijf gejaagd. Na tien jaar zijn we wel aan nieuwe kerstballen toe en die gaan, zeker weten, ook in een kunststof doos.
Misschien een tip voor Miranda: Kijk op vivara.nl hoe je roofvogels kunt aantrekken, die vangen buiten in de wei en op de dijk al heel veel muizen. Reactie infoteur, 14-11-2008
Hallo Edith,
Bedankt voor je reactie, waaruit maar weer eens blijkt dat je met goede discipline op het gebied van kieren dichtmaken, schoonmaken en (voor muizen onbereikbaar) opruimen een hoop kunt bereiken. Het lokken van roofvogels vind ik ook een origineel idee, wat zeker in een landelijk gebied goed toepasbaar is.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Bea, 25-10-2008 13:48 #15
Wij hebben muizen in de woonkamer ze houden schuil achter de boekenkast en 's avonds als alles rustig is in huis komen ze te voorschijn, we hebben de fooddispender van de hond al vervangen door een afsluitbaar exemplaar en na de hond zijn laatste maaltijd wordt het dan ook gesloten. Laatst hoorden wij jongen piepen achter de kast en nu sinds een paar dagen komen ze met hele stoute oogjes kijken of er iets te eten is.Ik heb reeds zo'n aparaat gekocht dat ultrasoon geluid maakt en ze moet wegjagen maar blijkbaar hebben we dove muizen.ik ben een beetje angstig om met vergif te werken omdat we een jacht hond(je) namelijk een teckel hebben en ik bang ben dat hij de stervende vergiftigde muizen gaat opeten, doen honden dat? Reactie infoteur, 26-10-2008
Hallo Bea,
Sommige honden vangen inderdaad muizen en er zijn er die ze inderdaad (deels of helemaal) opeten. In dit geval is het dus uitkijken met gif, want de hond kan dit direct (door er zelf aan te eten) of indirect (via de muizen) binnenkrijgen.
Zorg dat er niets te halen is voor de muizen, dan neemt de interesse hopelijk af. Voor jullie is er nog een oplossing om muizen te vangen zonder dat de hond gevaar loopt: een inloopval met daarin aas dat de muis lokt. Als de muis vervolgens de val inloopt kan ie er niet meer uit.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Diny, 24-10-2008 19:52 #14
We hebben muizen in de slaapkamer, ze brengen ons eikels, leggen ze onder de dekens neer, verbijten een kussensloop enz. kan dit allemaal dat ze eikels in huis slepen, of is er nog een ander dier bezig? We kwamen terug van vakantie en hadden een muis in een val, de andere was leeg gemaakt, wel muizen keutels onder het dekbed. Wie kan hier meer over vertellen? Reactie infoteur, 26-10-2008
Hallo Diny,
Het kunnen heel goed muizen zijn waar jullie last van hebben. Muizen zijn (net als andere knaagdieren) dol op eikels. Als je hier van af wilt, moet je maatregelen gaan nemen: zorg dat de kieren waardoor ze binnenkomen dichtgemaakt worden (m.u.v. ventilatieroosters waar je heel fijn gaas voor maakt), berg al het eten goed op en stofzuig fanatiek om alle kruimels etc. te verwijderen.
En doorgaan met de vallen, of als het uit de hand loopt overwegen gif te gebruiken.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Inge, 23-10-2008 19:55 #13
Hoi Marcel, we hebben dmv pindakaas al een paar muizen gevangen. Ze zitten in de garage aan de aardappels te knagen en dat moet ik niet hebben natuurlijk. Maar wat ik raar vind is dat de laatste 2 muizen aangevreten zijn door andere muizen, er ligt allemaal plukjes vacht en de muis is gewoon echt aangevreten! Er liggen dan ook allemaal muizekeutels erbij. We halen elke ochtend de valletjes weg en zetten ze 'savonds weer klaar, met pindakaas. Dus het is niet zo dat ze daar een paar dagen blijven liggen. Is dit normaal of hebben we kannibaal-muizen? En waarom doen ze dat? Ze kunnen nog gewoon bij de aardappels, maar blijkbaar smaakt een soortgenoot lekkerder dan een aardappel… Hoop op een reactie, groet Inge Reactie infoteur, 26-10-2008
Hallo Inge,
Het komt weleens voor dat muizen zich als kannibaal gedragen; maar het is naar mijn weten niet heel gebruikelijk, hooguit in situaties van extreme stress of honger. Echt fijn is dit natuurlijk niet voor jullie.
