InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Stroomprijzen: Goedkoopste energieleverancier

Stroomprijzen: Goedkoopste energieleverancier

Stroomprijzen: Goedkoopste energieleverancier U kunt veel geld besparen door over te stappen naar de goedkoopste energieleverancier. De verschillen tussen energieleveranciers kunnen aanzienlijk zijn. De Consumentenbond doet elk jaar onderzoek naar de prijzen bij de verschillende energiemaatschappijen. Over 2011 kwam Oxxio als beste uit de bus en over 2010 de Nederlandse Energie Maatschappij. Er zijn online verschillende vergelijkingssites waar u kunt nakijken welke maatschappij de goedkoopste is. Er is veel te doen over de vraag welk bedrijf de goedkoopste energieleverancier is. Een aantal jaren geleden is de energiemarkt geliberaliseerd. Daardoor mogen meer bedrijven stroom aanbieden. Daarvoor waren er wel verschillende bedrijven actief, maar deze waren grotendeels in handen van de overheid. Verder was elk bedrijf in een bepaalde regio actief, waardoor concurrentie ook niet mogelijk was. De aandelen van deze bedrijven waren meestal in handen van de verschillende overheden, zowel de landelijke overheid, de provincie en gemeenten. Soms hebben deze provincies nog steeds grote aandelenpakketten in handen, maar tegelijkertijd hebben zij de laatste jaren ook steeds meer aandelen verkocht. Dit doen zij omdat zij op die manier kapitaal kunnen verwerven. Andere gemeenten zijn terughoudend om te voorkomen dat zij totaal geen zeggenschap meer zouden hebben over de energievoorziening. Deze angst is ongegrond, omdat de energienetwerken nog altijd in handen van de overheid zijn, of althans in handen van bedrijven die deze netwerken namens de overheid beheren.

Overstappen van energieleverancier

Bedrijven die actief worden op de energiemarkt verkopen de stroom aan consumenten en bedrijven. Consumenten en bedrijven kunnen meestal zelf bepalen bij wie zij de stroom afnemen. Het kan voor bedrijven daarom ook voordeel hebben om te concurreren met lage prijzen om op die manier meer klanten te trekken. De energiemaatschappijen hebben de mogelijkheid om zelf stroom op te wekken. Tegelijkertijd is het ook een mogelijkheid om de stroom in te kopen en die in Nederland aan de consument te verkopen. Soms kan het bijvoorbeeld goedkoper zijn om in Duitsland stroom op te wekken en deze naar Nederland te importeren.

Goedkoopste energieleverancier

De Consumentenbond onderzoekt elk jaar welke energieleverancier het goedkoopste is. Zij brengt dat vervolgens naar buiten in de Consumentengids. Via de site energievergelijker.nl kunnen consumenten ook bekijken wat in hun situatie de goedkoopste energieleverancier zou zijn. Dit kunt ook doen op de site prizewize.nl Soms is dat niet altijd direct te zeggen. Dit komt omdat de verschillende energiemaatschappijen soms verschillende voorwaarden hebben. Daardoor kan het soms afhangen van het gebruikersgedrag van een persoon bij welk bedrijf hij het meeste kwijt is. Als voorbeeld: bij een bepaald bedrijf kan het avondtarief voor het gebruik van stroom een stuk lager liggen dan bij een ander bedrijf, terwijl het dagtarief weer hoger ligt. Iemand die dus in de avond veel thuis is, is bij dat bedrijf dus goedkoper uit dan bij een ander bedrijf. Andersom werkt het net zo, als iemand dus overdag meer aanwezig is. Ook zaken als kortingsacties kunnen bijvoorbeeld van invloed zijn op welke maatschappij de goedkoopste is. De Consumentenbond gaat bij haar onderzoek dus uit van verschillende doelgroepen en situaties. Hieruit komt wel een heel duidelijk beeld naar voren. Een nadeel is dat het voor energiemaatschappijen relatief makkelijk is als zij op een bepaald deel van het onderzoek als beste naar voren komen.

Goedkoopste energiebedrijf

Over 2009 en 2010 kwam de Nederlandse Energiemaatschappij als goedkoopste maatschappij naar voren. Over 2011 deed onder andere het bedrijf Oxxio het goedkoopst zijn. Deze maatschappij deed het vooral goed met betrekking tot energiepakketten voor huishoudens die bestaan uit twee tot drie personen met een verbruik van 3.600 kWh stroom en 1.900 m3 gas. De tarieven veranderen doorgaans twee keer per jaar. Dit gebeurd meestal op 1 januari en 1 juli. De energieprijzen zijn doorgaans aan de gasprijs gekoppeld. Deze loopt daar een half jaar achteraan. Als de gasprijs dus hoog is geweest, dan merkt de consument dat een half jaar later. De verschillen tussen energieleveranciers zijn overigens beperkt. Het verschil tussen de Nederlandse Energiemaatschappij en Nuon was over 2009 gemiddeld bijvoorbeeld 88 euro. De energietarieven van maatschappijen als Eneco, Essent, Nederland Energie, Green Choice en Energie Direct zijn ook online te vinden. Ook is het mogelijk op specifieke soorten stroom, zoals groene stroom, te zoeken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWS, Pixabay

Reageer op het artikel "Stroomprijzen: Goedkoopste energieleverancier"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!