Zelf een futon of mindel maken

Een futon is een traditioneel Japans matras. Mindel is het Turks woord voor futon. Het wordt niet enkel gebruikt om op te slapen, maar ook voor meditatie of massages of om gewoon op te zitten. In dit artikel een beschrijving om zelf een eenvoudig matras te maken.

Gebruik van een futon of mindel

Een futon wordt uitgerold op een mat (tatami) om op te slapen. Ook in traditionele Turkse huizen liggen matten of tapijten waarop mindels worden gelegd 's avonds. Overdag worden futons en mindels opgevouwen weggelegd. Zo blijven ze proper en kan de kamer ook gebruikt worden voor andere doeleinden. Soms worden futons of mindels opgevouwen gebruikt als zitkussen.

Materialen

Een traditionele Japanse futon wordt gemaakt van natuurlijke materialen zoals katoen en wol. Een Turkse mindel wordt gemaakt van wat voorhanden is. Dit kunnen resten stof zijn, maar ook wol of matrasvulling of katoen. Oorspronkelijk werden mindels gemaakt van oude lakens en gevuld met overschotten van vulling van dekbedden (wol of katoen) of resten stof.

Je kan een eenvoudige matras maken met gekard wol (in te kopen bij fabrikant) of wollen dekens en katoen. Het materiaal kan je nieuw aankopen of je kan oude wollen dekens of dekbedden en lakens recycleren en ze zo een tweede leven geven.

Werkwijze

Het beste resultaat krijg je als je lagen van zacht materiaal (wol of fleece) afwisselt met dun materiaal (katoen of oude lakens) tot je de gewenste dikte hebt. Daarna maak je er een hoes rond en doorstik je de hoes een paar keer om schuiven te voorkomen.

Hieronder een voorbeeld op basis van oude dekens:
Nodig:
  • 2 wollen dekens
  • 1 groot laken
  • minstens 2 kleinere lakens (ideaal 4)

  1. Was de dekens op kookwas zodat ze ontsmet zijn en vilten.Zo zijn ze steviger en laten ze niet snel water door.
  2. Was ook de lakens op hoge temperatuur zodat ze later niet meer krimpen en ontsmet zijn.
  3. Leg het grote laken open op de grond.
  4. Leg nu op de helft om beurten een (dubbelgevouwen) deken en een laken tot de gewenste dikte.
  5. Vouw het grote laken over de stapel.
  6. Werk de randen af met een enveloppenvouw en naai ze dicht.
  7. Doorstik het geheel een aantal keren aan de randen op regelmatige afstand.

Onderhoud

Een zelfgemaakte matras kan in een wasmachine gewassen worden. Om de inhoud niet te hard te verschuiven kan je best een laag toerental kiezen. Het matras droog je best liggend (eventueel even alles rechtstrijken) zodat het niet kromtrekt tijdens het drogen. Regelmatig wassen is echter enkel nodig als het echt vuil is. Om op te frissen kan je het matras beter stofzuigen en daarna afnemen met een natte vod (eventueel met shampoo of zeep) of even in de badkamer hangen zodat het wordt opgefrist door de stoom terwijl je doucht of een bad neemt.

Vlekken kan je afdeppen met een doekje met water en schampoo of zeep. Op vloeistoffen (water, drinken, urine,...) kan je best talkpoeder strooien. Het poeder neemt het vocht op waardoor het niet doordringt in alle lagen. Je kan het dan na drogen snel opzuigen met een stofzuiger.

Door gebruik wordt het matras dunner. Je kan het regelmatig opkloppen zodat er wat meer volume in komt (het wordt wel nooit zo dik als oorspronkelijk). Dunne matrassen kan je als ondermatras gebruiken of opvouwen tot zitkussens (eventueel doorstikken).
© 2009 - 2020 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een futon of mindel maken"

Reactie

Caroline, 14-02-2016 17:57 #1
Waarom moeten er eigenlijk lakens tussen, en waarom bij voorkeur 4?

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: April 2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!