Als ik jullie was zou ik de aardappels opbergen, zodat ze er niet meer bij kunnen. En ondertussen doorgaan met het plaatsen van de vallen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Leigh, 04-09-2008 10:41 #12
Hoi Marcel, wij wonen in een benedenwoning, in een wijk waar veel muizen zitten, dit weet ik omdat ik in de wijk werk, en vaak dode muizen zie liggen of bij andere mensen hoor dat ze last hebben van muizen. Onlangs hadden we er een hele tijd geen last van. Maar nu lijkt t of ze ineens met een grote groep terug zijn gekomen. Ik gebruik verschillende methodes om de diertjes te bestijden. o.a. muizenvallen en gif (welke ik in de kruipruimtes en onder de keukenkastjes strooi, waar de meeste keutels lagen).
Ik word er bijna paranoide van, alles wat ik zie ik of hoor link ik aan de muizen.
's Nachts vooral lijkt t of ze van ons huis/woonkamer een kermis terrein maken.
We zijn ten einde raad… Reactie infoteur, 04-09-2008
Hallo Leigh,
Eigenlijk kan dit probleem alleen goed aangepakt worden als de hele buurt meedoet. Als jullie in huurhuizen wonen is het aan te raden om de verhuurder/woningbouwvereniging te vragen om mee te helpen aan een oplossing. Eventueel kan er dan ook een professionele muizenbestrijder ingeschakeld worden.
Maatregelen die (door alle bewoners) genomen moeten worden zijn onder andere: alle voedingsmiddelen zo afgesloten opbergen dat de muizen er absoluut niet bijkunnen, gaten en kieren naar de buren en naar buiten fanatiek afsluiten (behalve ventilatieroosters waar je fijn gaas voor maakt), geen kruimels op de grond laten liggen, dagelijks stofzuigen en in kasten geen spullen op de grond zetten waar ze hun nest van kunnen maken. En verder zou ik zelf ook gewoon door blijven gaan met muizenvallen en gif.
Eventueel zou je daarnaast nog kunnen proberen of een muizenverdrijver met ultrasoon geluid de muizen op afstand houdt.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Miranda, 14-08-2008 11:26 #11
Beste Marcel, wij wonen sinds een jaar of 2 aan een dijk, aan de achterkant grenst een weide met pony, s en schapen. Het is natuurlijk onvermijdelijk, we hebben ook muizen, ze zitten gelukkig niet in het woonhuis maar in de aangrenzende schuur. Nog nooit hebben we de muisjes gezien, geen levende in iedergeval, we ruiken ze daarintegen wel En dat is echt smerig. We zijn nu bezig alle kieren en gaten te dichten, en rocco onze kater, laten we regelmatig s'nachts in de schuur maar het lijkt wel of er te veel zijn voor 1 kat! Ook hebben we in de achtertuin, die ook grenst aan de weide, veel holletjes gevonden. Je begrijpt dat voor onze situatie kooitjes en lokdoosjes geen optie zijn, want waar laat ik ze vrij? En gif al helemaal niet, ben bang dat rocco de vergiftigde dode muizen opeet, en we hebben 2 kleine kinderen. Heb jij misschien nog een oplossing, moeten we proffesionele hulp inschakelen? Wat kunnen we doen tegen de stank? Reactie infoteur, 17-08-2008
Hallo Miranda,
Hebben jullie in de schuur soms voedsel voor de pony's en schapen liggen? Misschien hebben de muizen hier ook wel belangstelling voor. Je zou kunnen beginnen om het diervoer hermetisch af te sluiten zodat de muizen er met geen mogelijkheid meer bij kunnen.
