InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bestaande woning in Spanje voordelig kopen

Bestaande woning in Spanje voordelig kopen

Bestaande woning in Spanje voordelig kopen In de kustgebieden in Spanje is het aanbod van woningen al sedert 2007 groter dan de vraag. De huizenprijzen zakten vanaf die tijd dan ook drastisch. Vanaf 2013 zijn de prijzen weer langzaam aan het stijgen, maar als gevolg van het grote overschot kan men ook in 2018 nog heel voordelig een bestaande woning kopen. Er zijn diverse redenen waarom mensen hun huis te koop zetten en wie kans ziet daarvan te profiteren zal een goede aankoop doen.

Hoe is de situatie ontstaan

Sedert 2007 was de Spaanse vastgoedmarkt ingezakt. Vooral de markt van tweede huizen was te hard gegroeid en de hypotheeklasten werden voor veel mensen te hoog. Mensen hadden een woning gekocht met een te hoge hypotheek. Maar ook de hypotheekrenteaftrek werd bijvoorbeeld in Engeland en in enige andere landen afgeschaft en zodoende konden velen de lasten niet meer opbrengen. Menigeen keerde daarom terug naar eigen land en de woning bleef achter in handen van de bank.

Verkoop door ziekte, overlijden of ouderdom

Ook zijn er mensen die als gevolg van ouderdom of ziekte gedwongen worden te verkopen. Velen hebben gekocht in de periode tussen 1990 en 2005. In die jaren werden mensen vervroegd gepensioneerd en men kocht met veel plezier een woning in Spanje. Na tien of vijftien jaar komt de ouderdom en soms de gebreken en kiezen veel mensen toch voor terugkeer. Soms overlijdt één van de partners en wil de overgebleven partner niet meer alleen in Spanje wonen. Het zijn vooral deze huizen die zeer goedkoop verkocht worden. Deze eigenaars hebben heel goedkoop gekocht en een aantal jaren van hun bezit genoten. Het onderhoud wordt nu langzamerhand te zwaar en men wil vaak snel de woning verkopen om met de opbrengst in het eigen land nog iets te kunnen doen. In geheel Spanje stonden dan ook méér dan 1 miljoen huizen en appartementen te koop per februari 2009. In het binnenland treft men ook in 2018 nog verschillende projecten aan die niet afgebouwd zijn omdat het geld ontbreekt. Veel Spanjaarden zijn werkloos geworden na het instorten van de woningmarkt in 2008. Vanaf 2015 is het totale aanbod gestegen naar 1,6 miljoen woningen. In 2017 werden er weliswaar méér dan een half miljoen woningen verkocht maar dit waren vaak ook nieuwbouw woningen.

Prijsstijging

Vanaf eind 2013 begint de situatie te veranderen en de eerste maanden van 2014 is een stijging in de verkoop waar te nemen van 7% ten opzichte van 2013. Deze ontwikkeling heeft zich in 2015 en 2016 voortgezet en in 2017 is zelfs een stijging van het aantal verkochte woningen van 43% te zien. Langzaam stijgen de prijzen van de huizen weer in lichte mate als gevolg van een grotere vraag. Veel mensen kiezen voor een verblijf in Spanje gedurende de vakantie, hotels zijn weer volgeboekt en dat maakt dat de economie weer op volle toeren draait. Vooral aan de Costa Blanca is het aanbod van te koop staande woningen groot en stijgen de prijzen van de huizen langzaam maar gestaag. Ook ontstaan er nieuwe urbanisaties en worden er sedert 2015 weer nieuwe huizen gebouwd. Een groot aantal huizen wordt gekocht aan Belgen, maar ook Russen zijn ruim vertegenwoordigd. Veel Britten willen nog snel voor de Brexit hun geld veilig overzee brengen en besluiten tot de aankoop van een tweede woning in Spanje.

Neem de tijd in Spanje

Wanneer je besluit een bestaande woning te kopen in Spanje dan heb je een ruime keuze. Sommige huizen staan al jaren te koop en de eigenaar wil dan vaak wel goed onderhandelen over de prijs. Wie geen haast heeft kan gedurende een paar maanden de websites van makelaars in de gaten houden om de prijsontwikkeling te zien. Ook kan het verstandig zijn om contact op te nemen met de Spaanse banken om hun woningvoorraad te bekijken.

