InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huis verkopen tips

Huis verkopen tips

Huis verkopen tips U wilt uw huis verkopen en uw woning staat al langer dan een jaar te koop. Er zijn wel diverse aspirant-kopers geweest, maar tot verkoop is het tot op heden niet gekomen. Hoe is het mogelijk: zo'n leuk huis op een perfecte locatie? Misschien is uw woning niet verkoopklaar. Hieronder zijn enkele tips gegeven.

Schoenen uit de meterkast

Huizen officieel verkoopklaar maken met behulp van een deskundige is weliswaar een normaal verschijnsel in de Verenigde Staten en Engeland, maar in ons land nog een redelijk nieuw fenomeen. Er zit een grote diversiteit tussen de verkopers van woningen. De een zet een heerlijk geurende appeltaart op tafel als er potentiële kopers langs komen, de ander laat in huis de boel zoals het is en zegt doodleuk: 'daar moeten mensen doorheen kijken'. Maar 'erdoorheen kijken', dat doen de mensen vaak niet. Ze knappen bijvoorbeeld af op meterkasten waar de schoenen uitrollen, op woonkamers die bijna onbegaanbaar zijn door het grote aantal meubels. Het belangrijkst: zorg ervoor dat je ruimte, rust, eenheid en licht in een woning aanbrengt.

Investeren in het te verkopen huis

Investeren in een huis dat je gaat verlaten klinkt niet erg logisch, maar een beperkte investering wordt ruimschoots terugverdiend. Waar het om gaat is het voorkomen dat het huis een half jaar of langer in de verkoop blijft, wat tegenwoordig geen uitzondering is. Want dan is de onderhandelingspositie van de verkoper tot een minimum gezakt en zal hij eerder ingaan op een bod dat ver onder de vraagprijs ligt. Investeer ongeveer 1% van de vraagprijs in styling.

Ruimte, rust, eenheid en licht

Deze vier aspecten zijn van groot belang bij de verkoop. Zorg dat dingen op elkaar zijn afgestemd, daarmee creëer je rust en eenheid. En zorg dat het daglicht optimaal benut wordt: gordijnen open, maar ook bijvoorbeeld de deuren van de slaapkamers wanneer de overloop nogal donker is. Zorg er wel voor dat de huiselijkheid gewaarborgd blijft. Potentiële kopers moeten zich thuis kunnen voelen en niet het gevoel krijgen in een modelwoning te zijn beland.

Praktische tips

  • Zorg voor een spraakmakende kleur in de keuken: denk bijvoorbeeld eens aan het vervangen van alleen de deurtjes. Voor oubollig tegelwerk in de badkamer is coaten de oplossing. Naast het tegelwerk kunnen ook de wastafel en het bad gecoat worden in de kleur die u wenst.
  • Overgordijnen maken een ruimte vaak kleiner, zeker wanneer ze donker van kleur zijn. Haal ze voor bezichtiging gewoon even weg, u zult zien dat de ruimte ervan opknapt.
  • Scheid woonfuncties zoals eten, zitten en werken. Een werkplek in de woonkamer impliceert dat u een kamer te kort komt. Ook al is dit zo, laat de kijkers zelf hun ontdekkingen doen in de woning.
  • Haal persoonlijke dingen en accessoires weg. De koper moet zich thuis voelen in uw huis. Bovendien leiden accessoires af van het huis zelf. Vooral in de badkamer en de keuken mogen niet te veel attributen staan.
© 2007 - 2017 Luckyjob, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis verkopen tips"

Infoteur: Luckyjob
Gepubliceerd: 18-10-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!