Kooitjes en lokdoosjes is misschien wat lastiger, maar kan wel werken. Loslaten zou je een flink eind verderop moeten doen, eventueel zelfs wegbrengen met de auto. Er zijn ook inloopvallen te koop waar meerdere muizen (soms wel 20 of 30) in passen. Ze komen op het lokaas (bijvoorbeeld pindakaas) af, gaan naar binnen en kunnen er vervolgens niet meer uit. De handigste hebben een doorzichtige bovenkant zodat je kunt zien of er muizen inzitten.
Als je ze niet wilt loslaten zou je ook een variant op de inloopval, een electrische muizenlokdoos, kunnen overwegen. Als muizen dan op het lokaas afkomen en naar binnen gaan worden ze geelectrocuteerd. Dit type val heb ik zelf nooit gebruikt en ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel erg luguber vind.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is in de schuur een aantal ultrasone muizenverjagers neerzetten. Zelf heb ik hier nooit mee gewerkt, maar sommige mensen zijn hier tevreden over.
Je zegt dat kat Rocco het in zijn eentje niet aankan om alle muizen te vangen. Daaruit maak ik op dat hij wel wat muizen vangt. Misschien helpt het om hem wat "collega's" te geven zodat ze ze samen wel allemaal kunnen vangen?
Tegen stank helpt denk ik alleen het opruimen van spullen waar ze in of op geurineerd hebben en bijvoorbeeld in de schuur het schoonmaken van de ondergrond/muur met water en zeep. Als de muizen terug blijven komen is dit natuurlijk vechten tegen de bierkaai.
Als niets meer helpt wat je zelf probeert zou je uiteindelijk ook een professionele bestrijdingsfirma kunnen inschakelen. Overleg dan vantevoren wel welke aanpak ze willen hanteren en wat het gaat kosten.
Succes met het bestrijden!
Met vriendelijke groeten, Marcel

Anne, 13-08-2008 13:49 #10
Geen gif! Absoluut geen gif. Komen juist veel muizen op af. Je kan het allerbeste een diervriendinelijk kooitje kopen en ze buiten ver weg vrijlaten. Dit is de beste diervriendlijke methode en een muis vermoorden doe je toch niet! Reactie infoteur, 17-08-2008
Hallo Anne,
Natuurlijk is het fijn als je het probleem zonder gif kunt oplossen. Een kooitje om ze te vangen is een mogelijkheid, hoewel ze dan ook stress kunnen krijgen als ze opgesloten zitten. Door die stress kunnen ze na verloop van tijd ook doodgaan. De vraag is of dat nog steeds diervriendelijk is. Je zou ze dus eigenlijk zo snel mogelijk weer los moeten laten als je ze gevangen hebt.
Als de muizenplaag te grote vormen aanneemt is gif soms toch een oplossing, want muizen in huis is natuurlijk wel vies en ze kunnen ook nogeens besmettelijke ziektes overdragen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Gerrit, 05-08-2008 09:27 #9
Beste Marcel, dankjewel voor alle tips!
Ik heb een vraagl; ik heb onlangs zo'n electronische muizenverjager aangeschaft en heel lang geen muizen in huis gehad. Nu zijn ze terug en wil ik gif neer gaan zetten. Het pobleem lijkt mij met gif echter, dat het ook een soort voer is (en als lokaas werkt). lok ik de beesten niet bji mij naar binnen met gif? Reactie infoteur, 08-08-2008
Hallo Gerrit,
Voor het naar binnen lokken van extra muizen met gif hoef je niet bang te zijn. Gif werkt weliswaar als lokaas, maar echt favoriet is het nog steeds niet bij de muizen. Ze eten het eigenlijk alleen als er niets beters beschikbaar is en ze echt honger (of dorst) hebben. Dat is ook de reden dat het zo vreselijk belangrijk is om alle etenswaren goed afgesloten te bewaren, geen kruimels te laten liggen op de grond, etc. Een paar broodkruimeltjes opgegeten en ze hebben al weer voor een dag genoeg (en hoeven dan niet aan het gif te eten, weg effectiviteit van het gif…).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Bruno, 31-07-2008 14:47 #8
Shit man ik heb nu al een paar weken last van muizen en dat bljift nu maar duren. In totaal heb ik er al 15 gevangen en elke keer hoop ik dat het de laatste zijn maar bij nader onderzoek zijn er nog of nog een… De laatste die ik gevangen heb waren allemaal kleintjes! Zou dat kunnen betekenen dat het einde nabij is? Zelf gebruik ik muizenvallen met chocolade en bloem. Hoe kan ik er het best komaf van maken want dat begint hier echt op mijn systeem te werken? Reactie infoteur, 03-08-2008
Hallo Bruno,
Eerst even een waarschuwing tegen het gebruik van chocolade: dit kan de werking van gif tegen gaan. Als je de muis vangt natuurlijk geen probleem, maar als ie kans ziet te snoepen zonder gevangen te worden kan dit dus de effectiviteit van gifgebruik aantasten.
