Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?
Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is overlast van buren waar niets tegen wordt gedaan, er is achterstallig onderhoud etc. Wat kun je doen wanneer je niet tevreden bent over je huurwoning?
Een woning huren
Een woning huren heeft vaak voordelen boven een woning kopen. Je hebt geen last van een hypotheek, waarvan de hoogte van de aflossing enorm kan fluctueren door gewijzigde rentestanden. Je betaalt maandelijks een vaste huurprijs, die jaarlijks met maximaal 2,5% mag stijgen. In tegenstelling tot een koopwoning, ben je niet verantwoordelijk voor reparaties aan het huis en de installaties zoals de verwarmingsketel. Hierdoor heb je minder kosten dan wanneer je een koopwoning hebt. Ook schilderwerk aan de buitenkant wordt betaald door de huiseigenaar. De huiseigenaar is verplicht de
huurwoning en de huuromgeving goed te onderhouden. De huisbaas moet zorgen dat ongedierte wordt bestreden, bijvoorbeeld wanneer je last hebt van muizen in huis, of ratten in de tuin. Ook wanneer de buren overlast geven, zoals het volzetten van hun tuin met kapotte brommers, fietsen of afval e.d. Wanneer er sprake is van
overlast zal de verhuurder hier wat aan moeten doen. Vanzelfsprekend moet je de huisbaas wel op de hoogte brengen van de overlast die je ervaart.
Huurverhoging
Wanneer er een
huurverhoging zal worden doorgevoerd voor je
huurwoning, dan moet je
huisbaas jou hiervan eerst in kennis stellen. De termijn hiervoor is twee maanden van te voren. Wanneer de huisbaas dit korter dan twee maanden van te voren kenbaar maakt, dan moet de
huurverhoging later ingaan. De huurverhoging moet aan de bewoner in een voorstel worden medegedeeld. In dit voorstel moet ook staan per wanneer de huurverhoging in gaat en dat je bezwaar kunt maken tegen de verhoging middels een bezwaarschrift.
Bezwaar tegen de huurverhoging
Wanneer de huurwoning niet goed wordt onderhouden, en de verhuurder weigert maatregelen te nemen om de situatie te verbeteren, dan kun je bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Ook wanneer de prijs van je huurwoning al heel hoog is, dan kun je bezwaar maken tegen de huurverhoging door een bezwaarschrift in te dienen. In het bezwaarschrift kun je alle redenen noemen waarom je bezwaar maakt. Handig is om een opsomming van de feiten en de contactmomenten die er al geweest zijn met de huisbaas te vermelden in het bezwaarschrift. Meer informatie over het indienen van zo´n bezwaarschrift kun je vinden op huurcommissie.nl.
Huurvermindering
Naast bezwaar tegen de huurverhoging, kun je vragen om
huurvermindering. Wanneer je
overlast hebt van de buren, ongedierte in en rond het huis, lekkages e.d., dan is de verhuurder verplicht hier iets aan te doen. Je moet je verhuurder op de hoogte brengen van de overlast en hem de gelegenheid geven er wat aan te doen. Bij overlast door buren is het ook mogelijk, om naast contact met de huisbaas, de wijkagent in te schakelen. De wijkagent kan bemiddelen tussen buren om op deze manier tot een betere leefsituatie te komen. Wanneer dit niets helpt en wanneer de
huisbaas niets doet of niet voldoende actie onderneemt om de overlast te beperken, dan kun je bij de rechter om huurvermindering vragen. Stop nooit uit eigen beweging met betalen of verminderen van van de huur. De huisbaas heeft dan ook een reden om op zijn beurt jou aan te klagen voor wanprestatie. Je zult dan alsnog de achterstallige huur moeten betalen.