InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Duurzame energie (zonnepanelen) kan voordelig zijn

Duurzame energie (zonnepanelen) kan voordelig zijn

Duurzame energie (zonnepanelen) kan voordelig zijn Nederland kent niet echt een beleid om het gebruik van duurzame energie te stimuleren. Naast de groene en de grijze stroom houdt de inventiviteit wel op. Een ander probleem is dat Nederlanders niet snel van een energievoorziening zullen gaan wisselen. Een omschakeling van elektrisch koken naar koken op gas en andersom wil nog wel lukken, maar het overstappen naar een andere energieleverancier doen de Nederlanders niet gemakkelijk.

Overstap voordeel

Nu de energiemarkt vrijgegeven is, komen er steeds meer energieleveranciers op de markt. Alleen de netbeheerder kan niet gekozen worden. De energieleveranciers kopen het gas en de stroom in en leveren deze met een opslag door aan de klant. Het is daarom raadzaam om te onderzoeken welke aanbieder het beste bij je past. Op internet zijn verschillende sites die de mogelijkheid bieden om een berekening te maken en vervolgens aangeven welke leverancier je het beste zou kunnen nemen.

Jaarafrekening

Hoewel het niet zou kunnen en de overheid het voornemen heeft om de energieleveranciers te verplichten om van het maandelijkse voorschot af te stappen en de gebruiker te laten betalen wat er in een maand is afgenomen, dient de consument goed op te letten. Veel Nederlanders blijken de jaarafrekening niet te controleren of de meterstanden van de jaarafrekening ook kloppen met de werkelijkheid. Het gevolg is dat er in de regel te veel aan de energieleverancier wordt betaald. Om vervolgens de meterstanden te wijzigen in de werkelijke stand, kost vaak een onnodige en langdurige kracht inspanning. De energieleveranciers beginnen bij de eerste klacht al te roepen dat de informatie die je over de meterstanden geeft niet kan kloppen omdat de netwerkbeheerder de meterstanden heeft doorgegeven.

Zonnepanelen

In tegenstelling tot andere Europese landen tref je in Nederland maar weinig zonnepanelen op de daken aan. De zonnepanelen moeten bij voorkeur onder een hoek van 15 tot 20 graden staan. Zonnepanelen die in een hoek van 15 tot 20 graden geplaatst zijn behalen een rendement van ongeveer 18% per jaar. Hierbij is uitgegaan van het gegeven dat er in Nederland meer dan 1.800 uren de zon zal schijnen. In slechte zonjaren zal het aantal zonuren niet onder de 1.200 zonuren komen. Gemiddeld schijnt de zon 1.550 uur per jaar. De maand mei heeft de meeste zon uren en de maand december de minste.

Onduidelijk is of de lage animo voor zonnepanelen te maken heeft met het subsidiebeleid van de overheid. Om de voordelen van zonnepanelen op het eigen dak te promoten wordt er door de overheid en bedrijfsleven het actieplan zonnepanelen uitgevoerd. Een extra reden om te onderzoeken of zonnepanelen op het eigen dak aantrekkelijk is, wordt ingegeven door de blijvende stijging van de energieprijzen.

Prijsvergelijking

Een prijsvergelijking tussen zonnepanelen stroom en de stroom van de energieleverancier laat zien dat zelf opgewekte stroom goedkoper is. Het verschil per kWh is minimaal. Daar de verwachting is dat de tarieven van de energieprijzen alleen maar zullen blijven stijgen, is het raadzaam om te berekenen of het niet gunstiger is om zonnepanelen op het eigen dak te (laten) plaatsen. Kema, een kritische consumentenorganisatie, heeft laten berekenen dat het opwekken van eigen stroom de kosten oor het hele jaar kunnen dekken. In de zomer verkoopt men tegen een marktconforme prijs de te veel geproduceerde stroom en in de winter koop men de benodigde stroom dan weer in. De zonnepanelen kunnen minimaal 20 jaar stroom leveren en na aanschaf is de investering in de panelen na 12 jaar reeds weer terugverdiend. De kwaliteit van het zonnepanelensysteem is zodanig dat er ook met een levensduur van 25 jaar gerekend kan worden. Theoretisch heeft de eigenaar van de zonnepanelen na twaalf jaar rekenkundig gezien dus gratis stroom.

Kostenvergelijking

Uitgaande van het gegeven dat een gemiddeld huishouden 3.500 kWh per jaar gebruikt, dan kan de volgende kostenberekening worden gemaakt. Voor de opwekking van 3.500 kWh zijn 18 zonnepanelen nodig. Het zonnepanelensysteem moet 4,2 kW opwekken en de panelen zijn 240 W. De benodigde oppervlakte voor de zonnepanelen is ongeveer 28 vierkante meter. Op basis van de huidige tarieven gaat het bij de aanschaf van zonnepanelen om een investering van ongeveer negen duizend euro. Om de installatie te betalen (lees: om de investering terug te verdienen) is men ongeveer 22 eurocent per kWh kwijt en dat is minder dan de huidige tarieven voor de groene of grijze stroom. De kosten van de groene en de grijze stroom is ongeveer 23 eurocent per kWh en de verwachting is dat de prijs voor elektriciteit de komende jaren alleen maar zal stijgen.

Vergunningen

Nederland is een vergunningen land. Echter de aankoop en het plaatsen van zonnepanelen op het eigen dak mag in Nederland nog zonder een vergunning worden uitgevoerd. Als er besloten wordt om zonnepanelen niet op het eigen dak te plaatsen dan moet eerst de welstandscommissie een advies uitbrengen.