Of de vangst van kleintjes betekent dat je ze nu bijna allemaal hebt durf ik niet te zeggen. Het betekent in ieder geval dat ze bij jou aardig aan het fokken zijn en dat vraagt om een grondige aanpak. Een enkele muis kun je nog wel vangen met muizenklemmen, maar als het zo uit de hand loopt wordt het tijd voor een totaal-aanpak, waarbij je moet denken aan:
Alle etenswaren goed afsluiten zodat de muizen er niet bij kunnen, fanatiek schoonmaken en stofzuigen, gaten en kieren waar ze doorheen kunnen dichtmaken, gif gebruiken, etc. Praat ook met de buren, want als zij ook last hebben en niets doen is het dweilen met de kraan open. En als het allemaal nog steeds niet helpt, schakel dan (eventueel samen met de buren) een beroeps-muizenbestrijder in.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Fly, 22-07-2008 14:54 #7
Ik heb al maanden last van muizen en ze zijn sluw, slim en vies. Ik word er helemaal gek van. Ik ben al op zodanige niveau dat het me niets kan schelen als die muizen stress hebben of als ze lijden als ze dood gaan. Ze zijn vies, smerig en ziekteverspreiders en dat soort dieren hoeven voor mij niet eens te bestaan in de buurt van mensen. Laten ze maar in het wilde bos of weiland of whatever leven, maar niet in het huis. Ik heb van alles al geprobeerd, vallen, achterna rennen, gif, van alles wat ze inderdaad dood, maar ze blijven niet weg. Ik heb in totaal al zeker iets van 15 muizen dood gemaakt (vooral met gif, want de muizenvallen die laten ze links liggen), maar het lost niets op. Ze blijven komen. Nu heb ik iets anders gevonden, de xl200 muizenvedrijver. De werking berust op zeer luid ultrasoon geluid. Ultrasoon geluid is geluid met een frequentie boven het menselijk gehoorbereik. Dit betekent dus dat mensen het niet kunnen horen, maar dat ongedierte wel degelijk last heeft van het geluid. Huisdieren kunnen er gewoon tegen, het gaat voornamelijk om het verdrijven van ratten, muizen en andere soorten ongedierte. Als je dit apparaatje aanzet, dan wordt het ongedierte binnen een bereik van 7 meter verdreven. Als je dus een groot huis hebt, dan moet je er een paar van aanschaffen. Hij kost maar 19.95 euro. Voor mij is het het belangrijkste dat ze in elk geval verdwijnen uit de keuken dus daar heb ik em ook neergezet. Het antwoord op al mijn smeekbedes… de xl200 muizenverdrijver… Reactie infoteur, 23-07-2008
Hallo Fly,
Zelf heb ik geen enkele ervaring met ultrasone muizenverdrijvers. Van anderen hoor ik wisselende berichten. Er zijn mensen die zeggen dat het niet helpt of alleen maar tijdelijk werkt en anderen beweren zelfs dat het niet kan werken. Maar blijkbaar zijn er ook mensen die wel tevreden zijn, zoals jij dat ook bent. In ieder geval bedankt voor je reactie!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Martin, 20-07-2008 09:21 #6
Ik heb een muis gevangen met hondevoer van Appie H. Deze muis vrat de zak iedere keer stuk, dus op dezelfde plek een val neer gezet. en gelijk bingo. Echter… wat is de meest "muisvriendelijke" manier om zo'n beestje om zeep te helpen? Reactie infoteur, 20-07-2008
Hallo Martin,
Naar mijn mening is een gewone "traditionele" muizenval de meest diervriendelijke manier van doodmaken omdat het snel gaat.
