InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Overal barbecuen met een draagbare BBQ

Overal barbecuen met een draagbare BBQ

Een gezellige BBQ is de maaltijd bij uitstek op een warme zomerdag of zwoele avond. De barbecue wordt in de tuin gezet en iedereen geniet rondom de tuintafel van een hapje en een drankje. Toch heb je niet per se een tuin nodig om een leuke barbecue te organiseren! Met een draagbare barbecue kan je overal genieten van een heerlijke maaltijd. Barbecuen blijft enorm populair. 's Middags kan het een uitstekende lunch zijn en 's avonds is niets gezelliger dan met z'n allen van de BBQ te eten terwijl de zon verdwijnt na een mooie zomerdag. Traditioneel wordt het barbecuestel in de tuin gezet waarna het grote rooster heet wordt boven de kolen. Ook vakantieganger willen op hun vakantiestek graag genieten van een lekkere BBQ-avond. Daarom werden draagbare barbecuestellen op de markt gebracht, die eenvoudig meegenomen kunnen worden naar de camping, naar het strand of op de boot.

Draagbare BBQ

Traditioneel werken de meeste barbecuestellen op houtskool of gas. Draagbare barbecues werken echter meestal elektrisch. Een elektrische, draagbare BBQ heeft verschillende voordelen. Ten eerste is de barbecue zeer eenvoudig in gebruik. Je stopt de stekker in het stopcontact, regelt de temperatuur met de thermostaat en je kan vrijwel meteen beginnen koken. Dit in tegenstelling tot de houtskool-BBQs, waarbij je toch even geduld moet hebben voor de kolen voldoende heet zijn.

Een tweede groot voordeel van elektrisch en draagbaar barbecuen, is dat je ook een barbecue kan organiseren op plaatsen waar geen vuur gemaakt mag worden. In veel appartementsgebouwen mag bijvoorbeeld geen BBQ aangestoken worden op het terras, vanwege de rook en het brandgevaar. Met een elektrische BBQ is dit euvel meteen verholpen: er komt geen vuur, rook of as aan te pas, en de barbecue kan zelfs binnen gezet worden terwijl men toch buiten op het balkon kan eten! De draagbare BBQ is eenvoudig binnen- of buiten te plaatsen en kan dus makkelijk mee naar je tweede verblijf of appartement aan de kust.

Het derde voordeel is het onderhoudsgemak. Houtskoolbarbecuestellen vereisen meestal nogal wat schoonmaakwerk achteraf, terwijl dit bij een kleine elektrische barbecue niet het geval is.

Soorten

Diverse fabrikanten brengen draagbare BBQs op de markt. Een van de vele modellen is de "Tam Tam" van Barbecook. Deze BBQ werkt niet op elektriciteit zoals hoger beschreven, maar wel op gas. Het is een klein, draagbaar model met als extra snufje 2 ingebouwde luidsprekers waarop je je MP3-speler kan aansluiten om het feest compleet te maken! Ook belangrijk is dat deze barbecue met een prijs van +/- 80 euro zeer betaalbaar is!

Een andere populaire, draagbare barbecue is de "Cobb Premier" barbecue. Dit is een zeer compacte, ronde barbecue met een diameter van 32cm. Deze barbecue werkt op houtskoolblokjes, waarvan er ongeveer 8 à 10 nodig zijn om de barbecue op temperatuur te brengen. Het absolute voordeel van deze ronde BBQ is dat de buitenkant ook tijdens het gebruik koel blijft, zodat er weinig gevaar is voor ongelukjes. De Cobb Premium Barbecue is een lichtgewicht en wordt geleverd in een draagtas, zodat kopers nergens hun barbecue moeten missen! Deze barbecue kost zo'n 150 euro.
Ook fabrikant van keukenproducten Weber heeft diverse modellen in haar gamma draagbare barbecuestellen. Er zijn elektrische modellen, maar ook gasbarbecues. Weber hecht veel belang aan gebruiksgemak, maar ook aan design. De BBQs zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en maten. De prijs van een draagbare Weber BBQ varieert tussen 200 en 400 euro.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cookfusion.be

Reageer op het artikel "Overal barbecuen met een draagbare BBQ"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 09-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!