InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Sinterklaas Surprise maken- Tips Surprise-ideeën Voorbeelden

Sinterklaas Surprise maken- Tips Surprise-ideeën Voorbeelden

Sinterklaas Surprise maken- Tips Surprise-ideeën Voorbeelden Mooie surprises maken - Tips en knutselideeën voor je Sinterklaas-surprise + voorbeelden, stap voor stap. Erg leuke en mooie surprise-figuren: een vrouw en een man, een Sinterklaasfiguur van ‘n keukenrol, ‘n kartonnen Zwarte Piet (hangend, handstand), twee robots: een robot van melkpakken en eén van karton (+ kant en klare sjabloon). Plaatjes en een Zwarte Piet van bloempotjes! Makkelijk te maken surprises die er supergaaf uitzien, van o.a. ook (waardeloos) materiaal dat je al in huis hebt ! In Sinterklaasgedichten - Kant en Klare Sinterklaasrijmen &Tips kun je vele originele en mooie, gratis Sinterklaasgedichten vinden met diverse Tips. Kant en klaar rijmen, afgestemd op verschillende situaties, hobby’s en opvallende persoonlijkheidstrekken. En Sinterklaasrijmen die inhaken op het gekochte cadeautje en de Surprise die je hebt gemaakt.

Surprises maken - Sinterklaas Surprise-ideeën - Tips Voorbeelden Figuren en Sjablonen

Leuke en mooie Surprise-ideeën. In dit artikel vind je leuke en mooie surprises die niet moeilijk zijn om te maken en er heel aantrekkelijk uitzien: mensfiguren man- en vrouwfiguur, Sinterklaasfiguur en Zwarte Piet, een Bloempotten Piet en 2 robots.

Meer Sinterklaassurprise ideeën - Serie Originele Surprises maken voor Sinterklaas

In Surprise-ideeën Sinterklaas - Mooie Voorbeelden en Sjablonen kun je ook mooie surprises vinden van dierfiguren, gemaakt van karton en papier-mache: een mooi paard dat je als surprise kunt maken, een duif en een prachtige pauw. En ook leuke dierenmaskers van een kat, leeuw en prachtige bouwplaten met een beschrijving hoe je deze surprise kunt maken. Voorbeelden, sjablonen (mallen) van veel verschillende kleine (huis)dieren, zoals een poes en een hond, origami kikkers en honden, maar ook grote en wilde dieren zoals een ijsbeer, panda, oerang oetan en nog veel meer originele surprise voorbeelden.

In Surprise maken - Vieze Leuke Gekke Sinterklaassurprises Tips vind je ideeën en voorbeelden van zowel leuke Sinterklaassurprises als vieze, smerige surprises -die je snel en makkelijk kunt maken- met sjablonen en mallen die je uit kunt printen. Zoals een voetbalveld plus een kleine en grote voetbal, een tennisbaan met net en tennisbal, twee handen, een microfoon en een toffee. En ook gekke, vieze, smerige kleverige surprises. Plaag of pest-surprises om iemand op humoristische of ironische manier te pakken te nemen of te plagen betreffende gekke trekjes of gewoontes. Gekke surprises zoals een ingevroren cadeau (ijsblok) of vieze surprises zoals de klassieke stroop met watten surprise. Een rollade, een drol en een poepluier die je in een poep en een scheet kunt maken: in 5 - 10 minuten klaar! Ook kun je een ‘schunnige’ sexy, erotische billensurprise van papier-maché vinden, waar je ook vieze billen van kunt maken of twee grote borsten. Gelukkig toch ook nog een ‘intelligente’ vieze IQ surprise: spaghetti of noedel hersenen.

In Surprise maken Sinterklaas - Snel Mooi Makkelijk - Sjablonen vind je voorbeelden, sjablonen om makkelijk en snel toch leuke, mooie Sinterklaassurprises te maken. Zo vind je simpele voorbeeldsjablonen van een mijter en Zwarte Pietenmuts, een paard, waar je een trekfiguur van kunt maken en een paard met splitpennen. Twee stoomboten, waarvan eentje 3D en een kartonnen Zwarte Piet die je om een fles, koker of keukenrol kunt vouwen. Simpel te maken Sinterklaassurprises voor iedereen, die er toch mooi uitzien. Handig toch?

