InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Parc Imstenrade Limburgs woonjuweeltje in het groen

Parc Imstenrade Limburgs woonjuweeltje in het groen

Het was een vroedvrouwenschool maar nu heet het Parc Imstenrade. De voormalige Katholieke Kweekschool voor Vroedvrouwen te Heerlen begeleide in de vorige eeuw ruim 80.000 bevallingen. Die meer dan 80.000 nieuwe wereldburgers zagen het levenslicht op een van de meest aangename plekken van Zuid-Limburg. Het is nog altijd een oase van rust, verscholen in het groen, maar tegelijkertijd toch middenin het levendige hart van de Maas-Rijn regio.

Rijksmonumentenlijst

Dat het gebouw uit 1868 op de Rijksmonumentenlijst staat heeft de Katholieke Kweekschool voor Vroedvrouwen van de sloop gered. De beide imposante en karakteristieke oude panden zijn nu verbouwd tot 147 huurappartementen met alle luxe en comfort. Verder zijn er drie nieuwe gebouwen neergezet waarin zich nog eens 122 huur- en 57 koopappartementen bevinden. De woonomgeving biedt daarmee een mooi antwoord op de vergrijzing in de regio.
Ervan uitgaand dat:
  • de ouder wordende mens graag zo lang mogelijk zelfstandig wil blijven wonen;
  • de vroeger zo van zelf sprekende hulp van buren en de kinderen, tegenwoordig is vervangen door mantelzorg;
  • een zorg die echter op termijn ook niet de oplossing zal kunnen bieden,
is het goed te weten dat op Parc Imstenrade alles samenkomt. Zowel goede en ruime woningen als zorg van de allerhoogste kwaliteit en tal van faciliteiten. Deze leefomgeving voor actieve senioren is er helemaal op gericht om aan alle individuele wensen tegemoet te komen.

Wonen voor actieve senioren

Hoewel er mensen zijn die wel eens denken dat Parc Imstenrade te Heerlen een verzorgingshuis is, blijkt dat niet het geval te zijn. Het is een woonomgeving voor actieve senioren. Voor personen die een nieuwe stap in hun leven hebben gezet, die gestopt zijn met werken, waarvan de kinderen de deur uit zijn en daardoor ook kleiner willen wonen. Maar tegelijkertijd wensen deze actievelingen hun levensstijl voort te zetten en van de aangename dingen in het leven, zoals reizen, cultuur, theater en gemak op bourgondische wijze te genieten. Daarom heeft Parc Imstenrade alles in huis: een restaurant waar het goed dineren is, een winkel om heerlijk te shoppen, een kapper, een fysiotherapeut en zelfs een tandarts. Daarnaast verzorgt de huismeester de voorkomende klussen. Parc Imstenrade is een begrip voor heerlijk wonen en levenslust, niet in de laatste plaats door de 24 uurs verzorging, zeven dagen per week en op elk niveau (van huishoudelijke hulp tot en met verpleging).

Pakket aan diensten

Er is een groot dienstenpakket. Behalve winkel, horeca en therapie kunnen bewoners een beroep doen op huishoudelijke hulp, was- en strijkservice en de huismeester. Nog belangrijker dan dat is echter de zorg die aangeboden wordt op elk niveau. Dat wil zeggen van verpleegkundige zorg tot en met stervensbegeleiding. Daarnaast kent Parc Imstenrade sedert enige tijd eveneens dagopvang en een kleine, gesloten afdeling voor dementerende bewoners. Bij deze intensieve zorg wordt samengewerkt met onder meer de verpleeghuisartsen van Sevagram. Om de gelegenheid te bieden bij te kunnen komen na een operatie is er tevens een zorghotel en worden er vijf hotelkamers aan gasten van bewoners verhuurd. Een faciliteit waarvan gretig gebruik gemaakt wordt. Kortom: wie komt wonen op Parc Imstenrade weet zich derhalve veilig en in verzorgende handen.

Zonder leeftijdsgrens

Hoewel het gros van de bewoners van Parc Imstenrade de 65 jaar gepasseerd is, wonen er ook tweeverdieners van net 50 jaar die het gemak, de faciliteiten en de ligging erg waarderen. Zij huren appartementen met twee slaapkamers en juist in die categorie zijn er nog woningen vrij. Daarbij kan gekozen worden tussen woningen met zicht op de binnentuinen of op het Imstenraderbos. Er geldt geen leeftijdsgrens.

De financiën

Op Parc Imstenrade worden 31 appartementen verhuurd in de sociale sector. Daarnaast wordt een groot aantal woningen verhuurd waarvan de huurprijs varieert tussen de 800,-- en 1200,-- per maand, plus servicekosten. Hoewel dit niet goedkoop is, blijkt het voor een grote categorie goed betaalbaar. Zeker voor diegenen die hun huis verkopen. Tenslotte is er ook een aantal koop- en huurappartementen in het allerhoogste segment met alles erop en eraan. Het totaal vormt het een gezonde mix. Elk appartement is uitgerust met een alarmsysteem en ingericht met een complete keuken, badkamer en balkon. Afgezien van de huur- en koopprijzen zijn alle faciliteiten en services voor iedereen beschikbaar, waaronder de tuinen. En een dertien hectare groot park vind je niet vlug ergens anders. Het bestaande vooroordeel dat de woningen van Parc Imstenrade slechts zijn voorbehouden voor personen met een dikke beurs wordt naar het land der fabelen verwezen.

Bereikbaarheid

Ofschoon op werkdagen een eigen shuttlebus op vaste tijdstippen naar het centrum van Heerlen pendelt en op afspraak ritten naar andere bestemmingen gereserveerd kunnen worden, ligt Parc Imstenrade vijf auto-minuten rijden van het centrum van Heerlen, is Aken bereikbaar binnen een kwartier en Maastricht in twintig minuten. Vanwege de faam van het Parc restaurant komen er echter veel mensen uit de stad een hapje eten of bezoeken er de Parc Imstenrader kapper.

Aanbod activiteiten

Parc Imstenrade biedt veel meer dan uitsluitend goede woningen. Er is een keur aan activiteiten. In de kapel worden concerten gegeven, in de Orangerie kunstexposities. Verder zijn er diverse clubs waaronder een bridgevereniging en er is een sociëteit. Parc Imstenrade (onderdeel van de Vitalis Woon Zorg Groep uit Eindhoven) met zijn ruim 120 personeelsleden, voert een actief stimuleringsbeleid tot het aangaan van nieuwe contacten, terwijl iedereen gewoon zijn of haar eigen privacy kan koesteren. Kort gezegd is het een woonvorm waar onze hectische tijd om vraagt. Een lifestyle van hoge kwaliteit, met mogelijkheden om telkens weer iets verder te worden uitgebouwd.
Gerelateerde artikelen
Vermogensbeheer, financieel advies op maatVermogensbeheer, financieel advies op maatVermogende klanten krijgen bij banken financieel advies op maat en kunnen bij goed vermogensbeheer rekenen op advies van…
Senioren: stedentripWat is er nou leuker dan op zijn tijd een prachtige stad te bezoeken, waarbij u in enkele dagen tijd een stad goed leert…
Hondenrassen geschikt voor seniorenVeel senioren hebben er baat bij wanneer ze een hond om zich heen hebben lopen. Een hond zorgt voor gezelschap en lichaa…
Alleenstaande ouderkorting 2012Alleenstaande ouderkorting 2012In 2012 zijn de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting samengevoegd tot een heffingskor…

Reageer op het artikel "Parc Imstenrade Limburgs woonjuweeltje in het groen"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 12-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!