InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Voordelige Duitse hypotheek afsluiten

Voordelige Duitse hypotheek afsluiten

Voordelige Duitse hypotheek afsluiten Duitse banken zijn actief op de Nederlandse hypotheekmarkt. Dit biedt grote mogelijkheden voor lagere woonlasten door een lagere rente. Hoe werkt een Duitse hypotheek en kan je die zomaar afsluiten? Lees hoe het werkt.

Duitse banken

Duitse banken zijn actief op de Nederlandse hypotheekmarkt om in Nederland hypotheken te verstrekken aan Nederlandse huiseigenaren. De banken doen dit met een budget van honderden miljoen euro's. Mogelijk zijn de gevolgen groot, maar dan wel in positieve zin voor de huiseigenaren. Dit komt doordat de Duitse banken over het algemeen hypotheken verstrekken met een aanzienlijk lagere rente. De Duitse banken voldoen aan de Nederlandse regels en zijn bij de Nederlandsche Bank geregistreerd. Diverse Nederlandse hypotheekadviseurs doen reeds zaken met de Duitse banken.

Hoeveel lagere rente is mogelijk?

De Duitse banken bieden hypotheken aan met een hypotheekrente die wel twee procent lager liggen dan de Nederlandse banken. Dit betekent een rente die al snel 40% lager is. Daar komt nog eens bij dat de rente gewoon aftrekbaar is (hypotheekrenteaftrek).

Alleen maar voordelen?

Het klinkt uiteraard bijna te mooi om waar te zijn. Er moet dan ook rekening worden gehouden dat in de meeste gevallen een dergelijke lage rente pas wordt verstrekt wanneer je zelf een geldbedrag wilt inleggen, bijvoorbeeld geld uit een eventuele overwaarde van je huis of middels eigen geld. Wanneer je bijvoorbeeld van het hypotheekbedrag 30% zelf bijdraagt en dus maar 70% laat financieren zijn de banken bereid de zeer lage rentes te hanteren. Wanneer je de complete waarde van je huis (100%) laat financieren door de bank gelden er beperktere rentevoordelen, maar ook in die gevallen kan het zeker lonen. Houd er ook rekening mee dat het in Duitsland gangbaarder is om de hypotheekschuld sneller af te lossen. Door een versnelde aflossing kunnen de maandelijkse lasten dus gelijk of zelfs hoger zijn dan de woonlasten bij een Nederlandse bank. Uiteraard is je woning op die manier dus wel sneller afgelost en heb je op een eerder moment geen hypotheeklasten meer. Dit kan vaak al binnen 20 jaar het geval zijn. Ook zal de hypotheek in Duitsland moeten worden afgesloten, je zult dus een ritje naar het kantoor van een Duitse bank moeten maken.

Wat doen de Nederlandse banken?

Door de grotere concurrentie op de Nederlandse hypotheekmarkt kunnen de Nederlandse banken niet achterblijven. De Nederlandse banken zullen hun hypotheekrentes ook moeten laten dalen om te kunnen concurreren. De tendens is dan ook dat de hypotheekrentes bij Nederlandse banken dalende zijn. Dus de entree van Duitse banken heeft zowel linksom als rechtsom een positief effect op de hoogte van de hypotheekrente van huiseigenaren. Wanneer in de toekomst steeds meer buitenlandse banken de Nederlandse hypotheekmarkt zullen betreden zal dit effect alleen maar versterkt worden.

Wat kan je het beste doen?

Een hypotheek afsluiten danwel oversluiten gaat altijd om veel geld. Het is daarom raadzaam om niet over één nacht ijs te gaan. Laat je daarom altijd adviseren door een hypotheekadviseur. Vraag je hypotheekadviseur wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het afsluiten van een hypotheek bij een Duitse bank. Laat je de verschillende scenario's voorrekenen, waarna je een overwogen keuze kunt maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voordelige Duitse hypotheek afsluiten"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 31-05-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Hypotheken
Schrijf mee!