InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Premies en subsidies voor zonnepanelen in Vlaanderen

Premies en subsidies voor zonnepanelen in Vlaanderen

Premies en subsidies voor zonnepanelen in Vlaanderen Zonnepanelen worden steeds populairder. Ze wekken groene stroom op en kunnen een flinke besparing zijn op uw energierekening. Daarbij kan u ook rekenen op diverse premies, subsidies en zelfs belastingvermindering. Zijn zonnepanelen nu echt een goede investering?

Zonnepanelen

Zonnepanelen zijn fotovoltaïsche panelen die zonne-energie verzamelen en omzetten in hitte of elektriciteit. Op die manier produceert een huisbezitter met zonnepanelen zijn eigen groene stroom.

Een installatie bevat de zonnepanelen zelf, het montagesysteem om de panelen op uw dak te bevestigen, de bekabeling en een omvormer die de zonne-energie omzet naar wisselstroom. Daarnaast wordt er een groenestroommeter geïnstalleerd, die meet hoeveel energie u met uw zonnepanelen produceert. Voor de stroom die u nog via het electriciteitsnet afneemt wordt een facturatie- of injectiemeter geplaatst. Deze draait terug van zodra uw zonnepanelen meer energie produceren dan u verbruikt.

Over de kostprijs van zonnepanelen bestaat geen eenduidigheid. De ene bron spreekt over 400€ per m², de ander over 700€ per m². Dit is de prijs exclusief BTW. De BTW bedraagt 21% indien uw woning minder dan 5 jaar oud is, en slechts 6% indien u een woning hebt die ouder is dan 5 jaar. Prijzen vergelijken bij diverse bedrijven is dus de boodschap!

Groenestroomcertificaat

Wie in Vlaanderen zonnepanelen plaatst, wordt hiervoor beloond door de VREG, de Vlaamse regulator voor de elektriciteits- en gasmarkt. Per 1000 KWh ontvangt u een groenestroomcertificaat. Dit certificaat kan u inruilen bij uw netbeheerder die er een gegarandeerd minimumbedrag voor betaalt. Helaas daalt de waarde van de groenestroomcertificaten snel. In 2009 kreeg je nog € 450 per certificaat, in 2010 was dat nog € 350, en dit jaar nog € 330. Deze waarde blijft wel gegarandeerd voor 20 jaar. Verwacht wordt dat tegen 2020 nog slechts €10 betaald zal worden per certificaat, voor een duurtijd van nog slechts 15 jaar.

Belastingsvermindering

Huisbezitters die zonnepanelen laten installeren op het dak van hun woning, doen hier ook fiscaal voordeel bij. In het eerste jaar kan men een belastingsvermindering van 40% van het geïnvesteerde bedrag doen, met een maximum van € 3680. In bepaalde gevallen kan het bedrag dat het maximumbedrag te boven ging, overgedragen worden naar volgende aanslagjaren.

Groene lening

Bij het afsluiten van een ‘groene lening’ voor de installatie van uw zonnepanelen, kan u rekenen op een verminderde rentevoet. U krijgt dan 1,5% korting op de te betalen rente. Sluit u dus een lening af met een intrestvoet van 5%, dan dient u slechts 3,5% rente te betalen. Meer informatie over groene leningen is terug te vinden in dit artikel over kredieten voor groene investeringen.

Gemeentelijke premies

Naast deze “algemene” voordelen, kunnen gemeentes en steden ook individueel bepalen om extra premies of subsidies toe te kennen. Dit is niet verplicht! Of uw stad of gemeente een extra premie uitkeert bij de installatie van zonnepanelen, is terug te vinden op www.energiesparen.be.

Terugverdienen in enkele jaren

Dankzij uw energiebesparing en de toegekende premies en subsidies door de verschillende overheden, zou het mogelijk moeten zijn uw investering terug te verdienen in ongeveer 8 à 10 jaar tijd. Toch een nuttige investering, die zonnepanelen!
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelenZonne-energie is sterk in opkomst als duurzame energiebron. Wat zijn de kosten (aanschafkosten) van zonnepanelen? En wat…
Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen wekken een deel van energie zelf op. Geld besparen door zonnepanelen, hoeveel dan? Wat gebeurt er als je en…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Subsidie zonnepanelenSubsidie zonnepanelenDe overheid stelt subsidie beschikbaar voor het plaatsen van zonnepanelen. Daarmee willen ze stimuleren dat burgers deze…
Zonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen zijn goed voor het milieu maar verdienen zichzelf doorgaans ook terug. Belangrijk hierbij is de opbrengst v…
Bronnen en referenties
  • www.energiesparen.be

Reageer op het artikel "Premies en subsidies voor zonnepanelen in Vlaanderen"

Reactie

Kristof, 13-02-2011 16:12 #1
Het is ook zo dat de prijs van zonnepanelen de laatste jaren fel naar omlaag is gegaan, waardoor de vraag naar zonnepanelen in Vlaanderen heel erg gestegen is.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 01-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!