InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Inbraakbeveiliging in je huis geeft veilig gevoel

Inbraakbeveiliging in je huis geeft veilig gevoel

Inbraakbeveiliging in je huis geeft veilig gevoel De criminaliteit in Nederland verplaatst zich steeds meer van bedrijven en firma's naar woonhuizen van particulieren. De woningen die sedert de eeuwwisseling zijn gebouwd hebben wel beter hang- en sluitwerk dan oudere huizen maar inbrekers worden steeds handiger om toch binnen te komen. Daarom geeft de aanschaf van een alarminstallatie in huis een veilig gevoel. Vanaf 2015 is het aantal inbraken in Nederland gedaald, vooral als gevolg van betere beveiliging.

Redenen om je huis te beveiligen

Wanneer er bij je wordt ingebroken dan is dat voor de meeste mensen een traumatische ervaring. Je gevoel van veiligheid in je eigen huis is verdwenen. Daarnaast zijn vaak spullen meegenomen die niet alleen een materiële maar ook een emotionele waarde vertegenwoordigen. Dit kun je proberen te voorkomen door een alarminstallatie in huis te laten installeren. Overdag wordt heel vaak ingebroken en niet alleen in huizen maar vaak ook in schuren en garages. Mensen zijn even op visite of naar hun werk en de dieven zien hun kans schoon. Er zijn echter een paar aandachtspunten waar we altijd op kunnen letten zoals:
  • Goed hang- en sluitwerk in onze woning aanbrengen
  • Bij afwezigheid ramen en deuren goed gesloten houden
  • Laat geen sleutels in sloten zitten
  • Bij langdurige afwezigheid mogen inbrekers niet zien dat het huis onbewoond is
  • Overvolle brievenbussen vermijden
  • Openstaande koelkasten niet van buitenaf zichtbaar

Tijdklok

Een tijdklok die zorgt dat de lichten 's avonds aan gaan en buren die het huis in de gaten houden zijn goede hulpmiddelen. Maar zelfs als we deze voorzorgsmaatregelen hebben getroffen kan het onze veiligheid niet alleen gevoelsmatig maar ook daadwerkelijk verhogen als we een alarmering laten aanbrengen.

Inbraakbeveiliging

Er zijn heel veel verschillende vormen van beveiliging mogelijk. Zo kennen we:
  • Mechanische inbraakbeveiliging
  • Elektronische inbraakbeveiliging

Mechanische inbraakbeveiliging

Bij mechanische inbraakbeveiliging denken we aan sloten met een SKG-keurmerk. Vooral de voordeur is erg belangrijk. Hier kan een anti-inbraakstrip worden aangebracht. Verder denken we aan meerpuntsluitingen, profielcilindersloten en pensloten. Een bovenlicht kun je beveiligen met een dievenklauw. Ramen kan men beveiligen met afsluitbare raamvergrendeling. Als een huis goed beveiligd is dan kan je het politiekeurmerk veilig wonen verkrijgen. Met het certificaat wat je hierbij krijgt is het mogelijk om een korting op de premie van de inboedelverzekering te krijgen. Dit geldt ook wanneer elektronische alarmering is aangebracht.

Elektronische inbraakbeveiliging

Er zijn verschillende soorten inbraakbeveiliging te koop en het is belangrijk om je te laten voorlichten door een erkend bedrijf.
Bij de elektronische inbraakbeveiliging hebben we een centrale nodig en deze wordt meestal geplaatst in de meterkast of een andere door je zelf gekozen plaats in huis. Daarnaast hebben we het bedienpaneel waarmee je zelf het alarm in of uit kunt schakelen. Zo kan men 's avonds bij het slapen gaan alleen de benedenverdieping inschakelen indien men dat wenst. Het is vanzelfsprekend de beste beveiliging om zowel mechanische als elektronische beveiliging te hebben. Bij de voordeur komt de mogelijkheid om de code in te toetsen waardoor je vrij het huis in kunt. Ga je 's avonds boven slapen dan kun je in de benedenverdieping het alarm inschakelen. Inbrekers hebben een hekel aan felle lampen. Daarom worden vaak buitenlampen aangebracht bij de voordeur zowel als bij de achterdeur met lampen die aangaan zodra het donker wordt.

