InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Herfstdecoraties: pompoenen uithollen, drogen en bewaren

Herfstdecoraties: pompoenen uithollen, drogen en bewaren

Herfstdecoraties: pompoenen uithollen, drogen en bewaren De pompoen is een echte herfstvrucht die vooral geassocieerd wordt met Halloween. Pompoenen zijn familie van de augurk en komkommer en worden rond de jaarfeesten Halloween en Sint-Maarten dan ook veelal uitgehold en verrijkt met kaarslicht. Daarnaast kunnen pompoenen als basis dienen voor diverse andere tuin en woondecoraties. Wanneer men herfstdecoraties met pompoenen gaat maken, dan moet men er voor zorgen dat het uithollen en drogen van de pompoenen op de juiste manier wordt gedaan.
Bron: Alexas Fotos / PixabayBron: Alexas Fotos / Pixabay

De pompoen

De pompoen is een vrucht die in september volop wordt geoogst. Wat velen onder ons niet weten is dat de pompoen familie is van de komkommer en de augurk. Het vruchtvlees van de pompoen wordt gebruikt voor het bereiden van diverse gerechten en soepen terwijl het omhulsel, de schil gebruikt wordt voor vele leuke herfstdecoraties voor huis en tuin.

Geschiedenis

De geschiedenis van de pompoen begint in Mexico en het noorden van Amerika, waar de pompoen oorspronkelijk vandaan komt. In die landen is de pompoen die al zeker afstamt uit 7000 v.Chr. nog steeds een belangrijk middel van bestaan. Hele familiekwekerijen telen daar pompoenen waarvan niet allen het vruchtvlees, maar ook de zaden en de stengeltoppen worden gegeten.

Pompoenen drogen en bewaren

Pompoenen die op de juiste manier bewaard worden kunnen wel tot mei goed blijven. De vruchten doen het, het best in een niet erg vochtige, maar ook niet volledig droge ruimte. Daarnaast houden ze van een temperatuur van ongeveer 8 - 14 graden Celsius. Wanneer de ruimte toch te vochtig is kun je de pompoen eerst insmeren met olie.

Bron: MasterTux / PixabayBron: MasterTux / Pixabay

Hoe moet ik pompoenen uithollen?

Een mooi gedecoreerde en uitgeholde pompoen mag eigenlijk niet ontbreken ten tijde van Halloween. Een uitgeholde pompoen zal met een waxinelichtje (of neplampje) schitteren bij je voordeur. Kies voor een mooie pompoen. Let voor gebruik op de rijpheid en ook op eventuele schrammen op de pompoen die de houdbaarheid van de pompoen negatief kunnen beïnvloeden. Snijd vervolgens met een mesje het deksel van de pompoen. Schraap daarna met een lepel de pompoen leeg. Zorg dat de randen van de pompoen ongeveer een cm dik blijven. Het vruchtvlees kun je gebruiken voor het bereiden voor pompoengerechten en pompoensoep.

Uitgeholde pompoenen bewaren

Zorg dat het vruchtvlees goed uit de pompoen is gehaald. Pompoenen waar nog veel vruchtvlees in achter gebleven is, kan men veel minder lang bewaren. Zodra de pompoen leeg is spoel je deze na met een beetje water met azijn om zo de houdbaarheid van de pompoen te verlengen. Wil je zo lang mogelijk van je uitgeholde pompoen genieten, dan is het raadzaam deze op een droge plaats te zetten.

Decoreren

Nadat je de uitgeholde pompoen goed hebt laten drogen kun je een gezichtje of andere decoratieve motieven op de pompoen tekenen. Verwijder de motieven met behulp van een gutsje zodat er een heel dun laagje pompoen blijft zitten of snij de gehele figuur er uit. Ook kan er een mooi bloemstuk in de uitgeholde pompoen worden gemaakt. Maak voor het bloemstuk gebruik van mooie herfstbloeiers zoals Sedum, Hypericum of hertshooi, Hydrangea of hortensia. Je kunt het bloemstuk verfraaien met sierappeltjes decoratiestekers.

Zelf pompoendecoraties maken, de pompoenkrans

Pompoenen lenen zich goed voor tal van decoraties voor huis en tuin. Wanneer je over een kronkeltak, een oasiskrans en een mooie schaal beschikt kun je naar hartenlust variëren. Voor een mooie pompoenkrans begin je met het vormen van een grote cirkel van je kronkeltak. Deze moet ongeveer 35 / 40 cm groot zijn. Omdat de takken niet vast blijven zitten in deze vorm zul je een ijzerdraadje als ondersteuning moeten gebruiken. Slinger om deze cirkel nog een andere tak omheen. Leg de oasiskrans in tussen in het water zodat deze zich goed me water kan volzuigen. Zoek mooie bladeren bijvoorbeeld van de eik of klimop voor de oasiskrans. Snij de steeltjes schuin af en steek ze dakpansgewijs over elkaar heen totdat de gehele oasiskrans mooi met bladeren bedekt is.

Opmaken

Leg de oasiskrans in een mooie schaal en leg de takkenkrans hier overheen. Kies voor een mooie pompoen, bijvoorbeeld Turkse muts, om in het midden te leggen.
Gerelateerde artikelen
Halloween: pompoenen makenHalloween: pompoenen makenPompoenen maken is een activiteit die al heel lang in verband wordt gebracht met Halloween. Naast een leuke decoratie vo…
Het maken van een pompoengezichtje (pompoenen uitsnijden)Het maken van een pompoengezichtje (pompoenen uitsnijden)Rond de herfst zijn de pompoenen weer rijp. Behalve dat u van pompoenen soep kunt maken, kunt u hier ook een gezichtje u…
Halloween milkshakes / Pompoen milkshakesHalloween milkshakes / Pompoen milkshakesPompoen is niet meer weg te denken tijdens de Halloween viering. Gelukkig maar, want pompoen is niet alleen heel lekker,…
Het oogsten van pompoenenHet oogsten van pompoenenPompoen is een groente die in veel gerechten gebruikt kan worden. De pompoensoep kent bijna iedereen wel, maar gegrilde…
Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,Pompoenen zijn echte herfstvruchten die veel gebruikt worden als decoratie voor huis en tuin. Pompoenen zijn onlosmakeli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Herfstdecoraties: pompoenen uithollen, drogen en bewaren"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 07-10-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!