InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Surprise-ideeën Sinterklaas

Surprise-ideeën Sinterklaas

Surprise-ideeën Sinterklaas Voor je het weet kloppen ze weer aan: Sinterklaas en zijn Pieten. De hartjes gaan dan weer sneller kloppen, is het niet van de spanning, dan is het wel van de stress, want o, wat moeten we doen en bij wie en hoe leuk gaan we het dit jaar weer maken. De tijd gaat snel en we willen toch ons best doen, daarom hier voor niet-meer-gelovigen een lijst met ideeen voor het maken van surprises die voor iedereen makkelijk te maken zijn.

Zie ginds komt ......

Ja hoor, we weten al weer wanneer de goede Sint aankomt dus het is weer tijd voor het trekken van de lootjes. Zet op ieder lootje in ieder geval 2 cadeaus die je graag wilt hebben en spreek een prijs af. Als de surprise gemaakt is, ga hem dan niet nog extra inpakken met leuk sinterklaaspapier want dan is het effect weg: niemand kan zien waar je dagen en nachten mee bent bezig geweest of raden voor wie het cadeau zal zijn. Stal het maar uit en geniet er van!

Zie de maan schijnt...

Het is natuurlijk nooit wat het lijkt, daarom is het belangrijk dat je een surprise maakt die enigszins te maken heeft met de persoon waar je het voor doet. Maak er iets persoonlijks van. Bedenk iets wat er allemaal met die persoon te maken heeft, w.b. werk, hobby, eigenschap, uiterlijk. Zelfs als je niets weet is alles te maken, vergroot de dingen uit of verklein juist.

Sinterklaasje kom maar binnen...

Voetbalveld of stadion:
grote platte doos beplakken met groen papier, witte stroken voor de lijnen, sinaasappelnetje en ijzerdraad voor de doelen. Knip voetballers uit voetbalblad, plak ze op stevig karton.

Kicksen:
Beplak 2 kleine smalle doosjes met zwart papier of knip 2 schoenen uit, noppen maken van stukken kurk en die zilver schilderen, grote witte veters en witte strepen maken het af.

Bal:
Met behulp van behangerslijm stukjes grijs toiletpapier of krantenpapier overlappend om een ballon heen plakken. Als dat, na een paar dagen, goed droog is kun je de ballon lek prikken en een gat of snee in de bolle vorm maken om het cadeau in te stoppen. Met verf versieren.

Balletdanseres:
Voor het hoofd kun je een ballon gebruiken of een prop kranten in een nylonkous doen, voor de armen en benen een maillot opvullen met oude panties of kranten, aankleden met oud gympakje of oude kleren. Voor de balletschoenen kun je verband gebruiken.

Kruiswoordraadsel:
Maak een 10-tal raadsels, 5 horizontaal, 5 verticaal, allemaal te maken hebbend met de betreffende persoon. Teken de ruiten van de puzzel op een groot vierkant stuk wit karton en kleur ze in met zwart. Schrijf de cijfers in de goede hokjes.
Je kunt de uitkomsten zo maken dat ze verwijzen naar de vindplaats van het cadeau.

Berg:
Voor de bergbeklimmer of skier maak je een berg van kippengaas, kranten en behangerslijm of gips. Neem een stuk kippengaas van ongeveer 75-100 cm. Breng 2 punten naar elkaar toe en vouw die samen zodat je de vorm van een driehoek krijgt. Breng de zijkanten over elkaar heen en maak het vast via de haakjes van het gaas. Leg daar de kranten zo overheen zodat je geen gaas meer ziet. Nu kun je behangerslijm aanmaken en de krant daar helemaal mee insmeren. Goed laten drogen, daarna kun je de berg beplakken met stukjes stof, wol, papier, tijdschriftenplaatjes of je kunt hem beschilderen. Deze manier heet papier maché en het voordeel hiervan is dat je er ondertussen nog vorm in kunt aanbrengen (wel veel kranten- of grijs WC-papier gebruiken!). Een andere manier kan zijn dat je gips aanmaakt en dit over de kranten uitsmeert. De top kun je dan wit laten terwijl je de rest van de berg beschildert (na droging uiteraard). Onder het gaas kun je het cadeau goed verstoppen. Succes verzekerd.

