InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zeeman, we kopen er artikelen op het gebied van textiel

Zeeman, we kopen er artikelen op het gebied van textiel

Zeeman, we kopen er artikelen op het gebied van textiel De eigenaar Jan Zeeman heeft als credo: idealistisch denken maar pragmatisch doen. Hiermee is zijn bedrijf uitgegroeid tot een der grootste winkelketens op het gebied van textiel en kleding. Terwijl veel kledingzaken het moeilijk hebben floreren de zaken van Zeeman. Men verkoopt textiel, speelgoed en handwerkmaterialen. Belangrijk is dat de producten van Zeeman op een milieu-vriendelijke manier worden geproduceerd. In Nederland vinden we in bijna iedere stad wel een filiaal van Zeeman waar je lekker kunt snuffelen naar leuke dingen.

Ontstaan van het bedrijf

In maart 1967 opende Jan Zeeman zijn eerste winkel op het gebied van huishoudtextiel en kleding in Alphen aan de Rijn. Na 6 maanden had hij al een tweede winkel geopend omdat het succes groot bleek te zijn. Inmiddels zijn er in 2018 totaal 1300 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. In 2015 werden filialen geopend in Spanje en in Oostenrijk. De verwachting is dat er nog een aantal winkels geopend zal worden zowel in Nederland als daar buiten. Zeeman zelf zegt dat zijn succes is gelegen in het feit dat er efficiënt wordt georganiseerd en grootschalig wordt ingekocht. De slogan van het bedrijf luidt wie slim winkelt koopt bij Zeeman.

Directie en werknemers

Jan Zeeman die geboren werd in 1942 heeft in 1999 de leiding uit handen gegeven maar heeft wel 82% van de aandelen in handen. De directie van het bedrijf was vanaf 2007 in handen van Bart Karis die al snel aangaf dat hij in 2017 zou vertrekken. Vanaf 23 oktober 2017 werd het stokje overgenomen door Erik Jan Mares. In 2017 had het bedrijf een omzetgroei van 6,7%. Er werken in 2019 totaal ruim 7000 werknemers bij het bedrijf.

Wat zijn de voordelen van Zeeman

De voordelen zijn:
  • goedkoop, men hanteert de laagst mogelijke prijzen
  • relevant, er wordt ingespeeld op de behoefte van de klant
  • verrassend, er zijn steeds weer nieuwe producten
  • betrouwbaar, er heerst respect voor mens en natuur.

Wat velen niet weten

Wat veel mensen niet weten is dat Zeeman op een eerlijke wijze haar producten verkrijgt. Zo zijn er een aantal stelregels die voor velen misschien onbekend zijn maar voor Zeeman een absolute waarde, te weten:
  • Geen discriminatie
  • Geen kinderarbeid
  • Het milieu wordt ontzien
  • Er zijn rechtvaardige en sociale afspraken.

Chemicaliën

Bij de verwerking van materialen in de natte textiel is aandacht voor de gebruikte stoffen. De leveranciers beschikken over lijsten waarop de toegestane maar ook de verboden chemicaliën vermeld staan. Hier wordt op gecontroleerd. Al in 1967 bij de start van het bedrijf is er nagedacht over de verwerking van het afval. De vrachtwagens nemen het afval mee naar het logistiek centrum waar 88% van karton en plastic wordt bewerkt voor hergebruik. Ook streeft men er naar om de plastic tasjes die worden verstrekt bij aankopen te reduceren tot nul. Alle folders van Zeeman worden gedrukt op papier wat gerecycled is. Men heeft al geruime tijd gebruik gemaakt van de mogelijkheid om karton en plastic te scheiden om zo zorgvuldig om te gaan met het milieu.

Wat is er bij Zeeman te koop

Er is kleding voor:
  • Dames en heren
  • Kinderen en baby's
  • Ondergoed en beenmode
  • Huishoudtextiel en nachtmode
  • Diversen.

Nieuwe artikelen in het assortiment

Bij Zeeman zijn dus een groot aantal artikelen te koop en men streeft er naar om iedere week 25 nieuwe artikelen in het assortiment op te nemen. Dit kunnen ook kleine handigheidjes zijn in de rubriek diversen. Deze rubriek loopt van afwasborsteltjes tot potloden en spelletjes. Het is erg leuk om in de winkels in de bakken te snuffelen op zoek naar kleine speeltjes of handige dingen in huis.

Populariteit van het textiel en de kleding

Soms is een artikel ongekend populair. Zo werd in februari 2010 een crisisvariant onderbroek van Björn Borg en Calvin Klein in het assortiment opgenomen. In vier dagen tijd werden hier 8000 exemplaren van besteld via de website van Zeeman.

Wat te doen bij klachten

Als men niet tevreden is over een artikel dan kan dit met de aankoopbon binnen 30 dagen worden geruild bij ieder filiaal van Zeeman.

Via internet artikelen bestellen

Vanaf 2012 is het mogelijk om artikelen via internet te bestellen. Ook kan men een bestelling opgeven bij de kassa in een van de filialen. Je krijgt dan bericht wanneer het artikel is gearriveerd. Zeeman heeft ook een eigen website en eigen webshop.

Opleiding en scholing

Opvallend binnen dit bedrijf is dat maar liefst 98% van de medewerkers vrouw is. Velen zijn begonnen als verkoopster maar door de goede opleidingsmogelijkheden en trainingen kan men uitgroeien in het bedrijf en een betere positie verkrijgen.

Zeemand heeft in Mumbai in India een kindertehuis gesponsord waar aan 350 gehandicapte kinderen onderwijs gegeven kan worden. Zowel door de klanten als door het bedrijf wordt dit project ook in de toekomst ondersteund.

Zeeman heeft de Dun and Bradstreet verklaring ontvangen. De D&B rating 1. Dit wil zeggen dat in internationaal verband Zeeman beschouwd wordt als een betrouwbare en kredietwaardige partner die op tijd zijn leveranciers betaalt.
Gerelateerde artikelen
Zeeman trouwjurkZeeman trouwjurkOp dinsdag 9 februari 2016 was het zover, Zeeman kwam met een eigen trouwjurk voor een zacht prijsje van 29,99. De jur…
Wibra, klein warenhuis met veel keuze in kleding en textielWibra, klein warenhuis met veel keuze in kleding en textielIn veel steden en dorpen vinden we een Wibra winkel. Deze winkels hebben vaak meer producten dan alleen goedkope kleding…
Kleding gemaakt van bamboeKleding gemaakt van bamboeBamboe is uitstekend geschikt om er textiel van te maken. Van het textiel wordt kleding gemaakt. Kleding gemaakt van bam…
Voordelige kleding en schoenen: tipsVoordelige kleding en schoenen: tipsKleding en schoenen kopen kunnen een dure aangelegenheid zijn. Vooral wanneer het shoppen van mode een hobby is kan het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zeeman, we kopen er artikelen op het gebied van textiel"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 27-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!