InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Steradent is voor meerdere doeleinden te gebruiken

Steradent is voor meerdere doeleinden te gebruiken

Steradent is voor meerdere doeleinden te gebruiken Steradent is een product dat mensen meestal gebruiken om hun gebitsprothese te reinigen. Niet iedereen heeft daarom dit product in huis. Maar door de specifieke samenstelling is steradent voor veel meer doeleinden te gebruiken dan je zou verwachten. Glas wordt ongekend stralend helder met steradent en onze handen krijgen we na het tuinieren helemaal schoon met een beetje steradent. Dit product is beslist niet agressief en werkt uitstekend en zonder nare geurtjes achter te laten.

De producent van Steradent is Reckitt Benckiser

Steradent wordt geproduceerd door Reckitt Benckiser. Dit is een Britse onderneming die in 1823 werd opgericht door John A. Benckiser. In 1886 leverden zij al producten in Australië. Zij waren in 1912 de eerste producent van lysol dat ze importeerden vanuit Duitsland en dat nog steeds veelvuldig wordt gebruikt. Dit was een reinigingsmiddel dat vooral in ziekenhuizen noodzakelijk was om goed te ontsmetten en dat men al van verre kon ruiken. Maar het doodde alle bacteriën en dat was belangrijk. Het werd dan ook in veel huishoudens gebruikt tot lang na de tweede wereldoorlog om toiletten en badkamers te reinigen.

Dettol, Harpic en Cillit Bang

In 1933 bracht het bedrijf Dettol op de markt. Later volgden Harpic, Air Wick, Calgon en in 2005 het bekende Cillit Bang, allemaal producten op het gebied van schoonmaak en reiniging. Vanaf 2005 levert de onderneming haar producten in 68 landen. In 2012 heeft deze concurrent van Unilever ook te maken met minder groei en toenemende concurrentie. Men wil in de nabije toekomst vooral de pijlers richten op de opkomende economieën in Azië en Zuid Amerika.

Steradent voor reinigen tandprothese

Steradent kennen we vooral voor de reiniging van tandprothese. Het is verkrijgbaar in tabletvorm maar ook in handige zakjes die poeder bevatten.

Doodt bacteriën

Men legt de tandprothese in een glas en vult het met heet water zodat de prothese geheel onder water staat. Vervolgens wordt het poeder of tablet toegevoegd en men laat de oplossing één minuut weken. Duizenden microblaasjes brengen actieve zuurstof naar alle delen van de prothese en zij verwijderen de bacteriën. Daarna kan men de tandprothese uit het glas nemen en schoonspoelen. Het glas kan worden omgespoeld en de prothese is bacterievrij gereinigd.

Steradent ingrediënten

De ingrediënten zijn:
  • Sodium
  • Sulfaat
  • Carbonaat
  • Peroxide
  • Citric Acid
  • Maltodextrine
  • Ároma
  • Arabic gum
  • Glucose
  • Chloride CI42090

Reinigen met steradent

Steradent kan men voor veel doeleinden gebruiken omdat het snel en goed reinigt. We kunnen hierbij denken aan:
  • Wit wasgoed waar vlekken in zitten
  • Extreem vuile handen en nagels
  • Glaswerk
  • Vazen
  • Serviesgoed
  • Toilet

Wit wasgoed waar vlekken in zitten

Wanneer men een zakje steradent of een tablet bij het waspoeder in de machine doet dan zullen hardnekkige vlekken snel verwijderd worden. Dit kan alleen bij wit wasgoed omdat het middel wel een bleekmiddel bevat. Ook als men vitrage wast is het toevoegen van steradent een goede gewoonte. De vitrage wordt mooier wit.

Extreem vuile handen en nagels

Als men in de tuin gewerkt heeft dan zijn vaak de nagelriemen en de nagels moeilijk schoon te krijgen. Maak de handen eerst schoon met zeep en een borsteltje. Neem daarna wat lauw water en doe hier steradent in. Rustig een paar minuten weken en je handen en vooral de nagels zijn weer schoon. Men hoeft dan geen agressieve middelen te gebruiken waardoor de handen ook niet zo droog worden.

Glaswerk

Bijzondere aandacht verdient ons glaswerk. Glazen krijgen na verloop van tijd soms een wat doffe aanslag. Neem een grote teil warm water en doe hierin wat steradent. Leg de glazen in de teil en laat ze een kwartiertje weken. Daarna drogen en mooi opwrijven en de glazen zijn als nieuw.