Surprise idee - Surprise maken van Flacon of Fles - Leuk Mannetje en Vrouwtjesfiguur

Benodigd Materiaal Surprise
− Plastic flessen of flacons
− Pingpongballetjes of
− Piepschuimballetjes
− Lijm (plastic, zie Lijmwijzer)
− Stukje karton of stevig papier
− Een schaar
− Hobbymesje, scherp snijmes
− Metaalzaagje (ijzerzaag of figuurzaagje)
− Witte verf - Latex
− Plakkaatverf (gouache)
− Schuurpapier
− Zand, aarde of steentjes ter verzwaring

1. Lijf - Plastic flacon. Als je deze surprise met afbeeldingen van Sinterklaas en Zwarte Piet wilt maken, kun je hieronder een aantal afbeeldingen, plaatjes van Sint en Piet vinden. Ook de andere -hier beschreven- surprises kun je als voorbeeld nemen.

Gebruik voor deze surprise een plastic flacon of fles waar shampoo, afwasmiddel, handsoap e.d. in heeft gezeten. Maak de flacons eerst zowel van binnen als buiten goed schoon en haal of week alles -etiketten e.d.- aan de buitenkant eraf. Meestal hebben de flessen of flacons een hals met schroefdraad. Snij de bovenkant er af, maar zo dat er nog een hals van ongeveer 1 cm overblijft. Doe dit met behulp van een scherp hobbymes of met een metaalzaagje. Schuur daarna de snij-of schaafranden mooi glad met een schuurpapiertje. Breng vervolgens een laagje witte verf aan, bij voorkeur latex. Dit is bedoeld als onderlaag voor de plakkaatverf die je later aanbrengt voor de kleding. Doe wat zand, gips, aarde of b.v. kattenbaksteentjes of aquariumsteentjes in de flacons om ze te verzwaren, zodat ze beter blijven staan. Dit moet je natuurlijk wel doen voordat je de hoofden aanbrengt.

2. Hoofd - Pingpong bal. De hoofden maak je van (hele) pingpongballetjes (of piepschuimballetjes) en de hoedjes van halve pingpongballetjes. Het balletje voor het hoofd plak je bovenop de hals van de fles.

3. Hoedje van de vrouw. Bij de vrouw maak je de hoed van een half pingpongballetje (zie afbeelding boven rechts), dat je op een schijfje karton van 7 cm in diameter plakt. In het midden van dit schijfje maak je eerst een ronde opening, die wat kleiner is dan die van het halve balletje. Een handige tip om een pingpongballetje makkelijk door midden te snijden: plak het balletje met tape (plakband) ergens op. Gebruik het metaalzaagje (eventueel figuurzaagje) en zaag met lichte, kleine bewegingen.

3. Hoedje van de man. Maak het hoedje van de man op dezelfde wijze als het hoedje van de vrouw (zie afbeelding boven rechts), maar maak het schijfje wat kleiner (ca. 5cm / diameter) en laat het bolletje hier wat meer uitsteken om een bolhoedeffect te krijgen. Maak om deze reden de opening in het midden van het kartonnen schijfje iets krapper, zodat de halve bol er minder inzakt.

4. Schilder met Plakkaatverf de kleding op de flacons. Je kunt de kleuren en outfit van de afbeelding namaken, maar natuurlijk ook een eigen dessin en kleurstelling kiezen. Ook kun je een oud lapje stof of b.v. vilt of gekleurd tekenpapier gebruiken om de kleding er op te plakken. Je kunt van de flacons natuurlijk i.p.v. een mannetje en een vrouwtje er ook Sinterklaas en Zwarte Piet van maken. Zoek dan een illustratie of kijk hieronder voor een afbeelding van Sint en Piet.

Tip: In plaats van een half pingpongballetje voor de hoedjes, kun je ook een dop gebruiken van een fles of flacon voor een andere hoedjesuitvoering; schilder deze dop dan in een kleur vdie matcht bij de kleding.

