InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > PU-schuim correct gebruiken

PU-schuim correct gebruiken

PU-schuim gebruiken is op zich helemaal niet moeilijk, je kan er makkelijk gaten mee vullen, deurkaders monteren en naden dichten. Hieronder vindt je in 5 korte stapjes de basis voor het correct gebruiken van PU-schuim. Aanvullend vindt je ook enkele veiligheidstips en enkele toepassingen.

Hoe te werk gaan?

  • 1.Zorg er telkens voor dat je een propere, vet- en stofvrije ondergrond hebt waar je het PU-schuim gaat aanbrengen. Vooraf je ondergrond goed reinigen is dus absoluut noodzakelijk, indien dit niet gebeurd kan dit de hechting benadelen. Bevochtig nadien de ondergrond lichtjes zodat het PU-schuim optimaal kan vasthechten en uitharden.
  • 2.Trek voor je te werk gaat beschermende handschoenen aan. Schroef dan de spuitmond op het ventiel van je bus PU-schuim en schud de bus goed gedurende een 30 seconden.
  • 3.Bij het aanbrengen hou je de bus PU-schuim ondersteboven. De ruimtes die je gaat opvullen spuit je slechts voor de helft vol omdat het schuim nog verder uitzet. Sommige soorten PU-schuim zetten ook helemaal niet uit, dit is om het te hechten element niet te beschadigen door de uitzetting van het schuim. Aangeraden is dus om eerst te controleren dat het te hechten element niet kan beschadigd raken door uitzetting en daarna de juiste soort PU-schuim te kiezen. In grote openingen werk je voor een maximaal rendement best in verschillende lagen van telkens ongeveer 3cm. Tussen de lagen door bevochtig je steeds even lichtjes het oppervlak. Op plaatsen waar je de bus PU-schuim niet ondersteboven kan houden kan je gebruik maken van multiposition bussen, deze kan je in elke richting gebruiken om het schuim aan te brengen.
  • 4.Als het schuim is uitgehard kan je makkelijk het overtollige schuim dat uit de opening is gekomen wegsnijden of afzagen.
  • 5.Gemorst PU-schuim kuis je best direct af, als het schuim is uitgehard geeft deze vlekken die moeilijk te verwijderen zijn. Als het schuim al uitgehard is kan je nog wel met een speciale verwijderaar te werk gaan, bekijk hiervoor het gamma van de producent van uw PU-schuim.

Veilig aan het werk

Wanneer je binnenshuis tewerk gaat met PU-schuim, verlucht dan steeds goed de ruimte waar je aan de slag gaat. Bij het gebruik van PU-schuim komt er namelijk steeds brandbaar drijfgas vrij. Gebruik ook steeds beschermingshandschoenen bij het gebruik, bij sommige bussen zitten er beschermende handschoenen mee in de dop verpakt. Als je PU-schuim op je handen morst verwijder dit dan meteen met aceton. Een veiligheidsbril is niet overbodig. Gebruik ook steeds een bus PU-schuim in 1 keer leeg. Spuit nooit in de richting van een vlam of een gloeiend voorwerp.

Enkele toepassingen

De meest bekende toepassing van PU-schuim is ongetwijfeld het afdichten en bevestigen van deurkaders en raamkozijnen. Let hier wel op dat je de holtes slechts voor de helft dichtspuit of een niet uitzettend product gebruikt zodat wanneer het schuim uithard het niet het raamkozijn of de deurkader uit zijn positie duwt of gaat vervormen. Niet alleen voor de bevestiging van materiaal, maar ook voor het opvullen van naden, kieren en gaten is PU-schuim uitermate geschikt. Het hecht op nagenoeg alle bouwmaterialen. Waar leidingen en buizen door een plafond of muur moeten gaan moet je een gat kappen dat iets te wijd is, om deze spatie terug op te vullen kan je PU-schuim gebruiken. Het voordeel is dat het schuim het krimpen en uitzetten van de doorvoerbuizen mee volgt. Men gebruikt dit product ook in sommige gevallen om een tochtkier of een openstaande spleet te dichten of te isoleren, PU heeft namelijk ook een zeer goede isolerende waarde.
© 2010 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "PU-schuim correct gebruiken"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 30-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!