Met gif is het een langzaam proces dat dagen kan duren. Ik heb muizen zien rondlopen die gif gesnoept hadden en waarbij duidelijk het kaarsje langzaam uitging. Zo tam en sloom als wat, maar volgens mij voelen ze zich niet echt prettig dan.
Niet doodmaken is uiteraard nog diervriendelijker, hoewel levend vangen ook een hoop stress kan opleveren en zelfs ook het einde van de muis kan betekenen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Enoc, 08-07-2008 20:29 #5
Ik heb een muisval met pindakaas al weken staan, maar de muis loopt steeds langs en probeert niet eens. wat moet ik doen? Reactie infoteur, 11-07-2008
Hallo Enoc,
Wat je in ieder geval moet doen is zorgen dat er geen ander voedsel beschikbaar is, zoals koekkruimels op de grond. Muizen kiezen meestal de weg van de minste weerstand en pakken het eten wat het makkelijkst te bereiken is. Wat ook weleens wil helpen is om de val op een iets andere plek (iets gedraaid of dichter bij de muur) neer te zetten, wat meer in hun looproute zit.
En als deze muis toevallig niet van pindakaas houdt kun je ook een blokje kaas of een stukje chocola proberen. Wie weet geldt bij muizen ook wel dat smaken verschillen…
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Cyril, 09-06-2008 16:28 #4
Onze muizen zijn terug. Een tijd geleden hebben we muizen gehad, die heb ik gevangen en het waren er behoorlijk veel, (7 in Totaal) maar daarna heb ik ze te dicht bij huis vrijgelaten. Nu zijn ze dus terug en probeer ik ze weer te vangen, maar ze zijn te slim. Ik heb de muizen proberen te vangen door een emmer met eten erin en een loopplankje ertegenaan in de keuken te zetten, met een gewone diervriendelijke muizenval met pindakaas erin en die techniek van Anne (die hier heeft geschreven) met dat wc rolletje. Niks werkt. En nu weet ik niet wat ik kan doen dus ik zoek naar tips. Reactie infoteur, 15-06-2008
Hallo Cyril,
Ik weet niet hoe het het zit met het geheugen en leervermogen van muizen, maar zoals jij het beschrijft lijkt het er een beetje op dat het dezelfde muizen zijn en dat ze zich, net als een ezel, niet twee keer aan dezelfde steen willen stoten.
Als de diervriendelijke manieren niet meer werken bij deze muizen zou je de minder diervriendelijke methoden kunnen toepassen: gif neerzetten of muizenvallen waarmee je ze echt vangt (en doodt).
Als je dat perse niet wilt, moet je misschien een diervriendelijke val gebruiken van een type dat je niet eerder hebt gebruikt, en die zij zich dus ook niet kunnen herinneren. Of toch eens een ander lokaas dan pindakaas proberen, bijvoorbeeld chocolade of kaas.
Pas trouwens wel op met chocolade als je ook met gif werkt: chocolade werkt vaak als een soort antigif, waardoor het effect van het gif geneutraliseerd wordt.
Verder is het van belang dat je al het andere eten in huis goed opbergt, want als ze nog op een andere en makkelijkere manier aan eten kunnen komen laten ze de vallen natuurlijk met rust.
Let ook op dat de vloeren in huis vrij zijn van spullen, want daar kunnen ze zich heerlijk in verstoppen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Sandra Leemans, 06-05-2008 14:14 #3
Een muis kun je vangen door een pedaalemmer, een touw en een stokje. Maak een lang touw aan het stokje. Gebruik het stokje om de deksel van de pedaalemmer mee open te zetten. Een boterham met pindakaas in de emmer. Wachten totdat de muis in de emmer zit. Aan het touw trekken. De deksel valt dicht en de muis zit in de emmer. Het is even wat werk en geduld hebben. Op deze manier heb je hem echt helemaal zelf gevangen. Reactie infoteur, 09-05-2008
Hallo Sandra,

Bedankt voor je reactie.