Vazen

Vaak krijgen vazen aanslag die op den duur moeilijk te verwijderen valt. Gaat men met schoonmaakmiddelen te werk dan bestaat de kans dat het glazuur wordt aangetast. Met steradent krijg je de vazen snel weer schoon.

Serviesgoed

Vooral serviesgoed dat wat ouder is kan lastig schoon te maken zijn. Gebruik een beetje steradent in het water en het serviesgoed zal je dankbaar zijn en weer haar glans vertonen. In theekopjes kan soms aanslag zitten en ook in de theepot. Als zout niet meer helpt dan is de aanslag ook gemakkelijk te verwijderen met steradent.

Toilet

Als het toilet toe is aan een extra schoonmaakbeurt dan is het gebruik van steradent aan te bevelen. Doe een emmer lauw water in het toilet waarin men steradent heeft opgelost. Een uurtje laten staan en daarna doorspoelen. Het toilet is hygiënisch schoon.

Conclusie

Ook als je geen tandprothese hebt is het toch aan te raden om een doosje met een paar tabletten of zakjes steradent in huis te hebben als extra schoonmaakmiddel voor bijzondere klusjes. Het product is niet duur en het voordeel is dat we weer minder verschillende schoonmaakmiddelen in de kast hebben staan.
Gerelateerde artikelen
Make-upborstels reinigen / Make-up brushes reinigenMake-up brushes of make-upborstels moet je geregeld reinigen. Doe je dat niet dan kunnen de aanwezige bacteriën de huid…
Hoe reinig je speelgoed?Welke producten gebruik je om vuil speelgoed te reinigen? Hoe ontsmet je vuil speelgoed en wanneer? In dit artikel prakt…
Dagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkDagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkWaarom is een dagelijkse gezichtsreiniging belangrijk? Waarom is het belangrijk dat het gezicht schoon is? Kunnen er hui…
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…
Chemisch toilet huren en kopenChemisch toilet huren en kopenEr zijn verschillende situaties denkbaar waarin het handig kan zijn om een chemisch toilet te kopen of huren. Een chemis…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Steradent is voor meerdere doeleinden te gebruiken"

Reacties

P. M. de Jonge, 09-03-2017 15:45 #3
Is steradent ook te gebruiken voor het schoonmaken van kunststof oorstukjes van hoorapparaten? Reactie infoteur, 09-03-2017
Beste Heer/ mevrouw de Jonge,

Steradent is een middel wat over het algemeen goed schoon maakt. Toch zou ik eerst even bij de winkel waar u het hoorapparaat hebt gekocht informeren of schoonmaken op deze manier toegestaan is. We weten immers niet precies waar het kunststof van gemaakt is en hoe de reactie kan zijn.
Liever het zekere voor het onzekere nemen.

Met vriendelijke roet,
Celientje1

L. Huygen, 02-08-2016 14:41 #2
Soms gebruik ik Steradent ook om moeilijk te reinigen (glas en plastic) recipiënten enkele uren of een nacht te weken met een in lauwwarm water opgelost tablet.
Een paar vraagjes: 1) Mag dit ook met een waterkoker, of is dat te giftig?
2) Bij hardnekkige schilfertjes op de hoofdhuid: zou ik een oplossing mogen gebruiken als laatste spoeling? Klinkt een beetje eigenaardig, maar dermatologisch vindt men geen oorzaak. Mijn voeding is zo zuiver mogelijk zonder melk, vlees, suiker. Nooit alcohol, sigaretten e.d. En uitwendig al meerdere producten geprobeerd. Het probleem houdt al een paar jaar aan, en ik dacht aan dit als bacteriedodend middel…? Wellicht wat agressief voor het haar? Reactie infoteur, 02-08-2016
Beste L.
Dank voor je reactie.
De waterkoker ontkalk ik altijd met azijn, lijkt me zachter dan steradent.
Bij schilfers op de hoofdhuid zou ik altijd eerst de mening van de arts vragen. Ik weet echt niet wat de reactie van steradent is op de hoofdhuid, dus ga maar niet experimenteren. De huisarts weet vast wel een betere oplossing.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Spooren, 15-01-2016 11:27 #1
Mevrouw, Mijnheer,
Mag een prothese de ganse nacht in water met Steradent blijven staan?

Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Spooren.

Dank voor uw reactie. Of het mogelijk is een prothese de ganse nacht in water te laten staan kan ik u niet zeggen. Dit is afhankelijk van het materiaal waar de prothese van vervaardigd is. Het is daarom verstandig om contact op te nemen met uw tandarts. Deze kan hierin adviseren.
Met vriendelijke groet,
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 02-07-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 3
Schrijf mee!