InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Seniorenbed en Hoog/Laag bed kopen of huren

Seniorenbed en Hoog/Laag bed kopen of huren

Wil je een seniorenbed of een hooglaagbed aanschaffen of huren, dan is het goed je te oriënteren op de mogelijkheden voordat je een model kiest. Het is ook mogelijk om een bestaand bed om te bouwen met een bedlift. Een nieuw bed huren kan ook. Wil je toch een nieuw bed kopen let dan goed op de kwaliteitseisen waaraan het bed minimaal moet voldoen. Zo moeten er genoeg verstelbare bodemdragers onder het bed zitten voor de veiligheid. En waar koop of huur je een incontinentie matras?

Wat is een seniorenbed?

Een seniorenbed is hoger dan een normaal bed. Dit heeft te maken met extra comfort dat je krijgt door een bepaalde hoogte. Je kunt gemakkelijker op het bed komen en er weer van afstappen. In een seniorenbed passen verschillende lattenbodems zoals een vaste bodem of een elektrisch verstelbare lattenbodem. De soorten matrassen die in een seniorenbed worden gebruikt kunnen zijn een koudschuim matras, een pocketvering matras of een incontinentie matras.

Verstelbare bodemdragers

Een seniorenbed kan op verschillende hoogtes worden afgesteld. Dit gebeurt met de verstelbare bodemdragers die onder het bed zijn aangebracht. Voor een veilige constructie moeten er minimaal zes verstelbare bodemdragers aanwezig zijn.

De kwaliteitseisen van een seniorenbed

Voor een veilig bed moet de constructie aan bepaalde voorwaarden voldoen zodat je zonder zorgen kunt slapen. Deze kwaliteitseisen zijn:
  • De bedombouw moet van massief materiaal zijn gemaakt voor voldoende stevigheid.
  • De verschillende beddelen moeten een stevige bevestiging hebben, vaak via meerdere haken, zodat er geen speling kan ontstaan tussen de zijkanten en het hoofd- en voeteneinde.
  • Sommige mensen zijn zwaarder dan gemiddeld. Voor deze groep moeten er bedspanners worden meegeleverd om het bed extra stevigheid te kunnen geven.
  • Het aantal bodemdragers moet minimaal zes zijn.
  • Let er op dat al het materiaal van een goede, bekende fabrikant afkomstig is in verband met garantie en kwaliteit.

Wat is een hooglaag bed?

Een hooglaagbed is een bed met een motorisch beweegbaar liggedeelte. In het bed is een transfersysteem gebouwd waarmee met een druk op de knop de hoogte goed kan worden ingesteld. Dit bed wordt veel toegepast als er zorg nodig is. Ook is een hooglaagbed uitgerust met wielen waardoor het bed gemakkelijk is te verplaatsen om er rondom bij te kunnen komen.

Verder heeft een hooglaagbed onrusthekken die omhoog kunnen worden gezet zodat je niet uit het bed kun vallen. En wordt er een papegaai (bedheffer) meegeleverd. Deze wordt aan het bed vastgemaakt zodat je jezelf gemakkelijker omhoog kunt trekken in een zitstand.

Wat is een bedlift?

Als je al een seniorenbed hebt maar nog geen motorisch beweegbaar liggedeelte, dan kun je een bedlift laten inbouwen. De combinatie van beide is eigenlijk een hooglaagbed, met het uiterlijk van een gewoon bed. Je kunt daarnaast nog wielen onder het bed maken en een pagegaai bevestigen, maar dat hoeft niet.

Welke matrassen passen in een seniorenbed?

De soorten matrassen die in een seniorenbed worden gebruikt kunnen zijn een koudschuim matras, een pocketvering matras of een incontinentie matras.

Koudschuim matras

Dit type matras biedt een hoge mate van ligcomfort. De matras heeft een open celstructuur wat bevorderlijk is voor een goede veerkracht. Ook biedt deze structuur een goede ventilatie vanwege de uitstekende vochtregulatie.

Pocketvering matras

Een pocketvering matras biedt vanwege de grote hoeveelheid veren in de matras een goede ondersteuning van het lichaam. Doordat er veel veren in zijn verwerkt ontstaat er een goede luchtcirculatie waardoor vocht snel wordt afgevoerd.

Incontinentie matras

Een incontinentiematras heeft een hoes met een ondoordringbare laag zodat vocht niet in de matras kan trekken. Een incontinentie matras is gemaakt van brandvertragend comfort koudschuim.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Tips voor het kopen van een nieuw bedAls je een nieuw bed gaat kopen let je op bepaalde punten. Je let bijvoorbeeld op de ligging en het uiterlijk van het be…
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kost…
Multiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenJe matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenWe maken er gebruiken het dagelijks om op te slapen; het matras. Omdat we graag slapen op een schoon bed, wassen we onze…

Reageer op het artikel "Seniorenbed en Hoog/Laag bed kopen of huren"

Reacties

Anne Popken, 22-03-2011 10:20 #2
Op uw site heeft u het o.a. over bedspanners. Daar ben ik naar op zoek, maar ik kan ze nergens vinden. Weet u waar ik ze kan kopen? Reactie infoteur, 22-03-2011
Misschien op www.marktplaats.nl

Marco, 24-02-2011 12:20 #1
Hallo, ik ben lang op zoek geweest naar een hoog laag bed voor mijn vader. Omdat ik niet wist hoe lang hij het bed nodig heeft wilde ik het bed graag huren. Bij veel bedrijven betaal je een eenmalig huurbedrag wat voor mijn gevoel op een koopprijs lijkt, andere bedrijven werken met een minimale huurperiode van een half jaar of een jaar.
Nu heb ik bij Correctslapen een hooglaag bed gehuurd die ik gewoon per maand huur. Het bed ziet er mooi uit en met hun hulp heb ik ook een goed matras uitgezocht. Ik ben dus erg te spreken over dit bedrijf en raad het dan ook iedereen aan. Ook mijn vader is erg blij met het bed en slaapt heerlijk.

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 08-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!