Sint en Piet Plaatjes. Plaatjes ter inspiratie als je deze surprise met Sint en Piet erop wilt maken i.p.v. een man- en vrouwfiguur

Surprise idee - Surprise maken van Keukenrol Karton Watten - Sinterklaas & Zwarte Piet

Benodigd Materiaal Surprise
− Rode en gele vouwblaadjes - Vouwkarton
− Rood (mantel Sint) en Blauwpaars karton (Piet)
− Wit , Vleeskleurig en Zwart papier/karton

− Plakvormpjes (gegomd)
− Zwarte viltstift
− Lijm (papier- kartonlijm)
− Schaar of snijmesje (hobbymes)
− Lege keukenrol (of rol Pringlerchips)
− Crêpepapier in diverse kleuren

− Een veer (muts Zwarte Piet)
− Watten dotten (baard Sinterklaas)

Sinterklaas Surprise maken van Keukenrol - Piet van Karton (Handstand of Hangend)

Surprise Sint en Pietfiguur. Hieronder worden twee Surprisefiguren stap voor stap besproken, die makkelijk en snel te maken zijn, maar er toch leuk en mooi uitzien. Een Sinterklaas surprise (II) en een Zwarte Pietfiguur (I). Eerst wordt het maken van de Piet surprise uitgelegd en daarna de Sint.

I ) De Handstand -of HangPiet maak je uit een vel rechthoekig karton; je kunt hem zo groot maken als je zelf wilt. Dit kun je natuurlijk ook af laten hangen van het formaat van het cadeautje dat je geeft (zie ook de leuke tips hiervoor onderaan de tekst).

1. Benen en Armen Piet. Knip een rechthoekige vorm (1) aan de bovenkant van een vel karton, dit worden zijn benen. Doe hetzelfde aan de onderkant (2): dit worden Piet's armen. Kijk voor deze vorm en de nummers op de illustratie hier rechtsboven: het blauwpaarse vel waar je de nummers 1 en 2 op ziet staan. Je kunt de Piet natuurlijk ook van een andere kleur karton maken. Felle kleuren zijn vaak het mooist. Ook kun je de figuur omgekeerd gebruiken, dan wordt het een hangende Zwarte Piet (zie verder onderaan de tekst onder het kopje Hangpiet).

2. Hoofd van Piet. Het hoofd van Zwarte Piet maak je van een stuk bruin of zwart papier dat je op de kartonnen basisvorm plakt. Kijk op de afbeelding van de Piet hierboven voor de hoogte van het hoofd, op welke plek je het hoofd ongeveer moet plakken.

3. Onderdelen Piet. De schoenen, handen, muts en de kraag knip je uit verschillende kleuren crêpepapier naar keuze. Plak een veer op de muts of als je die niet hebt, kan je ook zelf een veervorm uit papier knippen. Vouw papier dubbel, knip de buitenste randen in een soort langgerekte ovale vorm, maak er kleine knipjes in (smalle reepjes) en vouw het weer open.

4. Ogen Neus Mond. Piet’s ogen zijn rondjes uit wit papier met een zwarte stip er middenin, dit kan je met een zwarte viltstift op de witte rondjes tekenen of kleine zwarte papieren rondjes knippen. Je kunt hem ook oorbellen geven in zijn oren.

5. Versieren van de Piet. Je kunt figuurtjes op de Piet plakken naar keuze. Dit kunnen gekleurde stukjes papier zijn, maar ook bijvoorbeeld bestaande plakkertjes (met gom) of stickers of misschien vind je het mooi om glittertjes te gebruiken.

Tip Achtergrond Piet: Je kunt de kartonnen Piet tegen een achtergrond plakken van een collage van b.v. natuurplaatjes of Sint- en Pietplaatjes of een ander thema dat past bij de betreffende persoon (plaatjes kun je b.v. uit een tijdschrift of uit cadeaupapier knippen). Plak de plaatjes op een groot vel karton of een kartonnen doos, waar je meteen ook het cadeautje in kunt doen. Of je kunt een achtergrond maken van een kartonnen doos met aluminiumfolie of een mooie kalenderplaat etc. Ook kan je een grote zak maken. Het leukste is een jutezak, maar als je deze niet hebt, kan het ook een oude kussensloop zijn of eventueel een lang rechthoekig lapje stof dat je eerst doormidden vouwt en waarvan je vervolgens de randen aan elkaar lijmt of naait. Doe de zak dan vol proppen krantenpapier en stop het echte cadeautje ertussen, zodat iemand eerst moet grabbelen om het cadeautje te vinden.

