InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Klussen: plannen maken voor verbouwen huis - verbouwing

Klussen: plannen maken voor verbouwen huis - verbouwing

Wanneer u uw huis gaat verbouwen is het goed eerst een hoofdplan op te stellen ook al gaat u waarschijnlijk per kamer te werk. Ingrijpende verbouwingen (uitbreken van muren, etc.) dient u namelijk eerst te doen voordat u gaat behangen en schilderen. Bij het ontwerp van een bepaalde kamer moet u eerst het gebruiksdoel vaststellen. Meubels en apparatuur moeten er royaal in kunnen. Aan de hand daarvan bepaalt u waar verlichting, stopcontacten, etc. moeten komen.

Wat kunt u allemaal in uw huis verbouwen?

Een huis bestaat uit veel kamers. Ga bij het inrichten uit van de ruimte en waarvoor u de kamer wilt gebruiken. Schep een comfortabel, werkbaar interieur waarin u plezierig kunt wonen. De eerste stap van het ontwerpproces is te bepalen hoe de ruimte gebruikt gaat worden. Dit moet u zelfs doen voordat u bovenstaande stappen (plattegrond, kleurenschema en tijdschema) zet.

Denk bij gebruik ruimte aan:
  • grootte vertrek
  • ligging van de ruimte
  • hoeveelheid daglicht
  • opvallende kenmerken van de kamer
  • stilistische aspecten

Maak een plattegrond op ruitjespapier

Op ruitjespapier kunt u een plattegrond maken (1:25). Neem zorgvuldig de maten op (hou rekening met nissen, uitbouwen, schuine hoeken, etc.). Maak ook een tekening van de wanden (deuren, ramen, open haard, etc. weergeven). Geef verder aan waar radiatoren, lichtpunten, stopcontacten en aan- en afvoerbuizen zitten en hoe de deuren geopend worden. Zo kunt u makkelijker bepalen waar meubels komen en wat voor soort gordijn u wilt ophangen.

Maak van de meubels een malletje van karton en maak zo een goed opstelling op de plattegrond.

Maak een kleuren schema

In een kamer zijn drie hoofdvlakken:
  1. vloer
  2. 4 wanden
  3. plafond
Andere dominerende elementen zijn bijvoorbeeld keukenblok, aanrecht, stoffering banken en stoelen, sanitair, etc.

Voor grote oppervlakken kunt u het beste grote patronen en sterke kleuren gebruiken. Voor kleinere elementen gebruikt u kleine dessins en lichtere kleuren.

Neem plattegrond mee als u spullen gaat uitzoeken in de winkel. Voor uitvoer kleurenschema dient u te weten wat voor behang, verf, accessoires, stoffen, etc. te krijgen zijn. Neem wat monsters mee naar huis van stof, vloertegels, tapijt, behang. Bekijk het bij daglicht en kunstlicht en vooral op de plek waar het komen moet. Kies uit wat u wilt hebben en bepaal de hoeveelheid die u nodig heeft. Loop overigens niet te hard van stapel. Laat de monsters een aantal dagen liggen en bekijk ze op verschillende tijdstippen van de dag.

Tijdschema

Maak een tijdschema en een volgorde van de werkzaamheden.
  • Begin met constructiewerk (elektrische bedrading, installeren van aan- en afvoerbuizen, zware bouwklussen).
  • Begin bovenin het huis en werk naar beneden toe.
  • Werk van de achterkant van het huis naar de voorkant.
  • Voorbereiden schilderen en behangen.
  • Leg tapijt.
  • Hang gordijnen op.
  • Plaats meubels.
  • Richt het huis gezellig in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis verkopen of huis verbouwen?Huis verkopen of huis verbouwen?'Verkopen of verbouwen'? Dit is een vraag die veel huiseigenaars zich op een gegeven moment stellen. Zowel je huis verko…
Een ander huis kopen of investeren in uw huis?Een ander huis kopen of investeren in uw huis?De woonwensen veranderen door de jaren heen. Starters hebben andere woonwensen dan gezinnen met ongroeiende kinderen. Zo…
Verbouwen in plaats van verhuizenVerbouwen in plaats van verhuizenEr zijn verschillende redenen te bedenken om de voorkeur te geven aan een verbouwing in plaats van een verhuizing. U moe…
Garage verbouwen, tipsGarage verbouwen, tipsDe garage verbouwen als meer woonruimte nodig hebt is een goede optie. Een garage verbouwen zorgt voor een extra kamer.…
Verbouwen van de zolderVerbouwen van de zolderHet verbouwen van een zolder hoeft niet heel duur te zijn. Zeker wanneer u dat zelf doet kunnen de kosten beperkt blijve…
Bronnen en referenties
  • The complete home decorator Stewart Walton

Reageer op het artikel "Klussen: plannen maken voor verbouwen huis - verbouwing"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 31-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Klussen
Schrijf mee!