InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Opgeruimd het nieuwe jaar in

Opgeruimd het nieuwe jaar in

Opgeruimd het nieuwe jaar in Nieuwjaarsdag is het moment van goede voornemens. In miljoenen huishoudens bestaat een van die voornemens uit een opgeruimd huis. Velen leven in een grotere chaos dan hun lief is en het is niet voor niets dat orde en een opgeruimde woning hoog op de Goede Voornemens lijstjes staat. Er bestaan zelfs huishoudcoaches die ons bij het opruimen willen helpen.

Chaos

Vol goede moed starten we begin januari met ons goede voornemen, om halverwege de maand te constateren dat de chaos weer net zo groot is als hij was. Zo niet groter. De frustratie over het niet gehaalde doel maakt ons ontevreden en doet inbreuk op ons geluksgevoel.

Orde

Het jaar 2015 wordt het jaar van de orde. Voor dat jaartal kunnen we elk jaar invullen dat we willen. We zitten nu vlak voor het begin van dit jaar 2015 en daarom is het goed nu te beginnen. Om opgeruimd verder te leven moeten we van een aantal slechte gewoontes af:
  • Stapeltjes-nog-op-te-ruimen;
  • rommel in kast stouwen;
  • post laten liggen;
  • kleine reparaties uitstellen;
  • administratie uitstellen;

Zelfhulpboeken

Er zijn vele zelfhulpboeken in de omloop die bruikbare tips geven en mooie voorbeelden laten zien. De moeilijkheid is om voor elkaar te krijgen wat de zelfhulpboeken voorspiegelen. Lukt het niet zonder boek en ook niet met een boek, dan is nog altijd een huishoudcoach in te schakelen.

Huisvrouw

In vorige generaties bestierde een huisvrouw het huishouden. De rolverdeling was helder. Tegenwoordig willen we de wereld zien, cursussen volgen, een enerverende baan, kinderen, een energieke schare vrienden en een mooi huis. Het huishouden staat niet meer bovenaan de lijst en een chaotisch huishouden ligt op de loer. De schatting is dat een op de drie huishoudens nogal ongeorganiseerd is, met een huis vol rommel tot gevolg.

Valkuilen

Wie aan de slag wil met de chaos in huis kan een aantal valkuilen tegenkomen:
  • Wachten op het moment dat je er tijd voor hebt;
  • te hoge verwachtingen hebben;
  • te grote stappen willen zetten;
  • toonbeeld uit woonmagazine voor ogen hebben;
  • achterstand niet weg kunnen werken;

Terugvinden

Het is heerlijk om een huishouden te hebben waar je spullen terug kunt vinden, met kamers die gezellig ogen. De huishoudcoach kan je in een week of 12 door een opruimprogramma loodsen. Wie denkt het zonder een coach aan te kunnen, kan starten met elke dag een kwartier een hoekje opruimen. Elke dag een kwartier, kost nauwelijks tijd en geeft toch elke dag plezier en voldoening. De stapeling van al die kwartiertjes levert na dagen duidelijk zichtbare resultaten en tevredenheid.

Papieren

Wie het huis heeft geordend kan meteen doorstomen naar de papierwinkel. In chaotische huishoudens is die ook vaak niet op orde. Als de papieren zijn geordend kan de administratie worden aangepakt. Pas daarna komt de voorjaarsschoonmaak aan de beurt. Als laatste maken we ons de routine van regelmatig opruimen eigen en geven we de spullen geen kans opnieuw te gaan stapelen: de nieuwe gewoonte moet inslijten.

Volgorde

  • Elke dag een kwartier opruimen;
  • papierwinkel opruimen;
  • administratie bijwerken;
  • grote schoonmaak;
  • inslijten nieuwe gewoonte;
  • huis opgeruimd houden.

Tips

Een huishoudcoach, die in te huren is, geeft enkele tips:
  1. Denk niet in ideaalbeelden. Je huis is geen museum;
  2. begin meteen, vandaag nog;
  3. uitstellen vermijden.

Veranderd

Een opgeruimd en geordend huis verandert levens. Je hebt niet steeds het idee dat je achter de feiten aanloopt. Het geeft minder stress, is gezelliger. Kortom: een opgeruimd huis draagt bij aan ons geluk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Organizingstudio.nl

Reageer op het artikel "Opgeruimd het nieuwe jaar in"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Het Jaar van ...
Schrijf mee!