InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Energiezuinige woning? Minder onroerende voorheffing! (BE)

Energiezuinige woning? Minder onroerende voorheffing! (BE)

Energiezuinige woning? Minder onroerende voorheffing! (BE) Wie een energiezuinige woning bouwt of heropbouwt, kan genieten van een verminderde onroerende voorheffing, en dat voor een periode van tien jaar. Energiezuinige woningen zijn de dag van vandaag heet van de naald. Alles draait om milieuvriendelijkheid, energiebesparing en kostenbesparing. Wie een energiezuinige woning bouwt of heropbouwt na afbraak, kan van een verminderde onroerende voorheffing genieten, een mooie beloning voor alle inspanningen!

Onroerende voorheffing

Onroerende voorheffing is een belasting op onroerende goederen. Dit kunnen gebouwen zijn, maar ook gronden.
Het is een belasting die jaarlijks terugkeert en berekend wordt op het geïndexeerd kadastraal inkomen van het onroerend goed.

Voorwaarden voor vermindering

Om voor de verminderde onroerende voorheffing in aanmerking te komen, moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden.

De vermindering wordt enkel toekend voor nieuwbouwwoningen of woningen die heropgebouwd worden na volledige afbraak. Het moet vanzelfsprekend gaan om energiezuinige gebouwen:
  • Voor woningen moet het energiepeillager zijn dan 60
  • Voor een gebouw dat geen woning is, zoals een kantoor, ligt de grens op een energiepeil van 70

Het geldende energiepeil is dat op 1 januari van het aanslagjaar.

Hoeveel en voor welke periode?

De vermindering van de onroerende voorheffing bedraagt 20%. Kan je een woning bouwen of heropbouwen met een energiepeil van maximaal 40, dan krijg je 30% vermindering. Ze wordt in principe toegekend voor een periode van tien jaar. Deze neemt aanvang in het jaar dat volgt op het jaar waarin het energiepeil recht gaf op de vermindering, maar ten vroegste in 2009.

Voorbeeld:

Het vooropgestelde energiepeil wordt behaald in 2007. De periode van tien jaar zou dus in principe starten vanaf 2008, maar gezien 2009 het eerst mogelijke jaar voor vermindering is, begint de termijn dan pas te lopen. De vermindering geldt dus tot en met 2018.

Als je door veranderingen aan de woning in een andere categorie terechtkomt, begint de termijn opnieuw te lopen. Stel dat je recht hebt op vermindering vanaf 2010, omdat je woning een energiepeil heeft van 50. In 2015 doe je veranderingen en zakt het energiepeil tot 38. In dat geval begint vanaf 2016 een nieuwe termijn van 10 jaar te lopen.

Energiepeil?

Het energiepeil wordt gemeten aan de hand van het energieprestatiecertificaat. Het energieprestatiecertificaat, ook wel EPC genoemd, wordt opgesteld door een speciaal daartoe opgeleide energiedeskundige en geeft weer hoe energiezuinig een woning is. Dit peil varieert van 0 tot 700. Daarnaast bevat het EPC een aantal nuttige tips om die specifieke woning energiezuiniger te maken. Sinds enkele jaren is een EPC verplicht bij verkoop of verhuur van een woning.
Gerelateerde artikelen
Wat is de onroerende zaakbelasting (OZB)?Wat houdt de onroerende zaakbelasting nu precies in? En op welke situaties is het van toepassing? Elke gemeente gaat wee…
Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningOverbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningJe huis staat te koop én je hebt een nieuwe woning gekocht. Dan ben je tijdelijk eigenaar van twee woningen en heb je, n…
Veilig sparen in België doet u zoVeilig sparen in België doet u zoNiet alleen een hoge spaarrente, maar ook veilig sparen tegen een hoge rente is belangrijk. Veel banken zijn goed uit de…
Welke belastingen moet u betalen?Welke belastingen moet u betalen?Over uw inkomen moet u afrekenen om het netto besteedbaar bedrag te krijgen. Over het nettoloon moet ook nog weer meerde…
Overdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting: wie een eigen woning of grond koopt, krijgt hiermee te maken. Maar ook in andere gevallen is soms…

Reageer op het artikel "Energiezuinige woning? Minder onroerende voorheffing! (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!