Aandachtspunten bij aankoop van een bestaande woning

Er zijn een aantal punten die de aandacht verdienen:
  • Kies voor de juiste plek
  • Ga na of er recht is op het eigendom
  • Ga na of er nog hypotheekschulden zijn
  • Staat van onderhoud van de woning en eventuele gebreken
  • Toekomstplannen van de gemeente in dit gebied
  • Hoe verloopt de betaling

Kiezen voor de juiste plek

Bij het zoeken naar een woning is de juiste plek eigenlijk één van belangrijkste factoren. Immers aan een huis kan men nog wat verbouwen maar de plaats waar het huis staat ligt volledig vast. Als je kiest voor een bestaande woning dan heb je als voordeel dat je de totale omgeving kunt zien. Hoeveel woningen zijn er bewoond en hoeveel staan er te koop of leeg. Wie kiest voor een appartement zal moeten weten hoeveel appartementen er bewoond zijn gedurende het hele jaar. Niemand wil als éénling in een groot complex wonen waar alleen in de zomermaanden een paar mensen aanwezig zijn. Hoe is de aanleg van tuinen in de urbanisatie, d.w.z. hoe verzorgd ziet de urbanisatie er als geheel uit? Hoe is de toestand van de wegen en de overige infrastructuur? Hoe zit het in deze omgeving met de criminaliteit? Hoe zijn de toegangswegen en wat zijn de mogelijkheden van supermarkten en andere inkoopmogelijkheden? Meerdere keren rondrijden in een urbanisatie en proberen een praatje te maken met bewoners geeft veel informatie. Staan er veel huizen te koop? Zijn er veel huizen bewoond?

Rechtmatig eigendom van de eigenaar

In tegenstelling tot de situatie in Nederland is het niet zo dat men na het tekenen van het koopcontract direct eigenaar van de woning is. Eerst moet men weten of de persoon die het huis wil verkopen ook daadwerkelijk de eigenaar is en of er geen hypotheek of achterstallige schuldenlast op het huis rust. Je vraagt daarom eerst om een kopie van de escritura (eigendomsakte). Daarna kan een makelaar of Gestor de gegevens opvragen bij het kadaster. Het gaat hierbij om een nota simple.

Staat van onderhoud van de woning en eventuele gebreken

Precies zoals in Nederland is het van belang dat je de woning enige malen bekijkt en aan de eigenaar vraagt of er gebreken zijn. Mocht er achterstallig onderhoud zijn dan kunnen hierover afspraken gemaakt worden. Zo kan de prijs worden aangepast of de eigenaar laat eerst de zaken repareren. Zaken als lekkage, problemen met riolering, lekkende dakterrassen en lekkage van het zwembad kunnen voor veel narigheid zorgen en zijn niet meteen zichtbaar. Wanneer de prijs hierop is aangepast hoeft dit geen probleem te zijn want dan kan men de zaken zelf laten repareren. Laat voldoende zekerheden hieromtrent opnemen in de koopakte.

Toekomstplannen van de gemeente in dit gebied

Tot 2007 waren de meeste gemeenten in Spanje zeer ambitieus. Men wilde grote urbanisaties, royale golfbanen en ruime toegangswegen met winkelcentra in de directe omgeving. Inmiddels zijn veel plannen noodgedwongen aangepast aan de huidige situatie en het is daarom van belang te informeren naar de bestemmingsplannen bij de gemeente, immers er komen weer nieuwe plannen als gevolg van de goed draaiende economie (2018). Maar ook in Spanje wordt er steeds méér rekening gehouden met de gevolgen voor het milieu van een ongebreidelde groei en daarom worden bestaande plannen soms ingrijpend gewijzigd. Grondstukken worden soms kleiner, er is minder ruimte voor groenvoorzieningen en in de directe nabijheid van de kust wordt gekozen voor hoogbouw. Het is daarom van belang om de plannen van de gemeente te beoordelen op het moment dat je besluit tot het aankopen van een woning.

