Je eerste huis kopen! Wat moet je regelen?
Wanneer je voor het eerst een huis gaat kopen, kan er veel op je af komen. Er moet opeens van alles worden geregeld. Voordat je op huizenjacht gaat, moet je natuurlijk weten hoeveel je kunt lenen. Een objectieve hypotheekverstrekker kan dit precies voor je uitrekenen. Wanneer je eenmaal je droomhuis hebt gevonden, moet alles worden vastgelegd bij de notaris. Al met al dus een hele papierwinkel, waarbij het belangrijk is dat je de zaken goed op orde hebt.
Hoeveel kan ik lenen?
Om een huis te gaan kopen, moet je natuurlijk eerst weten hoeveel je kunt besteden. Het is dan handig om eerst een afspraak te maken met een objectieve hypotheekverstrekker. Een goed voorbeeld hier van is de hypotheker. Zij kunnen je aan de hand van een loonstrook en jaaropgaaf precies vertellen hoeveel geld je maximaal te besteden hebt. Van tevoren zou je dit zelf ook al een beetje uit kunnen rekenen. Wanneer je je bruto jaarsalaris met 4,5 vermenigvuldigd kun je bekijken wat je maximale hypotheekbedrag is. Overigens moet je het wel altijd nog officieel uit laten rekenen door hypotheekverstrekker. Het is namelijk niet verstandig om aan je maximum te gaan zitten.
Op zoek naar huis
Wanneer je weet wat je kunt lenen, kun je op zoek naar een huis. Het is dan goed om op een rijtje te hebben waar je prioriteiten liggen. Wil je bijvoorbeeld een huis met een grote tuin, of wil je graag 3 slaapkamers? Let wel op dat die wensen ook reëel zijn ten opzichte van je budget. Als je een huis hebt gevonden dat naar je zin is, kun je een afspraak maken met de verkopende makelaar. Het is handig om dan wel zelf een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Die let namelijk op andere zaken dan je zelf misschien zou doen. Ook bouwkundig kunnen zij je vaak meer vertellen.
Wanneer je een huis hebt bezichtigd kan het zijn dat het toch niet helemaal was wat je verwachtte. Uiteraard heb je dan de mogelijkheid om nog veel meer huizen te bezichtigen. Je kunt dan gewoon dezelfde aankoopmakelaar mee vragen. Die kan dan helpen met vergelijken.
Wanneer het huis dat je hebt bezichtigd wél naar je zin was, is het slim om jezelf even wat tijd te gunnen om het allemaal te laten bezinken. Als je daarna nog steeds oprecht geïnteresseerd bent, kun je een tweede bezichtiging aanvragen. Dit is altijd slim om te doen, omdat je bij de tweede bezichtiging vaak weer andere dingen ziet als bij de eerste keer.
Uiteindelijk wil je wellicht besluit het huis ook daadwerkelijk te gaan kopen. In eerste instantie moet je dit dan natuurlijk bespreken met je aankoopmakelaar. Je kunt er dan voor kiezen of je die wilt laten onderhandelen over de prijs, of dat je dat zelf wilt gaan doen. Een eerste bod uitbrengen is altijd spannend. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het bod niet dusdanig laag is dat de verkopende partij je niet serieus neemt. Aan de andere kant is het wel verstandig om niet gelijk te hoog te gaan bieden. Er zijn namelijk nog flink wat kosten die je later moet gaan maken. Wanneer het bod geaccepteerd is, is het huis verkocht onder voorbehoud.
De notaris
Als je eenmaal een huis hebt gekocht, dan dien je contact op te nemen met de notaris. Notarissen werken tegen verschillende tarieven. Je doet er dus verstandig aan om eerst wat notarissen te vergelijken. Wanneer je een notaris hebt gevonden waar je zaken mee wilt doen, dan zullen zij je documenten opsturen waarin je de koop bevestigd, en nog wat zaken vastlegt. Verder zien zij er op toe dat alle officiële documenten op tijd worden geregeld. Bijvoorbeeld een bankgarantie, waarborgsom en een hypotheek. Ook wordt met de notaris afgestemd wanneer de passeerdatum is. Op die datum zal je met de verkopers door het huis lopen en wat zaken registreren, zoals bijvoorbeeld de meterstanden. Ook moet je de hypotheek natuurlijk nog aanvragen. Dit kan natuurlijk bij de hypotheekverstrekker waarmee je eerder in gesprek bent geweest.
Regelen voor de verhuizing
Voordat je gaat verhuizen, moeten er natuurlijk ook nog wat andere praktische zaken worden geregeld. Bijvoorbeeld de maten van de ramen, om alvast gordijnen te bestellen. Ook de afmetingen van de kamers kun je nog eens nagaan, om te bekijken of alle meubels wel gaan passen. Verder dien je natuurlijk adreswijzigingen te regelen bij instanties zoals de bank, verzekeringsmaatschappijen en postorderbedrijven waar je ingeschreven staat. Ook moet je je gegevens laten wijzigen bij de gemeente. Verder kun je natuurlijk alvast beginnen met het inpakken van spullen, en het aanschaffen van zaken die je in je nieuwe huis nodig hebt. Het is handig om ruim van tevoren te beginnen met het verzamelen van grote dozen, zodat je alvast kunt gaan inpakken.
Lees verder