En verder:

  • vulpen: van grote cilinders te maken met zilververf- of papier.
  • tennisracket
  • fiets: van ijzerdraad
  • vogelhuisje
  • ark van Noach
  • auto: van dozen, ijzerdraad en schijven hout
  • computer: grote doos en platte doos voor het toetsenbord
  • beeldscherm of TV
  • microfoon
  • grote chocoladeletter: m.b.v. decoupeerzaag uit board een letter zagen
  • liggende kat: van papiermaché en een lege fles
  • raket: van plastic fles, beplakt met vliegerpapier
  • robothond: doosjes verpakken in zilverpapier en aan elkaar maken in dierenvorm, denk aan oren en staart
  • een kaplaars met honden"ontbijtkoek": voor de hondenliefhebber
  • schilderskwast
  • haltergewicht
  • drumstel
  • piano
  • gitaar
  • huis dat gebouwd wordt (van suikerklontjes)
  • sinterklaasboek
  • bos bloemen: van chenilledraad en vliegerpapier
  • paar hele grote sokken van stof
  • toffee: pakje in mooie stukken papier verpakken als snoepje
  • bonbon: van bruin papier met verschillende versieringen

En zo kunnen we nog verder doorgaan. Naar deze lijst kijkend komt u toch al op ideeën, er staan expres geen foto's of tekeningen bij omdat het pakje toch iets persoonlijks mee kan krijgen als het uw eigen knutselidee is.
Veel succes!
© 2007 - 2017 Tanya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van SinterklaasDe geschiedenis van SinterklaasRond half november komt sinterklaas weer in Nederland. Maar wie is die sinterklaas en waarom vieren we sinterklaas?
SinterklaasfeestWat zijn de typische kenmerken van het sinterklaas feest en hoe is het ontstaan? waarom word er nu pakjesavond gevierd?
Sinterklaas, ik wil graag…Sinterklaas, ik wil graag…Het Sinterklaasfeest wordt steeds populairder. In het verleden won Kerst terrein van het Sinterklaasfeest. Tegenwoordig…
Simpele surprise: TotempaalSimpele surprise: TotempaalAls Sinterklaas weer in het land is raakt iedereen in paniek. Er moeten cadeaus gekocht worden en surprises gemaakt. Voo…
Waar komt Sinterklaas vandaan?Het feest dat we in Nederland al sinds mensenheugenis vieren en dat we kennen als de verjaardag van Sinterklaas, is op 5…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaringen en ideeen.

Reageer op het artikel "Surprise-ideeën Sinterklaas"

Reacties

Sem, 27-11-2013 13:29 #6
Hoi deze site is best fijn. ik heb me suprise gevonden en hij is heel goed en mooi gemaakt. thx :)

X-Emma-X, 20-11-2013 17:27 #5
Ik moet een suprise maken voor een meisje die van chocladeletters houdt.help wat moet ik maken?

X-Sanne-X, 19-11-2013 20:51 #4
Hey wieteke ik wil je graag een tip geven. maak de berg van papier machè. maak de binnenkant hol zodat je de fles erin kan doen. maak daarna de berg dicht. nu heb je een berg. voor de leukigheid kan je een boordje maken met PAS OP BREEKBAAR. je kan ook een grote wandelstok erbij doen. :))

Maaike, 27-11-2009 19:23 #3
Foto's zijn juist hartstikke handig! Door de plaatjes te bekijken zie je dingen die jezelf ook uitvoert en sommige dingen laat je weg, zo krijg je ook nog een persoonlijke draai aan de verpakking.

Wieteke, 01-11-2008 10:59 #2
Ik heb met lootjes trekken mijn moeder getrokken, we gaan al jaren achter elkaar naar Oostenrijk om te wandelen dus ik wilde een berg gaan maken en haar kadoo erin verwerken. Kan iemand mij een betere uitleg geven hoe het moet, want ik ga voor haar een fles alcohol halen waar ze helemaal dol op is?

Joey, 25-11-2007 22:59 #1
Heey ik had een combinatie gemaakt van al de moeilijke uit te pakken suprizes en de vieze. Ik had een doosje volgeslagen met spijkers ingevroren in een fles in dat doosje zat een briefje loop naar de wc daar stond een emmer vol met 'poep' (ontbijtkoek met melk en nootjes) met daarin allemaal 1eurocentjes hahahah het was lachen.
mvg Joey

Infoteur: Tanya
Laatste update: 17-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 6
Schrijf mee!