InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?

Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?

Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen? Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is overlast van buren waar niets tegen wordt gedaan, er is achterstallig onderhoud etc. Wat kun je doen wanneer je niet tevreden bent over je huurwoning?

Een woning huren

Een woning huren heeft vaak voordelen boven een woning kopen. Je hebt geen last van een hypotheek, waarvan de hoogte van de aflossing enorm kan fluctueren door gewijzigde rentestanden. Je betaalt maandelijks een vaste huurprijs, die jaarlijks met maximaal 2,5% mag stijgen. In tegenstelling tot een koopwoning, ben je niet verantwoordelijk voor reparaties aan het huis en de installaties zoals de verwarmingsketel. Hierdoor heb je minder kosten dan wanneer je een koopwoning hebt. Ook schilderwerk aan de buitenkant wordt betaald door de huiseigenaar. De huiseigenaar is verplicht de huurwoning en de huuromgeving goed te onderhouden. De huisbaas moet zorgen dat ongedierte wordt bestreden, bijvoorbeeld wanneer je last hebt van muizen in huis, of ratten in de tuin. Ook wanneer de buren overlast geven, zoals het volzetten van hun tuin met kapotte brommers, fietsen of afval e.d. Wanneer er sprake is van overlast zal de verhuurder hier wat aan moeten doen. Vanzelfsprekend moet je de huisbaas wel op de hoogte brengen van de overlast die je ervaart.

Huurverhoging

Wanneer er een huurverhoging zal worden doorgevoerd voor je huurwoning, dan moet je huisbaas jou hiervan eerst in kennis stellen. De termijn hiervoor is twee maanden van te voren. Wanneer de huisbaas dit korter dan twee maanden van te voren kenbaar maakt, dan moet de huurverhoging later ingaan. De huurverhoging moet aan de bewoner in een voorstel worden medegedeeld. In dit voorstel moet ook staan per wanneer de huurverhoging in gaat en dat je bezwaar kunt maken tegen de verhoging middels een bezwaarschrift.

Bezwaar tegen de huurverhoging

Wanneer de huurwoning niet goed wordt onderhouden, en de verhuurder weigert maatregelen te nemen om de situatie te verbeteren, dan kun je bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Ook wanneer de prijs van je huurwoning al heel hoog is, dan kun je bezwaar maken tegen de huurverhoging door een bezwaarschrift in te dienen. In het bezwaarschrift kun je alle redenen noemen waarom je bezwaar maakt. Handig is om een opsomming van de feiten en de contactmomenten die er al geweest zijn met de huisbaas te vermelden in het bezwaarschrift. Meer informatie over het indienen van zo´n bezwaarschrift kun je vinden op huurcommissie.nl.

Huurvermindering

Naast bezwaar tegen de huurverhoging, kun je vragen om huurvermindering. Wanneer je overlast hebt van de buren, ongedierte in en rond het huis, lekkages e.d., dan is de verhuurder verplicht hier iets aan te doen. Je moet je verhuurder op de hoogte brengen van de overlast en hem de gelegenheid geven er wat aan te doen. Bij overlast door buren is het ook mogelijk, om naast contact met de huisbaas, de wijkagent in te schakelen. De wijkagent kan bemiddelen tussen buren om op deze manier tot een betere leefsituatie te komen. Wanneer dit niets helpt en wanneer de huisbaas niets doet of niet voldoende actie onderneemt om de overlast te beperken, dan kun je bij de rechter om huurvermindering vragen. Stop nooit uit eigen beweging met betalen of verminderen van van de huur. De huisbaas heeft dan ook een reden om op zijn beurt jou aan te klagen voor wanprestatie. Je zult dan alsnog de achterstallige huur moeten betalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Metro

Reageer op het artikel "Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?"

Reactie

Maria van den Broek, 21-07-2014 08:40 #1
Mijn dochter is samen met mijn kleinkind van 2 jaar in een"verbouwde " beneden-verdieping aan het intrekken van een particulier verhuurder en ik maak me erg zorgen omdat er eigenlijk geen veilige verbinding is van benedenverdieping naar de "kinder"kamer. het is open trapgat waar amper een "vlizo"trap in past, en die in de keuken uitkomt! En op die bovenruimte (kinderkamer ) is ook nog eens een groot raam dat begint op 30 cm. van de vloer, en er zijn geen tralies ter beveiliging om te voorkomen dat mijn kleinkind het raam kan openen, maar dat kan ook weer niet omdat bij brandgevaar het raam open moet kunnen? kortom ik maak me ernstige zorgen. de verhuurder heeft er nu een onveilige houten trap geplaatst waarvan de treden schuin naar beneden aflopen, als je erop gaat staan glij je er al vanaf, Ik vind het een onverantwoorde situatie om een kind daar te laten slapen i.v.m.zijn veiligheid! het trapgat is gewoon een grote luchtkoker waar straks alle kook-lucht van de keuken naar toe gaat.HELP wat kan ik doen? het is voor mijn dochter een tijdelijke noodoplossing i.v.m een scheiding, maar ik lig er van wakker. wordt zo'n huis dan niet op veiligheid gecontroleerd of het wel veilig bewoonbaar is
dat moet toch ook aan bepaalde veiligheidseisen voldoen? Alstublieft HELP mij, wat kan hier nog aan gedaan worden?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 22-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!