Urbanisatie en de kosten

Wie een woning koopt in Spanje kan te maken krijgen met kosten voor de urbanisatie. Gezamenlijk wordt er betaald voor bijvoorbeeld een gemeenschappelijk zwembad, maar ook verzekering, kosten van verlichten en bewaking kunnen aan de urbanisatie zijn toegewezen. Meestal wordt na verloop van tijd een urbanisatie overgedragen aan de gemeente en dan vallen een aantal van deze kosten weg. Het is echter wel belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de mogelijke kosten, alvorens de koop te sluiten. Ook dient men van de eigenaar een schriftelijke verklaring te krijgen dat alle kosten aan de urbanisatie tot aan het moment van verkoop zijn voldaan, anders draait de koper op voor de achterstallige kosten.

Hoe verloopt de betaling

Wie in Spanje een woning wil kopen dient de beschikking te hebben over een Nie-nummer. Dit is vergelijkbaar met ons burger service nummer. Dit nummer heeft men nodig bij alle verdere administratieve handelingen en bij het afsluiten van contracten van water en elektriciteit.

Optie contract

Als je wilt overgaan tot de aankoop van een woning dan zal er eerst een optie-contract (contrato de opción de compra) worden getekend bij de makelaar. Dit is een contract waarin de datum wordt vastgelegd van overdracht en rechten en plichten van koper en verkoper. 10% deposito van de koopsom van het huis dient direct betaald te worden. Wanneer je niet binnen de in het contract afgesproken termijn de notaris bezoekt om de koop definitief te maken dan ben je dit geld wel kwijt.Teken dus pas als je er zeker van bent dat je de koop kunt laten doorgaan. De makelaar dient er zorg voor te dragen dat de verkoper over de juiste papieren beschikt. Dit kan wel eens problemen geven omdat men vóór 2000 niet altijd zorgvuldig is geweest hierin. Ook het energie-certificaat moet beschikbaar zijn. Alle gebouwen die door de verkoper zijn aangebouwd moeten gelegaliseerd zijn en vaak ontbreekt bijvoorbeeld het zwembad of een schuurtje wat later werd gebouwd.

Escritura

Op de afgesproken datum bezoek je de notaris en wordt de escritura ondertekend en het geld van de aankoop betaald vermeerderd met de kosten voor notaris, belastingen en leges. Daarna volgt de inschrijving bij het kadaster en ontvang je de woonvergunning.

Gestoria

Om de gehele koopprocedure vlot en goed te laten verlopen is een makelaar en/of Gestor noodzakelijk. Vooral een Gestoria waar juristen werken is bij de afhandeling van de koop onontbeerlijk. Ook later kan men een beroep blijven doen op de Gestor voor het betalen van belastingen.

Overheid in Spanje

Het is duidelijk te merken dat de Spaanse overheid bezig is om zoveel mogelijk de verkoop van huizen te legaliseren. Bij verkoop van een huis is een energie-certificaat noodzakelijk en alles wat in de loop van de tijd werd aangebouwd dient te worden opgegeven aan de staat om legaal te kunnen handelen. Dit biedt de koper van een woning extra zekerheid. De vele onzekerheden in Europa en de onveilige situatie in veel gebieden maken het voor mensen aantrekkelijk om in Spanje hun vakantie door te brengen. Voor eigenaren van woningen die een deel van het jaar hun huis willen verhuren stijgen hierdoor de kansen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweede woning in Spanje kopenTweede woning in Spanje kopenSpanje wordt jaarlijks door vele Nederlanders bezocht die er hun vakantie doorbrengen, van een stedentrip genieten of ov…
Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningOverbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningJe huis staat te koop én je hebt een nieuwe woning gekocht. Dan ben je tijdelijk eigenaar van twee woningen en heb je, n…
Woning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…
Executieverkoop woning voorkomenHoe voorkom je executieverkoop? Er zijn mogelijkheden om een executieverkoop te voorkomen. Een prijsgarantie is één van…
Bronnen en referenties
  • www.spanjekoophuis.nl

Reageer op het artikel "Bestaande woning in Spanje voordelig kopen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning Spanje
Schrijf mee!