Hangpiet. Je kunt de Piet ook laten hangen i.p.v. in de handstand. Je moet dan alleen de handen anders maken tot meer een knijpende handvorm of knuist. Je kunt Piet dan b.v. uit een schoorsteen laten hangen (een doos bekleden met steentjespapier) of uit een grote kartonnen doos of aan de bovengenoemde zak aan een koord van touw.

II ) Sinterklaasfiguur van Lege Keukenrol . Deze Sinterklaasfiguur kun je makkelijk en snel maken van een lege rol van keukenpapier. Je kunt natuurlijk ook zelf een kokervorm maken van papier of karton of een bestaande tekenkoker of posterkoker, of een koker van pringles (chipszoutjes) gebruiken en deze wit schilderen of met wit papier of stof beplakken.

1. Witte onderjurk Sint. Beplak de keukenrol met wit papier of een wit stofje; dit is de ‘onderjurk’ van de Sint. Het mooiste wordt het als je er een stukje kant omheen plakt. Je kunt het i.p.v. direct op de rol te plakken, ook meer in een soort jurkvorm plooien en vastplakken bovenaan de strook stof of papier. Je kunt het desnoods ook met wit keukenpapier of crêpepapier doen en dat in een soort grote muizentrap of waaiervorm plooien. Je kunt de rol ook wit verven i.p.v. stof of papier te gebruiken.

2. Mantel van Sinterklaas. Neem een stuk vouwkarton (vouwblaadje) van 25 x 25 cm of knip dit stukje uit een vel rood karton. Vouw of drapeer de mantel om de closetrol en knip hem op maat voordat je hem definitief vastplakt. Knip twee kleine stukjes wit papier of karton en plak dit op de mantel (handen Sint). Je kunt de mantel ook eventueel van rode stof of rood vilt maken; ditzelfde geldt ook voor de mijter.

3. Mijter van de Sint. Maak de mijter uit een rood stuk karton of vouwblaadje. Snij of knip de mijtervorm twee keer en maak ook een rood strookje van een paar cm. Dit lijm je tussen de 2 vormen in en dan heb je een voor- en een achterkant. Maak op de voorkant van de mijter van donkergeel papier of nog mooier: van goud knutselkarton twee stroken en plak deze in een kruisvorm op de voorkant van de mijter. Je kunt een extra kruis maken voor op de achterkant van de mantel. Een extra mooi kruis voor de mijter (en eventueel achterkant mantel), kun je maken van een gouden strik, stof of van smalle gouden linten.

4. Gezicht Ogen Sinterklaas. Knip een peervormige ovaalachtige vorm van vleeskleurig karton (lichtbruin of roze) voor het gezicht van Sinterklaas en plak er 2 witte amandelvormen of ronde vormen op (ogen) met een zwart stipje in het midden (pupil). Je kunt de pupil er ook met een zwarte viltstift gewoon optekenen.

5. Baard van Sinterklaas. Maak van een dot watten (geen wattenbolletjes, maar watten uit 1 stuk) de baard van Sinterklaas en plak ook een plukje vlak onder de mijter, voor de wenkbrauwen, dan lijkt de Sint echter, serieuzer en ouder.

Surprise idee - Surprise maken van Bloempotjes en Stof - Zwarte Piet op Schoorsteen

Benodigd materiaal Surprise PottenPiet
− Zwarte plastic bloempotjes (diverse Ø)
− Touw of dik garen
− Gekleurd vilt, lapjes stof, watten
− Zwarte wol
− Een veer
− Zwarte of gekleurde handschoenen
− Zwarte of gekleurde sokken/kousen
− Lijm (plastic lijm, zie Lijmen - Lijmtips)
− Breed plakband
− Karton of dik papier
− Steentjespapier, verf of pakpapier
− Hobbymesje en schaar
− Kartonnen doos of jute zak

