InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Toilet-douche, douche-wc voor billen + spatoilet (aambeien)

Toilet-douche, douche-wc voor billen + spatoilet (aambeien)

Toilet-douche, douche-wc voor billen + spatoilet (aambeien) Wat is ene toiletdouche en wat zijn de voordelen? Een toiletdouche, ook wel gekscherend 'douche voor de billen' genoemd, is een kleine handdouche met regelbare en krachtige sproeistraal die u met één hand kunt bedienen en naast het toilet is aangebracht. Hiermee kunt u uw uitwendige geslachtsorganen en/of uw anale zone reinigen nadat u naar het toilet bent geweest. Een toiletdouche is wat anders dan een bidet. Een bidet is een laag geïnstalleerd soort wasbak voor het wassen van de uitwendige geslachtsorganen en/of de anus.

Toilet-douche

1. De toiletdouche: een hygiënische afsluiting van het toiletbezoek

In veel delen van de wereld is het wassen na de toiletgang de normaalste zaak van de wereld. Dat wij ons alleen maar afvegen wordt door veel 'buitenlanders' raar en onhygiënisch gevonden. Eind vorige eeuw maakte het vochtig toiletpapier zijn intrede, zodat het toiletbezoek toch op een hygiënische wijze afgesloten kan worden. Een bekend nadeel van vochtig WC-papier is dat het na gebruik minder snel uit elkaar valt dan het gangbare wc-papier, met als gevolg een snel verstopte riolering. Deze doekjes bij het huisvuil doen is geen wenkend alternatief. Bovendien kunnen deze natte doekjes stoffen bevatten die de billen kunnen irriteren.

De laatste jaren maakt de toiletdouche opgang. Een toiletdouche is te verkiezen boven de 'papieren schoonmaak'. Een toiletdouche is hygiënisch, handzaam en het kan ook in kleine ruimtes geplaatst worden. Bacteriën verblijven graag tussen de billen van mensen. Naspoelen met water is derhalve aan te raden. Hierbij moet echter worden opgemerkt dat verkeerde eetgewoonten ook bijdragen aan vieze billen. Indien u voldoende voedingsvezels tot u neemt, kunt u uw ontlasting deponeren zonder al te veel sporen na te laten.

2. De voordelen van de toiletdouche op een rijtje

We zetten alle voordelen van de handdouche voor u op een rijtje.

2.1. Besparing van het milieu

Uit een onderzoek van het Wereldnatuurfonds van enkele jaren geleden, bleek dat elke Europeaan jaarlijks zo'n 13 kilogram toiletpapier gebruikt. In de hele Europese Unie komt dat neer op het gebruik van zo'n 22 miljard rollen per jaar. Nog niet de helft van het toiletpapier wordt momenteel gerecycled. Toiletpapier is een enorme verspilling - het is decadente verspilzucht waarbij we schade berokkenen aan het milieu en het klimaat. Zo worden er grote hoeveelheden chemicaliën bij het productieproces gebruikt en wiorden hele bosgebieden gebruikt om aan hout te komen voor papier.Een toiletdouche daarentegen verbruikt alleen schoon water en voor het afdrogen is slechts een klein beetje toiletpapier voldoende.

2.2. Kostenbesparend

Doordat u veel minder toiletpapier gebruikt, bespaart u flink in de kosten. Het 'betere' toiletpapier is immers niet goedkoop. De toiletdouche verbruikt alleen water. Voor het afdrogen heeft u slechts een geringe hoeveelheid toiletpapier nodig.

2.3. Hygiënisch en verzachtend bij anale klachten

Heel veel mensen hebben last van irritaties, ontstekingen, uitstulpingen of vergroeisels die het reinigen van de lichaamszones rond anus en vagina kunnen bemoeilijken. Aambeien, een anale kloof of andere anale klachten kunnen de toiletgang tot een hel maken. Het gebruik van toiletpapier kan in al die gevallen vervelend en zelfs pijnlijk zijn. De toiletdouche is niet alleen zacht voor de huid, maar ook hygiënisch. Voorts is de toiletdouche bij ongesteldheid zeer handig en hygiënisch.

3. Een alternatief: het spatoilet

Als u zelf uw bilnaad niet wilt schoonmaken, kunt u ook een Spatoilet aanschaffen. Ook voor mensen die lichamelijke beperkingen hebben of moeilijk ter been zijn, kan het Spatoilet uitkomst bieden. U hoeft alleen nog maar plaats te nemen op het toilet, de rest gaat vanzelf. Uw achterste wordt schoongespoeld en daarna met de föhnfunctie drooggemaakt.

Spatoilet is een toiletzitting met veel functies die eenvoudig op de gangbare toilet geplaatst kan worden. De ingebouwde waterpomp kan aangesloten worden op het bestaande spoelsysteem. De luxe versie heeft onder andere de volgende functies:
  • anale douche
  • vaginale douche
  • verwarmde bril
  • warm water douche
  • bewegende douchekop
  • pulsering
  • warme luchtdroging
  • infrarood droging
  • geurfilter
  • zelf reinigend
  • spaarstand
  • afstandsbediening

Ook in verpleeg- en verzorgingstehuizen kan het spatoilet uitkomst bieden.