Kan me voorstellen dat je hier een sport van maakt. Alleen moet je 'm
natuurlijk niet te dicht bij huis weer loslaten, want dan zit ie zo weer
binnen…

Met vriendelijke groeten,
Marcel.

Safia, 26-04-2008 13:28 #2
Nou we proberen de muizen te vangen maar ze rennen weg op de balkon. Of ze verschuilen zich achter de spullen. Nu hebben we bijna alle spullen van de balkon weggehaald. Echt iritant heeft u nog tips als ze zich verschuilen? Safia
P.s. De muizen komen want bij ons slopen ze de huizen. Reactie infoteur, 27-04-2008
Hallo Safia,
Wat vervelend die muizen! Ik zal proberen wat tips te geven. Als je probeert muizen te vangen door achter ze aan te gaan, zullen ze inderdaad wegrennen en zich verschuilen. Door een muizenval neer te zetten (met bijvoorbeeld pindakaas) is het de bedoeling dat de muis op een rustig moment (bijvoorbeeld 's nachts als iedereen slaapt) uit zijn schuilplaats komt, voedsel zoekt en dan gaat eten aan de muizenval. Op dat moment klapt de val dicht en heb je de muis gevangen. Een muizenval in huis zetten kan best aardig werken als het om af en toe een enkele muis gaat. Als het er veel zijn, werkt het neerzetten van gif beter. Let daarbij wel op dat er geen kleine kinderen of huisdieren bij kunnen. In ieder geval is het zaak om al het eten afgesloten te bewaren, want anders gaan ze dat opeten in plaats van het gif (of het eten van de muizenval).
Als er een muizenplaag is omdat er huizen gesloopt worden hebben de buren er waarschijnlijk ook allemaal last van. Als het echt uit de hand loopt is het misschien handig om samen met de buren een professionele muizenbestrijder in te huren. En als jullie in een huurhuis wonen zou ik de woningbouwvereniging inschakelen, zodat zij iemand kunnen sturen om te helpen tegen de muizen-overlast.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Anne, 12-01-2008 20:08 #1
Voor algemene natuurwetenschappen moest ik met een groepje een onderzoek doen. We hebben als vraagstelling gekozen: welk deel van de hersenen is het belangrijkst voor de voedselvoorziening van muizen?

Daarom hebben we muizen getest mbv. een muizenval (diervriendelijk: keukenrol wordt geplaatst op een tafel, het uiteinde steekt uit, muis erin -> keukenrol en muis in een emmer), waarin een stuk voedsel lag. We hebben met verschillend voedsel getest: pindakaas, worst, kaas en citroen. Bij de pindakaas en citroen is de muis niet binnen 2 minuten de keukenrol ingegaan. Integendeel, de muis ging klimmen aan de kooi die we om de gehele constructie hadden gelegd. Daaruit trokken wij de conclusie dat de muis absoluut niet houdt (in ieder geval de geur) van pindakaas Reactie infoteur, 13-01-2008
Anne,

Bedankt voor je reactie. Interessant onderzoek wat jullie hebben gedaan.
Zelf heb ik ook uitgebreid onderzoek gedaan met een aantal soorten lokaas.
Daarbij heb ik bij ons op kantoor (in Hoog Catharijne - Utrecht, waar naar verluidt 5 miljoen muizen rondlopen!) onder andere kaas, diverse soorten chocola en diverse merken pindakaas geprobeerd in de muizenvallen.
En ik had toch veruit het meeste succes met pindakaas.
Misschien hadden jullie wel muizen die niet van pindakaas houden.

Met vriendelijke groeten, Marcel.

Infoteur: Marcel68
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Ongedierte
Reacties: 139
Schrijf mee!