1. Bloempotjes - Armen. Bij het maken van deze bloempottenpiet begin je met de armen. Neem een streng touw (laat het wat langer dan uiteindelijk nodig is). Haal het stuk touw door een gaatje in een bloempotje (van ongeveer 4 tot 6 cm doorsnee) en leg er dan een knoop in. Neem vervolgens een tweede bloempotje, haal het touw er weer doorheen en maak wederom een knoop. Ditzelfde herhaal je totdat je vier potjes boven elkaar hebt vastgeregen met telkens een knoop ertussen. (Als je een grotere Zwarte Piet wilt maken, moet je ook evenredig meer bloempotjes gebruiken). Maak vervolgens de tweede arm op dezelfde manier.

2. Bloempot - Bovenlijf. Neem een bloempot van circa 20 cm doorsnede en maak de armen hier aan vast door een gaatje in de pot, het touw erdoorheen te halen en aan de binnenkant goed vast te knopen.

3. Bloempotjes - Benen. De benen van de Piet maak je op dezelfde manier als de armen, maar met grotere bloempotten. Dus heb je voor de armen 4 cm gebruikt, neem dan voor de benen 5 - 6 cm, heb je voor de armen 6 cm gebruikt, neem dan potjes van 7 - 8 cm etc. Voor een been heb je 1 extra pot nodig, die wat groter is dan de andere beenpotjes; dit is namelijk de broekspijp, zoals je op de afbeelding kunt zien. Je kunt hier -als je dit leuk vindt- eventueel ook een andere kleur pot voor nemen.

4. Bloempot - Onderlijf. Neem een (tweede) pot van circa 20 cm om de benen aan vast te zetten; knoop de touwstreng -net als bij de armen- aan de binnenkant van de pot vast.

5. Muts Zwarte Piet. Voor de muts knip je een stuk vilt of stof die niet al te veel rafelt (zoals glimmende voeringstof met zelfkant) in een rondje van circa 20 cm. Neem naald en draad -laat de draad lang(er)- en maak kleine steekjes zo ongeveer 1 cm van de buitenkant. Hierna trek je het draad een beetje aan en vul je de muts met oude lapjes, krantenpapier, watten of iets dergelijks. Lijm (met textiellijm) of naai daarna de veer aan de muts.

6. Hoofd van de Piet. Als basis voor het hoofd, neem je een bloempot van circa 15 cm en vult deze met watten (eventueel lapjes of proppen krantenpapier). Leg voordat je de muts op het hoofd bevestigt een kluitje zwarte wol -het haar- bovenop de hoofdpot. Zet de muts erop en haal het draad door gaatjes van de hoofdpot.

7. Pietenkraag. Maak de kraag van een strook wit crêpepapier, wit vilt, een stukje laken, een oud kanten kleedje, stukje gordijn, een wit lapje dat niet zo sterk rafelt. Wit stevig keukenpapier dat je in een soort muizenval plooit, kan ook.

8. Shirt - blouse Piet. Je kunt dit van een lap vilt maken (zelfde kleur als de muts) of van de stof die je voor de muts hebt gebruikt of van glimmende voeringstof met een zelfkant. Maak in een lange lap in het midden een gat en drapeer dit over de bloempotten, tussen het hoofd en het bovenlijf. Je kunt de voor- en achterkant met grove steken aan elkaar naaien, vast plakken met textiellijm of je kunt het gewoon los laten zitten.

9. Piet in elkaar zetten. Pak de twee draden van de hoofdpot en haal dit door de kraag en het vilt van de muts en maak dit vervolgens vast aan de binnenkant van de pot waar je de armen aan hebt gemaakt. Daarna zet je dit geheel op de pot waar je de benen aan hebt bevestigd. Je kunt dit lijmen met plasticlijm (Lijmtips)
of breed plakband (klustape) er omheen plakken of beide om extra stevigheid te krijgen.