De douche-wc van concurrent Geberit is ook een goed keuze. Wel moet hierbij de gehele toiletpot vervangen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariskeMariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariskeWat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidfla…
Aambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelAambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelLast van bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoel? Mogelijke heb je last van aambeien (hemorroïden). Aambeien…
Aambeien, een probleem waar je liever geen last van hebtAambeien, een probleem waar je liever geen last van hebtOngeveer de helft van de mensen krijgt er vroeg of laat een keer mee te maken: aambeien. Ondanks dat het dus veelvuldig…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Susannp4 / Pixabay
  • http://www.oneworld.nl/Nieuws/article/15655/Toiletpapier_%E2%80%9Cgrootste_exces_van_deze_tijd%E2%80%9D
  • http://www.wonenonline.nl/sanitair/toilet-bezoek.html
  • http://www.moessontoiletdouche.nl/kostenbesparend.php
  • http://www.spatoilet.com/nl/index.php?id=11519

Reageer op het artikel "Toilet-douche, douche-wc voor billen + spatoilet (aambeien)"

Reacties

Arie, 13-01-2016 17:23 #9
Dat klopt, alleen is er altijd wel een keer een moment dat je te maken krijgt met 'plakpoep' waar wat meer vegen voor nodig is en dat niet zomaar met een waterstraaltje weg te spuiten is. En in landen waar het gebruik van water normaal is wordt altijd gebruik gemaakt van een hand. Een waterstraal alleen is dus niet genoeg. Dit haalt voor mij wel het hele idee onderuit van een water-toilet en de wijze waarop geadverteerd wordt.

Arie, 06-01-2016 18:07 #8
Oh, maar het is toch de bedoeling om helemaal geen toiletpapier meer te gebruiken? Reactie infoteur, 08-01-2016
Je zult altijd wat toiletpapier nodig hebben. Daarnaast is het zo dat vezelrijke voeding belangrijk is voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang. De ontlasting zal in dat geval steviger zijn waardoor er ook minder ontlastingsresten rond de anus blijven 'plakken'. Dan heb je sowieso bijna geen toiletpapier nodig.

Arie, 04-01-2016 17:55 #7
Ik heb een keer zo'n toilet getest en na de grote boodschap een tijdje tussen m'n billen gespoeld. Voor de zekerheid had ik wc papier bij. Toen ik met papier ging testen of het echt schoon was zaten er toch nog resten aan. Heb ik iets verkeerd gedaan, of wordt het toch niet 100% schoon? Of moet je toch je vingers gebruiken? Reactie infoteur, 06-01-2016
Je gebruikt altijd een beetje toiletpapier. Sowieso is voor het afdrogen een klein beetje toiletpapier nodig.

Zoeker, 15-12-2015 14:40 #6
Ik kan niet meer met mijn handen m'n bips schoonmaken. Ik zoek daarom een douche met een hendel in het handvat en niet zoals ik ze steeds zie, direct achter de kop. Wie heeft een bruikbaar advies? Reactie infoteur, 18-12-2015
U kunt uw vragen voorleggen op de website www.spatoilet.com.

Arwin, 24-08-2015 15:50 #5
Ik wilde graag een toiletdouche laten plaatsen. De aannemer raadt het echter af omdat we in Nederland te koud water zouden hebben. Wat is uw ervaring? Reactie infoteur, 25-08-2015
U kunt kiezen voor een bidet toilet van Spatoilet. Deze spoelt u met warm water schoon. De zitting met ingebouwde functies past op elke toiletpot.

Ingeborg, 02-04-2015 00:10 #4
Wat is zijn de BINNEN MATEN van de bril? Dus het open gedeelte. Het blijkt dat die over het algemeen voor wat gezette mensen veel te klein zijn. Reactie infoteur, 11-06-2015
Hier staat meer technische informatie: http://goo.gl/JsUsY9
Bij verdere vragen kunt u contact opnemen met de klantenservice.

Jess, 18-11-2013 15:54 #3
Is het ook goed om na toiletbezoek met de normale douchekop je daar schoon te maken? Warm of koud water? Daarna droogdeppen met de handdoek?
ik vraag dit omdat ik sinds kort uitwendige aambeien heb. Reactie infoteur, 23-11-2013
Het is heel goed mogelijk om het anale gebied schoon te spoelen onder de douche Daarna droog deppen met een handdoek die je eenmalig gebruikt of met toiletpapier.

Leo van Velzen, 16-04-2013 21:35 #2
Welk is het dichtstbijzijnde showroom gevestigd vanuit Weert? Reactie infoteur, 21-04-2013
Spatoilet® is tregenwoordig gevestigd aan de Schollenbrugstraat 10-hs te Amsterdam en heeft een eigen website.

T. B. Han, 14-10-2010 14:18 #1
Waar kan ik zo'n spatoilet krijgen in Almere? En hoe duur zijn ze en is het mogelijk om zelf thuis te monteren? Reactie infoteur, 15-10-2010
Spatoilet® is gevestigd in Bergen NH.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Aambeien
Reacties: 9
Schrijf mee!