InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Koffievlekken verwijderen uit kleding en vloerbedekking

Koffievlekken verwijderen uit kleding en vloerbedekking

Koffievlekken verwijderen uit kleding en vloerbedekking Een mens moet volgens de medische wetenschap dagelijks minimaal tussen de 1,5 en 2 liter drinken. Daarbij wordt de dagelijkse behoefte aan vocht voor het grootste gedeelte vervuld door het drinken van water. Overigen kan voedsel ook een hoog vochtgehalte hebben en draagt het daarmee ook bij aan het op peil houden van de hoeveelheid vocht in het lichaam. In de regel is het bij een mens zo dat de hoeveelheid vocht die er wordt gedronken bepaald wordt door ingeslopen gewoontes en niet door dorst. Koffie blijkt na water de meest gedronken drank ter wereld te zijn. Per dag wordt er in Nederland gemiddeld 6,5 miljoen liter koffie gedronken. Dit betekent dat een gemiddelde Nederlander per jaar circa 150 liter koffie drinkt. Doordat er zoveel koffie gedronken wordt, is het ook niet vreemd dat er tijdens het drinken van koffie wel eens geknoeid wordt en er koffievlekken ontstaan.

Koffie, de meest populaire drank

Koffie heeft in Nederland een belangrijke plaats ingenomen. Gemiddeld genomen drinkt een volwassen persoon in Nederland 3,2 kopjes koffie per dag. De hoge koffieproductie in Nederland toont aan dat Nederlanders tot de meest 'favoriete koffie drinkers' ter wereld behoren. Alleen in de Scandinavische landen blijken ze nog meer koffie te drinken. Zo zijn Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken de enige landen ter wereld waar de gemiddelde koffieconsumptie per inwoner per jaar hoger is dan in Nederland.

Koffievlekken verwijderen uit kleding

Wanneer er koffievlekken ontstaan is het van belang dat er snel actie wordt ondernomen. Koffievlekken zijn zeer hardnekkig en daardoor vooral erg vervelend, wanneer ze ontstaan in witte kleding, tapijt of vloerbedekking. Zodra de koffievlek is opgedroogd, is het lastig om de vlek alsnog te verwijderen. Wanneer je snel in actie komt, is een koffievlek, veelal nog vrij eenvoudig te verwijderen. Spoel bijvoorbeeld het kledingstuk uit in koud water. In sommige gevallen is de vlek dan al weer snel verdwenen. Is dit niet het geval dan kan er een vlekkenverwijderaar gebruikt worden zoals ossengalzeep. Opvallend is dat koffie met melk in de praktijk zorgt voor de vlekken die het moeilijkst te verwijderen zijn.

Oude koffievlekken

Koffievlekken die zijn ingedroogd zijn moeilijker te verwijderen. Om deze vlekken alsnog te verwijderen dient men een sopje te maken van heet water en vlekkenzout. Vlekkenzout bestaat uit natriumpercarbonaat en is speciaal bedoeld voor het verwijderen van vlekken. Breng het sopje van water en vlekkenzout aan op de koffievlek. Voeg vervolgens een theelepel eigeel en glycerine toe op de vlek. Laat het geheel een half uur inweken en spoel het kledingstuk goed uit met lauw water. Daarna kan het kledingstuk gewassen worden volgens de wasvoorschriften, die vermeld staan op de kledinglabel van het desbetreffende kledingstuk

Koffievlekken op tapijt en vloerbedekking

Koffievlekken op tapijt en vloerbedekking kunnen verwijderd worden, door de vlek in te wrijven met zuivere glycerine. De glycerine zorgt ervoor dat de bruine kleurstoffen worden afgebroken. Direct daarna kan de vlek verder behandeld worden met een mengsel van water en ammonia. Ook zijn er speciale vlekkensprays voor tapijt en vloerbedekking in de handel. Met deze vlekkensprays zijn koffie vlekken in de meeste gevallen uit het tapijt en de vloerbedekking te verwijderen. Deze sprays dienen wel gebruikt te worden volgens de instructies op de verpakking.

Kunst van koffievlekken

Wanneer de koffievlekken echt niet meer te verwijderen zijn, probeer ze dan eens als kunst te zien. De Maleisische kunstenares Hong Yi laat ons zien dat je een koffievlek ook van de positieve kant kunt bekijken. Hong Yi heeft zich namelijk gespecialiseerd in het maken van kunstwerken van koffievlekken. Met behulp van overstromende kopjes koffie maakte ze een levensgroot portret.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.quest.nl
  • www.jura.com

Reageer op het artikel "Koffievlekken verwijderen uit kleding en vloerbedekking"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 25-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!