10. Handen en voeten. De handen kun je het beste van handschoenen maken, zwart of een andere kleur, die je vult met watten, lapjes of proppen krantenpapier. Zet de handen vast met het touw van de armen(potten). De voeten kan je van sokken of kousen maken in zwart, maar leuker is om een andere kleur te nemen (op de afbeelding roze-paars). Vul deze op dezelfde manier als de handen. Maak ze vervolgens vast aan het touw van de benen(potten). Je kunt er ook veters doorheen rijgen om het meer op schoenen te laten lijken en je kunt de veters dan tegelijkertijd gebruiken om ze extra vast te knopen aan de benen van Zwarte Piet.

11. Ogen en Mond. Van stukjes vilt of eventueel van stukjes gekleurd papier of karton knip je de ogen en mond en plakt ze op het bloempothoofd en klaar is je Zwarte Piet!

12. Schoorsteen. De schoorsteen waar Piet op zit, kun je van een kartonnen doos maken die je bekleedt met steentjespapier dat je in een teken- en papierbenodigdheden winkel kunt kopen. Je kunt de schoorsteen -de doos- ook schilderen in bakstenenrood en er na droging nog witgrijze voegstrepen op te schilderen. Je kunt dit eventueel ook doen door er dungeknipte strookjes papier op te plakken. Een alternatief is natuurlijk ook dat je de doos niet versiert met bakstenenmotief, maar gewoon in kartonkleur laat, inpakt in effen gekleurd papier, aluminiumfolie, leuk pakpapier of een jutezak etc. Helemaal geen doos, maar gewoon een loszittende Piet, kan natuurlijk ook!

Surprise idee - Surprise maken van Melkpakken Kartonnen Dozen - Robot 1 en Robot 2

Robot 1 - Melkpakken en Dozen
Robot 1 - Melkpakken en Dozen
2 - Sjabloon Robot printen
2 - Sjabloon Robot printen
Benodigd materiaal Robot maken
− Een grote kartonnen doos
− Vier melkpakken of van vla/yoghurt
− Een kleinere doos of schoenendoos
− Dozen in verschillende maat (robot 2)
− Closetrol of wc-rol
− Lijm (Papier of Kartonlijm)
− Doppen van potje of tube
− Aluminium folie

− Potje Zilververf of Spuitbus Zilververf
− Eventueel vellen zilverkarton
− Schaar of hobbymesje (stanleymes)
− Breed plakband of klustape

Robot 1 - Surprise Robot maken van Melkpakken - Kartonnen Dozen of Schoendoos

Robotfiguur 1. Hieronder vind je een stap voor stapbeschrijving van robot 1 (en daarna robot 2), afgebeeld op plaatje 1 hier linksboven. Klik met links -als je op het plaatje wijst en er een vergrootglasje met een + in beeld komt- om de afbeelding groter te zien.

1. Cadeautje Kartonnen Doos. Pak als eerste het cadeautje in een grote doos. Het formaat van de doos hangt af van de grootte van je cadeautje. Plak de doos dicht met breed plakband of klustape. Deze doos vormt de body of het lijf van de robot.

2. Melkpakken Benen - Armen. Gebruik twee melkpakken voor de armen, bevestig een pak links en eentje rechts aan de zijkanten van het lijf (de grote doos) met goede lijm en eventueel voor extra stevigheid met dubbelzijdig plakband. Plak ook twee melkpakken onderaan het lijf; deze vormen de robotbenen.

Tips Ledematen Robot: Je kunt de melkpakken voor de benen van tevoren verzwaren met zand, aarde, kattenbaksteentjes, aquariumsteentjes of iets dergelijks, zodat hij steviger en stabieler staat. Nog een tip: Als je liever ronde robotbenen en armen wilt maken, kun je ook kartonnen kokers zoals bijvoorbeeld tekenkokers, postpakketkokers of pringle kokers (zoutjes) gebruiken.

3. Hoofd van de Robot. Maak het robothoofd van een kleinere vierkante of rechthoekige doos, die verhoudingsgewijs klopt met de grootte of formaat van de doos van het lijf. Je kunt ook bijvoorbeeld een goed dichtgeplakte schoenendoos gebruiken.

4. Robot Zilver maken. Wanneer alle dozen goed stevig vast zitten, kun je voor een echt roboteffect aluminiumfolie erop plakken of je kunt alles met zilververf verven. Dit kun je snel met een spuitbus verf doen of gewoon met een kwast en een potje zilververf. Een andere mogelijkheid is om alles meteen van zilverkarton te maken en/of de dozen van tevoren met zilverkarton te beplakken.

