InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat zijn de nadelen van wonen in een zonnig land?

Wat zijn de nadelen van wonen in een zonnig land?

Wat zijn de nadelen van wonen in een zonnig land? Emigreren naar een zonnig land heeft niet alleen voordelen. Wie enthousiast naar het zuiden verhuist kan soms voor erg onaangename verrassingen komen te staan. De aanpassing aan het nieuwe leven kan best tegenvallen, waardoor wonen in het zonnige land waar je altijd van droomde een beetje teleurstellend wordt. Twijfel over de gemaakte keuze, stress en heimwee zijn in dat geval allemaal emoties die geleidelijk aan kunnen groeien en groeien. Je onderdompelen in het sociale leven van je nieuwe land is niet altijd makkelijk, terwijl ook praktische beslommeringen de boventoon kunnen gaan voeren. Bovendien kunnen er andere nadelen opduiken die je helemaal niet had verwacht. Welke zijn zoal die mogelijke nadelen van wonen in een zonnig land?

Wonen in een zonnig land

Verhuizen naar een warm klimaat kan in het begin heel wat enthousiasme met zich meebrengen. Je draait een nieuwe bladzijde om in het leven en je bent klaar voor een nieuw begin. Maar emigreren is een ernstige beslissing die je niet zomaar neemt zonder de voordelen en de nadelen grondig af te wegen. Het aanvankelijke enthousiasme in de beginfase, wanneer alles nog nieuw en interessant is, kan na verloop van tijd verminderen. Hierna kan een soort van terugslag volgen omdat je positieve energie een beetje is gedoofd. Je kan gaan twijfelen of je de goede beslissing hebt genomen en je vraagt je af of het wel de moeite waard was.

Moeizame aanpassing

Je leven in eigen land laten varen voor een avontuur in een zonnig land is een onderneming die zelden zonder hindernissen verloopt. Ook al heb je alles goed voorbereid, toch kan je niet met alles rekening houden en kom je onvermijdelijk voor verrassingen te staan. Je aanpassen aan het leven in je nieuwe land kan moeizaam verlopen doordat je moeilijk kan wennen aan de plaatselijke gewoontes en gebruiken.

Last van heimwee

Van zodra het tegenvalt, kan je zonnig avontuur leiden tot een gevoel in de tegenovergestelde richting: heimwee. Heimwee komt doorgaans vaker voor bij kinderen, maar ook bij volwassenen mag je dit niet zomaar onderschatten. De negatieve emotie die gepaard gaat met het zich niet goed voelen in het nieuwe land, kan als snel leiden tot heimwee. Het opsommen van de voordelen van het vaderland kan die gevoelens nog versterken.

Sociale gewoonten

Waar doorgaans te weinig rekening mee gehouden wordt, is de aanpassing aan het sociale leven in het nieuwe land. In een zonnig klimaat zijn mensen vaker onbezorgder, nonchalanter en minder nauwkeurig met afspraken. Doorgaans zijn westerlingen daar gevoelig voor en dit kan dan ook voor frustratie zorgen.

Insecten en ongedierte

De zuiderse landen beschikken over een ander klimaat, en andere fauna en flora. Door de afwezigheid van kou kunnen insecten en ongedierte makkelijker overleven in deze landen. Spinnen, kakkerlakken, salamanders en andere rare beestjes kunnen sommige noorderlingen dan ook opschrikken als ze ermee geconfronteerd worden.

Gezondheidsproblemen

Medische zorg

Zonnige, zuiderse landen buiten Europa beschikken niet altijd over medische zorg waar de doorsnee Europeaan aan gewend is. Vaak kan de medische zorg niet tippen aan de hoge normen van de ziekenhuizen en de medische voorzieningen in Nederland en België. Het kan dan ook zijn dat ziektes, aandoeningen en gezondheidsproblemen minder goed behandeld zullen worden dan in het noorden.

Hygiëne

Bovendien loop je meer gevaar om ziek te worden doordat je immuunsysteem niet gewoon is aan warme temperaturen en een andere hygiëne. Je lichaam zal vooral in het begin wat tijd nodig hebben om aan die andere hygiëne te wennen, wat mogelijk enkele infecties kan veroorzaken. Na verloop van tijd zal je lichaam evenwel meer gewoon worden aan het warme klimaat en zal de kans op ziektes verkleinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat zijn de nadelen van wonen in een zonnig land?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Emigreren
Schrijf mee!