InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigreren

Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigreren

Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigreren Meer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren naar een zonnige bestemming waar het dagelijks leven trager en relaxter verloopt. Maar verhuizen naar het buitenland is een hele stap, en om deze beslissing te nemen moet je dan ook echt een psychologische drempel over. Het achterlaten van het land waar je geboren en getogen bent blijkt niet altijd zo eenvoudig te zijn. Verhuizen naar het buitenland is een hele onderneming en kan zowel voordelen als nadelen met zich meebrengen. Bij emigratie moet je dan ook met een heleboel dingen rekening houden, denk maar aan het zoeken van een goede woning en het nagaan van je rechten en verplichtingen als buitenlander. Wat komt er nog zoal kijken bij een emigratie en waarop moet je letten?

Emigreren: voordelen en nadelen

Tegenwoordig zijn er meer en meer mensen die de stress en het koude Europa achter zich willen laten en emigreren naar een zonnige bestemming. Emigreren is een ernstige beslissing die je niet zomaar neemt: samen met je familieleden moet je alle voor-en nadelen goed afwegen voordat je de stap zet. Wat zijn de voordelen van het land waar je naartoe gaat? Wat zijn de nadelen van het achterlaten van het land waarin je opgegroeid bent? Dit zijn allemaal vragen die je je moet stellen als je naar het buitenland wilt verhuizen.

Huis kopen of huren?

Als je gaat emigreren ga je in de eerste plaats denken aan het zoeken van een woonplaats. Ga je een huis kopen of zijn je financiële middelen daar te beperkt voor en is huren meer geschikt? Als je een huis in het buitenland wilt kopen, moet je nagaan wat de mogelijkheden zijn van een hypotheek te nemen in het buitenland. Of anders ligt er misschien een mogelijkheid in het nemen van een hypotheek in eigen land voor een buitenlandse woning.

Eigendom in buitenland

Hou er rekening mee dat de wettelijke rechten en verplichtingen voor eigenaars van woningen erg kan verschillen in het buitenland. Ga op voorhand nauwkeurig na welke rechten en verplichtingen je zal hebben na het kopen van een woning. Wat zijn de belastingen die je moet betalen en wat is de kwaliteit van de woningen ter plaatse? Contacteer mensen ter plaatse zoals advocaten, real estate specialisten en eventuele andere landgenoten om meer info te verkrijgen.

Financieel

Heel belangrijk om na te gaan bij emigratie is de vraag of je er financieel kan overleven. Zijn de producten in het dagelijks leven duur of goedkoop in vergelijking met je thuisland? Waar haal je je inkomsten uit en zijn deze voldoende om je maandelijkse kosten te dekken? Denk er bijvoorbeeld aan hoe je een inkomen kan genereren in het buitenland als je niet kan rentenieren. Welk werk kan je zoeken of welke baan zou je het liefst nemen? Wanneer je in het land van emigratie gaat werken wat zijn dan je rechten en plichten op het vlak van werkvergunning, visum, enz...Hoe zit het met de voorwaarden om een bankrekening in het buitenland te openen? In sommige landen zijn er best wel wat voorwaarden verbonden aan het openen van een bankrekening voor buitenlanders.

Sociaal

Natuurlijk ga je in het land waar je naar emigreert te maken krijgen met de mensen ter plaatse. Weet je genoeg van de plaatselijke cultuur van het land, de zeden en gewoonten, en van de manier van denken en leven? Sociale gebruiken kunnen sterk verschillen per land. Vooral in zuiderse, zonnige landen hebben westerlingen het soms moeilijk met de zorgeloze mentaliteit waarbij men nogal makkelijk een afspraak vergeet. Ken jezelf en stel je de vraag of je hiermee om kan gaan. Ook de sociale voorschrijften qua relaties tussen man en vrouw, werknemer en werkgever kunnen afwijken van de regels die in de lage landen min of meer vanzelfsprekend zijn. Om zeker te zijn of je hierbij een goed gevoel hebt of niet ga je misschien het best even een langere tijd op vakantie naar de gewenste bestemming om je onder te dompelen in het concrete dagelijkse leven.

Verhuizen buitenland: praktisch

Internationaal verhuizen

Wie wil emigreren moet ook rekening houden met de kopzorgen van het verhuizen zelf. Je hele hebben en houwen naar een ander land verplaatsen kan behoorlijk gecompliceerd zijn: alles inpakken, klaarmaken voor verhuis en dan maar hopen dat alles goed en wel in je emigratieland aankomt zonder dat er onderweg dingen stuk zijn gegaan. Gelukkig zijn er verhuisfirma's die gespecialiseerd zijn in verhuizen naar het buitenland. Deze zorgen voor een degelijke organisatie en coördinatie van de verhuis en het transport naar het buitenland.

Prijsoffertes verhuisbedrijven

Hoewel het prijskaartje hiervan hoger zal liggen dan een binnenlandse verhuis kan je vertrouwen op de kwaliteitsvolle service van een dergelijke verhuisfirma. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van verhuisbedrijven aanvragen die zich richten op internationaal verhuizen. Hierbij kan je onder meer je oude en nieuwe adres invullen, net als de termijn waarin je de verhuis wilt voltooid hebben. De prijsofferte die het verhuisbedrijf je daarna stuurt kan je een goed beeld geven van de mogelijke kosten van je verhuis naar het buitenland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigreren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Emigreren
Schrijf mee!