InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?

Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?

Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land? Het slechte weer, de sinds 2008 aanhoudende economische crisis en de toenemende stress leiden ertoe dat het voor tal van mensen teveel wordt in de koude, sombere Lage Landen. Daarom kiezen steeds meer mensen ervoor om te emigreren naar een zonnig land. Als je naar een zonnig land gaat verhuizen kan je rekenen op heel wat voordelen. Zo is er ten eerste het zonnige klimaat waardoor je meer tijd in open lucht zal kunnen doorbrengen. Daardoor kan je ook meer vitamine D opnemen, wat goed is voor je weerstand tegen ziektes. Bovendien zal je levenswijze vanzelf een stuk relaxter worden waardoor je minder kans loopt op chronische stress en depressie. Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?

Verhuizen naar een warm klimaat

De economische crisis van 2008 en de nasleep ervan heeft het voor veel mensen financieel moeilijk gemaakt. Daarnaast blijft stress op de werkplek een aanhoudend probleem en verloopt ook op sociaal vlak alles moeizamer. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende vereenzaming en verkilde sociale relaties. Redenen genoeg dus om je leven een nieuwe wending te geven en het de drukke westerse samenleving achter je te laten. Een mogelijke oplossing is om een emigratie naar een zonnig land te overwegen. Bovendien is ook het wisselvallige, vochtige weer in West-Europa vaak een reden om zonniger oorden op te zoeken. Het koude klimaat zorgt immers voor tal van gezondheidsproblemen. Daarom hoor je in de eenentwintigste eeuw meer en meer mensen praten over een mogelijke verhuis naar een zonnig land. Welke voordelen kan dit hebben?

Wonen in een zonnig land

In de eerste plaats kan je natuurlijk genieten van mooi weer in een zonnig klimaat, wat een hele opluchting kan betekenen voor iemand die altijd in Nederland of België gewoond heeft. Door het aangename weer kan je meer tijd in open lucht doorbrengen en dat geeft je minder een opgesloten gevoel. Je kan vaker in de buitenlucht eten, een lekker glas drinken met je familie en vrienden, hetgeen de sociale banden versterkt. Door de grote hoeveelheid zonlicht kan je bovendien meer vitamine D opnemen, waardoor je weerstand sterker zal zijn. Hierdoor loop je minder kans om ziek te worden.

Geen stress

Stress is een van de gevolgen van de alsmaar sneller evoluerende, hoogtechnologische maatschappij. Je wordt geacht snel te antwoorden op emails, op berichten en op sms’jes. Dit kan leiden tot een sterke sociale druk waaraan moeilijk te beantwoorden valt. In een zonnig klimaat zal je automatisch meer tijd in de buitenlucht doorbrengen, waar je doorgaans minder geneigd zal zijn om voortdurend op de hoogte te blijven van berichten en van de actualiteit.

Voordelen gezondheid

Voor vele mensen met gezondheidsproblemen kan een verblijf in een zonnig klimaat een positieve impuls betekenen. Voor tal van ziekten zoals reuma, astma, artrose, psoriasis en andere heeft de zon een helende invloed. Ook tegen depressie in het algemeen en winterdepressie in het bijzonder kan het wonen in een zonnig land goed zijn: dankzij de overvloed aan licht krijg je meer energie en misschien ga je het leven zelfs van een optimistischer, relaxter kant bekijken. Op lange termijn word je ook sterker doordat je minder ziek wordt; je zet dus een soort van lawine aan gezondheidsvoordelen in gang.

Emigreren verrijkend

Vaak wordt gezegd dat je af en toe eens iets helemaal nieuws moet beginnen om je leven te verrijken. Een nieuwe wending geven aan je leven, zoals emigreren naar een zonnig land, kan erg verrijkend zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontdekken van de zeden, gewoonten en gebruiken in het nieuwe land. Ook zal je op sociaal vlak je ervaring kunnen verruimen door het leggen van contacten met plaatselijke bewoners. De totale emigratie-ervaring maakt je wereldbeeld breder en verhoogt bovendien je mensenkennis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Emigreren
Schrijf mee!