InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Energie besparen

Energie besparen

Energie besparen Omdat gas en elektriciteit alsmaar duurder worden leidt energiebesparing niet alleen tot een hoger wooncomfort maar ook tot verlaging van onze energierekening en tot een hogere verkoopwaarde van onze woning. Energie besparen is geld verdienen!

Energiebesparende maatregelen en technieken

Energie besparen is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor onze beurs. Steeds meer mensen zijn daarom op zoek naar isolatiemogelijkheden en manieren om duurzame energie toe te passen in hun woning. In de bouw worden voortdurend nieuwe producten en technieken ontwikkeld waarmee woningen op een kwalitatief hoogwaardige en eenvoudige manier energiezuinig kunnen worden gemaakt.

Zowel voor nieuwbouw als voor bestaande woningen bestaat er een breed arsenaal aan energiebesparende maatregelen. Doorgaans zijn de mogelijkheden bij bestaande huizen wat beperkter, maar toch kunt u ten alle tijde energie besparen en zo bijdragen tot minder CO2-uitstoot. En niet te vergeten, een energiezuinige woning levert bij verkoop meer op.

Men kan op 3 manieren energiebesparing in een woning realiseren:
  • bewuster met energie omgaan: schakel apparaten bijvoorbeeld uit in plaats van ze op stand-by te zetten;
  • met eenvoudige technische middelen zoals een waterbesparende douchekop of radiatorfolie;
  • bouwkundige en installatietechnische verbeteringen aanbrengen door een verbouwing.

Energielabel

Huiseigenaren moeten vanaf 2008 een energielabel overhandigen als zij hun huis verkopen. Dat is weliswaar een wettelijke verplichting maar koper en verkoper kunnen er in onderling overleg ook van afzien. Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een huis is ten opzichte van vergelijkbare woningen. Bovendien toont het aan op welke punten de woning voor verbetering vatbaar is.

Bij de huidige hoge energieprijzen kan een energiezuinige woning een groot verschil maken op de maandelijkse woonlasten. Het energielabel biedt kopers van een huis dus uiterst waardevolle informatie. Een woning kan worden ingedeeld in energieklasse A tot en met G (groen tot en met rood). Een woning in klasse A (groen) gebruikt aanzienlijk minder energie dan een woning in klasse G (rood). De klassen A+ of A++ (donkergroen) zijn voorbehouden aan zéér energiezuinige woningen.

Door isolatie besparen op energieverbruik

Een woning verliest warmte via ramen en muren, via het dak en via de vloer op de begane grond. Wie deze oppervlakten isoleert reduceert daardoor het warmteverlies aanzienlijk en verbetert het comfort in huis. Door goede isolatie kunt u dus veel geld besparen.

Een doorsnee huishouden gebruikt jaarlijks 3500 kilowattuur stroom en 1560 kubieke meter gas. Handige klusjesmannen kunnen een forse besparing op dat energieverbruik bereiken door onder meer:
  • het aanbrengen van isolatie in uw vloer, gevel of dak;
  • plaatsen van dubbele beglazing;
  • aandacht voor goede ventilatie;
  • aanschaf van een nieuwe HR-ketel of microwarmtekrachtketel.

De investeringen die hiermee gemoeid zijn, verdient u terug via een lagere energierekening. Maar houd er wel rekening mee dat u in een goed geïsoleerde woning ter voorkoming van gezondheidsklachten voldoende ventilatiemogelijkheden aanbrengt.

Zelf energie opwekken

Naast energiebesparing kunt u ook zelf uw eigen duurzame elektriciteit en warmte opwekken. De volgende technieken kunnen daarbij onder meer worden ingezet:
  • warmtepomp;
  • zonne-energiesystemen;
  • zonneboiler en zonnepanelen;
  • HRe/micro-WKK;
  • Lage Temperatruur Verwarming (LTV);
  • Hoog Rendement Ventilatie.

Zonne-energie

De zon is een onuitputtelijke energiebron en het benutten van zonne-energie wordt in in onze buurlanden België en Duitsland al op grote schaal toegepast. Zonnepanelen op het dak leveren u schone stroom en wat u niet nodig heeft voor eigen gebruik kan aan het net worden teruggeleverd. Via de zonnepanelen op het dak kan een zonneboiler de warmwatervoorziening en eventueel de verwarming verzorgen. Een HRe/micro-WKK de nieuwste cv-ketel, die behalve warmte ook stroom opwekt. Daarnaast zijn ook diverse typen warmtepompen op de markt waarbij energie aan de lucht of de bodem wordt onttrokken.

Op een aantal van deze vormen van opwekking van duurzame energie kunt u subsidie aanvragen. En bedenk dat niet alleen het Rijk u tegemoet komt, er bestaan ook diverse provinciale, regionale en gemeentelijke subsidieregelingen. Door van verschillende regelingen gebruik te maken, kunt u meer voordeel behalen.
Gerelateerde artikelen
Wat u moet weten over het energielabelWat u moet weten over het energielabelHet energielabel wordt steeds meer ingevoerd op verschillende producten en onroerend goed. De huurwoningen moeten er teg…
Energielabel woning verplicht in 2012Het is al sinds enkele jaren verplicht om een woning te voorzien van een energielabel. Vanaf 2012 wordt de druk opgevoer…
Kruipruimte isolerenEr zijn een heleboel redenen om uw kruipruimte te laten isoleren. Één van de belangrijkste redenen is om van het vocht i…
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Energielabel: energiezuinig kopenEnergielabel: energiezuinig kopenEen energielabel op woningen is sinds 2008 in werking getreden. De energielabel op witgoed geven aan hoe zuinig het appa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 849356, Pixabay

Reageer op het artikel "Energie besparen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-12-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!