Stickers

Tevens worden bij de voordeur en op de ramen stickers aangebracht die de inbrekers waarschuwen dat er in dit huis een beveiliging is. Deze stickers werken zeer preventief en de inbreker zal dan ook vaak de huizen vermijden waarop duidelijk stickers zijn aangebracht. Tevens is het handig om op de tuinverlichting een tijdklok aan te brengen. Het geheel ziet er dan méér bewoond uit. De inbreker zal dan hopelijk wel een deurtje verder gaan.

Melden van alarm

Als het alarm afgaat dan wordt dat zichtbaar in de meldkamer. De sleutelhouder krijgt een telefonische melding en deze kan gaan kijken of er wat aan de hand is. Soms hebben buren onderling een systeem afgesproken waarbij meerdere buren kunnen gaan kijken. Deze bepalen dan of de politie gewaarschuwd dient te worden. Ook is het mogelijk dat je eerst zelf een melding krijgt op je mobiele telefoon zodat je zelf kunt beslissen wie je gaat inschakelen.

Welke soorten alarmering zijn er?

We kennen alarmering via:
  • Microgolven: De aangebrachte sensoren reageren op lichtsterkte en geluid
  • Infrarood: De sensor reageert op temperatuur en beweging
  • Trildetector: Hierbij reageert de sensor op trillingen
  • Camera's: Deze werken preventief omdat de inbreker niet gezien wil worden. Zij helpen ook om de inbreker op te sporen als deze op camera is vastgelegd

Bewegingsmelders

Vaak zie je dat bij huizen buiten bij de voordeur bewegingsmelders zijn aangebracht. Deze zijn niet altijd functioneel omdat bij iedere bezoeker die op het trottoir loopt de verlichting aan springt. Mensen reageren dan niet meer op het signaal. Het zijn vooral de stickers die de dieven bewust maken van de aanwezigheid van alarmbeveiliging zo blijkt uit de gegevens van de beveiligingsbedrijven. Zorg voor een goede beveiliging vóór er wordt ingebroken. Meestal doen mensen dit pas achteraf en er had veel leed voorkomen kunnen worden bij tijdige aandacht.

Preventie

Door een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven kan het aantal inbraken dalen. Mensen dienen zich meer bewust te worden van de noodzaak van een goede beveiliging. Door de overheid werd een project in het leven geroepen met de naam: "Maak het ze niet te gemakkelijk". Dit project is succesvol gebleken want het aantal inbraken neemt af. Alleen rond de feestdagen en aan het einde van het jaar zien we een toename van het aantal inbraken. Ook verschilt het aantal malen dat wordt ingebroken sterk per provincie.
Gerelateerde artikelen
Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNABeveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNADe meeste mensen hebben al eens een diefstal of inbraak of een poging daartoe meegemaakt. Het goed beveiligen van je spu…
Emotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofEmotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofWij zijn goed verzekerd tegen verzekerbare onheilen. Na een inbraak of een brand krijgt u de waarde van de vermiste of b…
Inbraak tijdens uitvaartdienst, hoe voorkomen?Het komt in Nederland vaak voor, dat er wordt ingebroken bij huizen waarvan bekend is dat de bewoners naar een uitvaartd…
Alarminstallaties en inbraakbeveiligingAlarminstallaties en inbraakbeveiligingDieven verrijken zich steeds meer met het bezit van anderen. Welke maatregelen kunt u nemen voor inbraakbeveiliging? Eer…
Alarmsysteem kopen: Wat kost dat en waar moet je op letten?Met de toenemende inbraakgolven in alle regio's in Nederland is het geen slecht idee om jouw huis en spullen te bescherm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Beveiliging in Nederland
  • https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/12/27/woninginbraken-afgelopen-jaar-opnieuw-met-10-gedaald
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/06/nrc-checktelke-10-minuten-een-inbraak-in-nederland-a1594519

Reageer op het artikel "Inbraakbeveiliging in je huis geeft veilig gevoel"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!