5. Mond Oren Ogen Robot. De mond van de robot kun je maken van een doorgesneden closetrol, een wc-rol die je in de lengte doorsnijdt met een scherp hobbymes, broodmes of doorknippen met een schaar. De andere helft van de doorgesneden closetrol, kun je gebruiken om de oren te maken, door de halve rol nog een keer doormidden te knippen/snijden. Plak de oren met lijm vast aan de zijkant van het hoofd. De ogen van de robot kun je ook maken van ringetjes die je van een tweede closetrol snijdt of knipt. Je kunt de ogen ook maken van twee doppen, van een potje, tube of b.v. van de zilveren houdertjes van waxinelichtjes of oude damstenen van een ongebruikt spel. En je kunt de mond, ogen en oren er natuurlijk ook op verven, tekenen met een (edding) viltstift of vormen van gekleurd papier uitknippen en er opplakken. Wanneer je een hele grote robot maakt, kun je lege keukenpapierrollen gebruiken i.p.v. wc-papier rollen.

Tip: Het is makkelijker om versiersels, opsmuk of robotonderdelen erop te plakken, voordat je alle Robotdelen in elkaar zet.

Robot 2 - Robot Surprise maken van Sjabloon of Mal - Platte vlak Karton en 3D Robot

Mal / Sjabloon Robotsurprise. Klik hierboven met links om het Robotplaatje groter te kunnen zien. Je kunt deze robot -het tweede plaatje rechts boven- uitprinten en vergroten; het liefst op karton, maar anders eventueel op stevig papier dat je later op een vel karton plakt. Er zijn twee manieren om een robot te maken, een snelle platte vorm van het vel karton of papier (I) en een ruimtelijke 3D robot, (II), welke hieronder beide worden beschreven.

I ) Snel Simpele Robot Surprise maken. Wil je snel klaar zijn, dan hoef je alleen maar het figuur uit het vel te knippen of te snijden en dit zilver te verven of leg de sjabloon op zilverkarton en knip/snij de vormen uit met een hobbymesje met een liniaal of met een schaar. Maak de robotvorm -de uitgeknipte robotfiguur- een stukje groter dan het formaat van het te geven cadeautje.
• Stop het cadeautje in een doos en bekleedt de doos met aluminiumfolie. Of pak -als het plat is- het cadeautje zelf in metaalfolie.
• Plak vervolgens de uitgeknipte robotfiguur op de aluminiumfolie doos. Je kunt je cadeautje in de doos ook met 2 robotfiguren beplakken: eentje aan de voorkant van het pakje en een aan de achterkant van de aluminiumdoos.
• Je kunt de vormen die op de robot staan met gekleurd papier beplakken of met verf/stiften kleuren. B.v. met digitale cijfers of letters op zijn buik of een soort radartekening etc.

II ) Idee Robot 3D Surprise maken. Deze versie is iets moeilijker en je bent er langer mee bezig om de surprise te maken, maar de robot wordt op deze manier wel veel mooier en echter, dus maak je er ook meer indruk mee!
• Maak van de platte vorm van de robotmal 3D vormen door zelf doosjes te maken van karton (zilverkarton) voor de verschillende robotonderdelen of verzamel doosjes die in verhouding en grootte ten op zichte van elkaar geschikt zijn. Plak de verschillende dozen met een goede lijm aan elkaar (zie Lijmtips) .
• Schilder of spuit de robot van robotdozen tot slot zilver of beplak hem met aluminiumfolie. De verschillende vlakken die op de mal aangegeven staan, kun je beplakken met verschillende kleuren papier, aluminiumfolie of beschilderen/decoreren met digitale tekens en technisch aandoende versiersels.

Tip: Je kunt hier allerlei dopjes en frutseltjes voor gebruiken, die je zilver verft en ook misschien met rode en groene accenten om de robot een meer ruimtelijke computerachtige, digitale of technologische uitstraling te geven.

