InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Woning: energie besparen door je huis effectief te isoleren

Woning: energie besparen door je huis effectief te isoleren

Woning: energie besparen door je huis effectief te isoleren Een goed geïsoleerde woning kan het verschil uitmaken tussen een hoge en een lage energierekening. Hoe beter de isolatie van je huis, hoe minder energie je hoeft te verbruiken om warmte binnen te houden. Dankzij een degelijke dakisolatie kan je zowel koude als vocht uit je woning weren. Voorts is het van belang om je muren goed te wapenen met isolatiemateriaal en om te kiezen voor dubbele beglazing van je ramen. Dit hoogrendementsglas is erg effectief om energie te besparen in je woning. Daarnaast kan ook een vloerverwarming erg efficiënt zijn. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van erkende isolatiebedrijven in je regio aanvragen waardoor je een beeld krijgt van het mogelijk prijskaartje van de isolatie van je woning. Hoe kan je je huis op een effectieve manier isoleren tegen koude en vocht?

Energiekosten woning

Anno 2016 is het dagelijks leven er niet goedkoper op geworden. Ook al lijkt het in de officiële berichten over de stand van de economie wel mee te vallen, toch kan niet ontkend worden dat er een sluipende inflatie in de economie aanwezig is. Tegelijk blijft de spaarrente relatief laag waardoor de spaarder in feite geld verliest. Dit alles maakt het betalen van de facturen voor energie er niet makkelijker op. Ook brengen schommelingen op de oliemarkt de prijzen van brandstof in onstabiel vaarwater. Je huis verwarmen blijft dus een kostelijke kwestie en zeker bij relatief grote huizen neemt dit een ferme hap uit je maandbudget.

Huis isoleren

Om die reden is het aangeraden om de isolatie van je huis zo effectief mogelijk te maken. Hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe minder energie je hoeft te gebruiken en hoe meer geld je kan besparen. De bedoeling is om zoveel mogelijk warmte binnen te houden zodat je minder huisbrandolie hoeft te verbruiken. Hierdoor zal je energierekening een stuk lager uitvallen dan bij een gebrekkige isolatie. Isolatie is werkelijk een zeer onderschat middel om je kosten van verwarming te drukken, en dit waarschijnlijk omdat het voordeel dat je eruit haalt niet rechtstreeks tastbaar of zichtbaar is, alleen doordat je energierekening lager zal uitvallen.

Isolatie dak en vloer

Dakisolatie

Isolatie begint in de eerste plaats met een goede isolatie van het dak van je woning. Een effectieve isolatie houdt vocht en koude zo goed mogelijk buiten de woning. Aan te raden is om te kiezen voor dakisolatie met een laag die vochtremmend werkt. Deze dakisolatie is de eerste stap van de globale isolatie van je huis doordat het je woning bestand maakt tegen de koude invloed van regen, sneeuw en vocht..

Vloerisolatie

Dankzij een goede isolatie van de vloer kan je je energiekosten aanzienlijk terugdringen. Het is immers ook via de ondergrond dat er veel vocht naar de woning kan opstijgen en koudere temperaturen in huis kan veroorzaken. Je kan ook kiezen voor een vloerverwarming waardoor de warmte over de hele woonruimte verdeeld wordt. Hierdoor heb je ook het voordeel dat de temperatuur makkelijker constant kan blijven.

Hoogrendementsglas

Om een degelijke isolatie te hebben, zijn ramen en deuren van cruciale betekenis. Aan de ramen kan een dubbele beglazing een wereld van verschil maken als het aankomt op het binnenhouden van de warmte. Dit wordt ook wel hoogrendementsglas genoemd. Op het vlak van de dubbele beglazing heb je verschillende niveaus van dikte, waar de kwaliteit van de isolatie van afhankelijk is. Wat de deuren betreft is het belangrijk om te zorgen dat er geen tocht is, want het is zonde om op die manier warmte te laten verloren gaan.

Isoleren van gevels

De muren spelen een grote rol als het aankomt op het binnenlaten van vocht en koude. Als de muren niet sterk geïsoleerd zijn, dan zit je al snel met hoge energiekosten om het huis te verwarmen. Daarom is het goed om de muren extra te wapenen met vochtwerend isolatiemateriaal. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van isolatiebedrijven in je regio aanvragen. Bij het invullen van je gegevens kan je vermelden welke onderdelen van je woning je wilt isoleren waardoor je een concreet beeld krijgt van hoeveel een degelijke isolatie je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.isolatie-info.be/ (geraadpleegd op 09/10/2015).

Reageer op het artikel "Woning: energie besparen door je huis effectief te isoleren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!