Een hoevetoerisme uitbaten in Toscane

Vele buitenlanders dromen ervan om hun leven een andere wending te geven ver weg van alle stress en het barre klimaat. Eén van de favoriete plaatsen is ongetwijfeld Toscane. Het uitbaten van een hoevetoerisme in Toscane combineert het verhuren van toeristenkamers met het maken van eigen wijn en olijfolie.

Een nieuw leven temidden van olijfbomen en wijngaarden

Veel buitenlanders dromen ervan om hun leven een andere wending te geven. Ze zijn het drukke leven, het barre klimaat beu en dromen er dan ook van om dit in te ruilen voor een rustiger leven ver weg van de alledaagse drukte en dit dan het liefst in een plek waar de zon 300 op 365 dagen schijnt. Een rustieke woning in de Chianti streek temidden van de olijfbomen en wijngaarden is een droom voor velen.

Het uitbaten van een hoevetoerisme in Toscane

Eén van de mogelijkheden om deze droom te verwezenlijken wanneer men nog niet de mogelijkheid heeft om te rentenieren of om van zijn pensioensparen te genieten is het uitbaten van een zogenaamde “agriturismo” oftewel hoevetoerisme. De meesten hebben hierbij het verheerlijkte beeld van in de eerste plaats het verhuren van kamers aan toeristen en in de tweede plaats het maken van wat eigen wijn, olijfolie, kaas en andere produkten. Deze producten bieden we onze gasten aan en bij een overproductie kunnen we deze “prodotti tipici” tegelijkertijd verkopen op de plaatselijke markt. Dit beantwoordt inderdaad bijna aan het zo fascinerende alomgekende “la dolce vita”.

Een 5-tal jaren geleden was dit inderdaad nog realiteit. Men kocht een bestaande “azienda agricola” (boerderij) en met behulp van subsidies door de Europese Unie en Italië zelf, verbouwde men die om tot een hoevetoerisme. Het overgrote deel van de tijd ging naar het toerisme zelf en wat overbleef besteedde men aan de productie van de “prodotti tipici”. Doordat het verhuren van kamers veel meer opbrengt dan de productie van kaas, wijn en olijfolie hebben heel veel mensen op korte tijd zeer veel geld verdiend!

Wijziging wet op hoevetoerisme

Maar zoals aan alle sprookjes een einde komt, kwam hier ook een einde aan. Omdat de subsidies door de Europese Unie hoofdzakelijk bestemd waren om de landbouwers een handje toe te steken en omwille van het feit dat er van de landbouwactiviteit maar weinig tot niets meer overbleef, heeft men de wet met betrekking tot het uitoefenen van een hoevetoerisme veel strenger gemaakt.

De twee belangrijkste punten van deze wet zijn de volgende:
  • Het aantal uren te besteden aan het toerisme (kamerverhuur) mag het aantal uren te besteden aan de landbouwactiviteit niet overschrijden
  • Het inkomen door het toerisme mag het inkomen door de landbouwactiviteit niet overschrijden.

Dit is een zeer belangrijke wijziging waardoor het openhouden van een “agriturismo” een redelijk bezige activiteit geworden is. Om dit werk lichter te maken is het wel mogelijk om de landbouwactiviteit geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan een plaatselijke landbouwer. Hiermee wordt dan een contract afgesloten. Dit is een methode die veel wordt toegepast en die de eigenaar toelaat om zich te wijden aan het meest aangename namelijk het toerisme of meer bepaald het rechtstreekse contact met de gasten.

Besluit

Voor wie dus een evenwicht zoekt tussen het maken van wijn, olijfolie, kaas en andere producten en het verhuren van gastenkamers en/of appartementen, is het runnen van een “agriturismo” een ideale bezigheid. Bovendien zijn er heel wat fiscale voordelen die het economisch nog interessanter maken.
© 2010 - 2020 Guntherd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een hoevetoerisme uitbaten in Toscane"

Infoteur: Guntherd
Gepubliceerd: September 2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!