InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Klussen: uw huis beveiligen tegen inbrekers

Klussen: uw huis beveiligen tegen inbrekers

Klussen: uw huis beveiligen tegen inbrekers Wanneer we op vakantie zijn of zo maar een paar dagen er tussen uit, willen we er zeker van zijn dat bij terugkomst nog alles in ons huis staat en dat geen enkele inbreker zijn slag heeft geslagen. We willen in dit artikel een aantal tips geven hoe uw huis te beschermen. Denk hierbij o.a. korte begroeiing rond het huis, buitenlampen met sensoren, beveiligde schuifpuien, goed hang- en sluitwerk, een (fantasie) hond, ramen beveiligen, opbergen van sleutels, etc.

Meld niet dat u op vakantie bent

Veel post en kranten bij de voordeur is een teken voor de inbreker dat u niet thuis bent. Laat buren of een kennis regelmatig de post en kranten weghalen en op een plek leggen waar het uit het zicht is. Koop lichtautomaten en schakelklokken om de indruk te wekken dat u thuis bent. Ook praktisch is wanneer iemand anders zijn auto op uw oprit parkeert en dat het gras wordt gemaaid. Meld niet op uw voicemail dat u op vakantie bent. Het beste kunt u deze uit laten staan.

Laat geen grote struiken langs ramen en deuren groeien

Houd de begroeiing rondom uw huis kort. Geef de inbreker niet de gelegenheid om ongezien zijn werk te doen. Wanneer de begroeiing hoog is valt een gebroken ruitje of een geforceerd slot niet op. Deuren en ramen moeten vanaf de straat zichtbaar zijn.

Doe alsof u een hond in huis heeft

Koop alle ingrediënten die voor een hond noodzakelijk zijn en plaats die opvallend neer:
  • Bordje met 'Pas op voor de hond' bij het tuinpad.
  • Kauwspeeltjes voor de hond in de tuin leggen.
  • Hondenbak bij de achterdeur met de naam 'Nero'.
  • Een hondenriem hangen bij de voordeur.

Sleutels goed opbergen

De tijd is voorbij dat u nog een sleutel kon leggen onder de deurmat of in een vuilcontainer. U dient sleutels echt heel zorgvuldig op te bergen waar het niet voor de hand ligt en waar iemand ook niet makkelijk bij kan.

Buitenlampen met bewegingssensoren

Buitenlampen met bewegingssensoren zetten de inbrekers mooi in het zonnetjes. Vooral de aspirant inbreker schrikt hier van. Ook de buren zullen even opkijken wanneer de lampen onverwachts aanfloepen.

Goed hang- en sluitwerk

Het klinkt wrang maar hang- en sluitwerk dient u regelmatig te vervangen. Inbrekers gaan met hun tijd mee en weten al snel te achterhalen hoe een nieuw slot opengebroken kan worden. Zorg dus altijd dat u het nieuwste van het nieuwste hebt.

Schuifpuien beveiligen

Om schuifpuien te beveiligen dient u een opleggrendel te monteren. Zo kunnen de deuren niet meer ten opzichte van elkaar worden verschoven. Ook dient een stalen of houten lat als goede eerste barrière op de binnen rails. Maar zorg wel dat u makkelijk van binnen naar buiten kunt in geval van brand.

Ramen beveiligen

Op alle ramen dient u opleggrendels te monteren. Zo kunnen de ramen minder makkelijk van buitenaf worden geopend als het glas eenmaal stukgeslagen is. Glasbreukdetectoren kunnen grote glasoppervlakten beveiligen.

De kleine bovenraampjes dient u te beschermen met dievenklauwen en inbraakwerende vergrendeling. Maak het inbrekers niet gemakkelijk met het laten rondslingeren van ladders, trappen en grote stukken tuinmeubilair. Maar ruim de boel ook weer niet zo netjes op dat dieven denken dat u weg bent.

Binnendeur aangebouwde garage beveiligen

De aangebouwde garage is de ideale begin plek van de inbreker om via de binnendeur het huis ongestoord binnen te komen. Bescherm daarom juist daarom de binnendeur extra (een stalen of massief houten exemplaar). Ook is het hang- en sluitwerk belangrijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woning beveiligen tegen inbraakInbrekers kunnen op verschillende manieren uw woning binnendringen. Hoe kunt u de woning beveiligen tegen inbraak? In di…
Inbraak voorkomen tijdens uw vakantieU maakt de grootste kans op een inbraak op momenten dat u niet thuis bent. Op het moment dat u op vakantie bent, hebben…
Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tipsHoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tipsEr is een bekende Engelse uitspraak die zegt dat je huis je kasteel is. Je huis is de plaats waar je op je gemak wil zij…
Houd die inbrekers buiten!Houd die inbrekers buiten!Op inbrekers zit niemand te wachten. Je moet er niet aan denken dat op een kwade dag onuitgenodigde figuren zomaar tusse…
7 preventiemaatregelen tegen diefstal in je woning7 preventiemaatregelen tegen diefstal in je woningInbrekers over de vloer krijgen is een echte nachtmerrie. Je mag er niet aan denken en hopen dat je het nooit zal meemak…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: uw huis beveiligen tegen inbrekers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Klussen
Schrijf mee!