Aankoop zonnepanelen

Eigenaren van zonnepanelen mogen tot 5.000 kW per jaar terugleveren. Als eigenaren meer dan 5.000 kW terugleveren dan krijgen ze voor de kW boven de 5.000 kW geen marktconforme prijs meer. Voor gewone huizen is de bovengrens van 5.000 kW moeilijk haalbaar. Voor groot leveranciers als boeren en glastuinders en andere grootschalige zonneproducenten moeten zelf op individuele basis goede afspraken maken.

Bij de bouwmarkt zijn (nog) geen zonnepanelen te koop. Speciale installatiebedrijven bieden wel tegen scherpe tarieven zonnepanelen aan. In 2012 is het kwaliteitskeurmerk van de brancheorganisatie Holland Solar voor de zonnepanelen en de installateurs gereed.

Bij verkoop van de woning moet de verkopende partij er erg in hebben dat makelaars en taxateurs in de regel geen extra post opnemen voor de vergoeding van de kosten voor de aangebrachte zonnepanelen. Verder is er geen of onduidelijke regelgeving voor het produceren en verrekenen van opgewekte stroom door een Vereniging van Eigenaren. Terwijl een Vereniging van Eigenaren voor het beheer en onderhoud veel (financiële) voordelen kan hebben.

Stappen die moeten worden uitgevoerd na aanschaf van zonnepanelen

Na aanschaf van zonnepanelen kan er subsidie worden aangevraagd en de betaalde btw kan bij de belastingdienst worden teruggevraagd.

Subsidie

Een subsidie van de rijksoverheid is er (op dit moment) niet, maar mogelijk heeft de gemeente of provincie wel subsidiemogelijkheden.

Terugvragen van btw

Bij aanschaf van zonnepanelen kan de betaalde btw worden teruggevraagd. Voor het terugvragen van de btw moeten een aantal stappen worden uitgevoerd.

stap 1
Verzamelen van de benodigde documenten (zoals factuur aankoop, factuur bemiddeling, overeenkomst met energieleverancier)

stap 2
Op basis van stap 1 vaststellen of het terugvragen van de BTW zinvol is

stap 3
Invullen formulier startende ondernemer, ingevulde formulier ondertekenen en een kopie maken voor de eigen administratie. Het formulier is te vinden op www.belastingen.nl

stap 4
Op het formulier startende ondernemer bij vraag 6 één opdrachtgever vermelden: het elektriciteitsbedrijf waaraan je de stroom levert die je met jouw zonnepanelen opwekt.
Bij vraag 7 vul je jouw inkomenssituatie in.
Bij vraag 7 B vul je nul uren per week in voor jouw onderneming.
Bij vraag 7 C vul je het verlies over het eerste jaar in, dat is de opbrengst van de zonnepanelen min de aanschafkosten van de zonnepanelen (factuur er bij pakken).
Bij vraag 7 D de overige inkomsten die niet in loondienst worden ontvangen.
Bij vraag 8 A vul je de berekende omzet in van het elektriciteitsbedrijf.
Bij vraag 8 B de aanschafkosten van de zonnepanelen (inclusief alle bijkomende kosten).

stap 5
Na ondertekening en controle of alles is ingevuld, kan het ingevulde formulier worden verstuurd.

stap 6
Na vijf werkdagen (na ontvangst van de inloggegevens en het btw nummer) de btw aangifte doen, kan zijn dat de eerste aangifte op papier moet in plaats van digitaal.

stap 7
BTW aangifte invullen en versturen (digitaal wordt op de computer opgeslagen, op papier dan een kopie maken)
Bij vraag 1 het bedrag van de berekende omzet en de btw.
Bij vraag 5 het bedrag van de btw (vergeet niet de btw van de rekening van een (belasting)adviseur mee te nemen).

stap 8
Formulier voor het bankrekeningnummer invullen waarop de betaalde btw moet worden gestort en opsturen. Kopie bewaren.

stap 9
Ontheffing vragen voor het doen van BTW aangifte vanaf 1 januari van het komende jaar.
Indien bijvoorbeeld ProjectBuro Buorren 43 de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting doet, dan kan je ook overwegen dit niet te doen en dan krijg je de kosten van de aangifte en de betaalde btw van ProjectBuro Buorren 43 ook jaarlijks terug.

stap 10
In de kosten van de werkzaamheden door een (belasting)adviseur zit het doen van de BTW aangifte over het 1, 2, 3 en 4e kwartaal vaak in de te betalen advieskosten.

stap 11
Het voeren van de correspondentie met de belastingdienst over de aanmelding als ondernemer en de btw aangifte zit vaak in de prijs van de adviseur. Bij het opvragen van offertes is dit een extra aandachtspunt voor de onderlinge vergelijking van de ontvangen offertes.

stap 12
Vergeet niet jaarlijks de inkomsten van de zonnepanelen op te geven in de aangifte inkomstenbelasting/premievolksverzekering.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen zijn goed voor het milieu maar verdienen zichzelf doorgaans ook terug. Belangrijk hierbij is de opbrengst v…
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie is een van de voorbeelden van duurzame energie die veel perspectieven biedt. Meer en meer particulieren br…
Energie besparen: Zorgen voor het milieuEnergie besparen: Zorgen voor het milieuOveral om ons heen wordt energie verbruikt. Of je nu staat te koken of een douche neemt, een avondje tv-kijkt of een tel…
Bronnen en referenties
  • www.szw.nl
  • www.belastingdienst.nl
  • Internet
  • http://www.evoo.nl/component/content/article/19.html
  • http://www.milieucentraal.nl (geraadpleegd op 16 september 2015 om 13.45 uur).

Reageer op het artikel "Duurzame energie (zonnepanelen) kan voordelig zijn"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 16-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!