InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Efficiënt boodschappen doen: de standaard boodschappenlijst

Efficiënt boodschappen doen: de standaard boodschappenlijst

Efficiënt boodschappen doen: de standaard boodschappenlijst Elke keer een nieuwe boodschappenlijst maken op basis van wat er in je keukenkastjes ligt, lijkt veel op telkens het wiel opnieuw uitvinden. Maak daarom een standaard boodschappenlijst en ervaar hoe het boodschappen doen makkelijker, efficiënter en goedkoper wordt.

Wat is een standaard boodschappenlijst?

Een standaard boodschappenlijst is een lijst met producten die je in principe altijd in huis wilt hebben. Het gaat dan om dagelijkse levensmiddelen zoals melk en brood, maar ook om producten als afwasmiddel, shampoo en wc-papier. Door hier een lijst van te maken, hoef je niet elke week te bedenken wat je ook alweer moet halen. Je gaat stap voor stap de lijst af en checkt aan de hand daarvan wat je nog moet halen. Daar maak je dan je boodschappenlijstje voor in de supermarkt van.

De voordelen van een standaard boodschappenlijst

Er zijn veel voordelen aan het maken van een standaard boodschappenlijst. Door efficiënt boodschappen te doen kun je wekelijks heel wat geld besparen. Daarnaast is het fijn als je altijd genoeg eten in huis hebt, vooral als je het druk hebt. Door wekelijks te investeren in een keer goed boodschappen doen, ben je de rest van de week voorzien van levensmiddelen Je hoeft bovendien niet meer elke week opnieuw te bedenken wat je allemaal in huis moet halen en het risico om spullen te vergeten verkleint aanzienlijk.

De standaard boodschappenlijst maken

Je maakt de lijst op een moment dat je er echt even tijd en aandacht voor hebt. Ga de lijst dus niet maken vlak voor je boodschappen moet doen want dan ben je meer bezig met je lijstje voor nu dan met een algemene lijst. Baseer de boodschappenlijst op categorieën.

Bijvoorbeeld:
  • Broodbeleg: hier zet je kaas, halvarine, chocopasta, pindakaas, vleesbeleg, appelstroop, etc. neer.
  • Voorraad: zet hier producten die je niet per se wekelijks hoeft te kopen maar wel graag op voorraad wilt hebben zoals suiker, koffie, olijfolie, frisdrank, etc.
  • Dranken: denk hierbij aan melk, sapjes, spa rood, etc.
  • Toiletartikelen en schoonmaak: zet hier dingen als wc-papier, schoonmaakmiddelen zoals allesreiniger, afwasmiddel en bleek. Zet hier ook het wasmiddel en persoonlijke verzorgingsproducten zoals deodorant, tandpasta en douchegel.
  • Ontbijt/lunch: zet hierbij brood, crackers en ontbijtproducten.
  • Huisdieren: heb je een huisdier en doe je daar boodschappen voor? Zet hier de wekelijkse boodschappen zoals kattenbakvulling en voer.
  • Snacks: chips, nootjes, fruit: alles wat je meestal eet als snack kun je in deze categorie zetten.

Tip: maak de boodschappenlijst zo persoonlijk en specifiek mogelijk. Op deze manier voorkom je dat je dingen vergeet. Hang hem eerst een tijdje op en gebruik hem. Als dan blijkt dat je nog een product vergeten bent kun je deze er alsnog opzetten. Maak na een paar weken de definitieve lijst. Je kunt hem zelfs nog lamineren zodat hij langer netjes blijft.

De standaard boodschappenlijst gebruiken

Nu je je boodschappenlijst gemaakt hebt, kun je hem in gebruik gaan nemen en het gemak ervan gaan ervaren. Maak om te beginnen een weekmenu waarin je opschrijft wat je deze week 's avonds wilt eten. Schrijf als eerste op je boodschappenlijst de ingrediënten die je voor je weekmenu nodig hebt. Pak vervolgens je standaard boodschappenlijst en kijk aan de hand daarvan je kastjes na. Schrijf op je lijstje wat je nog nodig hebt.

Tip: kom je aanbiedingen in de supermarkt tegen? Check of het product op je standaard boodschappenlijst staat. Dan weet je zeker dat je echt een koopje hebt want je weet dat je het product echt gebruikt als hij op je lijst staat.

Tot slot

Efficiënt boodschappen doen bespaart geld, tijd en moeite. De standaard boodschappenlijst is een goede manier om dit voor elkaar te krijgen. Veel succes met jouw lijst!
© 2014 - 2019 Auteur2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…
Goedkoper boodschappen doenMet veel haast boodschappen doen kost u meer geld. Door goed te kijken en vergelijken kunt u eenvoudig Ä10 besparen op b…
CommunicatievaardighedenCommunicatievaardighedenTegenwoordig is de manier van communiceren erg belangrijk. Onze netwerken worden namelijk steeds groter, waardoor je met…
Geld besparen: BoodschappenGeld besparen: BoodschappenTegenwoordig zijn de boodschappen duurder dan ooit tevoren en mensen schrikken elke keer weer bij de kassa. Hoe kun je n…
Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsHoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsMinder geld uitgeven aan boodschappen en meer overhouden op het einde van de maand? Het is iets wat we allemaal wel zoud…

Reageer op het artikel "Efficiënt boodschappen doen: de standaard boodschappenlijst"

Infoteur: Auteur2014
Gepubliceerd: 19-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!