InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Thonet 'Pure materials': Breuers beroemde buizenstoelen

Thonet 'Pure materials': Breuers beroemde buizenstoelen

Thonet 'Pure materials': Breuers beroemde buizenstoelen Thonet is een begrip in designmeubels. Op beurzen worden regelmatig nieuwe producten of productuitvoeringen gelanceerd, gebaseerd op beroemde designklassiekers. De collectie 'Pure Materials' geeft de vermaarde buizenmeubels van Bauhaus-architect Breuer een nieuwe look. Design. Het is bijna onmogelijk om er lauwtjes tegenover te staan. De een vindt het koel en ongezellig, de ander zou het hele huis van nok tot kelder ermee willen vullen. Voor de ware liefhebber is Thonet een naam om te onthouden. Thonet heeft op de laatste meubelbeurs in Keulen zojuist weer een nieuwe designklassieker gepresenteerd, maar dan in een nieuw jasje. En wel een serie beroemde klassiekers van Marcel Breuer: de bekende stoelen S 32 en S 64 en bijzettafel B 9. Natuurlijk blijven de markante stalen buizen. Een vernieuwing in meubelontwerpen die destijds als zeer revolutionair werd gezien. En ook een van de vele vernieuwingen die Breuer en andere grote namen onder de naam 'Bauhaus' doorvoerden in meubelontwerp en architectuur - door sommigen verfoeid en door anderen ronduit verafgood.

Bron: Thonet persmateriaalBron: Thonet persmateriaal

Buizen, hout en leer

Wat is er vernieuwd aan de ontwerpen van Breuer? Er is een combinatie van materialen gemaakt en wel van vernikkelde stalen buizen, geolied hout en mat leer. Deze collectie heeft de naam ‘Pure Materials‘ gekregen. Het doel was om producten uit de Thonet collectie van een individuele uitstraling te voorzien. Wie een liefhebber is van de 'used look', ofwel de uitstraling van doorleefdheid en gebruikssporen, kan haar of zijn hart ophalen. Het idee bij deze look is dat elk product als het ware getuigt van het eigen 'levensverhaal'. De combinatie van buizen, geolied hout en mat leer zal in de toekomst meer worden gezien bij Thonet: zowel bij het vernieuwen van de look van andere klassiekers, als bij actuele ontwerpen uit de Thonet collectie.

Verchroomd of vernikkeld

Een van de punten waarop de ‘Pure Materials‘ serie een eigen uitstraling heeft, zit 'm in die beroemde buizen onderstellen. In dit geval zijn deze vernikkeld, terwijl de buizen bij de standaard uitvoering verchroomd zijn. Nikkel past bij uitstek bij een 'vintage' uitstraling, omdat producten door aanraking en gebruik steeds meer winnen aan natuurlijke uitstraling en authenticiteit. Het feit dat de houten onderdelen van de ‘Pure Materials‘ serie geolied worden, garandeert een optimale zichtbaarheid van de houtstructuur. Meer aan gebruik blootgestelde delen krijgen mettertijd een gladder aanzicht dan andere delen, wat ook weer bijdraagt aan het idee van een meubel als 'levend' deel van het interieur. De zitting van de stoelen is bekleed met zogenaamd Nubuk volnerfleder. Een onderstoffering als basis voor de gestoffeerde stoeldelen waarborgt een buitengewoon zitcomfort. Ook het leer krijgt door gebruik een steeds doorleefdere uitstraling. Maar intussen zorgt de kwaliteit van materialen, afwerking en stiksels dat de stoelen ook bij intensief gebruik een hele tijd mooi en bruikbaar blijven.

Meer over Thonet

Meer weten over Thonet en haar collecties? De Nederlandse website voor dit wereldberoemde merk, www.thonet.nl, biedt informatie over zowel Thonet zelf als ontwerpers en ontwerpen. Wie écht alles wil weten over geschiedenis, visie en prestaties van Thonet, kan hier ook meer lezen over het boek dat over Thonet is gepubliceerd.

Wie was Marcel Breuer?

Marcel Breuer werd in 1902 geboren in Pécs, Hongarije. Hij begon een kunststudie, maar hield daarmee op. Vervolgens studeerde hij van 1920 tot 1924 aan het 'Staatliche Bauhaus Weimar'. Tussen 1925 tot 1928 leidde Breuer de timmermanswerkplaats van het 'Bauhaus', inmiddels verhuisd naar Dessau. De stromingen van constructivisme en 'De Stijl' waren sterk van invloed op zijn signatuur. In deze periode ontwikkelde hij enkele meubelontwerpen van stalen buizen die later aan zijn roem zouden bijdragen. In 1928 vertrok Breuer naar Berlijn, waar hij zich vooral bezighield met binnenhuisarchitectuur. In 1932 begon hij, inmiddels woonachtig in Zwitserland, aan aluminium meubelontwerpen. In 1935 verhuisde Marcel Breuer naar Londen. Daar werkte hij als architect. In 1937 kreeg hij een prestigieuze leerstoel voor architectuur aan de Harvard Universiteit in Cambridge, Massachusetts/USA. Daar zou hij met de minstens even vermaarde Walter Gropius een architectuurbureau oprichten. In 1946 begon Marcel Breuer een eigen studio in New York. Dankzij de vele ontwerpen die Breuer op zijn naam schreef, geldt hij nu als één van de belangrijkste moderne architecten en vormgevers. Breuer overleed op 1 juli 1981 in New York.
© 2012 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht Thonet
  • Persbericht Thonet
  • Beeldmateriaal Thonet
  • Afbeelding bron 1: Thonet persmateriaal

Reageer op het artikel "Thonet 'Pure materials': Breuers beroemde buizenstoelen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 16-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!