InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen: wat te doen met overwaarde

Huis verkopen: wat te doen met overwaarde

Huis verkopen: wat te doen met overwaarde Wanneer u uw huis met winst verkoopt is er sprake van overwaarde. De overheid wilt dat u deze overwaarde gebruikt wanneer u een nieuwe woning koopt. Als u dit niet doet kunt u niet meer het volledige bedrag aan hypotheekrente van de belasting aftrekken. Het is dus aan te bevelen dit wel te doen. Er zijn echter ook andere dingen die u kunt doen. Soms kunt u bijvoorbeeld een extra hypotheek krijgen als er sprake is van overwaarde op uw huis. Verkoop je je huidige woning met winst, dan is er sprake van overwaarde. Sinds de zogeheten bijleenregeling is ingevoerd in 2004 rekent de overheid erop dat je de overwaarde gebruikt voor de aankoop van een nieuwe woning. Dit wil de overheid stimuleren en daarom heeft ze de aftrekbaarheid van de hypotheekrente beperkt. Want wat gebeurde er? Veel mensen verkochten hun huis en gaven de overwaarde uit aan andere leuke dingen. Voor de koop van een nieuwe huis sloten ze een volledig nieuwe hypotheekrente af, zodat ze volledige hypotheekrente van de belasting konden aftrekken.

Hypotheekrente

De reden dat de hypotheekrenteaftrek ooit is ingevoerd is om het eigenwoningbezit te stimuleren. Iedereen probeert daar begrijpelijkerwijs maximaal van te profiteren, maar in deze situatie had het niks meer met het oorspronkelijke doel te maken.. De belastingdienst is echter ook niet gek en heeft daarom de bijleenregeling in het leven geroepen.

Overwaarde op huis

Wanneer je de overwaarde van je huis gebruikt om een nieuwe woning te kopen hoef je minder te lenen. In dat geval is de betaalde hypotheekrente helemaal aftrekbaar. Dit is niet het geval wanneer je besluit iets anders te doen met het geld dat je aan je overwaarde hebt overgehouden. Het voordeel is ook dat de maandlasten direct lager zijn. Aan de andere kant en dat is een nadeel zit het geld nu in bakstenen en kun je het dus niet uitgeven.

Hypotheek

Het is ook mogelijk om de overwaarde te gebruiken voor bepaalde hypotheekconstructies. Dan kun je denken aan een zogenaamd spaar- en beleggingsdepot. Het rendement uit dit depot zorgt mogelijk ook voor lagere maandlasten. Het nadeel is wel dat je niet meer in aanmerking komt alle hypotheekrente af te trekken van de belasting, maar mogelijk is het rendement op deze manier nog steeds hoger. Bij deze ingewikkelde constructies is het overigens wel goed om advies te vragen aan een hypotheekadviseur. Het beste is nog als het iemand is uit uw eigen vrienden- of kennissenkring

Overwaarde op woning

Soms is het ook mogelijk om met een bepaalde overwaarde, ook als het huis nog niet is verkocht, een extra bedrag lenen, meer dan op basis van het inkomen mogelijk is. Dit doen hypotheekverstrekkers omdat ze weten dat er een onderpand aanwezig is. Soms kan dit handig zijn wanneer u tijdelijk meer geld nodig heeft, bijvoorbeeld voor de aankoop van een auto of een tweede (vakantie)huis. Maar ook hier kan het meteen weer nadelige gevolgen hebben voor de aftrek van de hypotheekrente. Houd daar dus altijd rekening mee.

Fiscale partner

Wanneer u met een fiscale partner een woning met overwaarde verkoopt en vervolgens met diezelfde persoon een nieuwe woning, dan moet u rekening houden met de eigenwoningreserve van beiden van de verkochte woning

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huis verkopen: wat te doen met overwaarde"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Hypotheek
Schrijf mee!