InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?

Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?

Zonnepanelen: hoeveel bespaart u? Zonnepanelen wekken een deel van energie zelf op. Geld besparen door zonnepanelen, hoeveel dan? Wat gebeurt er als je energie overhoudt. Voordat je zonnepanelen aanschaft wil je wel weten wat zonnepanelen kosten, hoeveel geld je hiermee gaat besparen en wat de terugverdientijd is. Subsidie wordt verleend bij aanschaf van zonnepanelen. Een alternatief voor zonnepanelen is de zonneboiler die geld en energie bespaart.

Hoeveel bespaart u op zonnepanelen, wat is de terugverdientijd?

Zonnepanelen hebben een capaciteit, namelijk het watt piekvermogen (Wp). Het piekvermogen van zonnepanelen in ons land wordt op een heldere zonnige dag bereikt, wanneer de panelen precies gericht zijn op de zon. Zonnepanelen produceren gelijkstroom en middels een omvormer wordt van de energie van de zonnepanelen 230 V wisselstroom gemaakt. Om de jaaropbrengt van zonnepanelen in te schatten in kilowattuur vermenigvuldig je het piekvermogen (watt) met 0,85. Heeft een zonnepaneel 200 W piekvermogen dan produceert het zo'n 170 Wh per jaar. De plaatsing van de panelen is hierbij belangrijk.
Plaats de zonnepanelen op het zuiden en zorg dat panelen niet in de schaduw komen. Richt ze onder een hoek van 20 tot 50 graden ten opzichte van het horizontale vlak

Wat kosten de zonnepanelen

Een set van 3 zonnepanelen koop je vanaf 1500 euro. Dit is 2,50 euro per Wp. De prijs is inclusief omvormer en materiaal om te installeren. De omvormer zal na een paar jaar een keer vernieuwd moeten worden, omdat de capaciteit dan iets is teruggelopen. Een set van drie panelen verdien je terug in 15 jaar, gelet op de huidige energieprijs en 2% rentederving. Het terugverdienen duurt langer bij duurdere panelen die door een bedrijf geínstalleerd worden (want dit is duurder). Uiteraard neemt de terugverdientijd af wanneer de energieprijzen stijgen.

Terugleververgoeding op zonnepanelen

Als panelen meer stroom produceren dan je verbruikt geldt de terugleververgoeding. Dit is een vergoeding van het energiebedrijf voor de extra energie die ze van je geleverd krijgen. Deze terugleveringvergoeding is lager dan de prijs die je betaalt voor de energie die je afneemt.

Subsidie op zonnepanelen

De overheid geeft subsidie bij aanschaf van zonnepanelen. Soms zijn er ook subsidies voor duurzame energie en energiebesparingen.
Regelingen vind je op www.energiesubsidiewijzer.nl
Soms stellen subsidieregelingen eisen aan verbetering van de woning en moet er maatwerkadvies aan te pas komen in het kader van besparende maatregelen. Aanvragen moeten snel ingediend worden omdat een subsidiepot snel leeg is.

Geld en energie besparen door een zonneboiler

Een alternatief voor zonnepanelen is een zonneboiler. Ook een zonneboiler vangt energie op, en bespaart dus geld en energie. Een zonneboiler wordt gebruikt om het douchewater of verwarmingswater te verwarmen. Een zwarte collector komt op het dak te staan en de daarin aanwezige vloeistof wordt verwarmd door de zon. De combiketel springt bij wanneer het water nog niet warm genoeg is. Ook in de winter vangt een zonneboiler veel warmte op. Een zonneboiler bespaart vooral bij grotere gezinnen. Een zonneboiler kost 4300 euro inclusief aansluiting op cv ketel. Zelf een zonneboiler kopen en installeren kost 1700 euro. Een geldbesparing van 105 euro per jaar en vermindering van maar liefst 110 kilo CO2 uitstoot is het resultaat van de zonneboiler.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.energie-prijzenvergelijken.nl

Reageer op het artikel "Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?"

Reacties

Zandbergen (infoteur), 11-10-2011 16:57 #2
Aan de kust wonen toch aardig wat mensen, daar zou de opbrengst iets hoger liggen (0.9 kwh of meer per wp). Een prijs van 2 euro per wattpiek is een betere schatting, exclusief installatie en aanpassingen meterkast. Terugverdientijd (conservatief geschat) tikt eerder tegen tien jaar dan vijftien jaar. Rentederving kun je meerekenen, maar reken je dan ook rente over het bespaarde jaarlijkse bedrag mee? Dat geld verdwijnt niet meer in de zakken van Nuon/Eneco/Delta. Zolang je je eigen stroomverbruik dekt (tot 3500/5000 kwh) is rentederving niet bijster interessant om mee te rekenen. Immers, je stroomnota moet anders toch betaald worden.

Zandbergen (infoteur), 01-10-2011 16:31 #1

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 14-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!