Tip: Robot met geheime deurtjes ritsen: Je kunt ook een aantal vakjes en vormen die op de robot staan getekend, uitsnijden met een hobbymes (Stanley of ander snijmesje) langs een liniaal, zodat je een luikje of een deurtje krijgt en hier ook -afhankelijk van het formaat- het cadeautje in verstoppen dat je aan de binnenkant vastplakt. Je kunt ook meerdere cadeautjes achter verschillende luikjes stoppen, zodat je een soort Robot-grabbelton krijgt. Snij -voordat je de robot in elkaar zet, nog in het platte vlak- van een rechthoek of vierkant drie zijden (lijnen) met een mesje en laat de vierde lijn/zijde zitten, zodat het opengeklapt kan worden. Wees wel voorzichtig met het scherpe mes! Vouw de kant die niet uitgesneden is van het luikje met een scherpe vouw om. Doe dit met je duimnagel of met een bot mes langs een liniaal, zodat je de naad niet echt doorsnijdt (dit heet ritsen), maar er alleen een kerf in maakt of doe het met de bovenkant (ronde ogen) van een schaar langs een liniaal. Klap het deurtje een paar keer heen en weer zodat er een naad komt en het later makkelijk opengaat en plat blijft zitten. Je kunt hier eventueel dubbelzijdig tape of klittenband aan bevestigen, zodat je het deurtje of luikje zowel open als ook weer dicht kan doen.

Eetbare Sinterklaassurprises - Marsepein Figuurtjes Decoraties - Huisje van Peperkoek

Sinterklaas Surprise Eetbaar Huisje. Ook een leuk idee en weer eens wat anders voor een Sinterklaassurprise is een lekkere en eetbare surprise. Een heel leuk peperkoekhuisje dat je ook als surprise kunt maken, met illustraties en een stap voor stap beschrijving, is te vinden in Peperkoekhuisje Recept Decoratie: Sinterklaas Kerst Feestdag .

Marsepeinen Figuurtjes Sinterklaas. Verder kunnen ook figuurtjes en decoraties van bloemen, fruit, dieren, een drol en Sinterklaasfiguren van marsepein een leuke en lekkere surprise vormen. Voorbeelden van marsepeinen figuurtjes en hoe je marsepein kunt maken, kun je vinden in Marsepein & Marsepeinen Decoraties - Figuren Sinterklaas .

Meer Mooie Sinterklaas Surprises - Sjablonen - Papier-maché en ook Sinterklaasliedjes

© 2008 - 2014 Sila, gepubliceerd in Creatief (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Surprises - lootjes trekkenOm het Sinterklaas- of kerstfeest op te leuken worden er vaak surprises voor elkaar gemaakt. Meestal is het gebruik dat…
Tips voor een originele sinterklaas surpriseSinterklaas komt er alweer aan, dus is het weer tijd om originele, grappige en leuke surprises te maken. Je wilt de ande…
Creatieve Sinterklaas activiteit met kinderenCreatieve Sinterklaas activiteit met kinderenAls je met kinderen gaat knutselen, is het natuurlijk leuk om een thema te geven aan de knutselactiviteit. Voor Sinterkl…
Tips rondom Sinterklaas surprisesTips rondom Sinterklaas surprisesSinterklaas komt er weer aan en dat betekent voor sommige gevulde schoenen, maar voor vele ook een pakjesavond met surpr…
Surprise maken Sinterklaas - Snel Mooi Makkelijk - SjablonenSurprise maken Sinterklaas - Snel Mooi Makkelijk - SjablonenSurprise Sjablonen om makkelijk en snel Sinterklaassurprises te maken. Zoals een voorbeeldsjabloon van de mijter van Sin…
Bronnen en referenties
  • Eigen Knutselwerk en Surprise ideeën
  • Creatieve ideeën. Sint-Niklaas: Caramel /Flash Promoties
  • Creatief - Werken met Materiaal. Altamira Industria Grafica Madrid: Lekturama
  • Knutselen voor iedereen. Baarn: Market Books (vertaling Handicrafts London)
  • Knutselideetjes voor kinderen en volwassenen. Sint-Niklaas: Caramel /Flash Promoties

Reageer op het artikel "Sinterklaas Surprise maken- Tips Surprise-ideeën Voorbeelden"

Infoteur: Sila
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!